Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:29

eiber schreef:
nombrado schreef:
Het is natuurlijk maar net wat je wilt met een paard.
Weide begrazer of rijpaard

He?
Ik begrijp je weer niet.

Ik wel...paard verkloten ...maar dan anders verwoord.

palousa_boy

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:20

De definitie van een grasmaaier is niet direct een verkloot paard, dan zou ik hier 4 verklote paarden hebben staan..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:37

palousa_boy schreef:
De definitie van een grasmaaier is niet direct een verkloot paard, dan zou ik hier 4 verklote paarden hebben staan..

inderdaad. ;)
Van een paard wat grasmaaier is, geen verkeerd woord! Tuurlijk niet.
Maar als je een paard wilt, die mooi in balans, met veel swung door het lijf bewegen moet onder het zadel? (dressuurmatig) dan heb je wat hogere eisen wat de hoefstand betreft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:01

geerke schreef:
Koper schreef:
Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.

brede witte lijn kan duiden op chronische bevangenheid.Die van mij heeft een witte lijn van 2 cm breed,krijgt geen verkeerde voeding....heeft ooit bevangenheid opgelopen door een corticosteroiden injectie van de dierenarts. ;)

Verkeerde voeding of andere verstoringen van binnenuit dan :)

In elk geval zijn steentjes niet de oorzaak. Wel een logisch gevolg.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:50

Ik meld me hier ook even met een vraagje.
Mijn ruin is onbeslagen , een tijd terug is hij bekapt door een hoefsmid die blijkbaar nog nooit een trekpaard had gedaan of weinig goesting erin had. Hij is 2x gekomen en gezegd dat de hoeven niet lang genoeg waren (geloof me , dat waren ze zeker wel) de derde keer hij kwam heeft hij dik tegen zijn zin gekapt. Sinds die kap (waar hij amper iets van de achterhoeven heeft gedaan) brokkelen mijn paard zijn achterhoeven in een 'teen' af. De laatste hoefsmid die is gekomen heeft prima werk verricht met het geklooi van de andere , maar heeft ze heel kort moeten zetten. Met nu als gevolg dat hij weer zo'n soort 'teen' heeft aan zijn achterhoeven.
Ik wil mijn paard eigenlijk echt geen hoefijzers geven , maar mensen in mijn omgeving pushen me wel om dit te laten doen omdat ik op wandeling toch vrij veel steenweg doe..
Is dit nu echt de enige oplossing?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:19

Als de hoeven zo lang worden dat je ze moet laten bekappen klinkt het niet alsof ze te hard slijten op de weg.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:33

nombrado schreef:
palousa_boy schreef:

inderdaad. ;)
Van een paard wat grasmaaier is, geen verkeerd woord! Tuurlijk niet.
Maar als je een paard wilt, die mooi in balans, met veel swung door het lijf bewegen moet onder het zadel? (dressuurmatig) dan heb je wat hogere eisen wat de hoefstand betreft.

Oke, bij dit standpunt haak ik af.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:48

Ik heb paarden gezien die er veel slechter bij staan dan mijn paarden, terwijl die wel bijgehouden werden door een "smid"

Ik houd m'n paarden zelf bij, soms zit er 4 weken tussen, de andere keer 7. Net hoe erg het is en wanneer ik tijd heb.
Gezien de ondergrond hier heb ik ze liever wat meer op de straal lopen en houd de zool wat dikker.
Verder houd ik gewoon de stand van de hoef een beetje in de gaten.

Het enige wat wij doen als we gaan rijden is een rondje door het bos, waarbij we een stukje over de weg moeten. Dat is een mooi controle punt om de hoeven te bekijken :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:03

palousa_boy schreef:

Ik heb momenteel ook 2 grasmaaiers en die zijn alles behalve verkloot.
Blijkbaar toch niet helemaal begrepen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:35

Pak dan snel je kapmes, hak wat stukken van de hoeven af tot het bloed (bloed is goed toch? ;) )

Ergens doen we iets verkeerd, maar wat :?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:19

_O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:55

Nombrado, je hebt het maar over niets aan de hielhoogte veranderen, maar maar wie zegt dat de huidige hielhoogte de juiste is? Paarden worden niet met zulke hoge hielen geboren, die creeërt de hoefsmid.
Als je alleen al ziet hoe scheef deze hoef is, lijkt het me duidelijk dat de hoefsmid in kwestie niet erg deskundig was, dus dan zou ik ook niet meer vertrouwen op zijn oordeel wat betreft de hielhoogte.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:12

Koper schreef:
Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.

De pony staat dag en nacht op het weiland en ze heeft er last van gekregen sinds ze op het land staat. Toen is haar voeding wel veranderd naar alleen gras, maar aan haar zool te zien zou ze nu dus iets te kort komen?

palousa_boy schreef:
Als je paard gevoelig is voor druk van kleine steentjes, dan is de zool gewoon te dun.

De foto van de onderkant van de hoef is idd niet heel duidelijk. Misschien de volgende keer eerst ff met wat water schoon maken en dan het paard er niet op laten staan voor de foto gemaakt is. Met het vuil er in is het niet heel duidelijk ;)

Ze heeft inderdaad een zachtere zool dan eerst en daardoor laten die steentjes zulke afdrukken achter. Maar wat zou ik daar volgens jou het beste aan kunnen doen nu? De hoefsmid wil er waarschijnlijk ijzers onder gooien.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:18

eiber schreef:
hierbij voor Emmaa_92 een plaatje van de betreffende voet ingetekend met wat ik zo op het eerste gezicht kan ontdekken in deze zool, die inderdaad niet er duidelijk gefotografeerd is.
Rood is de basislijn, het breedste gedeelte van de straal.
Blauw geeft de plek aan waar nu de hielen zitten (scheef en veel te ver naar voren), en groen geeft de plek aan waar volgens mij de hielen zouden moeten zitten.
Geel is overgroeid steunsel.
De witte lijn is opgerekt tpv de teen en de kwartieren, voornamelijk rechtsonder, maar dat schreef ik al in een eerdere post.

Dankjewel voor je uitleg hierdoor wordt het voor mij een stukje duidelijker! En je hebt gelijk dat de witte lijn vooral plaatselijk breder is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:21

Te veel is ook verkeerde voeding he. ;)

Als ik de zool zo zie zit er er vel oud, dood materiaal. Dat is zacht, zodat het er makkelijk af kan vallen. Ga de zool maar eens goed schoonkrabben met een hoevenkrabber als het esen dagje regenachtig weer geweest is. Het oude materiaal haal je zo weg, het materiaal wat moet blijven zitten gaat nergens naar toe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:30

Gypsy schreef:
Nombrado, je hebt het maar over niets aan de hielhoogte veranderen, maar maar wie zegt dat de huidige hielhoogte de juiste is? Paarden worden niet met zulke hoge hielen geboren, die creeërt de hoefsmid.
Als je alleen al ziet hoe scheef deze hoef is, lijkt het me duidelijk dat de hoefsmid in kwestie niet erg deskundig was, dus dan zou ik ook niet meer vertrouwen op zijn oordeel wat betreft de hielhoogte.

Hier een foto van een PRE veulen, zo uit de campo gehaald
Nog geen hoefsmid gezien....natuurlijke stand, met HIELEN!
Afbeelding
Het gaat dus om de bouw van een paard. De stand van het been tov het bekken/schouder.
Het is dus NIET zo, dat bij alle paarden de hielen af moeten.
Helemaal met de huidige natuurlijk bekappers, die hier NIET naar kijken (er zullen er gerust zijn die het wel doen) Maar het is dus niet zo, dat bij elke foto hier van alleen de hoef, zonder het hele lijf te zien maar te zeggen hiel eraf!
Dat deze smid niet zijn werk goed gedaan heeft, is duidelijk....maar dat komt zowel voor in regulier als in natuurlijk (helaas)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:35

Emmaa_92 schreef:
Koper schreef:

De pony staat dag en nacht op het weiland en ze heeft er last van gekregen sinds ze op het land staat. Toen is haar voeding wel veranderd naar alleen gras, maar aan haar zool te zien zou ze nu dus iets te kort komen?

Waarom denk je aan een tekort? Ik denk eerder aan een teveel: een teveel aan stoffen die haar lichaam op een verkeerde manier belasten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:37

Dus als ik mijn paard niet meer bekap en zo in de wei laat staan komt ie volgens jou in een natuurlijke stand te staan? Laten we dat maar niet proberen... Dit is overigens ook geen pasgeboren paard imo.

Mijn standpunt is gewoon dat je niet uit moet gaan van de hoef zoals 'ie nu is, maar moet bedenken hoe die hoef eruit zou zien als ie gezond was, en dan daar naar toe gaan werken.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:03

Koper schreef:
Waarom denk je aan een tekort? Ik denk eerder aan een teveel: een teveel aan stoffen die haar lichaam op een verkeerde manier belasten.

Daar had ik nog niet aan gedacht :o Maar dat zou heel goed kunnen ja!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:08

Gypsy schreef:
Dus als ik mijn paard niet meer bekap en zo in de wei laat staan komt ie volgens jou in een natuurlijke stand te staan? Laten we dat maar niet proberen... Dit is overigens ook geen pasgeboren paard imo.

Mijn standpunt is gewoon dat je niet uit moet gaan van de hoef zoals 'ie nu is, maar moet bedenken hoe die hoef eruit zou zien als ie gezond was, en dan daar naar toe gaan werken.

Jij gaat er dus van uit, dat een hoef niet gezond is?
Het is idd geen pasgeboren, maar loopt wel al 2 jaar op een natuurlijke ondergrond van rotsen, zand, klei, bosgronden op 1400 ha. Natuurlijke slijtage en goede stand van het been.
Als je hier als mens aan gaat corrigeren? heb je het niet begrepen.
Ik heb al heel wat jong spul uit de campo zien komen. Geen 1 enig hoefprobleem, droog op de benen en een stand die hoort bij hun bouw om zo optimaal te kunnen bewegen behorende bij hun skelet en beweging.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:04

Emmaa_92: Je paard moet gewoon erg nodig bekapt worden. Je zegt dat het anderhalve maand geleden is. Maar zo op de foto te zien is de voorhoef behoorlijk lang, en scheef afgesleten. Daardoor is de ene kant van de wand een stuk hoger dan de andere kant, en mettertijd gaat de hoef door de druk scheuren (dat zie je in de toon al gebeuren). Ik zou je aan willen raden om je paard zsm te laten bekappen en dat de komende tijd eens om de 5 weken te laten doen. En dan nog een vraagje: ik zie een hoop modder aan de hoeven zitten. Staat je paard altijd zo nat? Want dan is het niet raar dat hij/zij zo gevoelig is op steentjes en de steentjes makkelijk afdrukken in de zool en witte lijn achterlaten. Hoeven passen zich aan aan de ondergrond waar ze op staan, dus als jouw paard altijd op een natte ondergrond staat en je gaat dan over steentjes heen, is het niet gek dat dit gebeurt. Behalve na te denken over of je paard niet te nat staat en de hoef niet te lang wordt is het ook raadzaam om eens na te gaan of je paard voldoende beweging krijgt en de voeding onder de loep te nemen zoals Koper al aangeeft.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:05

nombrado schreef:
Hier een foto van een PRE veulen, zo uit de campo gehaald
Nog geen hoefsmid gezien....natuurlijke stand, met HIELEN!
[ Afbeelding ]
Het gaat dus om de bouw van een paard. De stand van het been tov het bekken/schouder.
Het is dus NIET zo, dat bij alle paarden de hielen af moeten.

Dat deze smid niet zijn werk goed gedaan heeft, is duidelijk....maar dat komt zowel voor in regulier als in natuurlijk (helaas)

Nog een keer: het gaat niet om de hoogte van de hielen gezien vanaf de zijkant van de hoef maar om de plek van de hielen ( of beter gezegd het punt waar de hoefwand de steunsels raakt, de zgn. seat of corn) gezien vanaf de onderkant van de hoef. En die plek moet liggen naast het breedste gedeelte van de straal. Zo niet dan zijn de steunsels naar voren gedrukt en meestal (zoals in het getoonde voorbeeld bij het paard van Emmaa_92) over de zool gedrukt. Dit is slecht voor het functioneren van zowel de zool als voor de inwendige structuren van de hoef.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:51

Emmaa_92 schreef:
palousa_boy schreef:
Als je paard gevoelig is voor druk van kleine steentjes, dan is de zool gewoon te dun.

De foto van de onderkant van de hoef is idd niet heel duidelijk. Misschien de volgende keer eerst ff met wat water schoon maken en dan het paard er niet op laten staan voor de foto gemaakt is. Met het vuil er in is het niet heel duidelijk ;)

Ze heeft inderdaad een zachtere zool dan eerst en daardoor laten die steentjes zulke afdrukken achter. Maar wat zou ik daar volgens jou het beste aan kunnen doen nu? De hoefsmid wil er waarschijnlijk ijzers onder gooien.

Je zou er een keer ijzers onder kunnen zetten zodat de zool zich rustig kan herstellen zonder nieuwe kneuzingen/beschadigingen.
Je zou het dan ook nog kunnen combineren met leren zooltjes zodat ze helemaal niet aangetast worden.

Aan de andere kant kan je zeggen om het dode en losse spul er gewoon af te halen, en de rest gewoon laten zoals het is ( de zool dan, dus niet hier nog wat af laten halen) deze zal dan langzaam dikker worden.

Het punt hier is dan alleen dat je kans heb dat als je de draagrand wel inkort, en geen ijzer er onder legt, dat het resultaat juist omgekeerd is en voorlopig alleen maar erger is omdat ze dan juist veel op die dunne zool loopt. Ze zal dus wel een tijd op "eieren" lopen en is de kans op zoolzweren aanzienlijk aanwezig.

Ook zou ik even m'n voer nakijken.

Moet trouwens wel even zeggen dat onze paarden die mee zijn gekomen uit Nederland die altijd op een pension hebben gestaan, waarvan 1 zeer wisselend was kwa hoefkwaliteit doordat hij heel erg vies was op stal, dus veel rotstraal en erge stink hoeven.. Had altijd ijzers.
Die doen het hier super in de wei (24/7 buiten) waar ze vanaf begin januari eigenlijk wel dagelijks meerdere malen door erg natte stukken lopen, de hele maand januari hebben we geloof ik 2 dagen gehad zonder regen, en die hebben echt super harde hoeven.
Rotstraal heb ik al een half jaar niet gezien, heb niks geroken..

Alles wat ik er mee doe is af en toe een vijltje er langs en de stralen bijwerken om het losse spul er af te halen.

Kwa voer krijgen ze met z'n 4en 1 schep brok en de rest halen ze uit het gras. Als het gras op mocht raken, dak krijgen ze een baal hooi in de wei.
Daar moeten ze het maar mee doen.

De enige die niet hele mooie hoeven heeft is m'n trekpaard jaarling maar daar heb ik kwa hoeven nog niks aan gedaan sinds dat ze hier staat, dat is bijna 2 maanden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:09

Het kan heel goed dat je paard gevoelig loopt vanwege de overgroeide en de te lange steunsels, bij de tweede foto lijkt het wel of het steunselmateriaal helemaal doorloopt tot voorbij de straal, dit kan allemaal zorgen voor gevoelig lopen. Het is wat lastig beoordelen door het zand en modder in de hoef. Ik zou eerst je paard eens goed laten bekappen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:33

Nombrado vanaf de zijkant kun je je geen volledig beeld vd hoef vormen. Maar de foto's van de volledig scheef gegroeide hoef een paar pagina's terug, daar durf ik van te zeggen dat ie niet gezond is ja. Maar goed, laat ik niet te veel offtopic gaan...