Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:09

Wil hier graag ook eens meningen over horen.
Heb er zo m'n idee over, maar even toetsen.
Zonder ijzers is voor dit paard geen optie.
De achterijzers worden express meer naar achteren gelegd omdat ze dan minder last heeft van patellafixatie.
Beslag zit er 2 weken onder. Laatste dagen zie ik scheurtjes in de hoeven.

4 voeten, vooraanzicht:
Afbeelding

Voorvoeten zijaanzicht links:
Afbeelding

Voorvoeten zijaanzicht rechts: in deze hoef zit een horizontale scheur aan de hiel
Afbeelding

Rechtervoorvoet, onderaanzicht:
Afbeelding

Achtervoeten, voor/zijaanzicht: in de zwarte hoef zit een (oude) verticale scheur:
Afbeelding

Linkerachterhoef, onderaanzicht:
Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:30

Hier even de nieuwe foto's van de hoeven. Foto van de onderkant is voorhoef, achter vergeten :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eiber

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:01

AAASCHAAA: hier zou je al iets over kunnen zeggen. Als je het wilt. ga ik er even voor zitten en probeer ik aan te geven waar ik dingen zie.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:39

Zou het heel tof vinden Eiber. Ik zou graag willen weten wat je ziet en hoe het beter kan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:41

Hallo allemaal,
Gister is mijn twee jarige merrie naar de hoefsmid geweest. Vandaag heb ik er een duidelijke foto van kunnen maken (alleen binnenkant hoef, zo geen standfoto van de hoeven)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeelding

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:28

_AAASCHAAA_ schreef:
Zou het heel tof vinden Eiber. Ik zou graag willen weten wat je ziet en hoe het beter kan.

Afbeelding

Bij deze afbeelding: het lijkt alsof de hielhoogte ongelijk is. Als je kijkt naar de (op het plaatje) de rechter hiel zie je een grotere hoogte t.o .van de haarlijn (kroonrand ) dan de linkerhiel. Maar: omdat de haarlijn niet helemaal op de foto staat kan ik dit niet met zekerheid zeggen. Wel zie je een slijtpatroon ( van een vijl?) op de linkerhiel, is deze onlangs verlaagd? De positie van de hielen is redelijk op de juiste plek, nl. het breedste gedeelte van de straal. De straal ziet er niet helemaal gezond uit. \De hoefzool is nogal gevuld, met eelt en overgroeide steunsel.

Afbeelding

Op dee foto zie ik het volgende: Groen: de straal ziet wat rommelig uit. Losse flapjes kun je verwijderen. Die groeien toch niet meer vast en zijn alleen maar een bron voor mogelijke rotzooi. Eventueel de straal een keer behandelen.
Blauw: dit zijn zeer waarschijnlijk de plekken waar het steunsel stopt. Als je goed kijkt (ook op de bovenste foto) dan zie je een klein scheurtje. Dat is het einde van de steunsel.
Licht roze: dit is zeer waarschijnlijk overgroeid steunsel dat verwijderd moet worden omdat het de ontwikkeling van gezond zoolmateriaal belemmerd.
Rood: rommelige zool, overgroeid met eelt.
In zijn algemeenheid: ziet er niet zo slecht uit. De verhoudingen van de hoef zijn in orde: hielen op het breedste gedeelte van de straal, lengte van de straal oke, vorm van de hoef rond en in goede verhouding met de straal.
De draagrand is wat vlak, persoonlijk zou ik die wat meer afgerond houden om brokkelen tegen te gaan.
Over de witte rand parallel aan de straal , rechts op de foto ben ik niet zeker, het zou kunnen dat het hier ook nog gaat om steunselmateriaal wat weg genomen moet worden.
op de foto ljjkt de rechterhoefhelft breder dan de linker, maar ook daar kan ik niet zeker van zijn omdat de foto wat vertekend is.
Als het wel zo is,, lijkt het me dat het paard wat toontredend staat. Klopt dat? Het zou ook wel kloppen met het beeld dat de bovenste foto geeft.
Oke, nu mag je schieten! :') :j :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:51

Dank je wel voor de super uitgebreide beschrijving van haar hoeven. Vind het heel interessant ondanks dat ik er nauwelijks iets van weet ;)

De zool vond ik ook wel wat rommelig eruit zien. Weet alleen niet of er meer af had gekund omdat ze nu al een paar dagen gevoelig liep. Hielen op de eerste foto zijn volgens mij wel gelijk maar de foto is ongelukkig en wat scheef. Maar ik kijk er vandaag nog wel even naar. Het steunsel was inderdaad voor het bekappen ook behoorlijk extreem. Die stond omhoog en liep over de zool. De straal ziet er inderdaad niet lekker uit. Wel heb ik gevraagd aan de smid hoe de hoeven waren omdat ze vorige jaar heel veel rotstraal had. Nu waren haar hoeven super hard.

Het paard is inderdaad licht troontredend.
Afbeelding

Ik ga mijn hoefsmid de volgende keer nauwkeurig over de punten vragen. Er is veel gedaan aan de hoeven want ze waren erg slecht bekapt door de vorige hoefsmid, er leek niet extreem veel gedaan maar ze liep heel erg gevoelig en loopt nu nog niet lekker op de straat, ze is een week geleden bekapt. Ik hoof and sool hardener en ctc spray. Als er behandeling nodig is dan zal ik dat zeker doen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:52

@AAASCHAAA: graag gedaan, zeker als iemand de moeite neemt om betere foto's te plaatsen. :)
Harde hoeven zijn niet per definitie ook gezonde hoeven. Helaas ook ik heb moeten constateren dat harde zolen dun kunnen zijn en harde stralen toch nog gevoelig.
Uiteindelijk zag ik de meeste verbetering optreden in de zool door zeer goed op de steunsels te letten en de zool vrij te houden van (uitwaaierend ) steunselmateriaal. Daarnaast heb ik goede ervaring met het behandelen van de straal met hoof and soolhardener, hoewel het een chemisch paardenmiddel is en je meestal liever kiest voor iets dat minder agressief is. Maar je hoeft het maar heel sporadisch te gebruiken en het effect is wonderbaarlijk.

Misschien is er toch ook nog sprake van een iets uitgerekte teen, ik denk dat het echte afwikkelpunt van de voet nog wat naar achteren ligt, maar dat is een kwestie van goed afronden in de teen (tot in de witte lijn) en dat moet gelijke pas houden met de verlaging van de hielen. Dit is een punt dat je beter kunt bekijken in samenspraak met je bekapper want om dit goed te beoordelen zijn je foto's niet "perfect"genoeg. |(

Ik wens je heel veel succes op je weg naar goede hoeven voor je paard. Elk paard verdient het dat zijn eigenaar, ook al bekapt hij/zij niet zelf, zich verdiept in de hoeven van zijn paard.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:15

Eiber vind het echt super interessant _/-\o_ Ben me er pas sinds kort in gaan verdiepen, m'n paard vorige week voor de 2e keer door de nieuwe smid laten bekappen en merk echt al verschil :j Karlijn heeft wel, zeker achter echt bikkelharde hoeven. Zoals de smid al zei: Fijn voor het paard, minder voor de smid :P Komt denk ik ook omdat ze gemiddeld zo'n 6uur per dag op tegels staat..?

Dit is linksachter:
Afbeelding

Dit is rechtsachter:
Afbeelding

Dit is linksvoor:
Afbeelding

Dit is rechtsvoor:
Afbeelding

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:11

Vandaag ook foto's gemaakt van mijn merrie d'r hoeven. Ze staat rondom op ijzers.
Achter staat ze wat stijl, maar door haar artrose gaan we hier niet meer aan sleutelen.
Ze loopt goed en dat willen ze zo houden! :)

Vooraanzicht
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Voor
Afbeelding

Achter
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:51

Kasmir schreef:
Eiber vind het echt super interessant _/-\o_ Ben me er pas sinds kort in gaan verdiepen, m'n paard vorige week voor de 2e keer door de nieuwe smid laten bekappen en merk echt al verschil :j Karlijn heeft wel, zeker achter echt bikkelharde hoeven. Zoals de smid al zei: Fijn voor het paard, minder voor de smid :P Komt denk ik ook omdat ze gemiddeld zo'n 6uur per dag op tegels staat..?

Hallo Kasmir, wat een enthousiasme :D Heel leuk overigens en je interesse is duidelijk te zien aan de kwaliteit van je foto's. Ik heb vandaag geen tijd om er iets over te zeggen, maar als je het wilt, ga ik dat proberen zodra ik er even voor kan gaan zitten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:22

Lijkt me erg leuk :D. Heb zelf al wat ideeën gevormd naar aanleiding van jouw voorgaande posts, wat dingen die ik heb gelezen en wat info van de smid en ben benieuwd of die overeen komen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:32

Kasmir.
Ik heb dan ook geen verstand van hoeven haha.
Maar sleept jou paard wat van achter of lijkt dit zo omdat de voorkant van de hoeven wat rond zijn.
Of ben ik nu helemaal debiel aan het denken haha

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:11

femke_harley schreef:
Vandaag ook foto's gemaakt van mijn merrie d'r hoeven. Ze staat rondom op ijzers.
Achter staat ze wat stijl, maar door haar artrose gaan we hier niet meer aan sleutelen.

Sorry, ik kan niet veel zeggen over de hoeven, ze zijn beslagen en dan mis ik wat informatie. Wat me wel opvalt zijn de gevulde benen, maar waarschijnlijk zijn ze daarom ook geschoren? (mok, lymfe ontsteking?)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:30

eiber schreef:
femke_harley schreef:

Sorry, ik kan niet veel zeggen over de hoeven, ze zijn beslagen en dan mis ik wat informatie. Wat me wel opvalt zijn de gevulde benen, maar waarschijnlijk zijn ze daarom ook geschoren? (mok, lymfe ontsteking?)

Benen worden altijd geschoren. De benen lijken nu idd wat gevuld, maar dit komt omdat het
twee weken geleden is, dat ze geschoren zijn. Als het gaat groeien, wordt het zo'n plee borstel effect.
Maar ik snap wat je bedoelt hoor. Is al gecontroleerd door DA ook.

Jammer dat je er niets van kan zeggen. Iemand anders misschien?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:13

@ Kasmir:
Afbeelding

Wat natuurlijk opvalt is de grote opening in de teen. Dat zal zeer waarschijnlijk een schimmelinfectie zijn. Die kan de teen indringen als er onder invloed van te grote druk ruimte in de witte lijn ontstaat. Dan kan een schimmel zich snel verspreiden, bv. ook naar andere delen van de hoef. Je ziet dat er duidelijk sprake is van flare (paarse lijnen) De druk op de hoefwand zorgt er voor dat hier de witte lijn geen optimale verbinding kan houden met de hoefwand en de zool en dus verbreedt. Ook de groeiringen in de hoefwand volgen de druk die van bovenaf uitgeoefend wordt; in het teengedeelte zorgt dat er voor dat de scheur ontstaat, in de kwartieren dat de hoefwand flared.
In de zool zie ik wat rode plekken ( binnen de zwarte lijnen) dat zijn kneuzingen (bloeduitstortingen) die al eerder zijn ontstaan en nu uitgroeien. De rode lijnen geven aan dat de wittelijnverbinding hier verstoord is door (zeer waarschijnlijk ook ) een schimmelinfectie. De kleine haarscheuren in de rand wijzen daar ook op.
Verder vind ik dat je paard prachtige stralen heeft, maar in het gedeelte van de hoefballen van deze voet zou wel een beetje rotstraal kunnen zitten (blauw rondje).
Advies; behandel de voet tegen de schinmmelinfectie en houdt de hoefwand kort door zeer regelmatig een flinke mustangrol te vijlen. Zorg ook voor kwartierboogjes in de hoeven. (voor uitleg zie andere foto's)
Dit paard staat frans denk ik, als ik de zolen en de kwartieren van beide voorvoeten naast elkaar bekijk.

Afbeelding

De gele lijnen geven nogmaals de kracht aan die op de voorkant uitgeoefend wordt. De blauwe lijnen geven de plek en de vorm aan van de kwartierboogjes. Hier is de hoefwand, nadat die gelijk gemaakt is aan de zool, nog te lang en moet extra ingekort worden tot zoolniveau. Daardoor krijg je vanaf de zijkant gezien een boogje. Dit haalt de druk van de zijkanten af en bij het juiste, regelmatige onderhoud zal flare- en scheurvorming worden voorkomen.
Ook deze voet heeft baat bij frequenter vijlen en een flinke mustangrol.
De steunsels liggen nog zijwaarts gedrukt over de zool. Ze zouden kunnen worden ingekort en verder teruggebracht richting de hielen.

E.e.a. gaat in dezelfde mate ook op voor de andere achtervoet.

Afbeelding

Ook hier heb ik even de plek van de kwartierboogjes aangegeven in blauw.( voor het mooie zou de lijn wat preciezer getekend moeten zijn :o ) Als je de rode lijn neemt als uitgangspunt voor de hiel, dan lijkt daar niet veel meer aan te mankeren. De plek van het omslagpunt (seat of corn ) ligt op het breedste gedeelte van de straal. De steunsels (geel) liggen een beetje naar buitengedrukt en over de zool, maar niet zo veel. Je paard rondt zelf zijn teen nogal ver af, dat kan voortkomen uit een hogen in het been gelegen probleem: b.v. spronggewricht of kniegewricht. Als dit verminderd beweeglijk is, zal het probleem van afslijten niet zo makkelijk te verhelpen zijn.
Toch denk ik op basis van deze foto dat de hielen nog verder naar achteren kunnen en dan wat lager uitkomen.

Zo, en nu jij weer :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:39

Mooie uitleg! En mee eens.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:43

Thanks :D het is een beetje een work in progress, m'n huidige smid zegt dat dit even tijd nodig heeft.
De hoef hebben we idd behandeld tegen een schimmelinfectie. Iedere hoef 3-4x per week 15min weken in immaverol en verder dagelijks goed schoonspuiten en om de dag doorspoelen met een of andere spoelvloeistof.

De kneuzingen die je ziet komen door de steunsels die hiervoor niet goed zijn weggehaald/verkeerde belasting over de hoef. Wat mij opvalt aan die kwartierboogjes is dat ze binnen no-time weggegroeid/gesleten zijn? Ze worden er wel ingebracht tijdens het bekappen namelijk. Foto van de eerste bekapping:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze gaat momenteel om de 5-6 weken naar de smid, ze heeft nu dus 2 bekappingen van de huidige smid gehad en vind er zelf al vooruitgang in zitten :j. Smid zei de afgelopen keer (dus na 6 weken) wel dat de hoef al hard was gegroeid. Ga hem nu dus over 5 weken na de laatste bekapping weer laten komen.
Dat van de witte lijn heb ik idd de smid ook gevraagd, hij zegt dat het een combi is van een hoef die erg naar buiten flared en het schimmeltje dat erin zit/zat. Hij zei dus hetzelfde als jij :Y).
En tsja hoe ze staat, telt alle kanten op ook? :') Achter staat ze sowieso wat Frans.

Deze is uit 2013
https://lh5.googleusercontent.com/-OAKx ... 3G0053.jpg

Hier wat foto's op het harde uit 2012. Ja m'n zus is bang voor paarden :P Voor zet ze geregeld eerder toontredend weg.
https://lh4.googleusercontent.com/-GfrZ ... 9-no/1.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-bYcF ... 9-no/2.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-HLhH ... 9-no/3.jpg

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:44

Leuk om te horen dat we hetzelfde vinden en zien. Jullie zijn goed bezig lijkt me.
Dat van die kwartierboogjes kan heel goed koppen. De reden daarvan is dat de hoefwand "zakt", dus de boogjes slijten er niet uit en groeien er ook niet uit, maar de hoefwand ontspant en zakt. Als je handig bent kunt je met een paar halen van je vijl ze regelmatig ( dwz. tussen de bekappingen in)opnieuw aanbrengen. Er hoeft, op vlakke bodem gemeten, maar ruimte te zijn om een creditcard tussen te steken, dus dat is erg weinig.
Wat je op de laterale foto's van jou heel mooi kunt zien is dat de lamellen ( hoornpijpjes) al rechterop zijn gaat staan in het proces.
Mocht je het schimmelproces niet voorblijven (dwz. niet met frequent vijlen laten verdwijnen) dan kun je altijd nog Clean Trax gebruiken. Ikzelf heb hier geen ervaring mee, maar gebruikerservaringen zijn heel positief.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:56

Graag even jullie mening :)

Als ik hier foto's zag waar de hoefwand gevijld is dan was er vaak het commentaar dat dat de wand verzwakt. Hoefsmeden die ik tot nu toe had deden dit ook niet.
Nu was er gisteren toevallig een andere smid die ik vroeg om even wat bij te werken (tussen bekapbeurten door). Ik ga binnenkort 3 weken weg en zo lang wachten vond ik te lang; zelf bijwerken lukt me fysiek niet.
Affin, deze smid vijlde dus wel de wand, niet alleen onder maar ook hoger op. Ik direct gevraagd waarom hij dat deed. Kreeg wel uitleg; de wand is niet overal even dik en hij maakte het gelijk qua dikte. Dit om buigen en uiteindelijk scheuren te voorkomen. Principe van een handboog, waar deze dik is breekt het niet en waar het dun is buigt het... maak je het even dik dan 'buigt' het overal even veel.

Wat moet ik hier van denken? Goede smid of is dit kletspraat?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:28

Ik ga voor kletspraat :P

De reden dat wij op school hoger opraspen en alles gelijk maken is zodat het ijzer beter past en we tegoei kunnen nagelen. Gaat helemaal niet over scheuren ofzo..

Als de hoefwand onderaan uitwijkt en de witte lijn erdoor breder wordt, dan kan het nodig zijn om tot in de witte lijn te raspen om verder flares te voorkomen, maar dan wordt die wand wel gewoon dunner of weggeraspt, en niet 'even dik als de rest'...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:55

Klinkt alsof hij het zelf niet zo goed wist en maar wat zei. :P Mijn smid vijlt ook de buitenkant wel, maar veel meer dan een halve mm gaat er dan niet af dus daar maak ik me niet echt druk om, zeker niet gezien Fin zijn mooie, stevige hoefwand.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:59

Zo heel veel haalde hij er ook niet af geloof ik. Hij zei er ook nog bij dat je anders barstjes ed niet kon zien.
Maar mijn pony bijv. krijgt snel vierkante voorhoeven. Hij zei als hij dan hoger op ook veilde, dat het onder minder snel vierkant zou worden. Als je alleen onder zou vijlen dan zou het weer sneller vierkant zijn?

Ik weet het nou echt niet meer :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:05

Behalve dat het er nu misschien mooier uit ziet is het vanbinnen nog allemaal hetzelfde hoor :P Alles wat je vanboven weg raspt groeit idd niet meer aan, hoef groeit vanuit de kroonrand en alles groeit dus naar beneden tot het uitgesleten is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:07

Is inderdaad kul.
Overigens haal je flares ook niet weg door aan de zijkant wat weg te raspen. Da's alleen maar optisch. De echte oplossing voor flares dat zijn de kwartierboogjes.