eiber schreef:nombrado schreef:Het is natuurlijk maar net wat je wilt met een paard.
Weide begrazer of rijpaard
He?
Ik begrijp je weer niet.
Ik wel...paard verkloten ...maar dan anders verwoord.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
palousa_boy schreef:De definitie van een grasmaaier is niet direct een verkloot paard, dan zou ik hier 4 verklote paarden hebben staan..
geerke schreef:Koper schreef:Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.
brede witte lijn kan duiden op chronische bevangenheid.Die van mij heeft een witte lijn van 2 cm breed,krijgt geen verkeerde voeding....heeft ooit bevangenheid opgelopen door een corticosteroiden injectie van de dierenarts.
nombrado schreef:palousa_boy schreef:De definitie van een grasmaaier is niet direct een verkloot paard, dan zou ik hier 4 verklote paarden hebben staan..
inderdaad.![]()
Van een paard wat grasmaaier is, geen verkeerd woord! Tuurlijk niet.
Maar als je een paard wilt, die mooi in balans, met veel swung door het lijf bewegen moet onder het zadel? (dressuurmatig) dan heb je wat hogere eisen wat de hoefstand betreft.
Koper schreef:Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.
palousa_boy schreef:Als je paard gevoelig is voor druk van kleine steentjes, dan is de zool gewoon te dun.
De foto van de onderkant van de hoef is idd niet heel duidelijk. Misschien de volgende keer eerst ff met wat water schoon maken en dan het paard er niet op laten staan voor de foto gemaakt is. Met het vuil er in is het niet heel duidelijk
eiber schreef:hierbij voor Emmaa_92 een plaatje van de betreffende voet ingetekend met wat ik zo op het eerste gezicht kan ontdekken in deze zool, die inderdaad niet er duidelijk gefotografeerd is.
Rood is de basislijn, het breedste gedeelte van de straal.
Blauw geeft de plek aan waar nu de hielen zitten (scheef en veel te ver naar voren), en groen geeft de plek aan waar volgens mij de hielen zouden moeten zitten.
Geel is overgroeid steunsel.
De witte lijn is opgerekt tpv de teen en de kwartieren, voornamelijk rechtsonder, maar dat schreef ik al in een eerdere post.
Gypsy schreef:Nombrado, je hebt het maar over niets aan de hielhoogte veranderen, maar maar wie zegt dat de huidige hielhoogte de juiste is? Paarden worden niet met zulke hoge hielen geboren, die creeërt de hoefsmid.
Als je alleen al ziet hoe scheef deze hoef is, lijkt het me duidelijk dat de hoefsmid in kwestie niet erg deskundig was, dus dan zou ik ook niet meer vertrouwen op zijn oordeel wat betreft de hielhoogte.
Emmaa_92 schreef:Koper schreef:Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.
De pony staat dag en nacht op het weiland en ze heeft er last van gekregen sinds ze op het land staat. Toen is haar voeding wel veranderd naar alleen gras, maar aan haar zool te zien zou ze nu dus iets te kort komen?
Gypsy schreef:Dus als ik mijn paard niet meer bekap en zo in de wei laat staan komt ie volgens jou in een natuurlijke stand te staan? Laten we dat maar niet proberen... Dit is overigens ook geen pasgeboren paard imo.
Mijn standpunt is gewoon dat je niet uit moet gaan van de hoef zoals 'ie nu is, maar moet bedenken hoe die hoef eruit zou zien als ie gezond was, en dan daar naar toe gaan werken.
nombrado schreef:Hier een foto van een PRE veulen, zo uit de campo gehaald
Nog geen hoefsmid gezien....natuurlijke stand, met HIELEN!
[ Afbeelding ]
Het gaat dus om de bouw van een paard. De stand van het been tov het bekken/schouder.
Het is dus NIET zo, dat bij alle paarden de hielen af moeten.
Dat deze smid niet zijn werk goed gedaan heeft, is duidelijk....maar dat komt zowel voor in regulier als in natuurlijk (helaas)
Emmaa_92 schreef:palousa_boy schreef:Als je paard gevoelig is voor druk van kleine steentjes, dan is de zool gewoon te dun.
De foto van de onderkant van de hoef is idd niet heel duidelijk. Misschien de volgende keer eerst ff met wat water schoon maken en dan het paard er niet op laten staan voor de foto gemaakt is. Met het vuil er in is het niet heel duidelijk
Ze heeft inderdaad een zachtere zool dan eerst en daardoor laten die steentjes zulke afdrukken achter. Maar wat zou ik daar volgens jou het beste aan kunnen doen nu? De hoefsmid wil er waarschijnlijk ijzers onder gooien.