Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
romeorowan schreef:Heb een afspraak gemaakt voor second opinion.Kabouterdans: zou het dan komen door het verhoogde cortisol gehalte in het bloed wat in de herfst hoger is dan in de rest van het jaar? Cortisol is toch het stress hormoon?
Misschien zou je eens kunnen proberen om 's nachts flink verlichting in de stal aan te laten (dus geen schemerverlichting), dan boots je de zomer na en zou misschien het cortisol gehalte moeten dalen.
Het is maar een gedachte kronkel en misschien klopt er niets van. Misschien dat er anderen zijn die hier meer verstand van hebben en anders misschien in het Cushing topic.
Daar wordt ook regelmatig over cortisol gesproken.
Heel veel sterkte!
fancylover schreef:ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!
BaiNar schreef:fancylover schreef:ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!
Klinkt gek maar je zou misschien Subli Senior slobber kunnen geven... Mijn paardje is ook snel mager en moet uitkijken wat ik hem geef.... dit krijgt hij bij mij nu in de zomer in de ochtend en avond een volle schep (droog) en dan minimaal 4 uur weken. In de winter krijgt ie dat 4 keer per dag (hij staat dan op paddock ipv weide en hij heeft slecht gebit ivm ouderdom en eet weinig hooi meer).
Jannepauli schreef:Tja, wat is er aan de hand.. eerlijk gezegd weet ik het niet... vanmorgen kwam ze slechts pasje voor pasje vooruit en iedere stap leek pijn te doen. Je hoorde haar ook bij iedere pas ademhalen. Helemaal stijf, oortjes naar achteren.. geen warme hoeven, geen kloppende pols.. ogen op half-zeven... ik snap er eerlijk gezegd geen barst van. Ik ben ook wel behoorlijk gefrustreerd dat de DA niet langs kwam - ik belde de kliniek of ze me met spoed konden terugbellen, wat hij ook wel deed en toen kreeg ik een riedeltje van "ze moet Vit E+Selenium, Metacam, Tranquigel"- kom maar halen.." Ik heb de medicijnen wel opgehaald en bij de kliniek wel even m'n hart gelucht dat ik het niet goed vond om zomaar wat te doen zonder dat hij het paard ziet.
Aan één kant lijkt ze wel spierbevangen (maar daar kan ik geen aanleiding voor bedenken, ze heeft helemaal niet gewerkt..) - normaal neemt ze grote passen ( 't is ook een kasteel van een paard) en nu zet ze de ene voet niet voor de ander. Ik baal, ben eigenlijk wel een beetje ten einde raad - hoe kan dat nou zomaar opeens weer?
romeorowan schreef:Even een vraagje voor Geerke: Jij bent toch degene die regelmatig schrijft over cortisol verhoging in de herfst? Of ben ik nu helemaal abuis?
Zo ja, kun je daar wat meer over vertellen, of waar je dat in de literatuur terug kunt vinden?