Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
singasong schreef:Als het paard kan kiezen waar hij staat en op het zachte geen last heeft, dan lijkt het me geen probleem. Het heeft tijd nodig. De één wat langer dan de ander. En een paard kan best wat hebben hoor. Mensen vinden iets vaak meteen zielig terwijl het paard er heel anders over denkt. En ik denk dat een paard liever geen ijzers heeft dan wel. Dan maar wat langer wennen.
nombrado schreef:Hielen zakken? waarom? Gebroken voetas creeeren?
nombrado schreef:Daar zou ik dus zeker mijn info niet vandaan halen
Het voorbeeld van de foto's op deze site? vind ik een slecht resultaat. Je ziet dat het paard een gebroken voetas heeft door de te lage hielen.
Steunsels zitten er niet voor niets.
Mensen, let aub heel erg op de beenstanden van je paard (voetas) en laat niet zomaar de hielen weghalen. Dat is vragen om peesblessures.
De beenstand, hoefstand hoort op elkaar afgestemd te zijn. Dat is natuurlijk per paard en bouw verschillend. Als de voetas gebroken is, weet je al dat het paard daardoor korter loopt en lastiger over de teen kan afrollen.
http://paardenhoeven.info/natuurlijke-hielhoogte/
Koper schreef:Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.
eiber schreef:Ik begrijp je niet, je wilt geen info van die site, maar haalt ter illustratie van je verhaal wel een artikel va deze site aan?
Overigens ga je een beetje voorbij aan het verschil dat ik probeer uit te leggen tussen : hielen verlagen en hielen terugbrengen. Het uiteindelijke resultaat is nl. een natuurlijke hielhoogte die passend is bij de confirmatie van het paard. In het voorbeeld op de foto van Emmaa_92 is duidelijk sprake van naar voren geschoven hielen, die naar achteren gebracht zouden moeten worden.
En in dit geval is het van belang dat de overgroeide steunseldelen , die een goed functioneren van de zool belemmeren en die drukken op de inwendige structuren zoals hoefbeen en straalbeen, verwijderd worden.
eiber schreef:hierbij voor Emmaa_92 een plaatje van de betreffende voet ingetekend met wat ik zo op het eerste gezicht kan ontdekken in deze zool, die inderdaad niet er duidelijk gefotografeerd is.
Rood is de basislijn, het breedste gedeelte van de straal.
Blauw geeft de plek aan waar nu de hielen zitten (scheef en veel te ver naar voren), en groen geeft de plek aan waar volgens mij de hielen zouden moeten zitten.
Geel is overgroeid steunsel.
De witte lijn is opgerekt tpv de teen en de kwartieren, voornamelijk rechtsonder, maar dat schreef ik al in een eerdere post.
eiber schreef:Citaat:Bij deze hoef, zou ik dus zelf meer teen er af halen dan hiel.
Lijkt me niet.....de hielen zijn al te lang (zeg ik liever dan te hoog omdat ze op de verkeerde plek zitten), ze zijn naar voren gedrukt. Als je dit paard alleen zou inkorten aan de toon zou je in de problemen komen.