[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:23

meiske1577 schreef:
Daar ben ik ook naar opzoek. Vind de active+ heel interessant maar wel heel prijzig. Zou graag een alternatief vinden als aanvulling op de vitalbix daily complete.

De sport mix zero van de aveve heb ik een tijdje gevoerd, was best prettig spul.

Othilly

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:39

De mijne eet de gewone vitalbix absoluut niet dus ben bang dat ze de musli er ook niet van eet! Zit denk ik ook luzerne in schijnt ook niet zo goed te zijn voor hb paarden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:47

pol1 schreef:
De mijne eet de gewone vitalbix absoluut niet dus ben bang dat ze de musli er ook niet van eet! Zit denk ik ook luzerne in schijnt ook niet zo goed te zijn voor hb paarden!

Voervergelijk zegt dat lucerne juist wel geschikt is voor HB paarden zolang er maar geen melasse bij zit.
De musli is wel heel anders dan de bix zelf, maar ik heb super makkelijke eters dus heb geen idee hoe het bij een ander gegeten zal worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:19

Ik las ook dat wat azmay zegt. Ik heb vandaag 450gr luzerne, 300gr daily complete en 150gr active+ gegeven. Heb t qua waardes uitgerekend wat ik er aan magnesium, vitamine e en selenium in wil hebben. Vitalbix adviseerde om er veel meer in te doen, maar dat durf ik niet aan.
Hij is nog iets ribbig en daarom krijgt hij de luzerne bij. Na een maandje ga ik dan over op 300gr daily complete met 300gr active+ en dan zit ik qua waardes ook goed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:20

Tja ik weet ff niet waar ik dat las..
Ik zit op de force en een minimaal beet bergenwieser slobber kan ik daar de magnesium door doen..
Vond haar vandaag iets stijver lopen..maar nu ook sinds 2 dgn vd bute af..
Morgen de DA en de hoefsmid..maak me er maar zorgen over..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:28

Geen kanteling, geen verbrede witte lijn!!! *\o/* *\o/* *\o/* zoooo blij!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:34

pol1 schreef:
Geen kanteling, geen verbrede witte lijn!!! *\o/* *\o/* *\o/* zoooo blij!!

Super nieuws *\o/*

Diva stond totaal 6 uur op de weide in de tijd dat het gras super rijk is, nu zit ik op 2 uur.
Soms heb ik de neiging haar maar gewoon op de wei te gooien en te bidden dat het bij dunne mest blijft (tot nu toe nooit meer dan dunne mest/ harde manenkam/warme voeten gehad) maar als ze echt HB raakt vergeef ik mezelf dat nooit natuurlijk :o

Beest gaat zo verschrikkelijk graag de wei op -O-

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:36

Ja mijn merrie Ook! Hooelijk komt dat dadelijk weer.. zal haar vooralsnog wat aan de hand gaan laten grazen om te beginnen..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:17

Hallo allemaal,

Helaas mag ik me hier ook melden. Ik heb wat gebladerd in dit topic maar nog niet heel echt secuur doorgelezen. Ik heb even getwijfeld of ik mee wilde kletsen maar merk dat ik wel wat 'behoefte' aan lotgenoten heb en wellicht kan ik hier wat inspiratie op doen.

Als jullie meer willen weten hoor ik het wel. :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:54

Vertel kristelhans?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:21

Een jaar of 3 geleden een 'opknappertje' gekocht met een HB verleden, behoorlijk op de rit gekregen en halve dagen op het gras en zelfs een endurancewedstrijd gestart. Merrie was 14 toen we haar kochten en had wel wat mankementen maar ze was voor 'erbij' en ik vind zo'n opknappertje heel leuk.

Afgelopen winter, 19 januari; 09:00 niks aan de hand, 11:00; merrie wil niet meer lopen. Het had gevroren en ik had beter moeten weten maar 'die 2 uurtjes' (je weet hoe dat gaat). Meteen de DA erbij, bloed laten onderzoeken omdat ik dacht dat ze misschien spierbevangen zou kunnen zijn omdat het zo acuut was. Of zere zolen van de ondergrond. Maar nee, HB dus. Op alles laten testen en alles was oke gelukkig dus eerst een paar dagen metacam maar daarna toch wat zwaarders. Na een week of 4 röntgenfoto's laten maken op de kliniek, intussen mijn hoefsmid meerdere malen laten kijken, hij werkt ook bij de kliniek was ook mee met de foto's voor optimale samenwerking bij het plan van aanpak.

Prognose; hele lichte kanteling maar kon ook in haar 'vorige leven' zijn gebeurd. Zo minimaal en prachtige hoeven dat het met goed bekappen wel weer goed kon komen. Superfijn!

Twee weken geleden; we kregen groen licht om heel rustig op te bouwen. Paard is enkel/dubbelspan en lange lijnen gewend dus ik heb haar alleen maar laten stappen aan de dubbele lange lijnen en wat buiging in de nek/lijf gevraagd.

Twee dagen daarna; mevrouw lijkt weer net zo bevangen als in januari!!! Ik had haar sinds half april met graasmasker per 5 min op gebouwd tot een uurtje gras. Die week voor het eerst zonder graasmasker.. dat was dus teveel van het goed gok ik... eerst dachten we nog dat het door de droogte kwam, gevoelige dunne zolen icm mul zand in de paddock.

Nu weer zwaar aan de medicatie en ze lijkt wel stabiel sinds twee dagen. Ze kroelt ook weer met mijn ruin en ze sjokt wat rond, het is met name rechtsvoor.

Buiten schuldgevoel van mijn kant (ik had beter moeten weten, dat soort gedachten die jullie vast wel kennen..) vind ik het lastig om te geloven dat ze hier weer bovenop kan komen.

Zo lang het paardwaardig is krijgt ze alle tijd die ze nodig heeft, ze moet niks. Ik gun haar alleen dat gras zo maar we hebben de paarden aan huis en ik heb de mogelijkheid een soort paddock paradise (vreselijk woord haha) te maken zodat het straks niet alleen maar een paddock van 34 x 20 is.

Poeh, lang verhaal! Wel lekker om even van me af te schrijven. Donderdag komen smid en dierenarts hier thuis om te beoordelen hoe het gaat. Ik wil haar nu niet op de trailer zetten maar heb wel behoefte aan een soort van beoordeling.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:22

Oh ja, Viola heet de dame in kwestie, ze is een nu 17 jarige fjordenmerrie. Ze heeft nooit een harde kam gehad en is zeker niet te dik, eerder een schraal type. (en ja dat kan bij een fjord!) Ik ben heel kritisch met voeren maar wil altijd leren dus ga hier komende dagen eens even neuzen. :)

Ik heb de röntgenfoto's wel als iemand dat interessant vindt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:14

Wil de foto's wel eens zien kristelhans!
Wat was er teveel die 19 januari? Stond ze op de wei?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:20

Ja, maar niet op onze eigen wei maar de wei van onze boerman tegenover ons keukenraam. Dikke vette koeienwei met vorst en dus zon... zo stom! Maar in onze wei ging dat dus met max 2 uurtjes wel goed in de andere winters. Nu staat er mais in die wei dus komende winter moeten we het met ons eigen stukje doen. Alsof ik haar nog ooit op gras durf te zetten. :') Als het zolang goed gaat word je misschien wat laks? Ik weet niet.. had voorheen nog nooit met een HB paard te maken gehad dus je doet ook maar wat je goed lijkt.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

En om deze tante gaat het. Een vergelijkje van toen ze een half jaar bij ons was en een jaar of anderhalf later. <3 Ze is zo lief.

Afbeelding

En vorige zomer.

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:35

Is de kanteling rv wat meer?
Wat is t toch ook een ongelooflijke k** ziekte!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:38

Ja rechtsvoor is een fractie meer, goed gezien. Dat is nu ook haar zere voet. Ze loopt nu 'niet' kreupel maar vooral erg stram, alsof ze een rollator moet zeg maar. Vorige week wel echt rechtsvoor ontlasten dus er zit wel een mate van vooruitgang in. Ik denk/hoop dat het stabiliseert nu.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:53

kristelhans schreef:
Ja rechtsvoor is een fractie meer, goed gezien. Dat is nu ook haar zere voet. Ze loopt nu 'niet' kreupel maar vooral erg stram, alsof ze een rollator moet zeg maar. Vorige week wel echt rechtsvoor ontlasten dus er zit wel een mate van vooruitgang in. Ik denk/hoop dat het stabiliseert nu.

Tja nu eerst maar weer de acute fase door zien te komen!!
Wat een ellende hè!!
Hoeveel % is ze gekanteld? Kun je met beslag miss de boel wat stabiliseren?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:57

Percentage weet ik niet. Zal ik donderdag eens vragen. De smid wilde het zo corrigeren omdat het zo minimaal was en de hoef an sich is echt supermooi en degelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:19

kristelhans schreef:
Percentage weet ik niet. Zal ik donderdag eens vragen. De smid wilde het zo corrigeren omdat het zo minimaal was en de hoef an sich is echt supermooi en degelijk.

Ok als ze op blote voeten kan dan is dat ook prima!!
Ondanks dat ik goed nieuws had vandaag hebben de smid, DA en ik toch besloten haar wat extra ondersteuning te bieden middels zooltje en flinke opzet in het ijzer!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:33

Ik heb nog niet helder welk paard wat heeft gehad hier (ja duh.. hb.. ) maar ik hoop dat het helpt!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:37

Nou mijn merrie vandaag voor t eerst weer 20 minuten laten stappen..wow die nieuwe schoenen doen haar goed! Ze was wel erg fit!! Fijn!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:01

Wat goed om te lezen! Kun je voor mij heel kort samenvatten hoe lang en wat er speelt? :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:16

Als je opgeplaatst klikt onder de gebruikersnaam dan krijg je alleen alle post van deze gebruiker en kan je alles teruglezen. Dat scheelt veel herhalingen.
Doe ik ook vaak als ik even niet meer weet hoe het precies zit met een paard :o

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:33

Kristelhans, ik heb dat ook hoor.
Mijn pony liep twee jaar lang goed, en dan ga ik ook minder goed opletten.
Stom, maar ja, "het ging al de hele tijd goed hè"

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:50

tiwi1969 schreef:
Als je opgeplaatst klikt onder de gebruikersnaam dan krijg je alleen alle post van deze gebruiker en kan je alles teruglezen. Dat scheelt veel herhalingen.
Doe ik ook vaak als ik even niet meer weet hoe het precies zit met een paard :o

Weer wat geleerd! Ik zit in 1 huiskamertopic wat al jaren loopt en verder reageer ik af en toe ergens maar verder... dank voor de tip! Morgen op de laptop even kijken, toch fijner dan vanaf de telefoon.