[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:02

Jannepauli schreef:
Tja, ieder paard reageert anders zullen we dan maar zeggen. Toch zegt de Laminitis Clinic dat heel kort gras ook niet goed is omdat het gras dan zoveel suiker produceert om tegen de klippen ( oftewel de paardentanden) op te groeien. Pauli en Jilske lopen nu dagelijks een uur of vier op de wei. En vergeet niet: het is suikerarm gras, geen koeienweide. Ze doen het er beiden goed op.

Trouwens, mijn experiment van de blote voeten van Pauli ( ijzers eraf) lijikt heel geslaagd te zijn. Ze loopt nu veel beter dan mét ijzers! Ik ben blij. :D

V.w.b. de lengte van het gras: theoretisch helemaal mee eens (nadat ik me de afgelopen weken suf heb gelezen). Ik ga dan ook nog een keuze maken tussen dit stuk (kaalgegeten, bemest, doorgezaaid met paardenmengsel maar niet beregend) of een tweede stuk wat bemest, doorgezaaid met paardenmengel, beregend en vorige week met de bloter gemaaid is. Voordeel van maaien met de bloter is dat de sprieten nog best wat lengte hebben en ik niet zo netjes gemaaid heb waardoor er zo nu en dan nog een baantje gras staat. Misschien een uurtje op het tweede stuk en vervolgens een paar uurtjes op het kale stuk; ik ben er nog niet uit.

Gelukkig dat het lijkt te lukken zonder ijzers!

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:07

En ten slotte wil ik nog even kwijt dat ik het super vind hoe we hier ervaringen uitwisselen! Wat een kennisbron zijn we samen! Ik heb er echt wat aan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:11

Afbeelding

Hier dan ook een foto van de niet kale weide waar Flavio nu op loopt...Anderhalf uur per dag, langer doe ik nu dus niet. Vanaf zondag een andere stal/weide, waarop hij hopelijk langer kan lopen. Dat is wel een kalere weide en geen koeienweide (wat ik dit wel vind..) Vandaar dat ik denk dat anderhalf uur op deze weide gelijk staat aan een hele middag op de andere weide (van die nieuwe weide zal ik zondag een foto maken!) Zodra het ene stukje maar iets afgegrazen is worden ze overgeplaatst naar het volgende stuk (heen en weer).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:44

als ik pablo op z'on wei neerzet ligt hij de volgende dag met zijn hoefjes omhoog :o
dat zou ik nog geen tien minuten aandurven...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:45

hier ook vanmorgen gemmaid, JUIST omdat het zo droog is geweest maaien we dit jaar later, nu het uitgebloeid is ( en óók manshoog) valt het suiker wel mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:13

IK wil ook graag in haken in jullie topic.
Sinds een week of wat staat hier een pension pony die zwaar bevangen is.
Natuurlijk is de dierenarts al geweest, staat hij op ijzers en is zijn voer aangepast.
NU gaat het langzaam aan al weer wat beter en mag hij zo nu en dan weer wat "krachtvoer"
Momenteel krijgt hij zemelen, met een klein beetje kruiden mix voor de smaak.
NU begrijp ik dat pavo koeken heeft die speciaal voor bevangen paarden zijn, vitamine koeken?
Heeft een van jullie daar ervaring mee?
Dan het probleem hooi, speciaal voor hem is er hooi gekocht waar niets in zit...in dit geval Engels raai.
Maar dat eet hij niet op. Hij is ook al behoorlijk dunner aan het worden, nu is dat niet zo erg, hij kon wel iets missen, maar te mager is natuurlijk ook niet goed.
Wat voor hooi voeren jullie de bevangen paarden, droog weidehooi, voordroog ( dat heb ik normaal altijd) of is er een andere optie.
IK heb wel zo'n zak gras staan, volgens mij ook van Pavo.
Alvast bedankt voor het advies!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:18

Die koeken daar gaat regelmatig de discussie over of er niet teveel suiker en zetmeel in zit. Hier voeren veel mensen safe and sound van dodson and horrell (in combinatie met formula4feet voor de nodige vitamines als je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid niet voert). Zelf voer ik pavo vital bij naast de safe and sound.

Ik voer ook engels raai, graszaadhooi. Mijn welsh is licht bevangen geweest en die is nu te dun, dus die krijgt 's avonds nog 2 plakken weidehooi bij het graszaadhooi. Die van mij eten het wel gewoon, al vinden ze gewoon weidehooi lekkerder. Kun je anders niet een plakje weidehooi door het graszaadhooi mengen? Hoe lang krijgt hij dat engels raai al? Je hebt ook andere typen graszaadhooi, wellicht dat hij dat wel eet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:20

@ Geerke Ik heb nu nog weinig keus...was ook heel verbaast dat het zo lang goed ging, ja, 4u per dag werd hem even teveel, maar nu anderhalf uur gaat super. Dat laat ik dus even zo, zie het nut van verder opbouwen nu even niet in, is een groot risico en vanaf volgende week staat hij op een geschiktere wei :)

@ Aerdenhout1 Wat vervelend zeg. De pavokoeken raad ik ten zeerste af! Ik dacht ook dat die goed waren en er alleen vitamines/mineralen inzaten, op de verpakking staat dit ook, maar na op hun site gekeken te hebben http://www.pavo.nl/advies/suiker+en+zet ... koeken/571 ben ik er veel minder blij mee!! In het kort : 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels.

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek.

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Verder geeft Capopjekop al goede tips/alternatieven!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 14:15

@ Aerdenhout: als ik 'krachtvoer' zie staan, gaan m'n stekels al omhoog! :D
Natuurlijk heeft de oorzaak van de HB er het nodige mee te maken, maar ik zou vooralsnog krachtvoer - en dan zeker Pavo, want dat is in mijn ogen gewoon troep - uit het dieet schrappen. En als je persé zou willen bijvoeren voor vitamines en mineralen, dan is Formula4Feet ( in NL te verkrijgen bij Paardnatuurlijk.nl) als supplement sowieso een veel betere optie. Naarmate het herstel van het paard vordert, kun je overgaan naar Safe & Sound van Dodson& Horrell, eventueel aangevuld met Ultimate Balancer ( ook D&H) als het paard middelzware arbeid verricht.

Wat het hooi betreft: ik ben geen fan van Engels raai - ook niet in de graszaadhooivorm. Op het land zie je liever weinig Engels Raai in je paardenwei - het heeft een hoog suikergehalte. Ik gebruik voor mijn ex-HBer gewoon mooi voordroog (gekuild) , maar ik denk dat je ieder ander weidehooi ook kunt gebruiken. Als de HB ontstaan is door suikerproblemen ( pre-IR of IR) dan kun je hooi, voor dat je het geeft een uurtje in schoon water laten weken. Dat vermindert het suikergehalte al snel met zo'n 30%.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:36

@ flavlip: sorry, maar dat noem ik een echte koeienwei. Gifgroen en ik denk BG11. Hopelijk is er bij de nieuwe stal een meer geschikte wei.
@ aerdenhout: ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je erg moet oppassen met zemelen. Het zetmeel wordt omgezet in suiker. Ik voer een klein handje Vito van Marstall (echt niet meer geven) aangevuld met de vitaminekorrels van 4F4. Bevalt goed! Verder in 1e instantie alleen geweekt hooi en nu 1/3 geweekt gemengd met 2/3 droog. V.w.b. de opmerking over Engels raai van Jannepauli: helemaal mee eens.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:37

Ik ben met de Pavo koeken ook de mist ingegaan. Errug geschrokken van wat ze even zo goed nog binnen kreeg, terwijl ik dacht weinig suiker te voeren. Ik ben dankzij dit topic sinds januari aan de Marstall Vito.Normaal zakt mijn paard in mei weer terug naar HB klachten, maar het gaat tot nu toe super *\o/*
Zelfs alweer wat stap arbeid gedaan. :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:58

1 koek bevat 50gram suiker/zetmeel, de meesten voeren een halve koek per dag. Is 25gram. 25gram is een minimale hoeveelheid. Neemt niet weg dat je best een alternatief kunt verzinnen. Ik voer vitalbrokjes 75gram, en een heel klein beetje marstall vito. Oh, zie nu dat de berekening al is gemaakt. Bij mij vreten ze wel meer gras trouwens, in een uur.
Laatst bijgewerkt door mysa op 01-06-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:58

Nou dat weten we dan ook weer, die worden het dus niet, ik zal ze zo meteen afbestellen.
Dat safe en sound is dus wel aan te bevelen? Daar zit weinig tot niets in? En die vitamine korrels???
Het is zo zielig als alle paarden eten krijgen en je moet er een overslaan. De zemelen zijn trouwens op aanraden van de dierenarts.
Het Engels rai hoef ik hem echt niet meer te geven, daar vreet hij echt geen sprietje van op. Voordroog weken schijnt ook goed te zijn om de suikers eruit te halen heb ik me laten vertellen.
Wat klopt daar van??
Het probleem is dat ik echt nergens een paar baaltjes weide hooi kan krijgen hier in de buurt, bij deze dus meteen een oproep voor mensen in de buurt van Haarlem!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:01

Nou, weer een rekenprobleem blijkbaar (mijnerzijds) 3kg gras is toch 3000 gram, laat daar eens 10% suiker/zetmeel in zitten, dan is dat dus 300gram, lijkt me, en geen 50 of 25. (heb wel dyscalculie hoor)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:02

@aerdenhout
jammer, dat je hier in het topic moet zijn.
Als je wil proberen of het paard F4F wil eten, ik heb hier nog een emmer staan. (ik woon niet zo gek ver bij je vandaan.)
Mijn paard kan er niet tegen. Ik voer het nu op aan de haflinger als aanvulling op zijn wedstrijd menu.
Mijn Ex hoefbevangen paard krijgt voordrooghooi en nu equiral stud als onderhoudsvoer, maar die is al een tijdje uit de acute fase.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:05

En volgens mij worden nu alle 'suikers' weer over 1 kam geschoren.
Koeken, appels en gras.
Gewoon voeren met beleid, en kijken wat je paard nodig heeft.
Een paard op rust heeft geen krachtvoer nodig als zodanig, ook geen zemelen.
Vitamines, mineralen en sporenelementen wel.
En, als je langdurig schraal voert, ook vetzuren en aminozuren ben ik achter gekomen.
Hier bestaat het menu uit geweekte grasbrok, met 1/3 pavokoek (want al die korrels blieft mijn pony niet), een stukje wortel (of banaan), en een handje lucernemix van Hartog.
Ook de mijne is uit de acute fase.

Hoe kun je controleren hoeveel gras een paard in een uur eet? Ga je zelf een uur lang gras plukken om te zien hoeveel er dan in een emmer zit? Is ook afhankelijk van hoelang je gras is. Als ik op mijn wei een uurtje pluk, heb ik zere vingers en nagels en mogelijk een soepkommetje vol gras :D (zo kort is het).
Daarbij kan een groot paard met een uur weidegang verhoudingsgewijs minder binnenkrijgen dan een kleine pony met een uur grazen (die eten net zo snel, maar hebben minder nodig).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:13

[quote="wuswa"]@ flavlip: sorry, maar dat noem ik een echte koeienwei. Gifgroen en ik denk BG11. Hopelijk is er bij de nieuwe stal een meer geschikte wei. quote]

Hoef je geen sorry voor te zeggen, is een koeienwei...Helaas, als paardeneigenaar verwacht ik toch wel enige kennis van een pensionstalhouder, maar dat is hier niet echt het geval. De stal waar Flavio heengaat is van een agrarier en hij heeft speciaal voor de paarden weer een wei aangelegd (zo'n 2 jaar geleden) en 1 deel is iets minder groot en iets meer afgegrazen, dus hier komt Flavio te staan :) Daar heb ik in elk geval een veel beter gevoel bij. Daar zit het met de kennis wel goed. Foto van die wei volgt nog ;) En zelf zit ik er natuurlijk ook meer bovenop...

Wat is BG11?

@ Isapaardje Helemaal gelijk, met beleid. De koeken waren al aangeschaft en hij kreeg het al een tijdje toen ik erachter kwam (1/4 stukje per keer ofzo, nog geen halve koek per dag). Nu wil ik weer gaan overstappen op 'gewoon' biks. Heb van subli ponybrok gekocht, staat op dat er veel vitamines, mineralen en sporenelementen inzitten, dus klinkt goed toch? Ervaringen iemand? Van het gras zullen ze vast ergens een gemiddelde vandaan gehaald hebben, maar vraag me inderdaad niet hoe...
Ik voer Flavio nu al zo'n 6 maanden schraal denk, zodra hij hoefbevangen werd op dieet gezet, dat is nu dus stukje pavo, hooi, wat stro erbij en anderhalf uur op de mooie koeienwei ;) Hoe kan ik dan die vetzuren en aminzuren 'bijvoeren'. Is dat nodig? Voor Flavio bedoel ik dan. Krachtvoer heeft hij nooit veel gehad, klein handje per keer, meer voor het idee, maar wel kuilgras en dat krijgt hij nu niet meer. Hoe kun je merken dat je paard een tekort zou hebben van het 1 of ander?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:16

Aerdenhout1, mijn bevangen paard zou een moord doen voor zijn Formula4Feet korreltjes :D Ik geef ze als 'snoepjes' door heen de dag, hij is er super blij mee :) Wanneer de andere paarden eten krijgen krijgt hij ook wat van die korreltjes, en zijn hooi. De F4F is dus een volledig supplement voor bevangen paarden (eigenlijk alle paarden, gewoon super compleet). Ik zie nog geen extreem verschil aan zijn nieuwe hoefgroei, maar voor de rest is hij super. Glanzende vacht, heldere ogen, mooie mest,...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:23

BG11 staat voor 'Blijvend Grasland 11 grassoorten'.
Je hebt ook bijv. BG3, dat is dan vnl. raaigrassoorten.
Zelf heb ik een deel van mijn wei met BG11 ingezaaid gehad, ander deel met Horsemaster.
De sterkste grassen blijven door de jaren heen over en er zijn kruiden in gekomen en al met al is het een mooi weitje geworden. Kort, maar het gras past zich ook daar op aan. Het staat veel sneller in bloei, vormt al vanaf de grond blaadjes en is een stevige grasmat (weinig open plekken meer).

Vetzuren zijn omega 3/6/9 vetten. Vast wel eens van gehoord.
Het zit oa in zaden en olie (lijnzaad/zonnebloemolie e.d.). Veelal verwerkt in krachtvoer in die vorm, maar omdat onze paarden dat niet krijgen, moet je het bijgeven. Ik geef omegamix van Subli met een scheut zonnebloemolie bij.
Aminozuren is voor oa spieropbouw, en maakt een paard zelf uit eiwitten, voorkomend in gras. Aangezien de mijne dat ook niet kreeg, voer ik nu dus wat lucerne bij (waar het ook rijk in voorkomt, maar ook scheve verhouding fosfor/calcium, vandaar dat ik de mix van Hartog heb gekozen, maar daar zit weer suiker in, dus is het ook weer opletten met niet te veel :o)
Alles is via bloedonderzoek te testen of er te korten zijn.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:46

Kan iemand mij uitleggen waarom de fructaan-inde over het algemeen stijgend is?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:11

Omdat het vannacht koud is geweest; ca. 6 graden en overdag zonnig en warm en omdat het gras recent eindelijk na lange tijd regen heeft gehad; dus fructaanontwikkeling in het gras hoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:08

Ik twijfel ook zeer sterk of ik ze nu wel of niet een uurtje laat grazen. Overigens wordt het vannacht in het binnenland nóg kouder (4 graden).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:38

@ Isapaardje Dankjewel voor de duidelijke uitleg :) Dat is dus het stukje waar ik geen verstand van heb...

Omega 3/6/9 komt me wel bekend voor, ik had inderdaad al zitten kijken naar de omegamix van Subli! Dat is toch juist dat je het er droog bij kunt voeren? Waarom geef jij het dan met zonnebloemolie? Of is dat om het wat smakelijker te maken? Hoeveel geef jij Isa van de omegamix? Flavio komt wel op de weide, dus zal daar dan genoeg aminozuren uit aan kunnen aanmaken. Toch?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:05

janouk schreef:
Omdat het vannacht koud is geweest; ca. 6 graden en overdag zonnig en warm en omdat het gras recent eindelijk na lange tijd regen heeft gehad; dus fructaanontwikkeling in het gras hoog.

oke, thanks!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:25

Ik heb er niet zoveel verstand van hoor als nu misschien lijkt. Op advies van diverse mensen (oa dierenarts) geef ik de omegamix en zonnebloemolie bij. De eerste ca. 100 gram per dag (zit ook wel weer wat in wat minder geschikt is voor HB paarden, maar vooruit het is in dit geval kiezen of delen). De zonnebloemolie voor nog net een beetje extra (over grasbrok). De olie doe ik nu tijdelijk, de mix krijgt ze al langer door het voer. En ja is droog te voeren, maar omdat ik de grasbrokken week waar het overheen gaat, geef ik het geheel als soort papje (pavokoek verkruimel ik ook).