[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:40

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:55

Bedoel je nou dat je jouw paard Pergolide gaat geven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:33

'Plotselinge' hoefzweren zijn ook redelijk normaal een tijdje na een stevige bevangenheid. De hoef is inwendig nog van alles aan het opruimen. Zoals ik uit ervaring weet kan dat best aan meerdere hoeven tegelijk en het lijkt dan heel erg op een combinatie van spier/hoefbevangenheid; met dat verschil dat geen pijnstiller lijkt te helpen en het paard ook verder (naast hevige pijn in de hoeven) niet ziek lijkt of verhoging heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:58

Jannepauli schreef:
Bedoel je nou dat je jouw paard Pergolide gaat geven?

nee...hij staat al vier jaar op levothyroxine omdat zijn schildklier te traag werkt,hij heeft insuline resistentie...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:11

Gisteren voor second opinion geweest met m'n pony.
Het was voor ons ruim anderhalf uur rijden en bij aankomst kreeg ik meteen een box
aangewezen zodat mijn pony even kon plassen en bijkomen van de reis!

Bij deze kliniek kreeg ik:
* duidelijke uitleg wat er op de foto's te zien is
* foto's op cd mee naar huis gekregen
* heeft de dierenarts een verslagje geschreven van zijn bevindingen
* heeft hij mijn hoefsmid gebeld voor uitleg over het beslag wat eronder moet
* pijnstilling meegekregen die ik moet geven naar wat de pony aangeeft.

Mijn pony is geen hopeloos geval met veel geduld moet ze in de toekomst nog geschikt zijn
voor een buitenritje.
Heb afspraak staan bij de hoefsmid en dan kijken hoe ze gaat reageren op ander beslag.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:37

naar welke kliniek ben je geweest? Klinkt goed. Fijn dat je in ieder geval veel meer duidelijkheid hebt gekregen!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:57

Jannepauli; Ik kreeg ook direct 2 spuiten tranquigel mee... is inderdaad bloedvatverwijdend, bevorderd dus de doorbloeding in de hoeven.

ondanks dat werd Pepper er echt "down" van.. ze kreeg maar 1 streepje per dag, maar ze was helemaal onder zeil. Dat kan ook komen door de combinatie met de bute, maar ik was blij toen de spuiten er door waren :(:)

Hebben jullie ervaring met Equitop Myoplast?
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... st/100713/

Ik heb het idee dat Pepper een beetje stram in haar spieren is.. het bewegen gaat allemaal wat traag en moeilijk... Ik weet alleen niet of dit product ook aan hoefbevangen paarden gegeven kan worden?

Kabouterdans; goed dat je duidelijkheid hebt gekregen :j
Wel sneu voor je pony dat ie al zo ver heen is... Als ze maar pijnloos kunnen leven hé :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:01

Ik kreeg gisteren van de DA Myocare-E mee .. dat lijkt er wel een beetje op. Meer info kun je vinden op dochorse.nl

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:36

Kabouterdans schreef:
Gisteren voor second opinion geweest met m'n pony.
Het was voor ons ruim anderhalf uur rijden en bij aankomst kreeg ik meteen een box
aangewezen zodat mijn pony even kon plassen en bijkomen van de reis!

Bij deze kliniek kreeg ik:
* duidelijke uitleg wat er op de foto's te zien is
* foto's op cd mee naar huis gekregen
* heeft de dierenarts een verslagje geschreven van zijn bevindingen
* heeft hij mijn hoefsmid gebeld voor uitleg over het beslag wat eronder moet
* pijnstilling meegekregen die ik moet geven naar wat de pony aangeeft.

Mijn pony is geen hopeloos geval met veel geduld moet ze in de toekomst nog geschikt zijn
voor een buitenritje.
Heb afspraak staan bij de hoefsmid en dan kijken hoe ze gaat reageren op ander beslag.

Jeetje, veel geduld hebben dus voorlopig? Ik hoop dat het aanslaat.. en goed dat je nog een SO geprobeerd hebt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:49

@jannipauli
@#!@#$$&^&%^&^%#$@#@ balen dat het weer mis is. :(:)
Image heeft ook een tijdje tranquinel voorgeschreven gekregen, naast de bute en aspirine.

@geerke
!@@@$%%^&*^***&*# ook balen voor Pablo dat het weer mis is :(:)
Gek word je er toch van, dat je alles goed doet en dan toch............. }>

@ kabouterdans :(:)
Wat was er op de foto's van de hoeven te zien? Houd moed hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:04

En weet je wat... heb zojuist gevoerd en madammeke komt weer helemaal als vanouds aanstappen, als een kievit, vrolijk de oortjes erop..ik neem aan dat dit de Metacam/Tranquigel is maar als je haar nu ziet struinen lijkt er niks aan de hand. Wat verraderlijk!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:34

Mijn ervaring is wel, dat metacam of bute veel beter/sneller werkt in combinatie met tranquigel. Alleen is mijn d.a. toch wat terughoudend met de tranquigel geven, doet ze alleen in echt ernstige gevallen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:53

Als ik al die 'onverklaarbare' terugvallen hoor dan krijg ik helemaal de kriebels. En in dat stukje over Cortisol, mijn dank daarvoor Geerke, staat dat je ze in deze tijd van het jaar goed in de gaten moet houden.
Wat nou goed in de gaten houden, we letten al zo ontzettend goed op ze, zien elke scheet, elke misstap. En als ze al stijf of gevoelig lopen dan ben je eigenlijk al weer te laat.

Voor alle patienten en baasjes van patienten: heel veel sterkte!

Mijn da vertelde dat metacam sneller werkt dan bute.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:18

Hier wordt ook altijd metacam gebruikt. Verder gebeurd het ook altijd van het ene op het andere moment. De ene dag zet je ze met een blij en goed gevoel weg om ze de volgende dag een beetje triest, stijf en aangedaan van stal te halen. Ik kan daar echt m'n hoofd over breken (heb ik iets anders gedaan, gevoerd?) kan alleen maar jaargetijde en verharen als verandering zien....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:02

Metacam is een ontstekingsremmer+pijnstiller en Pro-dynam (Bute) is alleen een pijnstiller.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:02

Nee, pro-dynam oftewel bute, is wel degelijk ook een NSAID (Non-Steroid Anti Inflammatory drug), en dus ook ontstekingremmend.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:32

magicjoy schreef:
naar welke kliniek ben je geweest? Klinkt goed. Fijn dat je in ieder geval veel meer duidelijkheid hebt gekregen!
Ben naar Someren geweest: http://www.vc-someren.nl

Gister en vanmiddag was ze erg fit, zo heb ik haar al weken niet meer gezien.
Omdat ze woensdag voor de reis extra pijnstilling had gekregen heb ik die eerst uit laten werken
en aan willen kijken of ze nog nodig had, dus ze heeft na woensdag niks meer gekregen.
Ze had haast om naar buiten te gaan en pony ging nog net niet met mij naar buiten
ipv andersom :D
Eind van de middag uit losgooibak gehaald om te tutten en te poetsen.
Bij het voetjes schoonmaken stuit ik rechtsvoor (voetje waar ik in juli voor naar de dierenarts
ging omdat ze daar ineens stokkreupel op liep en ik dacht aan een hoefzweer, maar da zei na maken
van foto's hoefbevangen) op een witte plek waar een soppend geluid uit komt.
Dinsdagavond heb ik ook voetjes gewassen en is niks opgevallen en woensdag bij de dierenarts
zei hij wel dat ze op die voet een wat dunnere zool had, maar is het woord hoefzweer verder niet
ter sprake gekomen.
Nu komt er dus een flinke hoefzweer te voorschijn en heeft ze daar dus last van gehad en
was ze daarom maandag in 1x weer zo slecht.
Heb dierenarts van kliniek in Someren gebeld en die zei dat hij blij was voor me dat dit eruit kwam.
De hoefzweer heeft haar dwars gezeten de laatste tijd en niet het bevangen zijn.
Ik ben nu aan de gang geweest met biotex en moet dat tot maandag doen van de hoefsmid en komt hij langs.

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:37

mysa schreef:
Nee, pro-dynam oftewel bute, is wel degelijk ook een NSAID (Non-Steroid Anti Inflammatory drug), en dus ook ontstekingremmend.

Dat is nieuw voor mij, ik denk ook voor mijn DA want die zat nog te vertellen dat dit geen ontstekingsremmer was :+
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in zakjes Pro-Dynam. Ik heb er nog 16 liggen die ik kwijt wil. Ze zijn nog tot 2013 houdbaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:21

Kabouterdans: eindelijk weer eens een meevaller! hartstikke goed, natuurlijk is een hoefzweer ook vervelend maar niet zo erg als HB.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:41

singasong schreef:
mysa schreef:

Dat is nieuw voor mij, ik denk ook voor mijn DA want die zat nog te vertellen dat dit geen ontstekingsremmer was :+

Het is op internet te vinden dat middelen met phenylbutazone een ontstekingsremmer zijn, oa zie hier:
http://www.wedgewoodpharmacy.com/monogr ... tazone.asp

Tegen niet bacteriële ontstekingen.
Dus werken wel bij artrose en hoefbevangenheid (laminitis) maar niet bij hoefzweren met bacterie(pus) groei.

Echter; het mag niet meer verkocht worden door een dierenarts, dus kan me indenken dat ze het niet meer promoten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:02

Mijn paard krijgt dit middel ook voor de hoefbevangenheid, onze dierenarts verkoopt het dus nog wel gewoon. Waarom zou het niet meer verkocht mogen worden?

Met mijn paard gaat het redelijk. Ze lijkt aan 1 been veel meer bevangen dan aan het andere. Nu is dat been ook ingespoten met de cortisonen, zou dat ermee te maken kunnen hebben dat ze van dat been veel meer last heeft?
Ze loopt rechtuit wel redelijk goed, de bochten gaan wat minder. Die cortisonen werken nog wel een aantal weken, ik denk dat ik zolang ook niet echt veel meer verbetering zal zien. Heeft iemand hier evaring mee verder? Hoe lang duurt het voordat het echt gaat genezen? Ik loop meerder keren per dag met haar aan de hand en ze staat een paar uurtjes per dag buiten en verder koel ik de hoefjes 3-4x per dag. Kan ik verder nog iets doen om het genezen te bevorderen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:10

Cortisonen bij bevangenheid????? !!!!!!! Never!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:13

Nee ze is juist bevangen geraakt door de cortisonen.......ze heeft een blessure aan dr voorbeen en daarvoor was ze ingespoten en een paar dagen later was ze bevangen |( Dat is nu een week of 3 geleden en ik vroeg me af hoe lang het duurt voordat het echt gaat verbeteren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:15

Ah, okay dan heb ik te snel en verkeerd gelezen.. ik dacht dat je bedoelde dat het paard HB was en toen ingespoten werd met cortisonen..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:17

Nee ze is helaas bevangen van de cortisonen. Baal er zo van! Als ze haar niet hadden ingespoten was ze nu vast al een heel stuk beter geweest...maar ja, het is niet anders. Ik hoop dat het gauw opknapt!