[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:49

Kabouterdans: zou het dan komen door het verhoogde cortisol gehalte in het bloed wat in de herfst hoger is dan in de rest van het jaar? Cortisol is toch het stress hormoon?
Misschien zou je eens kunnen proberen om 's nachts flink verlichting in de stal aan te laten (dus geen schemerverlichting), dan boots je de zomer na en zou misschien het cortisol gehalte moeten dalen.
Het is maar een gedachte kronkel en misschien klopt er niets van. Misschien dat er anderen zijn die hier meer verstand van hebben en anders misschien in het Cushing topic.
Daar wordt ook regelmatig over cortisol gesproken.

Heel veel sterkte!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:28

romeorowan schreef:
Kabouterdans: zou het dan komen door het verhoogde cortisol gehalte in het bloed wat in de herfst hoger is dan in de rest van het jaar? Cortisol is toch het stress hormoon?
Misschien zou je eens kunnen proberen om 's nachts flink verlichting in de stal aan te laten (dus geen schemerverlichting), dan boots je de zomer na en zou misschien het cortisol gehalte moeten dalen.
Het is maar een gedachte kronkel en misschien klopt er niets van. Misschien dat er anderen zijn die hier meer verstand van hebben en anders misschien in het Cushing topic.
Daar wordt ook regelmatig over cortisol gesproken.

Heel veel sterkte!
Heb een afspraak gemaakt voor second opinion.
Dan heb ik voor mijn gevoel alles gedaan, mocht de uitslag slecht zijn.
Ga ff google.nl op je cortisol berichtje.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:30

fancylover schreef:
ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!

Klinkt gek maar je zou misschien Subli Senior slobber kunnen geven... Mijn paardje is ook snel mager en moet uitkijken wat ik hem geef.... dit krijgt hij bij mij nu in de zomer in de ochtend en avond een volle schep (droog) en dan minimaal 4 uur weken. In de winter krijgt ie dat 4 keer per dag (hij staat dan op paddock ipv weide en hij heeft slecht gebit ivm ouderdom en eet weinig hooi meer).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:26

Even een vraagje voor Geerke: Jij bent toch degene die regelmatig schrijft over cortisol verhoging in de herfst? Of ben ik nu helemaal abuis?
Zo ja, kun je daar wat meer over vertellen, of waar je dat in de literatuur terug kunt vinden?

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:52

Tja, daar zou ik ook wel wat meer over willen weten. Tis altijd zeuren om deze tijd van het jaar met onze pony. Hij heeft het zwaar (conditite/uithoudingsvermogen achteruit, valt heel snel af (en 't is al een dunnetje) beetje stijf. Valt op een of andere manier altijd samen met verharen en seizoenswisseling.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:14

BaiNar schreef:
fancylover schreef:
ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!

Klinkt gek maar je zou misschien Subli Senior slobber kunnen geven... Mijn paardje is ook snel mager en moet uitkijken wat ik hem geef.... dit krijgt hij bij mij nu in de zomer in de ochtend en avond een volle schep (droog) en dan minimaal 4 uur weken. In de winter krijgt ie dat 4 keer per dag (hij staat dan op paddock ipv weide en hij heeft slecht gebit ivm ouderdom en eet weinig hooi meer).

Heb net gebeld met Dondson & Horrell in UK en zij adviseren voor dunne/magere HBgevoelige paarden: High Fibre Nuts (voormalige Pasture Nuts) Alfalfa, Soyaoil en evt Quick Beet (bietenpulp). Nou heeft diegene waar ik D&H koop dat allemaal niet op voorraad en kon ik het ook met Equine Sensitive en Quick Beet doen. Zit allemaal net iets meer in maar toch weinig suikers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:16

Waar is Glucobalance te koop?
Ik zag net op NML Health dat het alleen via de DA te bestellen is?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:43

Heb 't ook via DA...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:55

klopt alleen via de DA is dat tekoop.

Ik had gister de DA gebeld om te vragen wat ik marco bij kan geven ter voorkoming van HB in de winter nu hij al soms wat stijf wordt. En heb hem ook naar podocompositum en glucobalance gevraagd. Volgens hem maar een grote onzin want het werkt toch allemaal niet. En het was alleen maar geldklopperij.

Kortom geen nuttig advies gekregen waar ik op hoopte, ik moest maar bute geven als hij stijf was.... (zoiets raars heb ik nog nooit gehoord)
Gelukkig komt morgen de hoefsmid langs voor de shetlander en dan zal ik het er eens met hem over hebben. Hij werkt op op die kliniek en misschien dat hij het met de andere dierenarts (mijn vaste dus) kan overleggen. ik hoop toch dat er gewoon iets is wat ik alvast kan geven zodat het de winter goed blijft gaan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:07

Nah, das lekker... zet maar op de bute als ie stijf is... Ik heb 't idee dat gluco balance helpt al kan ik dat natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwen. Volgens mijn DA zorgt het er voor dat ze niet 'vervetten'. Dat kan ik beamen, onze pony heeft nooit meer last gehad van die rare bulten bij staartinplant, flanken en manenkam.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:10

Jeetje, wat een stugge DA.... ik heb de mijne net gebeld en die houdt wel van experimentjes dus wil hij het best bestellen dus heb ik 't maar in gang gezet. Wil het toch echt uitproberen want met een HB paard én een SeMe paard ( het schijnt te werken voor beide aandoeningen, en ze zijn allebei weer aan de dikke kant) lijkt me dat toch de moiete waard.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:16

Wat is SeMe :o? ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:26

Staart en Manen Eczeem... ( afkorting SeMe)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:46

Tja, die had ik kunnen bedenken :o Maar dat klopt, daar wordt Gluco Balance ook voor in gezet. Volgens mijn DA heeft het ook allemaal met elkaar te maken: te veel suikers. Onze pony heeft niet echt SeMe maar de haren bovenop z'n staartwortel vallen elk voorjaar spontaan uit. Gebruik GB sinds dit voorjaar en is deze keer ook niet gebeurd :-)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:08

Ik geef Indiana morgen 3 weken Gluco balance samen met een schepje magnesium.
In het begin dacht ik dat de manenkam soepeler was, maar over de 3 weken genomen, is er weinig veranderd.
Wel voelt ze zich volgens mij goed en loopt ze ook goed.

Dat cortisol gehalte is mij niet duidelijk.
Een stukje over cortisol bij mensen: Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken, het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. In de herfst daalt de hoeveelheid van dit broodnodige daglicht.
Dit gaat over een winterdip bij mensen.

Nou heb ik al een aantal malen op bokt gelezen dat bij paarden het cortisolgehalte in het bloed in de herfst stijgt. Te veel cortisol (stresshormoon) kan weer hoefbevangenheid in de hand werken.

Ik vraag mij af of ik nou van alles door elkaar haal.
Ik had al naar Geerke gevraagd maar volgens mij is die op vakantie naar Frankrijk ;)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:42

het is ook niet mijn vaste dierenarts hoor, er werken daar 3 dierenartsen en ja hij is niet mijn favoriet maar ik was allang blij dat ik eindelijk iemand aan de telefoon had.

over dat gluco balance heb ik ook gehoord dat het vervetting tegen gaat en dat ze er dus van afvallen, dat houdt me tegen om het te gebruiken aangezien hij al vele malen te mager is op dit moment!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:00

Verdorie.. hier is het ook weer mis. Ben net terug van de kliniek met een mand vol middeltjes.
Pfff... kreeg deze keer ook Tranquigel mee.. volgens de DA verwijdt dat de bloedvaten ????? Heeft een van jullie ooit dat middel voorgeschrveen gekregen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:15

Ja Indiana had in 2005, naast de bute en de acetylsalicilzuur, ook tranquigel.
Wat is er precies mis Jannepauli?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:17

Whuh? Dacht dat tranquigel tegen stress was? Kan best dat 't ook de bloedvaten verwijdt, dat weet ik niet. Mijn zus d'r paard is er een keer compleet 'out' van gegaan :?

Edit: ja, wat is er aan de hand?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:48

dat klinkt niet zo goed Jannepauli!! sterkte!

De hoefsmid was hier net en hij gaat met mijn vaste dierenarts overleggen en zal voor mij podocompositum bestellen. Dat gluco balance durf ik niet aan al hoor je er wel hele goede verhalen over!
Eerst maar eens kijken hoe ik hem dikker kan krijgen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:26

Tja, wat is er aan de hand.. eerlijk gezegd weet ik het niet... vanmorgen kwam ze slechts pasje voor pasje vooruit en iedere stap leek pijn te doen. Je hoorde haar ook bij iedere pas ademhalen. Helemaal stijf, oortjes naar achteren.. geen warme hoeven, geen kloppende pols.. ogen op half-zeven... ik snap er eerlijk gezegd geen barst van. Ik ben ook wel behoorlijk gefrustreerd dat de DA niet langs kwam - ik belde de kliniek of ze me met spoed konden terugbellen, wat hij ook wel deed en toen kreeg ik een riedeltje van "ze moet Vit E+Selenium, Metacam, Tranquigel"- kom maar halen.." Ik heb de medicijnen wel opgehaald en bij de kliniek wel even m'n hart gelucht dat ik het niet goed vond om zomaar wat te doen zonder dat hij het paard ziet.

Aan één kant lijkt ze wel spierbevangen (maar daar kan ik geen aanleiding voor bedenken, ze heeft helemaal niet gewerkt..) - normaal neemt ze grote passen ( 't is ook een kasteel van een paard) en nu zet ze de ene voet niet voor de ander. Ik baal, ben eigenlijk wel een beetje ten einde raad - hoe kan dat nou zomaar opeens weer?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:32

JP, ze kunnen ook spierbevangen worden van plostelinge, hevige stress. Kan ie misschien ergens heel erg van zijn geschrokken of ergens van over de zeik zijn gegaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:33

Jannepauli schreef:
Tja, wat is er aan de hand.. eerlijk gezegd weet ik het niet... vanmorgen kwam ze slechts pasje voor pasje vooruit en iedere stap leek pijn te doen. Je hoorde haar ook bij iedere pas ademhalen. Helemaal stijf, oortjes naar achteren.. geen warme hoeven, geen kloppende pols.. ogen op half-zeven... ik snap er eerlijk gezegd geen barst van. Ik ben ook wel behoorlijk gefrustreerd dat de DA niet langs kwam - ik belde de kliniek of ze me met spoed konden terugbellen, wat hij ook wel deed en toen kreeg ik een riedeltje van "ze moet Vit E+Selenium, Metacam, Tranquigel"- kom maar halen.." Ik heb de medicijnen wel opgehaald en bij de kliniek wel even m'n hart gelucht dat ik het niet goed vond om zomaar wat te doen zonder dat hij het paard ziet.

Aan één kant lijkt ze wel spierbevangen (maar daar kan ik geen aanleiding voor bedenken, ze heeft helemaal niet gewerkt..) - normaal neemt ze grote passen ( 't is ook een kasteel van een paard) en nu zet ze de ene voet niet voor de ander. Ik baal, ben eigenlijk wel een beetje ten einde raad - hoe kan dat nou zomaar opeens weer?

bij mij is het ook 'mis'.
Pablo loopt stijf,geen warme hoeven...toch teveel hooi gegeven dus en dan in ene is de emmer vol.
En nog wel geweekt hooi....lang geweekt...gaat dus ook niet.
Vanochtend temperatuur op genomen....36.3....ik ga dus het schildklier hormoon verhogen(een klein beetje)
Het probleem is dus dat ik drie dagen weg moet(anders moet ik opnieuw afrijden,gaat niet lukken).

Jannepauli...meet jij de temp. is van jouw paard voor de grap?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:34

Ik ga straks even temperatuur opnemen - ze voelde op de hand heel normaal, geen verhoging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:36

romeorowan schreef:
Even een vraagje voor Geerke: Jij bent toch degene die regelmatig schrijft over cortisol verhoging in de herfst? Of ben ik nu helemaal abuis?
Zo ja, kun je daar wat meer over vertellen, of waar je dat in de literatuur terug kunt vinden?

ik ga het linkje even zoeken.....ik ben bang dat dat voor pablo ook het probleem is....

jannepauli...ik ben heel benieuwd of het ook 'laag' is...net als bij pablo....het is hier trouwens 30 graden dus daar kan het niet aan liggen denk ik..