[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:19

Krijg je nu geen andere middelen om de genezing te bevorderen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:22

Nee ze krijgt alleen die ontstekingsremmers en verder niks. Ik vroeg me af of ik er zelf met misschien wat homeopatische medicijnen nog iets aan kan doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:35

Podocomplex misschien? (Groene Os)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:44

ik ga ook de podocompositum bestellen via de dierenarts. Mijn hoefsmid gaat dat via hem voor me regelen, de andere dierenarts van die kliniek vond het toch allemaal maar onzin maar me hoefsmid die ziet er echt wat in!
Hij krijgt nu al arnica en ledum druppels maar in podocompositum zit toch net even iets meer om hem makkelijker de winter door te laten komen.

Opzich gaat het goed met marco een klein beetje stijf in het begin maar dat is zo verdwenen na even stappen. Wel ben ik bang dat het fout gaat als ze weer op stal moeten staan. ze staan nu ong 10 uur per dag buiten maar als het straks weer regent zal dat sterk verminderen.

Ook ga ik hem over een paar weekjes weer laten scheren in de hoop dat dat geen extra aanleiding is om weer bevangen te worden!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:09

Pepper loopt ook weer minder.. sinds ze weer bekapt is weer heel erg gevoelig op de stenen helaas.

ik weet echt niet meer wat ik haar geven moet.. Ze staat op kort gras, krijgt hooi bij en is al een heel eind afgevallen (wel langzaamaan hoor) maar toch loopt ze pas weer goed op de stenen zodra de hoefwand weer fling gegroeid is.. daarom vind ik het ook zo raar want dat is toch meestal waar ze last van hebben bij HB, de druk op de hoefwand. Pepper is echt alleen gevoelig op de zool. losse steentjes zijn echt not done. heel vervelend.

ik ga even wat googlen op podocompositum en alles wat voorgaand is genoemd :)

@fancylover; ik ben ook echt bang voor de winter. Pep staat dan wel in een loopstal maar wel met (bijna) onbeperkt kuil.. ik kan haar wel zelf hooi gaan geven, maar dan zal ze toch uit de loopstal moeten. en op stal staan is voor haar geen optie dan breekt ze alles af aah drama

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:00

PN_anne, mijn pony is nadat hij hoefbevangen is geweest ook nog een tijd gevoelig geweest op de stenen, het duurt een poos voordat dat herstelt.

Is het niet mogelijk met de andere eigenaren te overleggen om iets anders te voeren dan kuil ? Graszaadhooi bijvoorbeeld ? Dat kunnen jullie dan bijna onbeperkt voeren, en het is vast ook beter voor de andere paarden.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:47

Nado schreef:
PN_anne, mijn pony is nadat hij hoefbevangen is geweest ook nog een tijd gevoelig geweest op de stenen, het duurt een poos voordat dat herstelt.

Is het niet mogelijk met de andere eigenaren te overleggen om iets anders te voeren dan kuil ? Graszaadhooi bijvoorbeeld ? Dat kunnen jullie dan bijna onbeperkt voeren, en het is vast ook beter voor de andere paarden.

tjah, helaas hebben we te maken met een echte boer, die zijn eigen hooi van zijn eigen land haalt.. die geeft zijn eigen pony's dus gewoon dat hooi...
Ach dat wijst zichzelf ook wel weer hoop ik

Is dat graszaadhooi ook in kleine balen (pakjes) te krijgen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:54

Ja, ik heb ze in pakjes van 12-15 kilo.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:34

voor marco hebben we de dierenarts maar weer gebeld. We zijn druk bezig om hem dikker te krijgen maar nu eet hij zeer weinig. dus we zijn toch bang dat hij wat aan zijn tanden heeft.

Ik ben benieuwd wat hij er morgen van zegt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:22

En hier vandaag een mijlpaal: staldeur open en pony komt in draf de stal uit :wow: :):) *\o/*

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:33

gefeliciteerd Kabouterdans! hopen dat dit zo blijft!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:35

Dat is goed nieuws kabouterdans!
Fancylover: hopen dat de da wat vindt aan de tanden, dan weet je tenminste ook waarom hij zo dun wordt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:36

fancylover schreef:
gefeliciteerd Kabouterdans! hopen dat dit zo blijft!!
Dit is al boven verwachting, maandag toen ik de afspraak maakte bij de dierenarts voor
second opinion had ik echt het gevoel, die komt woensdag niet meer mee naar huis.
En kijk nu bijna een week later, dikke hoefzweer te voorschijn gekomen en pony loopt weer.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:07

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:54

Kabouterdans schreef:
En hier vandaag een mijlpaal: staldeur open en pony komt in draf de stal uit :wow: :):) *\o/*

Super! Wat fijn voor je.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:24

fancylover schreef:
voor marco hebben we de dierenarts maar weer gebeld. We zijn druk bezig om hem dikker te krijgen maar nu eet hij zeer weinig. dus we zijn toch bang dat hij wat aan zijn tanden heeft.

Krijgt marco nog pijnstillers?
Pepper kreeg van de bute (of een ander medicijn die ze toen kreeg) erge last van haar tanden en tandvlees.
Ze wilde ook niet eten, en als ze hooi at spuugde ze het in balletjes weer uit. DA erbij gehad en die zei dat ze van medicijnen erg last kunnen kregen van hun tanden (mensen ook trouwens)

ben benieuwd
:(:)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:32

PN_anne schreef:
fancylover schreef:

Krijgt marco nog pijnstillers?
Pepper kreeg van de bute (of een ander medicijn die ze toen kreeg) erge last van haar tanden en tandvlees.
Ze wilde ook niet eten, en als ze hooi at spuugde ze het in balletjes weer uit. DA erbij gehad en die zei dat ze van medicijnen erg last kunnen kregen van hun tanden (mensen ook trouwens)

ben benieuwd
:(:)
Ze schijnen van bute ook maagzweren te kunnen krijgen.
Ik moest van de da goed in de gaten houden of ze bleef eten en drinken zo niet moest ik aan de bel trekken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:59

De hoefsmid is net geweest - hmm.. drama.. hij heeft nauwelijks iets bijgewerkt en ze liep weer stokkreupel. Hij heeft haar om haar te ontzien verder wat 'bijgewerkt' in de rijbak zodat ze wat zachter stond. Beide voorhoeven is de witte lijn weer akelig verbreed. Ik wordt er wat moedeloos van.. wat nu??
Het viel hem overigens op dat de kuiltjes boven haar ogen dik waren, voelt een beetje sponsachtig aan. Hij raadde aan om toch op Cushing te laten testen. Ik weet 't nu echt even niet meer..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:36

Dat is balen Jannepauli. Ik wens jou heel veel sterkte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:41

Sterkte idd Jannepauli! Wat vervelend dat het weer slechter gaat. Is er geen aanwijsbare oorzaak? Hoe lang is jou paard al hoefbevangen?

Mijn paardje blijft hetzelfde een beetje. Op zachte grond kan ze goed lopen, op harde minder. Maar de cortisonen werken zowiezo nog een week of 2-3 denk niet dat het eerder echt helemaal geneest.
Voorlopig zo maar wat uitzingen met koelen en lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:51

We zijn nu ongeveer een jaar aan de gang - haar eerste bevangenheid was oktober 2008. Af en toe gaat het goed en in dit afgelopen jaar heeft ze drie of vier keer een terugval gekregen.
De veearts komt volgende week maar ik heb nu toch de stap genomen om er een niet-reguliere therapeut bij te laten komen. Misschien dat die iets meer in het lijf kan ontdekken dan alleen symptomen bestrijden..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:54

Misschien verstandig om in elk geval toch op Cushing te laten testen, ik begreep dat hoe eerder je met medicatie aan de gang kunt, hoe beter de prognose is. Of in elk geval, hoe langer een paard nog goed kan leven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:45

Het weer kan ook parten spelen.
En dan niet alleen voor het gras, maar voor de hoeven.
Het is lang droog geweest; harde hoeven en dan ineens regen maakt de hoeven weker en zolen zachter. Zand klontert sneller samen, geeft drukverschillen en bij HB gevoelige paarden weer af en toe pijnklachten. Zeker de ijzerlozen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:03

*zucht* ... net Pauli naar stal gehaald - ze moet dan over een tegelstukje lopen en oh mijn hemel, zoooo kreupel.. arme dier, ik heb zo met haar te doen. Ik zal s proberen of ik dat met m'n telefoontje kan filmen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:37

@ jannepauli
)(*&^&*%^$%$#@ het is toch om gek van te worden.
Arme Pauli.