Pablo lijkt ondanks zn graasmasker toch stiekem dikker te worden en tot overmaat van ramp zijn vd week al onze zadels gestolen!!!
dus nu kan ik ook niet meer rijden
Dan maar longeren... zucht... ik moest het even kwijt!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hoe gaat het nu met het gras?
verder opbouwen durf ik nu nog even niet, ik vind dit land veel en veelste rijk. Volgende week verhuizen en dan kijken hoe het daar gaat. Flavio mag dan met de rest mee
Is een veel beter land voor m'n mannetje, daar de hele dag op het land staat volgens mij gelijk aan anderhalf uur op het land waar hij nu op staat.
dat is grazen toch
Grazen versta ik meer onder dat mijn paardjes hele happen gras kunnen eten. flavlip schreef:Het is ook zeker niet aanvallend bedoeld, het is iedereen zijn eigen keuze. Natuurlijk ben ik ook bang dat het gras Flavio weer teveel wordt, maar zodra ik de eerste tekenen zie haal ik hem er weer vanaf en begin ik na een periode van geen gras weer rustig met opbouwen. Mocht het zo zijn dat het echt niet gaat lukken en hij elke keer weer hoefbevangen wordt of er tegenaan zit, dan zou ik er waarschijnlijk voor kiezen hem in te laten slapen (maar dat kan ik nu natuurlijk makkelijk zeggen...). Flavio heeft altijd op het land gestaan en ik vind dat hij anders geen paardwaardig leven meer heeft.
Isapaardje schreef:
Van het paard van mijn zus (mijn 'half'paard) weten we sinds donderdag dat hij hoefbevangen is. Mijn zus ging vrij laat die avond (zeg rond
Ik had dus met de bijrijdster hier een discussie over hoe dit kon ontstaan. Hij loopt minstens vijf keer per week braaf zijn rondje, minstens drie kwartier. Hij krijgt niet te veel krachtvoer, eigenlijk te weinig voor hem. Nu zei de bijrijdster dat het misschien kwam door het weer. Zij legde uit dat als het eerst een lange periode droog was en als het dan hard ging regenen het fructaan (?) omhoog kwam en dat dat ook hoefbevangenheid veroorzaakte. Is dit misschien de oorzaak?
) JuliaaahX schreef:Nu komt dus mijn vraag zeg maar. Wat we allemaal (zeg: zus, bijrijdster, ik en een hoop andere mensen van stal) raar vinden is dat hij die dag nog niets had. Bij het naar buiten zetten was hij vrolijk en toen de hoefsmid kwam was er ook niets aan de hand (die, al zeg ik het zelf, veel ervaring heeft met hoefbevangen paarden). Toen ging hij weer de wei op, bij het binnenhalen was hij vrolijk aan het spelen met andere paarden. Toen, zeg een krappe twee uur later kwam mijn zus en hij had toen opeens zoveel pijn.. Hoe kan dit? Kan het zijn dat hij opeens in die twee uur last kreeg van de hoefbevangenheid?
Vaak zijn de symptomen heel klein. Net een beetje stijf lopen, hardere manenkam enz. Dat de smid er niets aan kan zien is niet zo gek, dat duurt even.
En hoe loopt dit af? Hij heeft het vooral voor. Kan dit zo schadelijk zijn dat hij nooit meer de wei op kan?
Onbezorgd de wei op zal niet meer gaan. In dit topic zijn wel mensen die met heel rustig opbouwen hun paard weer een paar uurtjes (met graasmasker op) op de wei hebben. Maar daarvoor moet hij eerst weer goed lopen en moet zijn verteringssysteem weer op de rit zijn.
En wat zijn de behandelingen? Moeten ze persé altijd op speciaal beslag of kan dat ook zonder?
Dat ligt eraan. Mijn shet heeft de eerste hb gewoon onbeslagen gelopen. Afgelopen jaar is ze met de vorst weer bevangen geraakt en daar kwam ze steeds niet uit. Toen heeft ze 10 weken op een ijzer gelopen en daarna weer op blote voeten. Het ligt dus maar net aan de ernst, de hoef enz
Oké, nu laatste vraagIk had dus met de bijrijdster hier een discussie over hoe dit kon ontstaan. Hij loopt minstens vijf keer per week braaf zijn rondje, minstens drie kwartier. Hij krijgt niet te veel krachtvoer, eigenlijk te weinig voor hem. Nu zei de bijrijdster dat het misschien kwam door het weer. Zij legde uit dat als het eerst een lange periode droog was en als het dan hard ging regenen het fructaan (?) omhoog kwam en dat dat ook hoefbevangenheid veroorzaakte. Is dit misschien de oorzaak?
Dat is heel goed mogelijk, het is nu een gevaarlijke tijd om op het gras te staan. Fructaanpieken heeft net de druppel kunnen zijn. Je kunt ook lezen op www.safergrass.org over gras en weertypen.
Iig beterschap, met goede zorgen en vooral veel geduld hoeft het niet einde verhaal of einde rijden te betekenen.
Ik heb me heel erg zitten inlezen en dat maakt me niet echt vrolijker.. Hoop dat het goedkomt met hem
(Sorry voor de spelfouten, dit is op m'n iPhone geschreven)
Nu weet ik gelukkig al wat meer. Vanmiddag komt de DA, duimen maar! geerke schreef:leedebee@Wat vreselijk!Al je zadels weg!....mensen moeten met hun poten van andermans spullen afbijven!
) flavlip schreef:Ik ben gewoon van mening dat een paard op het land moet kunnen lopen. Dit is bij een HBer altijd een risicofactor, maar om het dan niet te doen...vind ik vooral een stressfactor voor de eigenaar weghalen....
flavlip schreef:@ Leedebee Wat ontzettend balen! Misschien kun je ook even zonder zadel rijden?
Je kan dan toch net ff iets minder goed "aan het werk" als hij weet dat hij mij met 1 schijnbeweging in het gras legt!
Maar ja, misschien is het gelijk wel een goede oefening voor mij 
Isapaardje schreef:Even off topic ... foto's van de shetlander menrit van gister (die ik had 'georganiseerd').
http://www.mijnalbum.nl/Album=MFXYG6WD
Isabella was uiteraard niet mee. Ik reed (voorop) met wel eigen wagen, maar 'geleende' pony (waar ik de laatste tijd eigenlijk altijd mee rijd sinds Isa niet meer kan).