[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:37

Even overleg gehad met DA, vroeg em of ze weer richting wei wat mag mag..hij was niet dolenthousiast..zegt ook t: ik zal wel een zeikerd zijn maar t is zo'n k** ziekte. Had hier ook al van mensen vernomen dat hun DA er helemaal niet zo moeilijk over deed.. al met al mag t heel kort en met grasmasker! Grasmasker snapt ze nog heel weinig van!!

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:55

Nou ik vind je DA helemaal geen zeikerd. Ik geef hem groot gelijk en zou het juist onverantwoord vinden als hij had gezegd dat je paard weer zo het gras op kan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:59

pol1: Ik zou mijn paard dit seizoen zeker niet meer op het gras zetten en zeker wachten tot volgend jaar juni en dan met heel veel beleid het gras opbouwen icm graasmasker. Daarnaast moet je goed opletten op wat voor weide je paard komt te staan. Een rijke goed bemeste weide met engels raaigras is vragen om problemen, ook voor slechts een paar uur.
Voor nu zou ik het houden bij de paddock en hooi.

Dit is mij door meerdere mensen oa de dierenarts ten zeerste aangeraden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:52

Nou ik verwacht ook niet meer dat ze dit seizoen hele dagen op de wei mag..zou al weer blij zijn met half uurtje en dan maar met grasmasker. Ergste gras is bij ons weg..
Wil haar zo graag weer heel even bij haar kudde..zo sneu de hele dag uitzicht op ze maar er niet bij mogen! Ze staat naast 2 andere maar daar geeft ze niks om!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:37

Dat snap ik heel goed. Die van mij staat om die reden ook nog apart. Heeft drie bejaarden buren die hij gelukkig wel leuk vind, maar zo toch graag weer in elk geval een paard bij hem in willen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:56

Mijn ervaring is dat het apart staan erger wordt gevonden nadat je ze weer even bij elkaar gehad hebt. Mijn pony vindt/vond het apart staan echt niet leuk, maar ze accepteert het wel. Als ik haar na een paar weken weer bij de kudde liet dan was ze daarna veel meer overstuur als ze weer apart moest staan.

Als het niet voor minimaal een paar uur per dag is dan zou ik het persoonlijk dus niet snel meer doen. Maar dat is dus mijn pony.

Ik zet(te) wel geregeld een paard bij haar, aangezien dat ook langer dan een uurtje kon.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:44

GDG schreef:
Mijn ervaring is dat het apart staan erger wordt gevonden nadat je ze weer even bij elkaar gehad hebt. Mijn pony vindt/vond het apart staan echt niet leuk, maar ze accepteert het wel. Als ik haar na een paar weken weer bij de kudde liet dan was ze daarna veel meer overstuur als ze weer apart moest staan.

Als het niet voor minimaal een paar uur per dag is dan zou ik het persoonlijk dus niet snel meer doen. Maar dat is dus mijn pony.

Ik zet(te) wel geregeld een paard bij haar, aangezien dat ook langer dan een uurtje kon.

Zit ook zeker wat in hoor..mijn merrie is er ook zo 1..! Mijn merrie accepteert t "alleen" staan ook hoor maar happy is anders! Misschien idd verstandig om haar voorlopig met masker fftjes alleen te zetten op een stukje of met masker aan de hand te laten grazen..
Doe nu elke x wat laten snaaien na ons revalidatie bosritje..snaaien in t bos..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:36

pol1 schreef:
GDG schreef:

Zit ook zeker wat in hoor..mijn merrie is er ook zo 1..! Mijn merrie accepteert t "alleen" staan ook hoor maar happy is anders! Misschien idd verstandig om haar voorlopig met masker fftjes alleen te zetten op een stukje of met masker aan de hand te laten grazen..
Doe nu elke x wat laten snaaien na ons revalidatie bosritje..snaaien in t bos..

Ja hier ook hoor, leuk vond/vindt ze het niet. Sneu is dat hè :(:) .
Mijn pony ging/bleef echt heel erg hinniken en langs de draad lopen als ze er even bijgestaan had en bleef dan de hele tijd gefocust op de kudde. Terwijl ze daarvoor inderdaad niet happy was, maar wel berustend dus achteraf was dat toch wel veel fijner.

Gelukkig is het alweer meer dan een jaar geleden dat ze wekenlang 24/7 gescheiden moest staan. Nu mag ze - uit voorzorg - ook heel vaak niet op het gras, maar dan zet ik er geregeld een ander paard bij (destijds liep ze daar niet goed genoeg voor door de HB). En in dit seizoen willen de paarden vaak de hele dag in de schuilstal om te schuilen tegen zon en insecten, dus dan zet ik ze 's ochtends samen op de paddock en gaan ze als ik naar bed ga pas weer de wei op (waarbij de pony momenteel mee mag, met graasmasker, dus momenteel staan ze weer 24/7 bij elkaar na een lastig voorjaar *\o/* ).

Maar het blijft wikken en wegen en schipperen helaas. Altijd de lol voor de pony (gras, kudde, ruimte/vrijheid) afwegen tegen het risico op HB.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:35

Tja hier nu ook verplicht in de schuilstal.. de jaarlingdochter van mijn hb merrie ( ex hb moet ik zeggen) raakt compleet maar dan ook echt compleet in paniek van Dazen en vliegen ondanks dat ik haar geheel had ingepakt!! Dus nu toch maar weer "verplicht" bij elkaar in de paddock gezet..is de enige die ik heb met schuilstal! En hun opa vriend kan er ook echt helemaal niet tegen dus die er ook bij..
Mijn ( hb) paard wel weer heel happy met t contact..nou hopen dat ze zich morgen gedraagt als ze in de vroege ochtend weer ff met de andere moet staan!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:22

Hoi allemaal,

Ik denk dat ik mij hier helaas ook moet melden. Misschien kunnen jullie met mij meedenken en me adviseren, jullie hebben tenslotte (helaas) veel ervaring. Vandaag is mijn bekapper geweest en zij trof een drukking in de linkerhoef van mijn pony aan (in de witte lijn). Het is wat rood. De andere hoef is het niet te zien zei ze, maar als ik zelf goed kijk zie ik dat het toch niet helemaal zuiver uitziet (misschien wat roze?)...

Eigenlijk hebben wij niets gemerkt, ze loopt prima alleen de vorige keer na het bekappen liep ze een paar dagen op de kiezels gevoelig. Ook echt alleen op de kiezels, gras prima, wegen prima en tegels ook. Dit is weer weggetrokken dus wij dachten dat het door het bekappen kwam (haar hoeven waren lang dus er moest veel af).

Ze gaf aan dat ze het niet met zekerheid kon zeggen, wat mij een beetje onrustig maakt. Verder geen warme hoeven of polsslag te voelen. Op dit moment loopt ze gewoon soepel. Zowel in de wei als op de tegels. Maar ik verwacht dat ze morgen op de kiezels wel weer gevoelig zal lopen.. (dat was de vorige keer ook zo). Ik heb haar dus voor de zekerheid op een stal met uitloop gezet zodat ze geen gras kan eten.

De bekapper gaf aan dat ik voor de zekerheid ontstekingsremmers kon geven. Maar die heb ik niet, moet ik hiervoor de dierenarts contacteren of kan ik ze ook ergens anders krijgen? Ze gaf ook aan dat, omdat de lijn rood was, dat de ontsteking al aan het uitgroeien was en dat het dus eigenlijk van 6-8 weken geleden moest zijn. Dat is de periode na het bekappen geweest dat ze gevoelig liep op de kiezels. Maar voordat ze de voorlaatste keer bekapt was heeft ze prima gelopen en was ze ook op de kiezels niet gevoelig, dat is pas ontstaan na het bekappen.

Hoe zouden jullie handelen? En wat denken jullie? Is dit een beginnende hoefbevangenheid? Ik neem aan dat dit geen kneuzingen zijn door de kiezels omdat het echt in de witte lijn zit??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:00

Voor een pony die goed loopt en alleen wat rood in z'n witte lijn heeft zou ik niet meteen medicatie starten. Wat je zie bij het bekappen is al aan het uitgroeien, dus nu helemaal niet interessant eigenlijk.
Het kan een kneuzing zijn van het stoten van een voet, het kan een irritatie zijn van het te kort bekappen vorige keer. Soms weet je het gewoon niet.

Beetje schraal houden kan vaak geen kwaad, maar zou me niet te druk maken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:15

Ik zou ook geen medicijnen geven. Het is inderdaad al geweest (als t al HB was). Even van het gras kan nooit kwaad en goed in de gaten houden.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:23

Oke. Bedankt voor jullie reacties. Heb onderstaande foto's gemaakt na het koelen van de hoeven (heb ik maar voor de zekerheid gedaan). Heb ze ook naar mijn bekapper gestuurd en zei zegt idd toch beide drukkigen maar wel al van langer geleden.

Hopelijk loopt ze morgen dan ook nog soepel..
Heb een bevangen Shetlander gehad en dat was een hele nare periode dus ik ben best ongerust. De uitgroei herken ik dan ook erg van die periode (bij hem alleen veel mate erger). Maar fijn om jullie reacties te horen en erg bedankt voor het meedenken.

Afbeelding

Afbeelding

Ff een aanpassing. Heb zojuist contact gehad met mijn dierenarts. Zij zegt op afstand kan ik niks vaststellen maar dit lijkt mij eerder met een verkeerde bekapping te maken te hebben. Aankijken en als ze kort of stijf gaat lopen behandelen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit met een slechte bekapping te maken kan hebben? Te kort/verkeerd bekapt en hierdoor meer druk op het hoefbeen ofzo? En daardoor dan weer kneuzing in de witte lijn?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:59

Femek2902 schreef:
pol1: Ik zou mijn paard dit seizoen zeker niet meer op het gras zetten en zeker wachten tot volgend jaar juni en dan met heel veel beleid het gras opbouwen icm graasmasker. Daarnaast moet je goed opletten op wat voor weide je paard komt te staan. Een rijke goed bemeste weide met engels raaigras is vragen om problemen, ook voor slechts een paar uur.
Voor nu zou ik het houden bij de paddock en hooi.

Dit is mij door meerdere mensen oa de dierenarts ten zeerste aangeraden.

Ik moet me helaas ook weer melden nadat het een tijd goed is gegaan. Mijn shet loopt sinds gisteren erg stijf op het harde. Dus ik heb hem direct van het gras gehaald. Waar hij nu 4,5 uur met grasmasker op stond. Dus zijn weideseizoen is voor dit jaar voorbij.

Ik snap eigenlijk niet waarom het nu toch mis is gegaan. Ik week zijn hooi, hij krijgt glucobalance en extra magnesium. Hij heeft dan wel cushing, maar is al jaren in waardes stabiel (laag) en hoeft ook nog geen medicijnen. Hebben jullie je HBers laten testen op insulineresistentie?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:02

Nandos, het lijken mij eerdere kneuzingen. De witte lijn lijkt mij niet verbreed.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:24

Mijn Shetlander loopt ondertussen weer 6 uur op het gras.
Gelukkig was ik er bij voor het echt ging ontsteken *D

Toen de hoefsmid pas kwam was er ook amper iets te zien qua rood in de witte lijn/verbreede lijn, dus hij was tevreden.
En ik ook natuurlijk :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:27

Diva staat nog altijd matig succesvol 2x 1 uur op het koeiengras. Is lang en uitgebloeid dus dat scheelt misschien.
Vind het nu alleen lastig want ze heeft constant slappe mest en warme hoeven simpelweg omdat het zo bloedheet is.

Masker wil ik niet omdat ze het gras dan toch alleen maar plat drukken en dan moet ik haar moeder ook een masker om doen want die word tonnetje rond. Nu beperk ik ze allebei en is het veel op en neer lopen maar het gaat verder wel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:30

Gerlindie, heb jij je shet een jaar niet op het gras gehad en daarna weer voorzichtig opgebouwd? Ik vraag me af of die van mij uberhaupt nog op het gras kan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:31

Damian23: oliebol man, wat balen!!
Cushing kan in jouw geval wel de trigger zijn geweest voor de bevangenheid. Dus eventueel starten met medicijnen zou kunnen helpen tegen de hb, naast natuurlijk alle andere hb maatregelen.

Nandos: Spannend! Maar wel goed dat je direct actie onderneemt. Ik herken idd ook de roze rand van mijn hoefbevangen pony toendertijd, maar ook die had het veel erger. Maar ik vind het iig erg positief dat ze niet ontzettend kreupel is en geen warme voeten of hartslag in de koten, daaruit lijkt het dat de ontsteking niet (meer) actief is. Dus ik zou in jouw geval enkel het voerbeleid aanpassen (geen gras, enkel vitamine brok, schraal hooi) en de harde grond tijdelijk zoveel mogelijk vermijden om eventuele kanteling te voorkomen mocht de ontsteking onverhoopt toch nog actief zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:36

Kan je niet een oproepje plaatsen met hoe het zit zodat je misschien wat dichterbij nog wat vind?
Ik vind het heel goed dat je aan de gezondheid denkt, zo lang zonder voer is ook echt niet goed.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:38

Azmay schreef:
Kan je niet een oproepje plaatsen met hoe het zit zodat je misschien wat dichterbij nog wat vind?
Ik vind het heel goed dat je aan de gezondheid denkt, zo lang zonder voer is ook echt niet goed.

Ik zit sowieso rond te kijken, en heb het er zo nog over met mijn ouders en als iemand iets weet in noord Holland... let me know!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:39

damian23 schreef:
Gerlindie, heb jij je shet een jaar niet op het gras gehad en daarna weer voorzichtig opgebouwd? Ik vraag me af of die van mij uberhaupt nog op het gras kan.

Ik weet bij haar ondertussen precies hoe ze loopt in de week voor ze echt hoefbevangen word.
Dan blijft ze dus meteen de hele week binnen.
In kan het bij haar dan alleen 's ochtends vroeg zien, 's avonds loopt ze gewoon goed.
Maar's ochtends met het buiten zetten is ze net wat langzamer dan normaal, en ze loopt ook iets stijver met haar achterhand dan normaal.

Dan weet ik dat ze net op het randje zit.
Dat zag ik nu ik denk half mei ook weer (staat ergens in mijn eerdere berichten)

Toen heeft ze twee weken binnen gestaan, en daarna ben ik begonnen met een kwartiertje aan de hand grazen.
Dat na drie dagen uitgebouwd naar een half uur, door elke dag vijf minuten meer te laten grazen.
Toen de overstap gemaakt naar een uur met de anderen de wei op. Dat een week volgehouden.
Daarna twee keer een uur.
Na denk ik nog een week iets meer op gaan bouwen naar twee uur, twee dagen later tweeënhalf uur, het even drie dagen aankijken, drie uur, en zo door.

Omdat ik bij haar precies kan zien wanneer ze op het randje zit, kan ik haar ook goed in de gaten houden.

Ik heb verder niet met graasmasker gewerkt, daarvoor is het gras te kort.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:51

Ik kan bij het paddock van mn paard misschien wat extra ruimte krijg vh paddock paradise en dan kan er een extra paard bij. Het een breed pad met zwart zand wat vertrapt is waar aan de zijkanten kleine beetjes gras groeit en een stuk van (gokje) 100m2 waar nog wel wat gras en onkruid staat. De pensioneigenaar zegt dat er in dat gras niets zit (ook niet bemest), dus denkt dat dat wel goed moet gaan.
De dierenarts zijn advies was destijds per 5 min opbouwen naar max een half uur gras per dag.
Ik heb de hoop dat als dit stuk helemaal kaal gevreten wordt, hij hier op kan en t wel enigzins vertrapt blijft.. maar ik weet niet of ik t aandurf.
Wat is jullie idee, kan zoiets?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:22

Bedankt voor jullie meningen allemaal.
Ben net nog even snel langs geweest en ze is dus nu weer gevoelig. Ook bij het draaien op de tegels bij de stal loopt ze korter (beetje gestrekt zegmaar). Maar voel geen pols, hoeven waren wel warm maar allemaal even warm en ze stond in de zon.

Direct na het bekappen had ze dit dus niet... toen draaide ze wel nog soepel op de tegel. Op het gras is ze wel gewoon redelijk soepel.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:51

Deni11 schreef:
Azmay schreef:

Ik zit sowieso rond te kijken, en heb het er zo nog over met mijn ouders en als iemand iets weet in noord Holland... let me know!

Weet niet waar in NH je zoekt, maar in Egmond zit een PaddockParadise. Ik zou naam/adres even moeten opzoeken als het in je buurt zit.