[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:37

wuswa schreef:
Hebben jullie foto's van jullie 'kale' wei. Ik zou zo graag willen vergelijken...

Mijn stukje op het land was nog kaler voor dynamiek maar dat was iets groter dan een longeercircel en ze had een stuk het pad naar de weide daar had ik wit zand op laten storten, ik ga wel op zoek naar fotos voor je.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:11

wuswa schreef:
Hebben jullie foto's van jullie 'kale' wei. Ik zou zo graag willen vergelijken...

Een filmpje , het vertekent wel omdat het is gezoomd vanuit binnen. Het is een stuk groter dan het lijkt De paarden zijn niet ongelukkig zonder gras.

Onze paarden kunnen 4 uur op het gras en daarna gaan ze dus op hun 'starvation' paddock zoals op het filmpje met afgewogen hooi en rantsoenberekening.

Edit typefout, of is het nu tiepfoud? :D
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 31-05-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:14

Mijn paarden zijn ook niet ongelukkig zonder gras !! ze staan 24/7 buiten, in de rijbaan, 2 stallen ter beschikking, een gestraat straatje ( hi, leuk gezegd) en ze gaan 3 uurtje nu de wei op ( nou ja, kale postzegel...) Ze zijn erg vrolijk, blij, te goed gevoed...volledig paardwaardig hoor.
En toen mijn paard 14 jaar lang op een pensionstal stond zonder weiland, paddock etc was hij net zo blij !!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:52

apollootje schreef:
Ik kom ook even binnen vallen :o

Bij mijn shet is ook een hele lichte vorm/begin van hoefbevangenheid geconstateerd. Ik ben er gelukkig nog optijd bij.
Ze staat op een kale weide, zandvlak met een strookje grassprietjes, hier valt dus echt niet van te eten.
Hoeveel mag een te dik licht bevangen shetje ongeveer eten aan droog hooi?

Het gaat om een shet van +-1m (zwartbonte uit mn profiel), loopt ongeveer 3x per week een half uurtje.

Ik reken zelf per uur grazen een kilo hooi minder als de rantsoenbekening aangeeft.
Hoe zwaar is je paardje?
Heb je een analyse van de energiewaarde van je hooi, de mineralen? Wat voer je nog meer bij? Brokjes, musli of andere dingetjes? Wat groeit er zoal op de wei aan plantjes behalve gras?
Hoefbevangen is complex soms zijn er ook andere oorzaken dan voeding alleen. Een ding is wel zeker, als een paardje te dik is en de HB is onder controle is zoveel mogelijk laten bewegen heel erg goed, te dik is altijd ongezond en geeft een verhoogd risico op HB.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:33

Dank jullie wel. Toch (nog) kaler dan mijn kaalste stukje.... Ach als het zo doorgaat met de droogte wordt het vanzelf zand.

@EH: leuk filmpje. Het donkere paardje komt steeds even checken of jij nog staat te filmen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:03

@ Mysa Dat is juist wat ik wil zeggen, dat ik vind dat iedere paardeneigenaar alles geprobeerd moet hebben. Alleen krijg is soms het idee dat er wat makkelijk gezegd wordt 'mijn paard komt niet op de wei, want is HB geweest'. Dit geld dan dus niet voor jou :) En natuurlijk blijft het lastig, een paard dat eenmaal HB is geweest kan het altijd weer worden en niemand wil zijn paardje weer zo zien lijden.

@ EstherHegt Jij zei : "Gelukkig kunnen die van mij wel op gras, maar ik laat ze ook maar mondjesmaat grazen anders worden ze gewoon te dik, overgewicht is ook niet gezond en geeft ook altijd een verhoogd risico op HB." Vandaar dat ik dacht als je paard meer op conditie is hij misschien langer op gras kan, maar zoals je het nu zegt is het me duidelijk dat jij de max voor jouw paarden al hebt gevonden.
Gras hoeft inderdaad niet altijd de oorzaak te zijn, daarom vind ik ook dat de eigenaar het in elk geval moet proberen. Ik geloof dat er ook in een kaal land fructaan zit, alsnog heb je dan verschillende mogelijkheden, korter op het land, met graasmasker enz.
Kijk inderdaad naar je paard, test de mogelijkheden, precies wat ik bedoel! Ik wil niemand mijn mening opleggen, deel alleen mijn mening met jullie en merk dat niet iedereen het met me eens is. Ik vind het niet paardwaardig als een paard niet op de weide kan en zal er (waarschijnlijk, heb gelukkig nog niet voor die keuze gestaan en dan pas kun je die maken) voor kiezen mijn pony een spuitje te geven als weidegang echt niet meer mogelijk is. Graasmasker ben ik geen fan van, maar als dit de enige mogelijkheid is zou ik dat zeker proberen. Alleen hooi en geen weidegang zou ik dus niet doen, ik vind alleen paddock niet voldoende voor Flavio. Dat is mijn mening. Daaropvolgend vind ik dus dat iedere eigenaar er alles aan gedaan moet hebben om weidegang proberen mogelijk te maken en niet meteen 'genoegen' te nemen met paddock. Dat is het enige, door er nu dieper op in te gaan blijkt dat veel mensen dat wel doen, het alleen niet eens zijn met mijn 'eindconclusie'. Ik wil absoluut niemand mijn mening opdringen, ik uit hem alleen, in de hoop dat sommige mensen er misschien over na zullen denken en niet meteen hun HBer weidegang ontzeggen. Het is iedereens eigen keuze, maar zoals gezegd denk ik dat soms die keuze wordt gemaakt uit angst en dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

@ Brainless Jij hebt het dus ook geprobeerd en de grens opgezocht :)

@ ElCamino Dat eerste is inderdaad wat ik paardwaardig vind, het tweede ben ik niet met je eens. Op die pensionstal kwam je paard dus alleen uit stal als jij kwam? Ik denk dan serieus dat jouw paarden nu echt wel gelukkiger zijn en tja, na 14 jaar went een paard er vanzelf aan. Nogmaals is alleen mijn mening, die gebaseerd is op mijn ervaringen. Ik wil niemand aanvallen of van mijn mening overtuigen, dit is mijn denkwijze.
Laatst bijgewerkt door flavlip op 01-06-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:26

@ Wuswa, ik vind jouw wei heel kaal hoor, eigenlijk zo kaal dat ik denk: krijgen ze zo niet te veel zand binnen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:32

Ik vind de wei van Wuswa er wel goed uitzien :) Die van Capopjekop lijkt nog kaler.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:42

flavlip schreef:
@ JuliaaahX Hoe gaat het nu?

Ja, het gaat goed gelukkig :D Donderdag was het dus 'ontdekt' en zondag kwam de DA opnieuw. Net helemaal zijn stal opnieuw gedaan (zand + water) en toen een halfuur op de DA zitten wachten :Y) Nou, DA aangekomen, wij hem uit zijn stal halen. Ik had hem niet zien lopen zonder pijnstillers, maar de DA en mijn zus wel, die zaten echt van '... Wow, hij loopt écht heel goed.' DA was helemaal tevreden, hij mag nu minderen met pijnstillers en, het fijnste: hij mag weer naar buiten, op het zand weliswaar, maar hij mag lekker de hele dag in de paddock staan *\o/* Vrijdag komt de DA weer (jammer dat ik er niet bij kan zijn) om weer even te controleren en om foto's te maken, omdat mijn zus toch zekerheid wil.

Maar na hoeveel weken mochten jullie weer beginnen met opbouwen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:51

Dat opbouwen zou ik overleggen met d.a. na het maken van de foto's.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:55

Fijn te horen dat het beter gaat :) Over het opbouwen kan ik weinig zeggen. Flavio heeft geen pijnstillers gehad, dus toen hij zonder moeite uit zichzelf weer ging draven ben ik het voorzichtigaan gaan oppakken. Als je paard pijnstillers krijgt kun je niet zo makkelijk van het paard uitgaan, omdat de pijn wordt onderdrukt...En wat Mysa zegt, je kunt het beste even wachten en overleggen met de DA.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:06

Het hooi wat hier normaal na 15 juni wordt gemaaid, is in veel gevallen al van het land.
Door de extreme droogte groeide het niet meer en door de vele zon stond het bovendien al bruin / verdroogd op het land.
Ik vrees alleen dat dit dus super fructaanrijk hooi is. Wat denken jullie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:16

Ja, ik denk het ook. Ben er ook niet zo blij mee. Mijn hooiboer gaat deze week maaien, zijn voordroog is altijd safe, maar ben er dit jaar ook bang voor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:21

Wij hebben vanmorgen vroeg ( 08:00 uur) gemaaid. Het gras was zeker nog niet geel of bruin, zag er goed uit maar was wel manshoog inmiddels, en uitgebloeid. Nu maar hopen dat het zonnetje blijft schijnen en een koel windje, dan kan het mooi drogen voordat zaterdag de balen geperst worden. Het moet voordroogkuil worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:23

Waar is die link toch, waar een analyse van een producent staat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:53

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:54

U roept, wij draaien, ha,ha, tnx.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 11:33

Nog even wat plaatjes spammen:

Hooiland vanmorgen gemaaid

Afbeelding

En in het kader van 'Hoe kaal is jouw wei' , hier een plaatje van de winterwei waar de paarden momenteel op lopen:

Afbeelding

En dat vinden ze smakelijk gras ( = paardenmengsel)

Afbeelding

.. alhoewel het friesje de voorkeur geeft aan de langere sprieten onder de draad

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:39

Oei, dat is bij mij de 'lange wei' waar ze 2x per dag een kwartier op mag staan :P

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:45

Isapaardje schreef:
Oei, dat is bij mij de 'lange wei' waar ze 2x per dag een kwartier op mag staan :P

Die gedachte had ik ook , vind er best wel veel gras op staan.

Maarja ieder hoefbevangenpaard wordt anders behandeld dus ik kan er niet over oordelen, dynamiek kreeg dat gras niet eens.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:46

mysa schreef:
@ Wuswa, ik vind jouw wei heel kaal hoor, eigenlijk zo kaal dat ik denk: krijgen ze zo niet te veel zand binnen?

De 'gezonde' paarden krijgen iedere dag een strookje erbij. Dit stuk zou voor mijn HB-paardje zijn (beetje opbouwen en beginnen met en dagdeel). Qua zand ben ik het wel met je eens maar nu eet ze haar hooi in de paddock. Dat wordt eerst vakkundig uit de ton gewerkt en vervolgens opgegeten. Aan dat geweekte hooi plakt veel zand; dat vind ik dus veel gevaarlijker. Als ze wat meer voer mag, geef ik een kuur husk.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:47

Isapaardje schreef:

Die van mij is idd ook veel korter....

Maar weersvoorspelling voor je hooi, Jannepauli, is goed: lekker veel zon!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 11:50

Tja, ieder paard reageert anders zullen we dan maar zeggen. Toch zegt de Laminitis Clinic dat heel kort gras ook niet goed is omdat het gras dan zoveel suiker produceert om tegen de klippen ( oftewel de paardentanden) op te groeien. Pauli en Jilske lopen nu dagelijks een uur of vier op de wei. En vergeet niet: het is suikerarm gras, geen koeienweide. Ze doen het er beiden goed op.

Trouwens, mijn experiment van de blote voeten van Pauli ( ijzers eraf) lijikt heel geslaagd te zijn. Ze loopt nu veel beter dan mét ijzers! Ik ben blij. :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:50

apollootje schreef:
Ik kom ook even binnen vallen :o

Bij mijn shet is ook een hele lichte vorm/begin van hoefbevangenheid geconstateerd. Ik ben er gelukkig nog optijd bij.
Ze staat op een kale weide, zandvlak met een strookje grassprietjes, hier valt dus echt niet van te eten.
Hoeveel mag een te dik licht bevangen shetje ongeveer eten aan droog hooi?

Het gaat om een shet van +-1m (zwartbonte uit mn profiel), loopt ongeveer 3x per week een half uurtje.

Hey,

Heb je al de eerste pagina van dit topic gelezen, daar kan je veel informatie vinden over hoefbevangenheid enz.

Ieder hoefbevangenpaard wordt anders behandeld je moet zelf zien te schipperen wat je diertje kan en mag eten enz.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:52

Isapaardje schreef:
Het hooi wat hier normaal na 15 juni wordt gemaaid, is in veel gevallen al van het land.
Door de extreme droogte groeide het niet meer en door de vele zon stond het bovendien al bruin / verdroogd op het land.
Ik vrees alleen dat dit dus super fructaanrijk hooi is. Wat denken jullie?

Daar ben ik ook bang voor. Mijn leverancier heeft medio mei ook een paar stukken gemaaid omdat het bijna als hooi op het land stond. Daar heb ik al wat baaltjes van liggen en het is idd erg droog. Ik voer er minimaal van en alleen nadat het minimaal een uur heeft geweekt. Wat je dan uit de ton haalt, lijkt wel gras (ruikt ook zo) en de paarden vinden het echt heerlijk. Het water wat ervan afkomt is gewoon bruin (zegt niets natuurlijk), bruiner dan ander voer wat ik week.