Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:37

Mijn pony heeft alluminium ijzers met allebij verschillende doelen :) ze heeft zware blessures gehad waardoor ze hiermee oud kan worden zegmaar :)

- eerste foto ondersteund m'n pees (linkerbeen)

- tweede foto heeft ze een brede binnentak die zorgt ervoor dat m'n binnenkant van mn kogel minder belast word.

Afbeelding

Afbeelding

heb geen foto hoe ze erop staat ze zijn namelijk vrij hoog op stal noemen ze echte bling bling ijzers hihi na ben blij dat ze bestaan zo kan m'n pony nog vele jaren rond rennen:) helaas vrij prijzig dat is het vervelende eraan. De hoefsmid heeft er nu ook widiastiften in gedaan zodat ze langer meegaan alluminium slijt heel snel

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:14

Ziet er interessant uit Sheeltje2, heb ze nog niet eerder gezien!

Ben erg benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:47

Cardy schreef:
Ziet er interessant uit Sheeltje2, heb ze nog niet eerder gezien!

Ben erg benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Klopt heb ze zelf ook weinig gezien mischien hebben andere bokkers zulke ijzers ben benieuwd wie ze nog meer gebruiken of kennen ziet er goed uit hoor goed verzorgd :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:31

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:41

Het lijkt erop dat de hoef in een tegennatuurlijke vorm bekapt is, de kroonrand lijkt hier en daar omhooggedrukt te zijn. Het ijzer met zooltje ontneemt het zicht op het meest interessante deel vd hoef.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:42

Scheeltje en Cardy, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden eerlijk gezegd.

Die aluminium ijzers begrijp ik niet. Snap wel dat ze heel licht zijn dus daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar de werking over dat het de kogel ontlast en voor een peesblessure dan weer niet. Kun je dat wat meer uitleggen.
Ze zien er idd erg blingbling uit ;)

Cardy, jouw paard heeft een schimmel in de witte lijn? Waar dient die afsluiting voor die tussen de zool en het ijzer zit?

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:50

singasong schreef:
Scheeltje en Cardy, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden eerlijk gezegd.

Die aluminium ijzers begrijp ik niet. Snap wel dat ze heel licht zijn dus daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar de werking over dat het de kogel ontlast en voor een peesblessure dan weer niet. Kun je dat wat meer uitleggen.
Ze zien er idd erg blingbling uit ;)

Cardy, jouw paard heeft een schimmel in de witte lijn? Waar dient die afsluiting voor die tussen de zool en het ijzer zit?

de ijzers zijn voor de zachte bodem omdat ze dan wegzakt zegmaar en deze ijzers zijn een soort van steunzolen die haar zwakke punten ontlasten in 1 been haar pees en haar andere been haar kogel weet ook niet zo goed hoe ik het verder moet uitleggen hihi:)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:57

Bedankt allebei! Paard is afgelopen half jaar door de kliniek in Utrecht gedaan, afgelopen vrijdag voor het eerst door onze huidige hoefsmid. Hoefsmid is bezig het een en ander te verbeteren aan de hoeven, hoefas, etc.

@ singasong: Ze heeft inderdaad een schimmel gehad. Ze heeft tussen de hoef en ijzer een zooltje zitten. Sinds 2 weken staat ze zonder siliconen en we willen rustig af gaan bouwen, zodat ze hopelijk uiteindelijk blootvoets kan gaan lopen. Het is de bedoeling dat straks het zooltje ook achterwege wordt gelaten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:38

Hhm persoonlijk zou ik in geval van schimmel juist niet afsluiten met een zooltje.
Of is dat vanwege viezigheid in de stal? Juist nu in de zomer zou je dat kunnen omzeilen door het paard buiten te laten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:47

Persoonlijk word ik niet blij van de "kunsten" van de hoefsmid die het paard van @Cardy op de ijzers heeft gezet. Niet zozeer de stand van de hoeven, maar de wijze van beijzering. Slordig en rommelig, dat moet beter kunnen.
Is er een stuk uit linksvoor gebroken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:03

De reden van het zooltje is omdat ze ook hoefbevangen is geweest linksvoor door de schimmel (i.c.m. een gekanteld hoefbeen) en beide zolen waren zeer gevoelig/pijnlijk. Vandaar eerst ook de siliconen.

Ze had hele ernstige white line disease Terpentijn (zo fijn om eindelijk in verleden tijd te kunnen praten!). Ze hebben tot aan de kroonrand weg moeten halen en het gat wat je ziet is daar dus nog een overblijfsel van. Rechtsvoor is nu eindelijk weer helemaal heel en denk dat linksvoor bij de volgende bekapping helemaal goed weer is. Zo zag het eruit:

Afbeelding
En de afbeelding in groter formaat: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NWVRPO6X.jpg

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:11

Tsja... het is me nu wel een heel stuk duidelijker, @Cardy, je paard is qua hoeven wel van een eind ver weggekomen, dat wist ik natuurlijk niet.
In dat licht bezien wordt 't een heel ander verhaal.

En hoewel het er nog steeds niet mooi uitziet, valt daar weinig op te bekritiseren als je ziet hoe het eerst was, de rest is een kwestie van tijd, neem ik aan.

Gelukkig zit er een duidelijk stijgende lijn van herstel in!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:22

jee, heftig...die white line disease, zat die tot aan de kroonrand? Zaten er ook scheuren in tot aan de kroonrand van onder af? of vanboven de kroonrand tot onder?
Veelal zie je wld toch onderaan de hoef.
Hoe hebben ze de wld bestreden? alleen met het weghalen? of ook nog andere middelen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:28

Het is echt een hele heftige tijd geweest..

Kort na aankoop kwamen we er achter dat ze het had.
Eerst een hoefsmid gehad die niet wist wat hij ermee aan moest, waardoor we eigenlijk een maand lang met een kreupel paard rondliepen.

Zo zag haar hoef eruit voordat ik naar de kliniek ging:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EF4TSDY4

Uiteindelijk was ik het zo zat en buut/metacam hielp voor geen meter. Heb haar ingeladen en naar Utrecht gebracht. Daar heeft ze uiteindelijk 2 weken gestaan := . Ze hebben als eerste de aangetaste want helemaal weggefreesd. Dit is te zien op de eerste foto van het overzicht.

Arts heeft heel erg moeten strijden om haar weer "terug op aarde" te krijgen, ontsteking was heftig. Was echt een strijdt om die ontsteking onder de duim te krijgen. Ze heeft in nat verband gestaan, droog verband, etc. En hele sterke/zware buut.

Daarna 3 maanden boxrust en 3x daags 10 minuten stappen (al die tijd super braaf geweest!), daarna opgebouwd met longeren en als laatste mocht ze eindelijk weer naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:44

Gelukkig is het al flink verbeterd :)

Even een hele andere vraag maar misschien dat er mensen zijn hier die dat weten. Mijn paard was gisteren naar de smid, ik was aan het werk dus mijn vriend was erbij. En hij had het er over dat mijn paard zijn witte lijn iets roze was. Dat de smid zei dat, dat van voer/gras komt. Hij dacht eerst aan teveel brok maar hij krijgt bijna niets dus dan zou het, het gras zijn. Of althans toen we nog veel gras staan hadden.

Iemand hier ervaring mee? Ze staan nu op een afgegraast stukje maar ik heb ze sowieso nooit lang op het volle gras staan.. Als ze op een weiland met vol gras komen dan hooguit een uurtje op een dag en dan weer op het afgegraaste met hooi.

Nou lees ik dat het soms voorkomt bij hoefbevangen paarden? Hier heeft de smid niets over gezegd alleen dat we op moesten passen met het gras.

Als het nou een te dik paard betrof kon ik nog enigszins begrijpen dat mijn paard er last van zou hebben. Maar het is een 5 jarige warmbloed ruin, geen gram te dik was eerder wat aan de dunnere kant en krijgt daarom veel hooi. Hij heeft ook totaal geen aanleg tot dik worden. Wel heeft hij ook snel eiwitbulten dus daar zou een verband kunnen zijn.

Iemand die hier verstand van heeft :+ ? Paard loopt overigens blootsvoets.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:27

Yvank_, dat kan volgens mij ook 'gewoon' een kneuzing zijn die uitgroeit, zoals een blauwe plek. Kan dat die bv op kroonrand is gaan staan of ergens tegen gebotst heeft of op een steen heeft gestaan waardoor er bloed in de wand of witte lijn terecht komt. Bij witte hoeven kan je soms ook gewoon roze/rode plekken aan de zijkant van de hoef zien in de hoefwand. Maar idd HB paarden hebben in hun brede witte lijn vaak bloed zitten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:45

Mijn paard heeft hele brede voeten en was door de vorige smid voor heel kort gemaakt en aan de zijkant waren ze lang. Had hij expres gedaan toen ik zij dat ik het heel slecht gedaan vond. Paard is gister dus weer netjes op de hoeven gezet en heb ze nog nooit zo netjes gezien. Ze is een tikje frans en door het slechte bekappen liep ze zo beroerd. Ook achter heel nauw en vreselijk strijken. Ze leek ook altijd vreselijke platvoeten te hebben :P

Helaas loopt ze nu wel heel gevoelig maar de hoeven waren dan ook wel echt slecht.

Hier even wat plaatjes...

Afbeelding
Zo werden haar hoeven eerst gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:57

wel een beetje gebroken voetas bij je paard.
Ze "hangt" nu een beetje in haar schoen (hoef)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:08

Bedoel je op de eerste foto of zie je dat ook bij de onderste? De bovenste foto kan het heel goed kloppen maar de onderste dacht ik dat ze er nu goed op stond. Zal straks nog een een foto van haar stand maken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:14

Onderste is stukken beter idd (kun je de voetas moeilijk op zien trouwens). Heb je foto's van de onderkant? Ben benieuwd hoe het over een paar maanden is (als hij het goed blijft doen).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:19

Ik heb nu geen foto van de onderkant maar die kan ik zo wel even maken. Zelf ben ik ook heel benieuwd of dit nu gaat verbeteren. Qua beeld vind ik het er prettiger uitzien omdat ze het veel druk gaf op de koten en ze niet makkelijk liep door die brede ronde hoeven.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:50

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik heb nu geen foto van de onderkant maar die kan ik zo wel even maken. Zelf ben ik ook heel benieuwd of dit nu gaat verbeteren. Qua beeld vind ik het er prettiger uitzien omdat ze het veel druk gaf op de koten en ze niet makkelijk liep door die brede ronde hoeven.

Als je een gefundeerd oordeel wilt (voor zover dat vanaf een foto te doen is) moet je wel zorgen voor goede opnamen: van elke voet (of van de voet waaraan je twijfelt) maak je een vooraanzicht, een zijaanzicht en een achteraanzicht (zet de camera bij alle opnamen op de grond) . Maak ook een opname van de zool (camera evenwijdig houden aan de zool, best moeilijk maar belangrijk anders vertekenen de verhoudingen) en een opname schuin van boven van de zool, zodat de diepte van de zool te zien is. Zorg dat de hoef goed schoon gemaakt is en niet nat. Alleen dan kunnen mensen op afstand iets zinnigs zeggen over de voeten van je paard. Succes. :D ;)

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:02

Altijd mooi om te zien, zo'n paard op nieuwe schoenen. Op maat gemaakt, echte kunstwerkjes!

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:04

Mooi en interesant topic, vol leuke foto's

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:08

_AAASCHAAA_ schreef:
Bedoel je op de eerste foto of zie je dat ook bij de onderste? De bovenste foto kan het heel goed kloppen maar de onderste dacht ik dat ze er nu goed op stond. Zal straks nog een een foto van haar stand maken.

ik bedoelde de eerste foto...maar ik begrijp dat dat een foto is hoe ze eerst gedaan werd?
Wat andere al zeggen, zal je een nieuwere foto moeten plaatsten om duidelijker het verschil te zien.
aan de zijkant en voorzijde genomen foto, kan je beter beoordelen.