[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:06

Hier even een flinke dip!
Pablo lijkt ondanks zn graasmasker toch stiekem dikker te worden en tot overmaat van ramp zijn vd week al onze zadels gestolen!!! -:(-
dus nu kan ik ook niet meer rijden -O- Dan maar longeren... zucht... ik moest het even kwijt! :o

fancylover

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:08

Gister is de smid hier ook weer geweest, links ziet er prima uit maar rechts weer losse wand waardoor het er niet zo mooi uit ziet. Hopen dat hij er verder geen last van heeft. Hij liep iig goed weg.

marco komt trouwens ook niet meer op het gras (om even in te gaan op dat het bij iemand zelfs een kwartier niet goed ging) ik heb besloten hem gewoon op het zand te houden als de andere het land op gaan, hij heeft er geen problemen mee en staat lekker hooi te eten.
Na het rijden mag hij af en toe los op het gras achter het huis maar na een rondje besluit hij zelf een kijkje te nemen in de stal, kennelijk heeft hij het niet echt nodig.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat een paard best zonder gras kan als hij verder voldoende te eten krijgt (vitamines en mineralen) dus waarom het steeds proberen en merken dat het weer de foute kant op gaat? liever geen gras en een "gezond" paard.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:10

@ Janouk Fijn te horen dat Janouk zo graag weer aan het werk wil :) Hoe gaat het nu met het gras?

Flavio is ook weer bezig...Had met zijn ene hoef op het hoefijzer van zijn ander hoef gestaan, dus deze zat een klein beetje los, echt alleen de laatste nagel en een klein beetje speling, meer niet....Tot vandaag...Halve hoefijzer zat los en schoof daardoor ook naar voren. Ik had al een afspraak voor dinsdag met de hoefsmid, dus maar even gebeld. Nu het hoefijzer eronder vandaan gehaald, even niet buitenrijden, in de bak kan ik hem wel gewoon laten lopen en dinsdag komt de hoefsmid. Gelukkig lijkt hij er zelf weinig last van te hebben :)

Ik ben trouwens nog steeds van mening dat een paard hoort te kunnen grazen...Even een periode niet kan nog wel, maar het een paard helemaal ontzeggen? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Er kunnen genoeg maatregelen genomen worden om een paard het idee te geven dat hij graast, al is het maar op een biljartlaken ;)

Flavio staat nu anderhalf uur per dag op het land, dit gaat goed :) verder opbouwen durf ik nu nog even niet, ik vind dit land veel en veelste rijk. Volgende week verhuizen en dan kijken hoe het daar gaat. Flavio mag dan met de rest mee :) Is een veel beter land voor m'n mannetje, daar de hele dag op het land staat volgens mij gelijk aan anderhalf uur op het land waar hij nu op staat.

Voor nu accepteert Flavio het verbazingwekkend makkelijk dat hij korter het land op gaat dan de rest, wel met paddockmaatje (die helaas minder blij is..). Maar mij maak je niet wijs dat een paard gelukkiger is in de paddock, ze wennen eraan...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:46

ik zeg ook zeker niet dat hij er gelukkiger is dan op het gras maar ik vind het belangrijker dat hij zonder problemen loopt dan dat hij toch weer op het gras gaat en weer ziek wordt, dat lijkt me veel erger voor het paardje dan toch maar in het paddock te blijven. bovendien staat die van mij van 9 tot 4 met vriendinnetje, die gaat dan het land op achter het paddock dus die kan hij zien en ze kunnen aan elkaar ruiken.
In zijn paddock staat minimaal gras achterin waar hij zich een hele tijd mee kan vermaken. ik durf hem gewoon niet meer op het gras te zetten. veel te bang dat het dan weer mis gaat en dat betekend waarschijnlijk het einde doordat hij nu al ernstige kanteling heeft.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:51

Het is ook zeker niet aanvallend bedoeld, het is iedereen zijn eigen keuze. Natuurlijk ben ik ook bang dat het gras Flavio weer teveel wordt, maar zodra ik de eerste tekenen zie haal ik hem er weer vanaf en begin ik na een periode van geen gras weer rustig met opbouwen. Mocht het zo zijn dat het echt niet gaat lukken en hij elke keer weer hoefbevangen wordt of er tegenaan zit, dan zou ik er waarschijnlijk voor kiezen hem in te laten slapen (maar dat kan ik nu natuurlijk makkelijk zeggen...). Flavio heeft altijd op het land gestaan en ik vind dat hij anders geen paardwaardig leven meer heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:34

Gelukkig maar dat er meerdere meningen zijn. Mijn pony's staan dus ook al een hele poos op een kale wei met hier en daar een sprietje. Mss dat ze binnenkort als het gras weer wat kan groeien een keer een kwartiertje mogen grazen. Maar geen paardwaardig leven? In mijn ogen hoort grazen daar niet perse bij. Voldoende eten, water en vriendjes wel. Tuurlijk is het fijner als ze het wel kunnen, maar het is bij die van mij niet zo dat als ze niet kunnen grazen ze ongelukkig zijn.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:15

Je zegt zelf : een kale wei met hier en daar een sprietje :) dat is grazen toch ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:19

Nou dat noem ik niet echt grazen hoor, dat is meer zoek het sprietje en dan vervolgens sabbelen, valt niet veel aan af te knagen :') Grazen versta ik meer onder dat mijn paardjes hele happen gras kunnen eten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:22

flavlip schreef:
Het is ook zeker niet aanvallend bedoeld, het is iedereen zijn eigen keuze. Natuurlijk ben ik ook bang dat het gras Flavio weer teveel wordt, maar zodra ik de eerste tekenen zie haal ik hem er weer vanaf en begin ik na een periode van geen gras weer rustig met opbouwen. Mocht het zo zijn dat het echt niet gaat lukken en hij elke keer weer hoefbevangen wordt of er tegenaan zit, dan zou ik er waarschijnlijk voor kiezen hem in te laten slapen (maar dat kan ik nu natuurlijk makkelijk zeggen...). Flavio heeft altijd op het land gestaan en ik vind dat hij anders geen paardwaardig leven meer heeft.

Ik snap je redenatie niet geheel. Waarom denk je dat het niet paardwaardig is als een paard geen gras kan eten? Als gras nu vergif blijkt te zijn en met hooi gaat het wel goed, wat is er dan mis om te voorkomen dat het paard ernstig ziek wordt en daardoor veel pijn krijgt?
In de echte natuur worden er paarden ook hoefbevangen, maar in die echte natuur zijn er ook leeuwen en wolven, die predators zorgen in echte natuur dat het paard dan wel wordt opgegeten. Zelf ga je toch ook niet met een gebroken been, zonder gips en zonder pijnstillers een avondvierdaagse lopen om maar even heel kort door de bocht te gaan. Als je zelf suikerziekte ( IR bijv is niet eens suikerziekte) of wat voor kwaal dan ook zou hebben, of een kennis of broer zus, vriend of what ever hebt, zou je die kennissen laten vallen omdat een ziekte niet natuurlijk is?
Paardwaardig, ja daar ben ik het absoluut mee eens, er moet een kans zijn op verbetering, euthanasie is soms echt wel gerechtvaardigd, maar om alleen het grazen als middel te zien nee dat begrijp ik niet. In woestijnen zijn er ook paarden.
Een paard van gras afhalen als het weer mis gaat en hetzelfde paard weer op het gras zetten als het weer even wat beter gaat doet mij denken aan het jojo effect bij mensen die steeds af willen vallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:31

leedebee@Wat vreselijk!Al je zadels weg! |( ....mensen moeten met hun poten van andermans spullen afbijven! :(

Flavlip...zelf weten maar ik denk dat je zo zijn stofwisseling (nog meer)naar de k.l.o.t.e helpt.
Kan niet goed zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:56

Isapaardje schreef:

Het heeft even geduurd voor mijn voor mijn computer het ok vond om het filmpje te bekijken, ik zie iets heel raars aan Isabella, maar dat kan aan mij liggen. Zie ik het goed dat er iets met haar heup cq bil is, er lijkt echt een enorme deuk te zitten, ( zelf denk ik is het gebroken geweest?) Kan dat wat ik denk te zien?
Verder zie ik een superbraaf paardje die je zo zou willen knuffelen, zo vreselijk braaf.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:28

Hoi,

Ik kom me ook even melden met een hoefbevangen paard :( Van het paard van mijn zus (mijn 'half'paard) weten we sinds donderdag dat hij hoefbevangen is. Mijn zus ging vrij laat die avond (zeg rond
negen uur) naar hem toe en hij wilde zijn stal niet meer uitkomen, liep op drie benen en heel erg krom. De dierenarts is gelijk die avond nog gekomen en stelde vrij snel haar diagnose vast: hoefbevangen. Hij kreeg pijnstillers die je via een spuitje zelf moet toedienen (iets met een A... 600 was het).

Nu komt dus mijn vraag zeg maar. Wat we allemaal (zeg: zus, bijrijdster, ik en een hoop andere mensen van stal) raar vinden is dat hij die dag nog niets had. Bij het naar buiten zetten was hij vrolijk en toen de hoefsmid kwam was er ook niets aan de hand (die, al zeg ik het zelf, veel ervaring heeft met hoefbevangen paarden). Toen ging hij weer de wei op, bij het binnenhalen was hij vrolijk aan het spelen met andere paarden. Toen, zeg een krappe twee uur later kwam mijn zus en hij had toen opeens zoveel pijn.. Hoe kan dit? Kan het zijn dat hij opeens in die twee uur last kreeg van de hoefbevangenheid?

En hoe loopt dit af? Hij heeft het vooral voor. Kan dit zo schadelijk zijn dat hij nooit meer de wei op kan?

En wat zijn de behandelingen? Moeten ze persé altijd op speciaal beslag of kan dat ook zonder?

Oké, nu laatste vraag :') Ik had dus met de bijrijdster hier een discussie over hoe dit kon ontstaan. Hij loopt minstens vijf keer per week braaf zijn rondje, minstens drie kwartier. Hij krijgt niet te veel krachtvoer, eigenlijk te weinig voor hem. Nu zei de bijrijdster dat het misschien kwam door het weer. Zij legde uit dat als het eerst een lange periode droog was en als het dan hard ging regenen het fructaan (?) omhoog kwam en dat dat ook hoefbevangenheid veroorzaakte. Is dit misschien de oorzaak?

Ik heb me heel erg zitten inlezen en dat maakt me niet echt vrolijker.. Hoop dat het goedkomt met hem :(

(Sorry voor de spelfouten, dit is op m'n iPhone geschreven :P)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:38

JuliaaahX schreef:
Nu komt dus mijn vraag zeg maar. Wat we allemaal (zeg: zus, bijrijdster, ik en een hoop andere mensen van stal) raar vinden is dat hij die dag nog niets had. Bij het naar buiten zetten was hij vrolijk en toen de hoefsmid kwam was er ook niets aan de hand (die, al zeg ik het zelf, veel ervaring heeft met hoefbevangen paarden). Toen ging hij weer de wei op, bij het binnenhalen was hij vrolijk aan het spelen met andere paarden. Toen, zeg een krappe twee uur later kwam mijn zus en hij had toen opeens zoveel pijn.. Hoe kan dit? Kan het zijn dat hij opeens in die twee uur last kreeg van de hoefbevangenheid?

Vaak zijn de symptomen heel klein. Net een beetje stijf lopen, hardere manenkam enz. Dat de smid er niets aan kan zien is niet zo gek, dat duurt even.

En hoe loopt dit af? Hij heeft het vooral voor. Kan dit zo schadelijk zijn dat hij nooit meer de wei op kan?
Onbezorgd de wei op zal niet meer gaan. In dit topic zijn wel mensen die met heel rustig opbouwen hun paard weer een paar uurtjes (met graasmasker op) op de wei hebben. Maar daarvoor moet hij eerst weer goed lopen en moet zijn verteringssysteem weer op de rit zijn.

En wat zijn de behandelingen? Moeten ze persé altijd op speciaal beslag of kan dat ook zonder?
Dat ligt eraan. Mijn shet heeft de eerste hb gewoon onbeslagen gelopen. Afgelopen jaar is ze met de vorst weer bevangen geraakt en daar kwam ze steeds niet uit. Toen heeft ze 10 weken op een ijzer gelopen en daarna weer op blote voeten. Het ligt dus maar net aan de ernst, de hoef enz

Oké, nu laatste vraag :') Ik had dus met de bijrijdster hier een discussie over hoe dit kon ontstaan. Hij loopt minstens vijf keer per week braaf zijn rondje, minstens drie kwartier. Hij krijgt niet te veel krachtvoer, eigenlijk te weinig voor hem. Nu zei de bijrijdster dat het misschien kwam door het weer. Zij legde uit dat als het eerst een lange periode droog was en als het dan hard ging regenen het fructaan (?) omhoog kwam en dat dat ook hoefbevangenheid veroorzaakte. Is dit misschien de oorzaak?

Dat is heel goed mogelijk, het is nu een gevaarlijke tijd om op het gras te staan. Fructaanpieken heeft net de druppel kunnen zijn. Je kunt ook lezen op www.safergrass.org over gras en weertypen.

Iig beterschap, met goede zorgen en vooral veel geduld hoeft het niet einde verhaal of einde rijden te betekenen.

Ik heb me heel erg zitten inlezen en dat maakt me niet echt vrolijker.. Hoop dat het goedkomt met hem :(

(Sorry voor de spelfouten, dit is op m'n iPhone geschreven :P)

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:42

Oké, dankjewel :) Nu weet ik gelukkig al wat meer. Vanmiddag komt de DA, duimen maar!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:49

geerke schreef:
leedebee@Wat vreselijk!Al je zadels weg! |( ....mensen moeten met hun poten van andermans spullen afbijven! :(

Idd zo schofterig! Ze zijn een stuk of vijf adressen langs die zelfde weg af geweest en hebben gewoon onze eigen kruiwagen gebruikt om de zadels naar de weg te rijden! Had net vorig jaar een nieuw westernzadel gekocht! Daar baal ik nog het meest van! Maar goed, de paarden zijn gelukkig ongedeerd en dat is toch het belangrijkst! Gelukkig kan ik hem "los" longeren in het weiland, dus dan kan hij flink grote rondjes lopen. (die bochtjes zijn natuurlijk ook niet zo lekker voor zn zere hoefjes ;) )

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:56

@ JuliaaahX Wat vervelend zeg, gelukkig zijn jullie er snel bij! Heel veel sterkte. Er zal wat tijd overheen gaan, maar goedkomen kan het zeker.

@ Leedebee Wat ontzettend balen! Misschien kun je ook even zonder zadel rijden?

@ EstherHegt Ik snap je vergelijking niet helemaal...En niet elk HB paard is IR. Ik ben gewoon van mening dat een paard op het land moet kunnen lopen. Dit is bij een HBer altijd een risicofactor, maar om het dan niet te doen...vind ik vooral een stressfactor voor de eigenaar weghalen...Op de 1 of andere manier moet het kunnen, al is het met graasmasker, op een landje met een enkel sprietje, of korter dan normaal...Ik vind dat je als eigenaar moet kijken wat 'werkt' voor je paard en vind dat er nogal makkelijk wordt gezegd dat het niet 'kan' en het paard in de paddock het ook goed heeft...Dat vind ik gemakzuchtig, dat is een keuze gemaakt uit angst (van de eigenaar dat het paard weer HB zou kunnen worden) en naar mijn idee niet een keuze die het beste is voor het paard.

@ Geerke Waarom zou dit slecht zijn voor zijn stofwisseling? Kun je dat iets meer uitleggen? Zo als ik het zie laat ik zijn lichaam weer langzaamaan wennen aan gras en kijk ik op die manier waar zijn max/grens is. IR is hij gelukkig niet, maar natuurlijk is alles nog van slag omdat hij herstellende van HB is, vandaar dat ik gewoon heel voorzichtig ben.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:32

Julia, rare gedachte, maar je schrijft dat de smid net geweest was die dag, is hij niet 'gewoon' flink vernageld ipv HB ?

Flavlip, ik denk dat Esther meer valt over het 'paard moet gras eten, anders heeft het geen goed leven'. Ik weet niet hoe ernstig HB jouw paard is geweest, maar bij sommige paarden is het echt een kwestie van nog een keer HB en het is einde verhaal. En als je dan zeker weet dat HB te voorkomen is door geen gras meer aan te bieden, waarom zou je dat dan toch nog gaan doen ? Een paard wordt niet ongelukkig als het geen gras krijgt, de eigenaar zou het misschien anders zien, maar soms is het niet anders. En er zijn veel andere manieren om een paard lekker buiten te houden en in vrijheid te laten bewegen en scharrelen, bv door het aanleggen van een paddock paradijs.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:01

flavlip schreef:
Ik ben gewoon van mening dat een paard op het land moet kunnen lopen. Dit is bij een HBer altijd een risicofactor, maar om het dan niet te doen...vind ik vooral een stressfactor voor de eigenaar weghalen....

Je begrijpt denk ik niet echt wat ik bedoel, ik zal proberen het iets duidelijker uit te leggen. Er zijn paarden die gewoon echt niet meer op gras kunnen omdat je er dan de donder op kunt zeggen dat ze HB worden. Daar hoeft een paard ook echt niet IR voor te zijn, soms gebeurt er van alles in die darmen (een overschot aan toxinen) dat juist de oorzaak kan zijn voor die HB. Er zijn gewoon meer oorzaken voor HB dan IR.
Als je dan het risico wilt lopen om paard juist op zijn 'ziekmaker' te zetten heeft niets met een stressfactor van een eigenaar te maken, het heeft te maken om een nieuwe aanval voor te zijn. Er zijn alternatieven voor gras, bijvoorbeeld een paddockparadijs wat Nado ook aangeeft. Er zijn paarden die wel mondjesmaat op gras kunnen en er zijn paarden waarbij je beter kunt voorkomen dat ze een nieuwe aanval van HB krijgen. Dat heeft meer met gezond verstand te maken dan met een stressfactor van de eigenaar. Als ik weet dat mijn paarden ziek zouden worden van gras dan gebruik ik liever mijn gezonde verstand dan het risico te lopen ze ziek te maken. Gelukkig kunnen die van mij wel op gras, maar ik laat ze ook maar mondjesmaat grazen anders worden ze gewoon te dik, overgewicht is ook niet gezond en geeft ook altijd een verhoogd risico op HB.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:09

Stressfactor voor eigenaar valt in het niet bij risico voor het paard. En natuurlijk kun je proberen wat nog net wel, en wat net niet werkt, maar het opzoeken van die grens levert het risico op van einde verhaal. Paddock paradijs biedt een volmaakt waardevol leven op voor het paard. Tracks, slowfeeders, gezelschap, wat wil een paard nog meer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:23

in de woestijn hebben paarden ook geen gras....er is een bokker die woont in Tunesie...die paarden staan ook niet op een weiland maar in een zandpaddock(zand hebben ze daar genoeg)
Die paarden zien er prachtig uit en maken een hele gelukkige indruk!

Het lijkt mij voor de stofwisseling niet goed...als je je paard een aantal uren op het land zet en ingrijpt/mindert als de manekam hard word is er al een proces aan de gang in het lichaam.
De vetopslag in de nek is daar een gevolg van,dus niet oorzaak.De oorzaak is het gras/fructanen.
Het is ontzettend moeilijk om het juiste te voeren met de juiste hoeveelheden.Het mooiste is om het constant te houden,zo min mogelijk veranderingen is het beste voor de stofwisseling.
Maar erg moeilijk...en bij weidegang ook haast niet te doen,omdat fructaangehaltes per uur kunnen schommelen.
Eenmaal hoefbevangen geweest te zijn kan de stofwisseling het niet meer aan al die schommelingen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:33

flavlip schreef:
@ Leedebee Wat ontzettend balen! Misschien kun je ook even zonder zadel rijden?

Hij is op zich wel braaf genoeg, maar mijn evenwicht laat nog wel wat te wensen over ;) Je kan dan toch net ff iets minder goed "aan het werk" als hij weet dat hij mij met 1 schijnbeweging in het gras legt! :o Maar ja, misschien is het gelijk wel een goede oefening voor mij ;)

Het liefst zie ik Pablo ook voor altijd op het land lopen, omdat hij (en ik) het zo gewend zijn. Maar als het echt zijn dood zou betekenen zou hij er volgens mij best aan kunnen wennen als hij de rest van zn leven op een grasloos stuk zou staan. Maar dan wel met een vriendje! Niet dat hij daar alleen staat en de rest van de paarden wel lekker in het gras lopen.

Maar goed, wij hebben alleen de optie weiland of stal, dus dan ga ik toch voor zolang het kan voor het weiland (met graasmasker)!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:40

Even off topic ... foto's van de shetlander menrit van gister (die ik had 'georganiseerd').
http://www.mijnalbum.nl/Album=MFXYG6WD
Isabella was uiteraard niet mee. Ik reed (voorop) met wel eigen wagen, maar 'geleende' pony (waar ik de laatste tijd eigenlijk altijd mee rijd sinds Isa niet meer kan).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:00

Isapaardje schreef:
Even off topic ... foto's van de shetlander menrit van gister (die ik had 'georganiseerd').
http://www.mijnalbum.nl/Album=MFXYG6WD
Isabella was uiteraard niet mee. Ik reed (voorop) met wel eigen wagen, maar 'geleende' pony (waar ik de laatste tijd eigenlijk altijd mee rijd sinds Isa niet meer kan).

Leuk al die pony's!
Het is dat ik zo ver weg zit...mennen doodeng vind...en smurf het niet kan :D
Hoewel dat laatste nog het makkelijkst is op te lossen.
Die kleine pony met dat blauwe karretje <3
Trijntje mag er ook zijn hoor!
En een prachtige omgeving....daar hoef je niet voor naar frankrijk ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:16

Het was een geweldig mooie rit Ingrid. Ik hoop echt dat Grietje in de herfst voldoende hersteld is dat ik ook met mijn eigen dikkies kan komen. Maar dan moet er nog wel even getraind worden op conditie want sommige stukken waren wel erg mul.

Les met het tweespan ging vandaag erg goed. We hebben een klein rondje over de straat gemaakt, niet te ver omdat ik het nog niet helemaal vertrouw met de hoeven van Grietje. Maar ze had er zin in. Binnenkort toch even hoefschoentjes zoeken als we vaker over de weg willen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:54

Ik heb nog een paar easyboot epics 000 te koop :o

Ja de rit was erg leuk. Het mulle kwam nu vnl. omdat het al lang zo kurkdroog is hier in het zuiden.
De vijvers stonden ook erg laag, zwemmen met shetlanders ging al niet lukken (normaal zwemmen ze er in met grotere paarden).