Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:24

Ow ja sorry. Soms raspen ze dan ook de wand weg. Dan ziet het er alweer rechter uit en als je dan tot in de witte lijn raspt komen die boogjes normaal vanzelf :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:36

Ik kom hier ook weer eens om het hoekje kijken,loop tegen wat dingetjes aan waar ik mijn vraagtekens bij heb. Alleen helaas de camera vergeten dus de foto's houden jullie tegoed.

Mijn spanjaard bleek een dubbele zool te hebben,die ik met veel moeite weg gekrabt kreeg,weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Verder had zij waar de toon begint aan beide voeten en beide zijden een verbrede witte lijn (al is dit niet de juiste uitleg denk ik ) het is net of er een steentje in heeft gezeten waardoor de witte lijn verschoven is,alleen dit lijkt me sterk op 4 plekken?
Iemand die dit herkent?

Verder nog een vraagje of er hier (natuurlijk) bekappers zijn met wie ik eens een dagje mee mag lopen?
meer info via pb. :-)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:35

timokyana schreef:
Ik kom hier ook weer eens om het hoekje kijken,loop tegen wat dingetjes aan waar ik mijn vraagtekens bij heb. Alleen helaas de camera vergeten dus de foto's houden jullie tegoed.

Mijn spanjaard bleek een dubbele zool te hebben,die ik met veel moeite weg gekrabt kreeg,weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Verder had zij waar de toon begint aan beide voeten en beide zijden een verbrede witte lijn (al is dit niet de juiste uitleg denk ik ) het is net of er een steentje in heeft gezeten waardoor de witte lijn verschoven is,alleen dit lijkt me sterk op 4 plekken?
Iemand die dit herkent?

Verder nog een vraagje of er hier (natuurlijk) bekappers zijn met wie ik eens een dagje mee mag lopen?
meer info via pb. :-)

Zoals je al zegt: een foto geeft meer duidelijkheid.
Een dubbele zool is vaak een vorm van overgroeid steunsel. Je wilt niet weten hoever dat over de oorspronkelijke zool heen kan groeien. Maar je zegt ook dat je het weg kon krabben en dat doet dan weer vermoeden dat het een laag eelt was en geen steunselmateriaal. Was het wit en brokkelig wat er af kwam?
Een zwakke plek in de witte lijn is meestal een gevolg van iets, en niet de oorzaak.
Verzwakking treedt op als de lijn onder te hoge druk staat, dat is omdat de hoefwand te lang wordt. Soms is verzwakking ook het gevolg van een stofwisselingsstoornis of een verkeerd dieet.
Nadat de lijn zwakker is geworden, is hij gevoeliger voor invloeden van buitenaf. Steentjes kunnen makkelijker binnendringen. Op die plekken komen ook makkelijker schimmels naar binnen.
Mijn ervaring is dat, als je de hoefwand goed kort houdt, je de ontwikkeling van beginnende schimmels wel onder controle krijgt zonder extra behandelingen. M.a.w. de hoef groeit sneller dan de schimmel zich verspreid. Daar waar hij aan de buitenlucht wordt blootgesteld (door te vijlen) stopt het proces.
NB. als je een foto maakt van de zool: let op dat die schoon is, droog en houdt je camera parallel aan de zool zodat je geen vertekening krijgt van de vorm van de hoef.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:23

Ik kon idd flinke stukken wegkrabben. maar dit wel aan 4 voeten.
Het was idd wit en brokkelig maar ook gewoon hele intacte stukjes.
Ik probeer ze zondag goed op de foto te krijgen. Bedankt alvast!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:32

Dubbele zool heeft die van mij ook gehad toen ik hem kocht. Deze kwam er pas uit toen het een langere periode droog was geweest en was niet van dat witte afkrabsel wat je wel vaker ziet, maar echt een dubbele zool. Het zag er zo uit:

Afbeelding

Inmiddels zijn we al bijna 2 jaar verder en heeft paardlief perfecte hoeven :D Maar zo zag het er bij die van mij uit. Op pagina 269 van dit topic staat er meer over en nog wat foto's in een post die ik toen plaatste.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:18

Is dat dan ook echt zoolmateriaal of is komt het van de steunsels ? Of van beide?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:45

Mooie foto XladyX. Ik denk dat het materiaal zich heeft vermengd: een deel zool en een deel steunsel. Bijna niet meer van elkaar te onderscheiden en onder invloed van druk samengeperst tot 1 harde plak.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:02

@Timokyana, klinkt bekend bij onze spanjaard komen ook vaak steentjes in de hoefwamd waardoor deze splijt op de witte lijn of tussen de gepigmenteerde en ongepigmenteerde lijn, is een kwestie van goed kort houden. De lusitano.s van mijn instructrice hebben hier ook last van, onze andere paarden niet. Kwestie van de wand goed kort houden en afronden en op tijd steentjes eruit pulken, met een hoefnagel gaat dit heel goed.

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:20

Hallo allemaal,

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening over de hoeven van mijn paard.

Korte achtergrond: mijn ruin heeft enige tijd voor op ijzers gestaan (achter had hij geen ijzers). Aangezien ik weinig buiten rij en hij 24/7 in een weiland staat, heb ik in overleg met de hoefsmid besloten de ijzers eraf te halen (hij trapte ook continue zn ijzer er af dus dat speelde ook mee). Vroeger stond hij ook zonder ijzers en dit ging prima toen. Hij heeft nu hoefschoenen voor het buitenrijden en dit gaat prima.

Nu valt mij alleen op dat de vorm van zijn hoef erg veranderd is. De hoefsmid is ongeveer 3-4 weken geleden nog geweest. De ijzers zijn er ongeveer 12 weken geleden af gegaan.

Hij is dus ongeveer 3-4 weken geleden voor het laatst bekapt. Daarvoor liep hij prima (dus al enkele weken zonder ijzers) en na deze bekapbeurt ging hij gevoelig lopen en veranderen zijn hoeven heel erg.

Helaas ben ik niet echt handig met foto's plaatsen, dus is het een link geworden.

links voor
http://www.mijnalbum.nl/Album=ALFRIGMN

rechts voor
http://www.mijnalbum.nl/Album=34DTU6CC

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over zijn hoeven.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:27

Heb je ook foto's van voor het bekappen? of net na het bekappen?
In de zomer moet ik de hoeven van mijn paard om de 4 weken bijwerken, maar die zien er nooit uit zoals bij jouw paardje.
Eerlijk gezegd vind ik ze er wat bevangen uitzien. Dat zou ook de gevoeligheid kunnen verklaren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:01

Navisser, op de tweede foto zie je duidelijk dat de voet in een andere stand wil gaan groeien. De uitgroei vanaf de kroonrand is een stuk steiler. De teen is veel te lang en daardoor is wss de witte lijn ook wat verbreed maar het kan ook heel goed zijn dat hij bevangen is (geweest).

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:06

Ik heb ook aan de optie bevangen gedacht. Als ik echter naar zijn rantsoen kijk denk ik het niet. Hij heeft onbeperkt hooi (staat altijd buiten) en daarnaast 1x per dag metazoa. Geen suikers, geen snoepjes of appels. Hij is ook nog nooit bevangen geweest. Verder loopt hij met hoefschoenen om wel gewoon goed, ook op het harde. Zijn hoeven voelen niet warm aan.

Volgende week komt er een andere hoefsmid kijken. Ook al is de vorige nog maar 3 weken geleden geweest. Hopelijk kan hij er iets mee.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:11

Prima fotos. *\o/* :j
Ook goed uit te vergroten.
De teen is ver naar voren gegroeid, waarschijnlijk onder invloed van het ijzer. De hielen zijn eveneens naar voren gegroeid en de steunsels zijn omgeklapt over de zool. De stralen zien er goed uit. Deze voeten zouden beslist gevoelig kunnen zijn vanwege de vervorming.
De teen moet teruggebracht worden in combinatie met een correctie van de steunsels. Misschien dat er ook sprake is van een zool, die overgroeid is, maar daar zie ik op de foto's niet direct een bewijs van.
Kijk ook of de punt van de straal wel de echte punt is, misschien is de straalpunt ook gedeeltelijk naar voren over de zool getrokken. Dat zou een andere kijk geven op de verhoudingen in deze voeten. Die lijkt nu niet zo verkeerd vanaf de onderkant gezien, echter de zijdelingse opnamen doen anders vermoeden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:20

Wat een interessant topic! Jammer dat ik er nu pas tegenaan loop. Even . Om mee te kunnen lezen

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:31

Bedankt voor jullie reacties! Erg fijn om er op deze manier wat meer inzicht in te krijgen.

De punt van de straal is idd het echte punt. De straal stopt daar.
Waar ik me zorgen om maakt is dat het zijaanzicht laat zien dat de hoef geen rechte lijn is. Er zit een knik in. Komt dit doordat de witte lijn daar losgelaten heeft? Is dit flare of iets anders?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:33

Het is vreemd dat jij ervaart dat de hoeven zo plotseling van vorm veranderen. Eigenlijk laten de fotos een ander verhaal zien. De laterale opnames tonen inderdaad een vervorming: de hoefwand schuift ineens naar voren, ongeveer 1,5 cm vanaf de kroonrand. Maar ook verder naar beneden is er een duidelijke knik te zien. Verder zie je dat de groeiringen in de toon dichter bij elkaar staan en naar de hielen toe wijder worden. Dit geeft aan dat de hoef in het achterste gedeelte sneller is gegroeid dan in het teengedeelte, iets wat heel vaak voorkomt bij hoefbevangenheid.
Het hele proces is dus al even aan de gang, uitgaande van het feit dat een hoef ongeveer een jaar nodig heeft om zich van kroonrand naar zoolniveau te vernieuwen.
Ik vind het geheel nogal raadselachtig. Is de straalpunt echt niet voor een deel over de zool gegroeid? Aals de hielen op de juiste plek zouden zitten, kloppen de vehoudingen namenlijk niet meer. En dat klopt bete met het beeld dat de zijdelingse opnamen laten zien.
Ik hoop dat je het nog een beetje kunt volgen, ik type op mijn Ipad en kan niet zo goed de fotos naast het verhaal houden.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:40

Overigens: als je naar de zool van de rechterhoef kijkt (jouw opnamen) dan zie je een lichtgrijze verkleuring in een halve boog aan het toongedeelte. Het zou zo maar kunnen dat daar het echte afwikkelpunt van de voet ligt.
Ik denk ook toch een verbrede witte lijn te kunnen zien, maar de voet is niet heel schoon dus heel duidelijk is het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:42

hoe kan een teen nu naar voren groeien door een ijzer?Of bedoel je door een niet bekwame hoefsmid?
Het lijken wel chronisch bevangen hoefjes,maar dat kan dus niet omdat het paard nooit bevangen is geweest.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:44

geerke schreef:
hoe kan een teen nu naar voren groeien door een ijzer?Of bedoel je door een niet bekwame hoefsmid?
Het lijken wel chronisch bevangen hoefjes,maar dat kan dus niet omdat het paard nooit bevangen is geweest.

Eh....ja, dat laatste dus. :o

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:04

Ik zal vanavond een nieuwe foto van de zool maken en ook van de straal. Ook heb ik nog een oude foto gevonden (van ongeveer 2 maanden geleden). Deze foto is wel niet een close-up van de hoef, maar dan kan je zien dat de rare vorm van de laatste paar weken is. Die plaats ik ook vnvd.

Hoefbevangen denk ik echt niet (tenzij ik er vreselijk naast zit). Ik ben heel bewust bezig met wat erin gaat qua eten. Hij heeft dit ook nog niet eerder gehad (die hoefvorming). De hoefsmid heeft er ook eerder nooit iets over gezegd. Maar goed, maandag komt er dus een andere hoefsmid dus ben erg benieuwd wat hij te zeggen heeft. Ik zal dan ook foto's maken.

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:55

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:57

Misschien zie ik het te simpel maar ik denk aan een dunne zool, toon (wand) is te lang en ik vind de steunsels juist wat ielig voor deze voeten (kan ook duiden op een dunne zool).
Het geeft inderdaad het beeld van chronisch bevangen (wat ook geleidelijk, sluimerend kan gaan zonder dat er per sé altijd een acute situatie hoeft te zijn), maar ik zou eerst eens de wand eens goed bij laten werken en de rest (zool, straal) eens laten voor wat het is. Een goede afronding zal al een hoop schelen.
Ik denk dat de flare in de toon je nu pas opvalt omdat je er meer op bent gaan letten, maar die zit er al even ;)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:03

Ik ben erg benieuwd naar de mening van de hoefsmid maandag.Ik kan uit je laatste foto's geen extra informatie halen die e.e.a veel duidelijker maakt, behlave dan dat de hoef toch echt wel te langwerpig is voor een voorvoet.
Vanaf de zijlijn meedenkend, denk ik toch het meest aan een sluimerende bevangenheid.
Hoe oud is je paard en heeft hij /zij misschien ook aanwijzingen in de richting van Cushing? ( lange vacht, slecht verharen, chronisch ontstoken ogen en/of wegvallende bespiering op de bovenlijn?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:31

Zal hier eens fotos neerzettem van mijn paard.
In zes jaar dat ze van mij is heb ik haar twee keer laten bekappen en 1 x is de hoefsmid voor niets gekomen (3 jaar terug) :+ sindsdien laat ik hoefsmeden van stalgenoten kijken als die er zijn en zo is anderhalf jaar terug de toon wat bijgewerkt aan de voorhoeven.
van de week hoorde ik voor het eerst dat ze wat platvoetjes had :+ ik ben benieuwd wat jullie gaan zeggen. Fotos volgen van de week

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:51

Ik ben nog steeds bezig met dat schimmeltje in Karlijn haar hoef, wat van buiten een klein scheurtje lijkt heeft zich van binnen toch al een aardige weg weten te vreten door de hoef heen. Dit is nu de 3e keer dat m'n huidige smid is geweest (die helaas gaat verhuizen dus ben weer opzoek naar een nieuwe in omgeving Utrecht |( ) Als iemand nog een goede bekapper weet die zijn werkgebied in de omgeving van Lopik heeft, ik hoor het graag.

11-05
Afbeelding

02-08
Afbeelding

11-05
Afbeelding

02-08
Afbeelding