romeorowan schreef:chb: ik heb 2 op een volgende jaren bij Indiana koliek gehad.
Het leek op zandkoliek, maar het zou ook kunnen komen door de eikels (herst) of de weersomschakeling. Er zat bij de mesttest nl. niet heel veel zand in.
Op de een of de andere manier vallen die paarden van mij aan op eikels alsof ze hele week geen eten hebben gehad. Ze staan als varkens te wrotten in de grond. Heel erg irritant.
Om zandkoliek te voorkomen geef ik voordroog in grote tractorbanden en heb ik schapenhekjes. Die kun je koppelen en zo heb ik 2 rechthoeken van 1.50 bij 1 meter.
Preventief hebben ze hier alweer een week lang psyllium vezels gehad en krijgen ze ongeveer 3 keer per week gekookt lijnzaad.
Dat had ik ook eens gelezen over die tractorbanden en het leek me erg handig, maar dat gaat bij ons niet. Onze ruif staat vast geklonken in het beton omdat ik sloop grage trekpaarden heb
Voet erin, kont er tegen aan en duwen maar, mijn enter klimt erin als hij de kans krijgt. (zit nu dus ook spanband omheen, hij kan er wel in maar omdat zijn kont breder is kwam hij er steeds moeilijker uit. En wat ze zichzelf eenmaal hebben aan geleerd, blijven ze doen).
Ze hebben overigens gelukkig nog nooit koliek gehad. Mijn vorige trekpaard wel maar dat was vanwege te rijk gras.