Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:21

Wat brokkeltjes is helemaal geen ramp. Er gaat niet meer af dan dat er af moet gaan. Alleen waar te veel druk op komt brokkelt af en bijv. bij de nagelgaten. Heel normaal proces.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:55

Oke ja ik vind dat ook geen fijn gezicht hoor lees je wel eens van die spook verhalen
En he5 brokkelde inderdaad aan de nagel gaten af

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:12

singasong schreef:
Als het paard kan kiezen waar hij staat en op het zachte geen last heeft, dan lijkt het me geen probleem. Het heeft tijd nodig. De één wat langer dan de ander. En een paard kan best wat hebben hoor. Mensen vinden iets vaak meteen zielig terwijl het paard er heel anders over denkt. En ik denk dat een paard liever geen ijzers heeft dan wel. Dan maar wat langer wennen.

Daarnaast is ook niet elke smid even handig in een paard begeleiden naar de overgang naar ijzerloos :7

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:54

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:28

Ik zie wat te lange hoeven en een wat onderontwikkelde straal, maar niets heel ernstigs. Mijn advies zou zijn: Mooi gelijk maken aan de zool (dus hielen beetje zakken, tenen wat korter, goed afronden, steunsels inkorten en de straal lekker laten groeien (alleen echt losse flapjes eraf) :) Ben wel erg benieuwd naar hoe het eruit ziet als deze smid is geweest.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:22

Hielen zakken? waarom? Gebroken voetas creeeren?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:44

Ik vind ze er niet dramatisch uit zien, hier en daar een klein stukje er uit, en de straal is wat mager voor een paard dat zonder ijzers loopt..

Stukje van de draagrand af en hij is er weer klaar voor ;)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:17

nombrado schreef:
Hielen zakken? waarom? Gebroken voetas creeeren?

Volgens mij is er nogal eens verwarring over de term: "hielen laten zakken". Het zou beter zijn om te zeggen:" breng de hielen terug naar achteren", of ( misschien nog duidelijker): "breng de hiel terug naar de breedste punt van de straal".
Daarvoor moeten de steunsels van dit paard, die duidelijk naar voren zijn gegroeid, worden ingekort, dwz de overgroeide delen moeten verwijderd worden.
Ook de hoefwand is te lang.
Verder is heel duidelijk dat er als gevolg van druk een scheve hoef is : de hoefwand flared op de foto naar rechtsonder/buiten en de rechtersteunsel is veel verder naar voren geduwd dan de linker.
Ik raad je aan om de site van Heleen Davies eens door t spitten, daar staat heel veel goede info op: http://paardenhoeven.info.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:01

Daar zou ik dus zeker mijn info niet vandaan halen
Het voorbeeld van de foto's op deze site? vind ik een slecht resultaat. Je ziet dat het paard een gebroken voetas heeft door de te lage hielen.
Steunsels zitten er niet voor niets.
Mensen, let aub heel erg op de beenstanden van je paard (voetas) en laat niet zomaar de hielen weghalen. Dat is vragen om peesblessures.
De beenstand, hoefstand hoort op elkaar afgestemd te zijn. Dat is natuurlijk per paard en bouw verschillend. Als de voetas gebroken is, weet je al dat het paard daardoor korter loopt en lastiger over de teen kan afrollen.
http://paardenhoeven.info/natuurlijke-hielhoogte/

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:20

Bedankt voor jullie advies en de info!

Ik was erg benieuwd wat jullie ervan zouden vinden, want ik vind zelf dat haar zool er de laatste maand steeds slechter uit is gaan zien. Ik heb de afgelopen maanden veel op de weg gelopen omdat ze kreupel was (nu niet meer gelukkig). De laatste keer dat de smid er was zij hij dat ik moest gaan uitkijken dus ik heb sindsdien hoogstens 2x per week buiten gewandeld.

Maar ze loopt een stuk gevoeliger dan eerst en ze heeft allemaal 'gaten' in haar zool (zie je op de foto niet heel goed vind ik). Dat komt volgens mij doordat ze op een steentje staat en die laat dan gelijk een gat/afdruk achter waardoor haar zool ondertussen heel onregelmatig is. En in de witte lijn zitten ook vaak steentjes waardoor die breder is geworden. Maar dit is dus niet heel erg volgens jullie? Lost dat zich op door de hoefwand iets korter te maken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:19

Als je paard gevoelig is voor druk van kleine steentjes, dan is de zool gewoon te dun.

De foto van de onderkant van de hoef is idd niet heel duidelijk. Misschien de volgende keer eerst ff met wat water schoon maken en dan het paard er niet op laten staan voor de foto gemaakt is. Met het vuil er in is het niet heel duidelijk ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:24

Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:00

nombrado schreef:
Daar zou ik dus zeker mijn info niet vandaan halen
Het voorbeeld van de foto's op deze site? vind ik een slecht resultaat. Je ziet dat het paard een gebroken voetas heeft door de te lage hielen.
Steunsels zitten er niet voor niets.
Mensen, let aub heel erg op de beenstanden van je paard (voetas) en laat niet zomaar de hielen weghalen. Dat is vragen om peesblessures.
De beenstand, hoefstand hoort op elkaar afgestemd te zijn. Dat is natuurlijk per paard en bouw verschillend. Als de voetas gebroken is, weet je al dat het paard daardoor korter loopt en lastiger over de teen kan afrollen.
http://paardenhoeven.info/natuurlijke-hielhoogte/

Ik begrijp je niet, je wilt geen info van die site, maar haalt ter illustratie van je verhaal wel een artikel va deze site aan?
Overigens ga je een beetje voorbij aan het verschil dat ik probeer uit te leggen tussen : hielen verlagen en hielen terugbrengen. Het uiteindelijke resultaat is nl. een natuurlijke hielhoogte die passend is bij de confirmatie van het paard. In het voorbeeld op de foto van Emmaa_92 is duidelijk sprake van naar voren geschoven hielen, die naar achteren gebracht zouden moeten worden.
En in dit geval is het van belang dat de overgroeide steunseldelen , die een goed functioneren van de zool belemmeren en die drukken op de inwendige structuren zoals hoefbeen en straalbeen, verwijderd worden.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:17

Afbeelding

hierbij voor Emmaa_92 een plaatje van de betreffende voet ingetekend met wat ik zo op het eerste gezicht kan ontdekken in deze zool, die inderdaad niet er duidelijk gefotografeerd is.
Rood is de basislijn, het breedste gedeelte van de straal.
Blauw geeft de plek aan waar nu de hielen zitten (scheef en veel te ver naar voren), en groen geeft de plek aan waar volgens mij de hielen zouden moeten zitten.
Geel is overgroeid steunsel.
De witte lijn is opgerekt tpv de teen en de kwartieren, voornamelijk rechtsonder, maar dat schreef ik al in een eerdere post.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:01

Ik heb niet veel verstand van hoeven.(is niet mijn vak)
maar ik vind dat er nogal wat gaten in zitten en diepe scheuren of ik kijk zo verkeert
of hij moet gewoon echt nodig na de smid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:57

Koper schreef:
Gaten in de zool en bredere witte lijn heeft niks met steentjes te maken en alles met verkeerde voeding.

brede witte lijn kan duiden op chronische bevangenheid.Die van mij heeft een witte lijn van 2 cm breed,krijgt geen verkeerde voeding....heeft ooit bevangenheid opgelopen door een corticosteroiden injectie van de dierenarts. ;)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:26

Verbreding van een witte lijn kan ook een mechanische oorzaak hebben: ze wordt uitgerekt oiv een te lange hoefwand (flares). Het zou me niet verbazen als bovenstaande hoef nadat hij wordt schoongemaakt, slechts plaatselijk een verbrede witte lijn vertoont.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:02

eiber schreef:
Ik begrijp je niet, je wilt geen info van die site, maar haalt ter illustratie van je verhaal wel een artikel va deze site aan?
Overigens ga je een beetje voorbij aan het verschil dat ik probeer uit te leggen tussen : hielen verlagen en hielen terugbrengen. Het uiteindelijke resultaat is nl. een natuurlijke hielhoogte die passend is bij de confirmatie van het paard. In het voorbeeld op de foto van Emmaa_92 is duidelijk sprake van naar voren geschoven hielen, die naar achteren gebracht zouden moeten worden.
En in dit geval is het van belang dat de overgroeide steunseldelen , die een goed functioneren van de zool belemmeren en die drukken op de inwendige structuren zoals hoefbeen en straalbeen, verwijderd worden.

Ja, zo hoort het dus niet ;)
Hielen verlagen, veroorzaakt een disbalans in de voet. De stand wordt daardoor anders en de pezen worden in de voet en benen verkeerd belast (overbelast) wat overvulling in pezen van benen geeft.
Bij deze hoef, zou ik dus zelf meer teen er af halen dan hiel. Teen blijven bijhouden en dan krijg je een na 1/2 jaar vanzelf weer goed gebalanceerde voet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:04

eiber schreef:
hierbij voor Emmaa_92 een plaatje van de betreffende voet ingetekend met wat ik zo op het eerste gezicht kan ontdekken in deze zool, die inderdaad niet er duidelijk gefotografeerd is.
Rood is de basislijn, het breedste gedeelte van de straal.
Blauw geeft de plek aan waar nu de hielen zitten (scheef en veel te ver naar voren), en groen geeft de plek aan waar volgens mij de hielen zouden moeten zitten.
Geel is overgroeid steunsel.
De witte lijn is opgerekt tpv de teen en de kwartieren, voornamelijk rechtsonder, maar dat schreef ik al in een eerdere post.

De scheefheid van de hiel, kan duiden op een been die iets anders staat dan recht. Je zal dus het hele paard moeten zien, stand, voorkant en zijkant om te zien of deze scheefheid juist niet van belang is bij de beenstand. Dat kan je niet aan de onderzijde beoordelen.
De hoeken, beenstand en hele paard moet gezien worden om te beoordelen hoe een paard het beste op zijn voet staat

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:43

Citaat:
Bij deze hoef, zou ik dus zelf meer teen er af halen dan hiel.

Lijkt me niet.....de hielen zijn al te lang (zeg ik liever dan te hoog omdat ze op de verkeerde plek zitten), ze zijn naar voren gedrukt. Als je dit paard alleen zou inkorten aan de toon zou je in de problemen komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:44

eiber schreef:
Citaat:
Bij deze hoef, zou ik dus zelf meer teen er af halen dan hiel.

Lijkt me niet.....de hielen zijn al te lang (zeg ik liever dan te hoog omdat ze op de verkeerde plek zitten), ze zijn naar voren gedrukt. Als je dit paard alleen zou inkorten aan de toon zou je in de problemen komen.

waarom?
meer inkorten in de toon en de hiel iets bijwerken?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:19

Ik zou de hoef eerst mappen volgens deze uitgangspunten:
http://paardenhoeven.info/trimmen-in-10 ... oefmappen/
Dan heb je de vertaling van de inwendige structuur van de voet naar de buitenkant. Daarna ga je vijlen. Maar Nombrado: je hoeft het niet met me eens te zijn hoor.
Gelukkig (?) zijn wij beide niet de bekapper van dit paard. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:39

Het is natuurlijk maar net wat je wilt met een paard.
Weide begrazer of rijpaard

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:58

nombrado schreef:
Het is natuurlijk maar net wat je wilt met een paard.
Weide begrazer of rijpaard

He?
Ik begrijp je weer niet.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:29

Zag deze foto op de FBpagina van LD-Hoefverzorging terug. Wat een verschil na 30min bekapwerk, ben blij dat ik mij ben gaan inlezen :Y) Over 2 weken komt hij weer, ben heel benieuwd hoe Karlijn haar hoef zich gaat herstellen, ook qua scheur/schimmel. Vind 't super interessant hier mee te lezen, ben echt al een hoop wijzer geworden.
Afbeelding