[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:22

Omdat ik het destijds ontzettend moeilijk vond om voor mijn paard met IR en HB een geschikte plek te vinden, die nu heb gevonden, maar daar graag een maatje bij wil, plaats ik de link ook maar in dit topic. Wie weet kan ik andere gevoelige paarden helpen en kan op die manier mijn paard weer aan gezelschap geholpen worden :)

Gezocht: Paddockmaatje omg. Assen.

Deni11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:26

Oh jammer dat het te ver weg is voor ons (Noord-Holland) maar mooi initiatief dat zo andere een goed plaatsje kunnen vinden

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 06:38

Hoe is het nu met de hb paarden?

Hoe bouwen jullie de wei weer op? Ik ben nu weer wat aan de hand laten grazen maar wel echt heel kort! 2x 5 minuten..heb nog geen groen licht vd DA voor de wei ondanks dat er geen schade is opgetreden. Paard wil continu naar het gras.. zo sneu!!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:12

Die van mij staat ondertussen in de longeerbak van 15/20 diameter samen met een ander shetje
Ze ligt veel, krijgt hooi op verschillende stukjes zo dat ze moet lopen, en in een pion zodat het moeite kost, en hopelijk kunnen we binnenkort nog een paar takken neerleggen zodat ze daar op kunnen knabbelen (Helaas geen mogelijkheid tot onbeperkt hooi)

Wij zitten ,helaas, nog in de revalidatie fase van ernstige bevangenheid en kunen momenteel niet veel meer doen dan wat we nu al doen: alleen maar rust,verspreid voeren voor zelf bewegen en tijd geven.. Aan gras/weide zullen wij helaas nooit meer aan kunnen denken vrees ik..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:28

Deni11 schreef:
Die van mij staat ondertussen in de longeerbak van 15/20 diameter samen met een ander shetje
Ze ligt veel, krijgt hooi op verschillende stukjes zo dat ze moet lopen, en in een pion zodat het moeite kost, en hopelijk kunnen we binnenkort nog een paar takken neerleggen zodat ze daar op kunnen knabbelen (Helaas geen mogelijkheid tot onbeperkt hooi)

Wij zitten ,helaas, nog in de revalidatie fase van ernstige bevangenheid en kunen momenteel niet veel meer doen dan wat we nu al doen: alleen maar rust,verspreid voeren voor zelf bewegen en tijd geven.. Aan gras/weide zullen wij helaas nooit meer aan kunnen denken vrees ik..

Hmmm dat klinkt zorgelijk! Is ze op de foto geweest?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:53

Ik wil graag wat van jullie weten.
Mijn paard heeft eerder een flinke peesblessure gehad.
In aug was ze daar van hersteld, half sept werd ze in eens stok en stok kreupel.
Ik dacht gelijk dat de pees kapot was, dit bleek echter niet het geval.
We dachten een een hoefzweer, maar na 2 weken weken en een totaal niet gevoelige hoef leek om dat dat niet het geval is.
De voet is op de foto gezet, er is een MRI gemaakt maar alles was goed.
Het advies was ijzers met zolen, na enkele dagen liep ze weer goed. dit heeft een week geduurd en toen was ze weer kreupel.
Ik heb de ijzers er onderuit gehaald en gewoon weer natuurlijk bekapt.
Ze bleef kreupel, ze kreeg een schiefel en we dachten dat dit het probleem was. Op het uitverdoven van de voet reageerde ze niet ze liep nog net zo kreupel.
Naja om een lang verhaal niet nog langer temaken ze is nog steeds kreupel nu al ruim een half jaar.
Ze begin wel beter te lopen, in stap is ze goed en ze wilt gewoon lopen ook draven en galop maar ze loopt dan meestal niet goed.
De laaste keer met uitverdoven is ze verdooft van de voet tot de schouder maar ze liep nog kreupel.

De fysio zegt dat ze heel stram en stijf is.
Nu word ze erg snel dik en kan ze maar beperkt op het gras omdat ze anders een hele dikke nek krijgt.
Nu sprak ik gisteren iemand en dan paard was insuline resistent.
En ik herkende heel veel, paard was ook al helemaal binnenste buiten gekeerd maar ze konden niks vinden tot ze bloed prikten. die pony was niet kreupel maar wel heel stijf en stram.

Nu vroeg ik mij af kan een paard maanden lang heel licht bevangen zijn en dat je op foto's en een mri niks ziet.
En kan het zijn dat ze na verdoven net zo kreupel verder lopen.
Ze heeft wel iets ringen op de hoeven maar geen hele duidelijke.
Ze loopt nu vrij gevoelig, ik stap weer onder het zadel om haar op gewicht te houden en het lijkt haar zowel mentaal als fysiek goed te doen. maar als ik in het bos loop met de renegade schoenen aan en ze trapt op een bepaalde manier op een steen of denne appel reageerd ze daar wel behoorlijk op.

Ze loopt ook gewoon kreupel als ze op de bute staat

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:11

pol1 schreef:
Deni11 schreef:

Hmmm dat klinkt zorgelijk! Is ze op de foto geweest?

Nee helaas niet, dit is de 3x hb in haar leven, en mijn ouders (minderjarig..) zijn van mening dat er zeer waarschijnlijk al een lichte kanteling is.. de dierenarts had er zelf ook geen prioriteit/zei dat het weinig zou toevoegen, en de hoefsmid hebben we er niet over horen praten...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:11

Koetjeboe dit lijkt me niet goed! Ik zou uitgebreid onderzoek laten doen!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:14

@deni: een foto kan je toch veryellen in hoeverre t hoefbern is gekanteld en dat is weer belangrijke info voor de hoefsmid!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:17

pol1 schreef:
Koetjeboe dit lijkt me niet goed! Ik zou uitgebreid onderzoek laten doen!!

K

er is al heel uitgebreid onderzoek gedaan alleen naar IR is nog niet gekeken.
ze is zo ongeveer in haar geheel door de rontgen gehaald incl echo en een mri van de voet.
maar ik vraag mij dus af of je een bevangenheid had moeten zien dan.
Dat het niet goed is snap ik. Alleen ik heb er nu twee klinieken bij gehad en ze weten het niet meer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 05:43

Getverederie koetjeboe!! Wat ontzettend naar!
Tja ik dénk dat je hb alleen kan zien met gekanteld hoefbeen, verbrede witte lijn, en in een later stadium ringen in de hoef. En in de accute fase ( het klinische beeld)
Mijn paard is afgelopen dinsdag op de foto geweest en daar is dus niks te zien ondanks dat ze licht hb is bevonden!
Raar dat bute ook niks doet!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:14

pol1 schreef:

Hoe bouwen jullie de wei weer op? Ik ben nu weer wat aan de hand laten grazen maar wel echt heel kort! 2x 5 minuten..heb nog geen groen licht vd DA voor de wei ondanks dat er geen schade is opgetreden. Paard wil continu naar het gras.. zo sneu!!

Mijn pony was maar in lichte mate bevangen gelukkig. Ik mag de wei weer langzaamaan gaan opbouwen maar hij mag alleen op hoog uitgebloeid gras. Hij gaat nu een half uur per dag met graasmasker op. Ik ben zo blij dat ie weer eventjes mag al is t maar een half uurtje met eraf halen moet ik m er ook echt afsleuren.
Ik bouw t nu langzaam op elke week een kwartier langer en hopen dat het goed blijft gaan!
Ik lees hier soms ook dat mensen der paard sochtends een bepaalde tijd op het land laten en eind van de dag weer en als ze het achter elkaar doen dat het dan mis gaat, zou het echt veel schelen als de inname verspreid is?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:06

bcd94 schreef:
pol1 schreef:

Mijn pony was maar in lichte mate bevangen gelukkig. Ik mag de wei weer langzaamaan gaan opbouwen maar hij mag alleen op hoog uitgebloeid gras. Hij gaat nu een half uur per dag met graasmasker op. Ik ben zo blij dat ie weer eventjes mag al is t maar een half uurtje met eraf halen moet ik m er ook echt afsleuren.
Ik bouw t nu langzaam op elke week een kwartier langer en hopen dat het goed blijft gaan!
Ik lees hier soms ook dat mensen der paard sochtends een bepaalde tijd op het land laten en eind van de dag weer en als ze het achter elkaar doen dat het dan mis gaat, zou het echt veel schelen als de inname verspreid is?

Hier scheelt het wel echt, om 9 uur gaan ze een uur op de wei en dan zijn een paar uur de drollen slap en de manenkam dikker en als ze tegen 6 uur voor de tweede keer een uurtje gaan is dat al een tijd weg en begint het opnieuw.
Hoop dat de rest van het gras snel verdort want het is wel een in de gaten houden en een gedoe.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:36

Ja zeker een gedoe..ik ga sowieso voor een graasmasker!! Maar zit ook met een kudde die over de zeik gaat als ik merrie er na een kwartier weer uithaal! Mijn planning is om ze dadelijk met opbouwen eind vd dag bij de kudde te zetten ( dan kunnen de andere ook naar binnen) en dan met grasmasker. Ga vanavond ook nog maar ff oefenen met grasmasker..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:43

Heeft iemand handig tips mbt ruwvoer voeren?

Bij ons staan ze nu 24/7 op de paddock/longeerbak maar helaas wordt er te weinig ruwvoer in mijn opzicht gevoerd..
Hier geven ze 2x pd (als ze mazzel hebben)voor een half uurtje kuil van zulke grote ronde balen op de grond/zand, voor de andere paarden is dit prima want ze staan op het land maar zij dus niet en heb het idee dat ze te kort krijgt.. Hiervoor had ze onbeperkt hooi in een net, maar hier hebben ze dat liever niet ivm gevaar dat hoefje er in vast komt.
daarnaast ga ik, uitschool (tussen 14:30-16:00)en 's avond (tussen 19:00-21:30) heen, om 2 pionnen te vullen zodat ze in ieder geval iets binnekrijgt. (dit kost meer moeite om het eten eruit te krijgen & doen ze langer mee, en voordat we hier gezeik hebben over hoeveelheid: het lijkt ook minder)

Nu is mijn shet altijd aan de dunne kant geweest maar ik begin haar ribben naast dat ik ze voelde ook lichtjes te zien.. hiervoor had ze daar geen last van, maar aangezien er nu dus meerdere uren (denk toch wel minimaal in totaal 20 uur) niks te eten is gaat ze daarop achteruit, wat ze er niet bij kan hebben vind ik.
Een hooinet mag hier dus niet ivm gevaar dat de hoefjes er in komen, maar wat dan?

Ik probeer maagzweren te verkomen en probeer iedere 6-8 uur sowieso ruwvoer te geven, al is dit nog steeds veel te weinig en lukt dat niet altijd, vooral nachts/ochtend..
Wel is mijn idee om wilgentakken/paastakken neer te leggen zodat er iets te knabbelen is, mits er niet te veel inzit en het wel ''mag" hier ( het is wel vermoeiend want iedereen heeft hier wel zijn eigen mening en opvatting over hoeveelheden, andere lijn van denken)

Wat helpt tegen verveling zodat ze niet de hele dag niks te doen/knabbelen heeft?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:19

Tja 20 uur niks geen ruwvoer is wel heel matig! Zo belangrijk voor een paard!
Pfff zou voor mij reden zijn te vertrekken..
Lastig hoor!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:23

Ik zou dan zeker ook een netje stro ophangen zodat ze wat te knagen hebben.
Maar eigenlijk vind ik dat een paard toch elke 4 uur minimaal wel een goede maaltijd moet hebben als ze niet zelf kunnen scharrelen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:24

pol1 schreef:
Tja 20 uur niks geen ruwvoer is wel heel matig! Zo belangrijk voor een paard!
Pfff zou voor mij reden zijn te vertrekken..
Lastig hoor!

Ja dit is bij mij ook het grote min punt: al is een dag bv: 8:00 hooi, 15:00 van mij, soms 20:00 krijgen ze nog en dan rond 21:00 van mij..
Maar alsnog..

De andere optie is dus weer terug gaan naar de winterstalling, maar die omgeving is minder prettig/mag ik niet alleen komen, en staat ze alleen: Nouja met hertjes/geiten om haar landje, wat niet ideaal is.

Het zou gaan over een periode tot en met 1 oktober dus nog 3 maanden, en helaas heeft ze geen paspoort/chip/officieele enting notatie dus wordt een andere stalling moeilijk.

Zelf heb ik haar het liefst in een paddock paradise gebeuren, desnoods aan de andere kant van het land wat ik zelf zou moeten betalen, zolang zij het maar goed heeft, maar ja dan moet ik eerst bij de da alles op orde krijgen mbt enten chip enz wat een duur grapje wordt als mijn ouders er überhaupt die ''moeite" er nog voor over hebben..

@azmay ik zou niet weten hoe ik dat dan kan ophangen en of de pensioneigenaar daar niet boos om wordt want zij zit op een andere lijn mbt voeren :o

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:49

Ik had dit probleem met mijn Shetlander en die krijgt nu een hay play bal. Daar is hij de hele middag mee bezig.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:57

meiske1577 schreef:
Ik had dit probleem met mijn Shetlander en die krijgt nu een hay play bal. Daar is hij de hele middag mee bezig.

Top, ik zal het even opzoeken!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:23

Ik denk dat je hem wel bij Epplejeck kan bestellen met korting nu :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:05

Hier ging het super op het gras, behalve dat mevrouw nog al begon te groeien. Ik kreeg de singel bijna niet meer dicht.
Dus nu toch maar weer het masker om.

Verder krijgt ze, als de smid terug is van vakantie, voor ijzers omdat haar hoeven toch wel kort beginnen te worden en die trigger willen we natuurlijk niet.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:17

Deni11 schreef:
Heeft iemand handig tips mbt ruwvoer voeren?

Bij ons staan ze nu 24/7 op de paddock/longeerbak maar helaas wordt er te weinig ruwvoer in mijn opzicht gevoerd..
Hier geven ze 2x pd (als ze mazzel hebben)voor een half uurtje kuil van zulke grote ronde balen op de grond/zand, voor de andere paarden is dit prima want ze staan op het land maar zij dus niet en heb het idee dat ze te kort krijgt.. Hiervoor had ze onbeperkt hooi in een net, maar hier hebben ze dat liever niet ivm gevaar dat hoefje er in vast komt.
daarnaast ga ik, uitschool (tussen 14:30-16:00)en 's avond (tussen 19:00-21:30) heen, om 2 pionnen te vullen zodat ze in ieder geval iets binnekrijgt. (dit kost meer moeite om het eten eruit te krijgen & doen ze langer mee, en voordat we hier gezeik hebben over hoeveelheid: het lijkt ook minder)

Nu is mijn shet altijd aan de dunne kant geweest maar ik begin haar ribben naast dat ik ze voelde ook lichtjes te zien.. hiervoor had ze daar geen last van, maar aangezien er nu dus meerdere uren (denk toch wel minimaal in totaal 20 uur) niks te eten is gaat ze daarop achteruit, wat ze er niet bij kan hebben vind ik.
Een hooinet mag hier dus niet ivm gevaar dat de hoefjes er in komen, maar wat dan?

Ik probeer maagzweren te verkomen en probeer iedere 6-8 uur sowieso ruwvoer te geven, al is dit nog steeds veel te weinig en lukt dat niet altijd, vooral nachts/ochtend..
Wel is mijn idee om wilgentakken/paastakken neer te leggen zodat er iets te knabbelen is, mits er niet te veel inzit en het wel ''mag" hier ( het is wel vermoeiend want iedereen heeft hier wel zijn eigen mening en opvatting over hoeveelheden, andere lijn van denken)

Wat helpt tegen verveling zodat ze niet de hele dag niks te doen/knabbelen heeft?

Vervelend dat je geen net mag ophangen, het is natuurlijk wel zo dat ze erin vast kan komen te zitten maar dat is dan toch gewoon jouw eigen risico. Wat je misschien kunt doen is het hooi vanuit een speciekuip voeren zodat ze in ieder geval niet van het zand hoeft te eten hier zou je misschien ook een fijnmazig net over kunnen maken zodat het eten langzamer gaat maar als een hooinet niet mag zullen ze hier misschien ook moeilijk over doen..
Kun je zelf niet wat balen droog hooi kopen als ze zo moeilijk doen over de hoeveelheid? Wilgentakken zou je kunnen geven maar mag dat dan wel? Sowieso is het ook met wilgentak nog steeds veelste lang zonder ruwvoer.
Ik zou toch proberen een andere plek te gaan zoeken, ik las verderop dat dat lastig is met chip en paspoort etc. Probeer je ouders te overtuigen dat dat geregeld moet worden bij de dierenarts! Zolang zonder ruwvoer is vragen om problemen en dalijk ben je verder van huis

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:54

Deni, je zou een little bit hooitas kunnen aanschaffen, kunnen ze echt niet in vast komen te zitten en kan veel in, die kun je eenvoudig ophangen met een bilkoord, werkt echt heel goed, zijn ook wel 2de hands te krijgen, want ze zijn vrij prijzig, succes!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:57

Bedankt, ik ga zeker even rond kijken!

Wat ik eventueel nog in gedachte had was haar in een paddock paradise tm september/oktober te zetten waar ze lekker kan herstellen, eten, en hopelijk rond lopen. Al heeft ze dan wel weer ijzers voor, wat niet iedereen wilt..