[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:01

Even een vraagje tussendoor: hoe kaal is jullie kale weiland waar jullie HB-gevoelige paardje in kan staan? Graag een foto.... Ik heb nu een kaal weiland en mijn HB-paard staat nu 3 1/2 week op het zand; ik zou voorzichtig eens een volgend stapje willen wagen. Ondanks het feit dat ik de theorie van de betere geschiktheid van een bemest, doorgezaaid, beregend en flink in het gras staand weiland begrijp, kies ik gevoelsmatig toch ook voor het kale stuk. Ze kan er dan iets langer staan en moet veel meer moeite doen voor die sprietjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:03

Wuswa: Mijn weiland is voornamelijk zand en klei met hier en daar een kort sprietje. Op de rijfoto's van vandaag is dat goed te zien: [AR-ITP] Tweede menles, soort van vaardigheidstuuroefening

Zal het in gedachte houden ingrid, wil graag de simpelste versie als het even kan. Cavallo blijven die goed zitten? Die zijn te groot, maar wellicht is er iets vergelijkbaars te vinden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:20

Epics zijn simpel en je kunt ze nog simpeler maken door de kootbanden eraf te schroeven. Dan heb je de meest simpele schoen die er is :D
Ik heb jarenlang met plezier met de easyboots gereden. Kocht de epics omdat die vanwege de kootbanden beter zouden zijn, maar ze bleken net wat kleiner te zijn dan de gewone easyboot. Dus jammer, Isa kon ze niet aan en ruilen mocht niet meer van die firma (via een internet site). Omdat ze wel aan de achterhoeven konden, dacht ik, dan hou ik ze daar maar voor, maar ze heeft achter nooit schoenen nodig gehad. Vroeger al niet toen we nog reden en nu denk ik helemaal niet meer (want rijden zit er niet meer in en de voorschoenen die ik nu vanwege de ijzers over hebben, zouden ook achter aan kunnen, maar dan moet ik die wel wat verkleinen).
Cavallo is een veel lompere schoen en ze zijn nog niet in shetlandformaat.
De RX die Isa aan had tijdens ons bezoek naar Visdonk, zijn ook niet in shetlandformaat; ze waren haar te groot, vandaar de sokken die ze aanhad. Om te mennen zijn die schoenen trouwens ook niet geschikt (zijn vergelijkbaar met softrides).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:53

Ik zit even op natuurlijk ruiterschap te kijken en ik zie dat hij de soft rides ook verkoopt. Jammer dat ie dat niet vorig jaar ook al deed, had me wel wat centjes gescheeld :')

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:24

He, je hebt gelijk. Maar op zich scheelt het niet zoveel met wat ik betaald heb toen, en bij hem kan je niet de losse zooltjes erbij bestellen met de zachtheidverschillen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:03

Nee ik zag het, das een beetje jammer. Ik was toen in totaal 360 euro kwijt, maar ik heb nu de zolen niet meegerekend, dan scheelt het idd niet heel veel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:20

capopjekop schreef:
Wuswa: Mijn weiland is voornamelijk zand en klei met hier en daar een kort sprietje. Op de rijfoto's van vandaag is dat goed te zien: [AR-ITP] Tweede menles, soort van vaardigheidstuuroefening
.

Oke.... dat is is heel wat minder dan mijn weiland wat ik als kaal beschouw. Ik zal morgen een foto van mijn 'kale' weiland maken en plaatsen. Ben wel benieuwd of jullie dat dan als kaal beschouwen. Het blijft moeilijk als een beginner zonder ervaring met HB-paarden.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:10

Dit is Isabella's huidige weitje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4TYMUH7.jpg

Moet zeggen dat door de droogte het beetje gras wat er nog stond, ook erg geel is geworden. Normaal kijkt het toch wat groener.
Ze staat op dit stukje overigens 24 uur per dag. Ze mag 2x een kwartier op langer gras staan (wat ook al redelijk kort is; het hooiland van eerder op het filmpje is ondertussen gemaaid, dus daar is ook even niets te halen).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:46

Staat ze daar 24/7? Ik zie toch best nog wat sprietjes....

En dit is dan mijn kale weiland:

Afbeelding

Afbeelding

Zou het safe zijn als ik haar daar voor een paar uurtjes per dag op zet? Niet op het totale stuk maar een strook?
Ze doet het verder erg goed (is nu 4 1/2 week geleden bevangen geraakt), krijgt inmiddels bijna alleen droog hooi en is qua karakter weer de oude (bijnaam Bitchy).

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:15

Hier ook nog even een vraagje, na de lange droogte, was mijn bijna kale weide ideaal, maar nu heeft het wat geregend, en zie ik het gras nu toch flink aankomen...
Zit en nu net als vorig jaar na die lage droogte en toen plots regen terug veel fructaan in het gras ?
Ze heeft in ieder geval terug voor de zekerheid haar graasmasker aan (helaas :( )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:40

capopjekop schreef:
Nee ik zag het, das een beetje jammer. Ik was toen in totaal 360 euro kwijt, maar ik heb nu de zolen niet meegerekend, dan scheelt het idd niet heel veel.

Anders even aan hem vragen.
Ik weet dat hij zelf de schoenen importeert vanuit het buitenland, dus ook de losse onderdelen dan kan bestellen die je zelf ook in feite zou kunnen bestellen.

Mijn weilandje heeft hele korte sprietjes. Ze kan er wel wat van eten, maar ze moet nogal wat lopen wil ze er een kg afhalen. Ik vind het zelf ideaal nog altijd; ze kan de hele dag wat rondsjokken en eten wanneer ze zelf wil. Ik zie haar overdag nauwelijks op het gras staan (met volop zon); staat ze lekker in haar uitloopje onder de dennen in de schaduw.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:37

Hey,

Ik begon een beetje aan mijzelf te twijfelen of het niet mijn schuld was dat dynamiek er niet meer is, je haalt de raarste dingen in je hoofd :o

Maar nu ik dit topic zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=1487108 weet ik wel zeker dus dat het niet aan mij gelegen heeft. Komt toch schijnbaar vaker voor "van het een, krijg je het ander"

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:45

Dynamiek: komt veel vaker hoor, zelfs als het niet om een hoefblessure maar een blessure elders gaat. Niet alleen worden de hoeven overbelast door ontlasting van het geblesseerde been, ook slaat de stofwisseling vaak volledig op hol. Maak jezelf geen verwijten, ik heb het echt al meerdere keren gehoord.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:50

Weet je wat ik mij afvraag? Als een paard bevangen is geraakt door bv een enorme hoefzweer (heeft mijn paard gehad) die niet goed te behandelen was (ook mijn paard) en je paard raakt bevangen. Met andere woorden een bevangenheid niet als gevolg van teveel fructaan. Blijft fructaan dan toch een gevaarlijk iets of kan je, als de zweer goed genezen is en de bevangenheid over is, je paard weer gewoon op gras zetten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:52

@Wuswa
Bij hoefbevangenheid is er van alles ontregeld in het lichaam. Dus niet alleen de hoef.
Het paard van mijn opa was HB geworden door overbelasting, en kon daarna ook slechter tegen fructaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:57

@Dynamiek, herkenbaar hoor, bij mijn paard was het ook een opeenstapeling wat uiteindelijk resulteerde in HB en orgaanfalen, ze was niet in staat zichzelf in leven te houden. Jij hebt ook alles gedaan wat in je vermogen lag.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:01

Ik kom ook even binnen vallen :o

Bij mijn shet is ook een hele lichte vorm/begin van hoefbevangenheid geconstateerd. Ik ben er gelukkig nog optijd bij.
Ze staat op een kale weide, zandvlak met een strookje grassprietjes, hier valt dus echt niet van te eten.
Hoeveel mag een te dik licht bevangen shetje ongeveer eten aan droog hooi?

Het gaat om een shet van +-1m (zwartbonte uit mn profiel), loopt ongeveer 3x per week een half uurtje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:14

dynamiek schreef:
Hey,

Ik begon een beetje aan mijzelf te twijfelen of het niet mijn schuld was dat dynamiek er niet meer is, je haalt de raarste dingen in je hoofd :o

Maar nu ik dit topic zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=1487108 weet ik wel zeker dus dat het niet aan mij gelegen heeft. Komt toch schijnbaar vaker voor "van het een, krijg je het ander"

Hetzelfde als Image haar blessure dus aan hetzelfde been, alleen zonder de toverkunsten van Rob van Nassau. Image had ook een ontstoken hoefbeen, hoefzool kneuzing, bloedingen in het rechtervoorbeen, met hoefbevangenheid door overbelasting in het andere been.
Onderstreept maar weer hoeveel mazzel Image heeft.

@Dynamiek; natuurlijk is het jouw schuld niet dat Dynamiek er niet meer is :(:) je hebt alles gedaan wat je voor haar kon doen en uiteindelijk heb je haar losgelaten, toen de pijn teveel werd.
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-05-11 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:17

wuswa schreef:
Weet je wat ik mij afvraag? Als een paard bevangen is geraakt door bv een enorme hoefzweer (heeft mijn paard gehad) die niet goed te behandelen was (ook mijn paard) en je paard raakt bevangen. Met andere woorden een bevangenheid niet als gevolg van teveel fructaan. Blijft fructaan dan toch een gevaarlijk iets of kan je, als de zweer goed genezen is en de bevangenheid over is, je paard weer gewoon op gras zetten?

Bij Image is na de blessure en daardoor hoefbevangenheid een gevoeligheid voor fructaan ontstaan. Voor haar is onbeperkte weidegang niet meer mogelijk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:18

@ Nado Flavio is zeer ernstig hoefbevangen geweest, dit is nu aan alle 4 zijn hoeven te zien. Toch heb ik mijn stress aan de kant gezet en Flavio weer op het land gelaten. Het komt op mij vaak over of er heel makkelijk wordt gekozen voor geen weidegang, omdat dit een risico is. Een risico is het zeker, maar ik vind dat de eigenaar er alles aan gedaan moet hebben het toch te proberen. Ik vind inderdaad dat een paard moet kunnen grazen, in meer of mindere mate. Ik denk wel dat paarden er ongelukkiger van worden. Ze zullen eraan wennen, maar kunnen ook wennen aan (bv) 23u per dag op stal, maar dan is het paard ook niet gelukkig, al zal de des betreffende eigenaar het anders zien.

@ EstherHegt Ik vind dat er geen alternatief is voor gras. Weidegang is weidegang en een paddockparadijs is leuk, maar niet te vergelijken met weidegang. Is het dan voor jou geen optie ze meer op conditie te krijgen, zodat ze wel langer op het gras kunnen? Of ze op een kaler land te zetten?

@ Mysa De stressfactor valt in het niet bij het risico voor het paard, daar heb je zeker gelijk in, alleen denk ik dat het risico overschat wordt. Dat de angst van de eigenaar er voor zorgt dat het risico helemaal ontlopen wordt, ipv naar andere mogelijkheden te zoeken (kalere wei, korter op het land, paard meer beweging geven, graasmasker...enz). Ik ben het niet met je eens dat een paddockparadijs een volmaakt waardevol leven biedt aan een paard. Beter dan een gewone paddock, of nog erger alleen maar op stal, maar nog, het overtreft weidegang naar mijn mening niet.

@ Geerke Het proces zal inderdaad al aan de gang zijn, maar is nog tijdig te stoppen. Wat ik al zei, Flavio kreeg van 4u weidegang ineens bulten (oedeem en vetbulten), meteen van het land. De dag erna was het zo goed als weg, nog een weekje gegeven om tot rust te komen en nu zonder problemen 1,5 per dag op het land, regen of geen regen, veel fructaan, weinig fructaan, geen idee. Daar hou ik me weinig mee bezig, is te afhankelijk van verschillende factoren, ik kijk naar Flavio en hou hem in beweging. Ook zeg jij : "Eenmaal hoefbevangen geweest te zijn kan de stofwisseling het niet meer aan al die schommelingen." Hier ben ik het dus niet mee eens. Flavio is al eerder hoefbevangen geweest en heeft daarna jaren gewoon met de kudde mee in de zomer op het land gelopen. Nu is hij een stuk ernstiger hoefbevangen geweest, maar toch zet ik mijn angst aan de kant.

@ Fancylover Ik krijg bij jou dus het idee dat jouw angst je tegen houdt je paard op de wei te zetten, het te proberen. Als ik het goed begrijp grenst de paddock aan het weiland en heeft hij zicht op zijn grazende maatjes? Zo zie je maar waar paarden aan kunnen wennen, Flavio pikt dat dus echt niet.

@ Leedebee Dat vind ik dus de goede instelling. Je houdt je paard in de gaten en omdat hij HB is geweest heb je maatregelen genomen, een graasmasker. Voor mij is de keuze paddock of wei net zo makkelijk, ik vind een paddock geen vervanging voor weidegang.

@ Dynamiek Ik geloof echt dat je alles hebt gedaan wat je kon doen en dat je jezelf absoluut niks kwalijk moet nemen en zeker niet de schuld bij jezelf moet neerleggen. Gelukkig heb je daar nu ook een voorbeeld van gevonden, het was gewoon vette pech.

@ JuliaaahX Hoe gaat het nu?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:26

hier nog eentje..... slechte hoefsmid die 3 nagels vernagelde en paard totaal anders op de voeten zette.... was noodsprong van mij omdat eigen smid er niet was....helaas werd chico gelijk bevangen ! Dyna: lag echt niet aan jou hoor !!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:20

[quote="flavlip @ Mysa De stressfactor valt in het niet bij het risico voor het paard, daar heb je zeker gelijk in, alleen denk ik dat het risico overschat wordt. Dat de angst van de eigenaar er voor zorgt dat het risico helemaal ontlopen wordt, ipv naar andere mogelijkheden te zoeken (kalere wei, korter op het land, paard meer beweging geven, graasmasker...enz). Ik ben het niet met je eens dat een paddockparadijs een volmaakt waardevol leven biedt aan een paard. Beter dan een gewone paddock, of nog erger alleen maar op stal, maar nog, het overtreft weidegang naar mijn mening niet.
[/quote]

Oeioeioei, mag je tegen mij helemaal niet zeggen, ik heb het risico helemaal niet overschat, integendeel, ik blijf vanalles proberen met gras, maar de straf blijft iedere keer meteen op de zonde volgen helaas. Een extra kanteling kunnen wij ons helaas niet meer veroorloven.
En ja, hier is 't waarschijnlijk ook een hoeftrauma geweest, de oorzaak vand eerste bevangenheid. En ja, dan blijven ze gevoelig voor zetmeel en suiker. Ik denk zelf eigenlijk ook door schade aan de haarvaatjes in de hoef.

@ Apollootje: meestal wordt aangehouden tussen de 1.2 tot 1.5kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:30

flavlip schreef:
@ EstherHegt Ik vind dat er geen alternatief is voor gras. Weidegang is weidegang en een paddockparadijs is leuk, maar niet te vergelijken met weidegang. Is het dan voor jou geen optie ze meer op conditie te krijgen, zodat ze wel langer op het gras kunnen? Of ze op een kaler land te zetten?

Ik heb mijn paarden op conditie, ook keurig op gewicht en gelukkig ook de mogelijkheid om ze op conditie te houden omdat mijn paarden kúnnen bewegen en gereden worden. Ik begrijp niet zo goed waar jij het idee vandaan haalt dat mijn paarden of andermans paarden niet in conditie zijn. Ik ben idd een paard verloren aan HB dat was niet om gras maar een stapeling van andere factoren, de paarden die ik nu heb is er een met PPID, heeft ook niets met gras te maken, maar wel met proberen zo goed mogelijk te managen om HB te proberen te voorkomen, dat betekent hier wel degelijk rantsoen.
Een kaal land kan soms helemaal niet zo handig zijn, ook in dood gras of in nou noem maar eens een plantje, zeg maar melkdistels en paardenbloemen kan er een hoog gehalte zitten aan carbo's fructanen etc.. Misschien is het handig voor je om ook eens te kijken op de website van Kathy Watts. http://www.safergrass.org/
Voor sommige paarden is gras nu eenmaal niet mogelijk, het alternatief voor gras heet hooi. Zelfs bij hooi kun je nog testen of er veel suikers of misschien zelfs te veel voederwaarde in zit.
Het is aan de eigenaar zelf of die kiest voor de gezondheid van het paard of weidegang tegen beter weten in. Is het mogelijk dan is het prima, is het niet mogelijk dan moet je het gewoon niet doen.
Test weidegang per paard of het lukt, maar kijk niet naar een methode die zo "natuurlijk mogelijk" heet, kijk naar het paard, daar gaat het om, probeer dan voor het paard de beste optie te kiezen. In de natuur worden paarden die HB zijn of ziek gewoon opgegeten.
Als dat voor jou niet haalbaar is met je eigen idee over weidegang kan dat betekenen dat je zult kiezen voor inslapen, inslapen is eigenlijk hetzelfde als de leeuw die het zieke dier uit het lijden verlost.
Voor een ander kan dat betekenen dat ze kiezen voor een goede rantsoenberekening en hooi laten testen en een paddock paradijs.
Je mag en kunt nooit iemand een mening opleggen over wat paardwaardig is, wel mag je misschien waarschuwen voor onpaardwaardig omdat paarden met HB nou eenmaal niet bij een methode passen, ieder HB paard heeft het recht om gevrijwaard te worden voor een volgende aanval, dat is aan de eigenaar zelf en de eigenaar zelf moet proberen niet met oogkleppen te kijken. Kijk naar wat een paard wel of niet aan kan, management is de sleutel.
Een paard met graasmasker is minder zielig dan een paard met HB. Een paard met enkel hooi is ook niet zielig, een paard met HB die was te voorkomen is een ander verhaal, die keuze is echt aan de eigenaar zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:38

@Flavlip
Mijn paardje kreeg ook weer HB terwijl zij in super conditie was (getraind voor de 4daagse) en werd 6 dagen in de week gereden (2 1/2 a 3uur buiten) of gelongeerd.
Ze stond opbouwend in de wei en ik stond net op het punt om haar van een paar uurtjes overdag (2 x 1 a 1 1/2 uur), naar alleen 's nachts op het land en overdag in de paddock te gaan.
Maar helaas was 2x een uur per dag toch te veel en stond ze weer stijf.

Nu staat ze zo goed als kaal, krijgt af en toe een stukje gras erbij en ik voer gewoon bij.
Wederom is haar conditie goed... maar ik durf haar echt niet voor 2 uur in de wei te zetten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:41

Hebben jullie foto's van jullie 'kale' wei. Ik zou zo graag willen vergelijken...