[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:46

Dank voor t meedenken pol1! Marstall force eet hij niet meer, kwam hij ook slecht van uit zn vacht en ging mest eten. Qua vitaminen zit ik met vitalbix wel goed denk ik.

Mochten anderen nog tips hebben om m veilig voller te krijgen en waar jullie t zouden zoeken qua gevoelig lopen... ik hoor t graag!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:52

Mijn paard is ook een moeilijke eter..mf krijg ik er aardig in ( anders wat verstoppen in een slobber?
Een olierijk rantsoen miss?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:26

Nou gezien hij het op force niet goed deed en op vitalbiz wel, zie ik niet gelijk een reden om toch force te gaan voeren :o

Hij krijgt lijnzaadolie, maar dat is 30ml, dat zal ook geen zoden aan de dijk denk ik... :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 06:27

De bergwieser mash (slobber) is graanvrij, melasse vrij, extreem laag in suiker en zetmeel.. dat misschien een idee om bij te geven?
Wat merkte je op de force?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 06:41

Dat zijn flinke zorgen Jotoma :(
Ik zou hem naar de kliniek brengen voor gedegen onderzoek. Ooit met mijn rondom bevangen merrie naar Emmeloord geweest, zeer goede ervaringen mee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:27

Waar mujn paard 2.5 wk geleden licht hb raakte is er gisteren bij een bezoek aan de tandarts aften en zweertjes in mijn merrie dr mond gevonden..zou kunnen wijzen op vitamine/mineralen tekort. Voer sinds 2 dgn de force dus ik hoop dat dit wat gaat doen! Als klapper op de vuurpijl kreeg ze gisterenavond ook nog een lichte koliek aanval..kan t allemaal even niet meer geloven!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:47

@pol1: hij kwam slecht in zn vacht te zitten en ging mest van andere paarden eten. Voor mij reden om aan te nemen dat hij er niet voldoende uit haalt. Op vitalbix glimt hij als een spiegel en gezien de waarden hoger zijn is dat voor mij genoeg reden om daarbij te blijven.
Wat super naar dat je paard ook nog koliek kreeg! Sterkte!

@kinke: we zijn 5 mei dus naar de kliniek geweest, nadat we twee keer eerder de DA aan huis hebben gehad voor testen op cushing en kreupelheidsonderzoek. Daarom baal ik extra, ik ging er vanuit dat het na die visite eindelijk klaar zou zijn!
Dit is een speciale paardenkliniek, dus niet een random veearts die meerdere dieren behandeld.
Als ik naar een grotere kliniek zou willen is Wolvega het meest dichtbij (1 uur rijden) en Emmeloord is 1 uur en 45 min.
Ik denk dat ik voor nu eerst mn osteopaat vraag, niet zo zeer voor behandeling maar wel voor wat haar beeld is als ze hem heeft gezien. En dan vraag ik dan opnieuw mn eigen da (kan ook foto's maken en scannen aan huis)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:55

[quote="Jotoma"]@pol1: hij kwam slecht in zn vacht te zitten en ging mest van andere paarden eten. Voor mij reden om aan te nemen dat hij er niet voldoende uit haalt. Op vitalbix glimt hij als een spiegel en gezien de waarden hoger zijn is dat voor mij genoeg reden om daarbij te blijven.
Wat super naar dat je paard ook nog koliek kreeg! Sterkte!

Dat is wel heel apart! Is niet de bedoeling van een vitaminepreparaat! Ik heb ook de vitalbix gehad en de metazoa..kreeg het er met geen mogelijkheid in!

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:10

Hoi ik meld mij hier ook.

Bij mijn merrie is anderhalf jaar geleden ppid vast gesteld. Sindsdien staat ze op 1 tablet per dag. Vorig jaar heeft ze vanaf juli dag en nacht op de weide gestaan. Daarvoor voorzichtig opgebouwd. Dit jaar op dezelfde manier opgebouwd.echter ruim een maand geleden kwam ze gevoelig van de wei af. Dierenarts is gekomen en constateerde licht hb Door gras en pas beslaan (week ervoor. Ze heeft speciaal beslag ivm pesblessure). Bute gekregen. Na ruim een week op 2 zakjes per dag afgebouwd naar 2x1/2 zakje per dag. Dierenarts kwam weer langs en vond haar niet slecht lopen. Er was ook gen pulsatie meer. Advies: nog 5 dagen op 2x1/2 zakje daarna dag of 5 2x 1/4 zakje en zo verder. Ondertussen mocht ze wel even op de wei met graasmasker. De wei was gelig dor gras. De andere merries hebben het ergste eraf gegeten. Sinds afgelopen zaterdag van de bute af. Ze stond 21/2 uur per dag op de wei.

Sinds vrijdag weer gevoelig rechtsvoor. Contact met arts gehad. Weer aan de bute en uurtje per dag op wei met masker. Mocht het toch weer erger worden na afbouw dan gaan we verder onderzoek doen.

Ik weet het gewoon niet meer ff. Moed is me in de schoenen gezakt. Mede door de ppid, vraag ik me echt af hoe nu verder gaan.

Ik denk dat er misschien wel meer aan de hand is dan alleen hb. Sinds een paar maanden struikelt ze af en toe en loopt daarna niet zuiver. Ik ben de afgelopen jaren al zo aan het tobben met haar. (Zeer zware oogblessure, peesblessure, meerdere keren einschuss oa) Mijn hele spaargeld gaat er aan op. Mijn gezinsleven lijdt er onder. Alles draait om haar. 3x per dag reis ik naar stal voor mijn merrie. Ik ben zo ontzettend moe. En dat is niet erg, ik heb alles voor haar over,maar het moet wel ergens toe leiden.

Toen de ppid was vastgesteld wist ik dat ze in reservetijd liep. Maar als mijn merrie niet meer op het gras kan,wat haar leven is en ze bijvoorbeeld ook nog iets van artrose heeft oid, waardoor ze ook niet meer haar ritjes buiten heeft,wat heeft ze dan nog? Wanneer is het niet meer paardwaardig?Daarbij, als ze verder gezond zou zijn,maar je weet, het wordt alleen maar slechter door de ppid.

Maar jeetje zeg, ik vind dit zo moeilijk. Ze is pas 17 en mijn allesie. Tot hoe ver ga je?

Over een maand ga ik 2 weken op vakantie, ik moet haar dan toevertrouwen aan mijn stalgenoten, en ze is heel bewerkelijk gewoon. Ik voel me dan echt bezwaard en ga ook niet gerust weg.

Sorry voor mijn warrige verhaal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:19

@flappie: wat super naar voor je al deze zorgen. Heb met je te doen. Zo uit je verhaal lijkt gras de grootste trigger, kan het zijn dat je het vermenselijkt dat je alleen op het leven nog paardwaardig vind? Met onbeperkt hooi en vriendjes op een mooi zandpaddock, eventueel bestraat en met inloopstal, zou dat haalbaar zijn?
Ik denk dat dat jou namelijk wel ontzorgd. Dat hielp mijn stressgehalte namelijk wel enorm.

Los van het praktische gedeelte. Wat zegt je gevoel?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:22

Heftig oor flappie, ik zou inderdaad ook kijken of je iets aan kan passen in het wonen.

Hier zit ik met een 4 jarige die geen gras kan hebben.
Ze heeft nu een week op alleen hooi gestaan, nou mocht ze even 2 uurtje op een stukje van 20 vierkante meter met meer onkruid dan gras en meteen koeienvlaai -O-

Hoopte toch echt dat het gras inmiddels wel arm genoeg zou zijn..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:33

Snap je helemaal hoor flappie! Ook ik vind een leven alleen op de paddock niet een helemaal waardig bestaan! Ik hoop volgende wk weer groen licht te krijgen voor wat weidegang..mijn merrie is een soort van depressief op de paddock inmiddels..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:36

Mij werd ernstig afgeraden om paard weer op gras te zetten, als ik het perse wilde dan opbouwen per 5 min en max een half uur. Twee uur klinkt voor mij dus behoorlijk lang.

Ik snap best dat het een proces is en dat men niet van de ene op de andere dag kan besluiten het paard niet meer op gras te willen. Lukte bij mij ook niet en zal misschien niet altijd hoeven, maar ik ik ben er volledig van genezen om welk paard dan ook op gras te zetten.

Ik denk dat het met paddock paradise prima te ondervangen is. Ik vind het zelfs leuker voor paarden dan een vierkant weiland met gras.

@pol1: wat is de oorzaak van het 'depressieve'? Kan het liggen aan afmeting, gebrek aan vriendjes oid?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:41

Jotoma schreef:
Mij werd ernstig afgeraden om paard weer op gras te zetten, als ik het perse wilde dan opbouwen per 5 min en max een half uur. Twee uur klinkt voor mij dus behoorlijk lang.

Ik snap best dat het een proces is en dat men niet van de ene op de andere dag kan besluiten het paard niet meer op gras te willen. Lukte bij mij ook niet en zal misschien niet altijd hoeven, maar ik ik ben er volledig van genezen om welk paard dan ook op gras te zetten.

Ik denk dat het met paddock paradise prima te ondervangen is. Ik vind het zelfs leuker voor paarden dan een vierkant weiland met gras.

@pol1: wat is de oorzaak van het 'depressieve'? Kan het liggen aan afmeting, gebrek aan vriendjes oid?

Er stonden zeg maar 3 grasjes voor mij gevoel, heel veel onkruid dus het was echt zoeken naar gras.
Op de koeienwei gaat 2x 1 uur goed. Maar vind het toch wel een beetje eng.

Mijn paarden staan eigenlijk altijd samen op de paddock van 800 vierkante meter(heb geen afsluitbare stallen) maar ik merk wel echt dat ze zich vervelen en dat ze vele malen gelukkiger zijn als ze gewoon lekker kunnen grazen.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:45

Waar ik sta is helaas geen mogelijk voor volledig paddock leven. Ik ben eventueel wel bereid om te verhuizen met haar maar hier in de regio heb je geen stallen die paddock leven aan bieden. Ja een paar uur per dag. Bij ons staan ze allemaal in de wei momenteel. Dus voordat ik een eventuele verhuizing overweeg wil ik eerst ook weten of er niet meer speelt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:50

@azmay: hebben ze op de paddock ook onbeperkt ruwvoer? Mijn paard staat lekker te dutten, slapen, eten of kriebelen met een buurpaard. Komt niet verveeld op me over..
En als er altijd iets te knabbelen is, is dat gelijk aan een weiland toch?
Voordeel van onbeperkt is dat ze ook stoppen met eten. Toen die van mij nog op gras stond, at hij ook constant.

@flappie; ik snap het. Ik vond het ook erg moeilijk om een gepaste plek voor mijn paard te vinden.
Snap ook dat je eerst wil uitsluiten, alleen zo op t gras denk ik wel dat je voor nu je paard niet helemaal klachtvrij krijgt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:56

Jotoma schreef:
@azmay: hebben ze op de paddock ook onbeperkt ruwvoer? Mijn paard staat lekker te dutten, slapen, eten of kriebelen met een buurpaard. Komt niet verveeld op me over..
En als er altijd iets te knabbelen is, is dat gelijk aan een weiland toch?
Voordeel van onbeperkt is dat ze ook stoppen met eten. Toen die van mij nog op gras stond, at hij ook constant.

@flappie; ik snap het. Ik vond het ook erg moeilijk om een gepaste plek voor mijn paard te vinden.
Snap ook dat je eerst wil uitsluiten, alleen zo op t gras denk ik wel dat je voor nu je paard niet helemaal klachtvrij krijgt.

Ik geef ze elke paar uur eten, onbeperkt hooi gaat niet dan eten ze met wat pech 40 kilo hooi per dag met zijn 2en en dan kan ik de dikke dadelijk echt rollen.
Ze hebben wel altijd takken en stro maar dat vinden ze niet zo boeiend, ze zijn nu de stompjes gras uit de grond aan het trekken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:10

Mijn paard staat niet alleen maar niet bij haar kudde..kan paddock zo groot maken als ik wil..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:09

@azmay wat voor takken geef je? Zouden bv wilgentakken ook kunnen want dat is wel iets leuks tegen verveling inderdaad, als dat wel "veilig" is

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:25

Deni11 schreef:
@azmay wat voor takken geef je? Zouden bv wilgentakken ook kunnen want dat is wel iets leuks tegen verveling inderdaad, als dat wel "veilig" is

Een of andere semi- eetbare boom. Schijnt behoorlijk gezond te zijn maar is geen wilg.

Wilgentakken probeer ik te kweken maar dat schiet niet heel hard op. Als ze weer geknot worden ga ik weer op zoek maar dat was afgelopen jaar mis gelopen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:18

Weten jullie nog een zeer smakelijke musli met weinig suikers en zetmeel..voor een zeer moeilijke kieskeurige eter! Heb nu de subli zónder maar zetmeelpercentage is daar weer hoog van..en dus ook weer suiker..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:25

Subli dieet mix eten ze hier goed, pavo 18+ vinden ze ook lekker, allebei laag zetmeel/suiker gehalte.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:59

ik voer de zero sport mix (van aveve). dit heeft ook een laag zetmeel/suiker gehalte, en wordt hier goed gegeten. valt ook mee in prijs.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:27

pol1 schreef:
Weten jullie nog een zeer smakelijke musli met weinig suikers en zetmeel..voor een zeer moeilijke kieskeurige eter! Heb nu de subli zónder maar zetmeelpercentage is daar weer hoog van..en dus ook weer suiker..

Vitalbix active+

Hier ook een moeilijke eter, maar van vitalbix gaat alweer even goed.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:35

Daar ben ik ook naar opzoek. Vind de active+ heel interessant maar wel heel prijzig. Zou graag een alternatief vinden als aanvulling op de vitalbix daily complete.