[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:19

mysa schreef:
Of mengen met kokos?

Daar zit ik ook aan te denken ja. Het gaat nl. op dit moment maar om bepaalde plekken (daar waar ze het liefst staat uiteraard). Eigenlijk had ik het liefst weer een geheel nieuwe zandbak; lekker diep uitgraven en dan volop zand erin. Maar ten eerste is het stuk niet van mij, ten tweede kan er geen graafmachine naar achter en zou het op handwerk met kruiwagen en schop neerkomen. Met dit droge weer is het overigens weer geen probleem. Trouwens beton is nu ook geen probleem; ze loopt het best op harde vlakke bodem :D

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:46

Nou, fantastisch toch, dat 't zo goed gaat. Moet je wel zeggen dat op betonklinkers, die heb ik, de hoeven gigantisch slijten, zo erg zelfs, dat ik Es regelmatig een poosje hoefschoenen aan moet doen. Tyra heeft ijzers, zoals je weet en bij haar gaat het wel goed. Oh ja, mini-shoveltje is handig met zand opbrengen. Kan overal bij en tussendoor, heb hier een man die kabelaanleg doet, die doet het hier met dat shoveltje, gaat prima.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:35

Bonny4life schreef:
krijgen jullie niet last van zandkoliekerige paarden door het veel op de paddock lopen?

Nee, er staat een ruif op het beton en wij halen elke dag alle poep en evt ondergelopen hooi weg. Het zand vegen we terug. Zolang er nog genoeg schoon hooi ligt beginnen ze niet eens aan het hooi op de grond.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:43

chb: ik heb 2 op een volgende jaren bij Indiana koliek gehad.
Het leek op zandkoliek, maar het zou ook kunnen komen door de eikels (herst) of de weersomschakeling. Er zat bij de mesttest nl. niet heel veel zand in.
Op de een of de andere manier vallen die paarden van mij aan op eikels alsof ze hele week geen eten hebben gehad. Ze staan als varkens te wrotten in de grond. Heel erg irritant.

Om zandkoliek te voorkomen geef ik voordroog in grote tractorbanden en heb ik schapenhekjes. Die kun je koppelen en zo heb ik 2 rechthoeken van 1.50 bij 1 meter.
Preventief hebben ze hier alweer een week lang psyllium vezels gehad en krijgen ze ongeveer 3 keer per week gekookt lijnzaad.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:02

romeorowan schreef:
chb: ik heb 2 op een volgende jaren bij Indiana koliek gehad.
Het leek op zandkoliek, maar het zou ook kunnen komen door de eikels (herst) of de weersomschakeling. Er zat bij de mesttest nl. niet heel veel zand in.
Op de een of de andere manier vallen die paarden van mij aan op eikels alsof ze hele week geen eten hebben gehad. Ze staan als varkens te wrotten in de grond. Heel erg irritant.

Om zandkoliek te voorkomen geef ik voordroog in grote tractorbanden en heb ik schapenhekjes. Die kun je koppelen en zo heb ik 2 rechthoeken van 1.50 bij 1 meter.
Preventief hebben ze hier alweer een week lang psyllium vezels gehad en krijgen ze ongeveer 3 keer per week gekookt lijnzaad.

Dat had ik ook eens gelezen over die tractorbanden en het leek me erg handig, maar dat gaat bij ons niet. Onze ruif staat vast geklonken in het beton omdat ik sloop grage trekpaarden heb :D Voet erin, kont er tegen aan en duwen maar, mijn enter klimt erin als hij de kans krijgt. (zit nu dus ook spanband omheen, hij kan er wel in maar omdat zijn kont breder is kwam hij er steeds moeilijker uit. En wat ze zichzelf eenmaal hebben aan geleerd, blijven ze doen).
Ze hebben overigens gelukkig nog nooit koliek gehad. Mijn vorige trekpaard wel maar dat was vanwege te rijk gras. |(

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:22

ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:27

Zowel Vito als haver zijn 50% suikers en zetmeel.... zou zeker opletten met dit voer ;) .

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:37

maar vito is toch speciaal voer dat hoefbevangen paarden mogen hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:34

fancylover schreef:
ik ben toch niet meer zo tevreden over mijn pony.
Je merkt dat hij wat stijver wordt door de komst van de winter en hij krijgt alweer arnica en ledum druppels.
Maar hiervoor neem ik nog wel even contact op met de dierenarts.
Een ander probleem waar ik erg mee zit is dat hij zo ontzettend mager is!!
op dit moment krijgt hij 2x een halve emmer wortels, 2x halve schepper vito aangevult met haver en veel hooi.
Dit krijgt het paardje van me zus ook en die ziet er vele malen beter uit. Ik heb het idee dat dit dus niet genoeg is voor marco.
Hebben jullie enig idee hoe ik marco iets extra's kan geven zodat hij aankomt maar dat hij weer niet teveel suikers en zetmeel binnen krijgt want dan is het natuurlijk weer helemaal mis!

wortels zitten toch stikvol suiker?
als je er wat gewicht op wilt hebben kun je het beste geweekte suikerbietpulp geven....boordevol vezels,en misschien lijnzaad koken?
En wat noem jij ontzettend mager?
Heb je een foto van hem?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:53

Ik zou ook stoppen met overmatig voeren van wortels. Ten eerste bevat het veel natuurlijke suikers, maar ten tweede, en dat is voor jouw pony in dit geval van belang, verder zit er niet erg veel in maar het neemt wel enorm veel plaats in de buik.
In plaats van de wortels zou ik dus iets voedingrijkers geven.
Ik heb mijn merrie toen die haar veulen aan de voet had en erg mager werd een tijd Energie Kern Mix gegeven (Subli). Dit is op oliebasis, dus niet gevaarlijk voor HB paarden en speciaal voor paarden die snel gewicht verliezen.

Eleonoor: ik denk dat je je vergist t.ov. Vito. Vito is speciaal ontwikkeld voor HB paarden en bevat minder dan 10% suiker en zetmeel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:09

gelukkig k begon al te twijfelenvan dat vito.
ik ben al ontzettend geminderd met wortels vergeleken een jaar geleden. ik heb zeker niet het idee dat het door de wortels komt omdat hij dat al vanaf veulen krijgt. maar als ik iets anders heb wat hij lust (hij lust namelijk ook bijna niets) dan kan ik de wortels voor een groot deel weg laten.

suikerbietenpulp: die naam doet me al geen goed zit daar niet ontzettend veel suiker in? is is de naam schijn bedriegd?

energie kern mix: wat is dat voor een voer een muslie?

verder heeft hij een bak met lucerne in zn stal hangen maar ook dat eet hij nauwelijks.

een foto heb ik op dit moment niet maar ik zal proberen een deze dagen te maken en hier te posten.
met onzettend mager is dat je door zn wintervacht heen zn ribben kan tellen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:15

Als je me je adres geeft zal ik een klein zakje opsturen. Is geen muesli of brokken maar wel volledig op basis van olie.

Mijn fjord geeft ik er nog maar heel af en toe van. Hij word er namelijk te dik van. Een koop het hierna ook niet meer.

Je mag ook het laatste beetje wat in mijn ton zit komen ophalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:24

Ik kom ook nog even langskijken :)
Hoe is het nu hier met de pony's en paarden? Beetje goed de zomer doorgekomen?
Mijn pony is de hele weide periode op een vrij streng dieet geweest én met succes: geen spoortje van hoefbevangenheid! Niet te hard juichen nog, want de weideperiode is nog niet voorbij.
Maar heb eindelijk uitgevogeld hoe ik hem het beste kan weiden: hij staat wel 24/7 op de wei, mét strookbegrazing en als hij toch weer wat te snel is aangekomen krijgt hij geen grasstrook erbij maar gewoon alleen een week hooi. En ik heb niet snel meer medelijden, want ben er achter gekomen dat hij zelfs van een kaal land toch nog vrij veel kan eten :)
Kreeg hij vorig jaar om de dag een stuk gras erbij, krijg hij nu zo om de 3 dagen een strook gras erbij. Want het is toch een sober ras.
Met als gevolg dat wij zoveel gras over hebben gehouden, dat wij het hebben laten hooien voor het eerst dit jaar! :D 87 pakken hooi! :D
En het gras groeit nu ook nog mooi door, dus kunnen ze nog lekker buiten blijven :) (hopelijk redden wij het tot november).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:06

Fancylover: Energie Kern Mix lijkt een beetje op iets vochtige brinta.
Je doet gewoon een paar schepjes door het voer.
Bietenpulp is juist wat overblijft als de suiker eruit gehaald is. Ik heb vanochtend nog op bokt een topic gelezen over bietenpulp.
'k Zal even zoeken.

Bij Voeding en Supplementen: TS classic_life, interessante informatie over bietenpulp, eerste pagina.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:18

Denk dat ik me met de vito vergis met een product die voornamelijk gebaseerd is op granen die er wat naam betreft erg op leek (kan me ook niet herinneren nu hoe die heet). Maar haver is wel 50% suiker/zetmeel. Misschien dat vervangen?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:37

van de week gesproken met de kliniek van Eric Laarakkers. Zij hebben veel soorten voer laten testen en hadden het erover dat granen wel veel zetmeel en suikers bevatten, maar toch minder schadelijk voor hoefbevangen paarden waren, wat te maken heeft met de vertering in de darmen. !Moeilijker, verder de darm door, ik weet wel waar de klok hangt, maar niet de klepel.... :o )

Zij hebben goede resultaten geboekt met bv spelt en olie. Moet alleen nog kijken waar je spelt vandaan haalt. Ook was een vitaminebrok goed, zelfs de pavokoeken waren niet veilig.....

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:10

Zit hier ook met een dunne en vutloze pony. Heb altijd het idee dat het samenkomt met het verharen... Heb ook al eens aan energiekernmix van subli gedacht. Hoe weet ik zeker dat de energiekernmix van Subli veilig is?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:14

Embe: Als je het zeker wilt weten dan moet je de samenstelling checken, aan de andere kant kun je ook op mijn ervaring vertrouwen als eigenaar van een HB paard die het meerdere maanden aan haar paard heeft gegeven.
Het is energie op oliebasis en dus niet op koolhydraatbasis.
Volgens mij staat het ook wel op de site van Subli en het is ook wel in meerdere topics genoemd. Dan zou je even moeten zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:17

Marcella schreef:
Als je me je adres geeft zal ik een klein zakje opsturen. Is geen muesli of brokken maar wel volledig op basis van olie.

Mijn fjord geeft ik er nog maar heel af en toe van. Hij word er namelijk te dik van. Een koop het hierna ook niet meer.

Je mag ook het laatste beetje wat in mijn ton zit komen ophalen.

Dit had ik ook met Vito, daarom toch weer teruggestapt op safe and sound, ondanks dat ik dat iedere keer moet laten verzenden.

Ik las trouwens over zandkoliek. Grietje heeft dat 2x gehad toen ze in de kale wei stond. Nu hebben we echter een stuk voor de stal verhard en daar voer ik nu het hooi op. Sindsdien hebben we nergens meer last van.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:25

Kabouterdans schreef:
Hier even een positief berichtje: vandaag voor het eerst stukje de weg uit geweest met pony en ze liep echt niet verkeerd.
Ze was blijkbaar blij met wat anders dan rondjes door de bak, oortjes erop en ik hoop dat we nu dan eindelijk de stijgende lijn vast kunnen gaan houden.
Duimen jullie mee?

Heb op Horse Event dit meegenomen: http://www.st-hippolyt.com/nl/HorseCare/MicroVital.htm

Net van mijn werk thuisgekomen, paardjes naar buiten en doe de deur open van de HB merrie nou ik
zit hier met de tranen in mijn ogen |(
Ze is hardstikke stijf en wilde niet naar buiten.
Dus maar laten staan en bute erin.
Weet het echt niet meer :n

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:37

Jeetje wat erg kabouterdans! Is er een aanleiding toe dat ze zo stijf is? Hoop voor je dat het gauw beter gaat!

Bij mijn paard merk ik niet zo heel veel meer van de HB alleen dat ze op harde ondergrond nog gevoelig loopt. Helaas heeft mijn paard ook nog een flinke peesblessure erbij. Gister ging ze tijdens het wandelen bokken en stijgeren waardoor ze vandaag weer een stuk minder goed loopt met dat been ;( schiet niet echt op zo. Overdag is ze wel buiten op een heel klein afgezet stukje, dat gaat wel goed. Dus voorlopig moeten we dat dan maar wat volhouden.
Ze krijgt overigens nog wel steeds buut, dat moet ook nog wel even zo blijven van de DA.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:40

hallo allemaal,

Ik vermoed dat mijn merrie tegen bevangenheid aanzit. Ze is moddervet.(Joost mag weten hoe ze zo dik komt, Ze liep de hele zomer wel op het land maar dat doet ze anders ook. Ze deelt haar wei met 4 andere ponies. Ze krijgt geen kracht voer en vanaf vandaag zet ik alle 4 in de bak. Om het eten een beetje te controleren en te beperken. Gaan ze dus nu overdag in de bak en savonds wilde ik ze op stal zetten.
Ik wilde ze s'morgens hooi geven en savonds nog een keer het zelfde. (De haf krijgt een plak en de 2 cponies krijgen iets minder dan een plak de shet krijgt minder als een halve plak.)
Ze worden op dit moment 3 a 4 in de week gereden en daarnaast nog 2 a 3 gelongeert. Dat is de planning. Ze dik als ze nu zijn zijn ze nog nooit geweest. Oja krachtvoer krijgt de haf niet die heeft altijd wel energie genoeg. De cponies krijgen alleen bij hard werken een kwart aan biks. De shet net als de haf alleen maar voor het idee een handje vol.

Hebben jullie nog tips? En is mijn voerschema een beetje goed zo?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:00

ik heb al contact gehad met de leverancier van marstall, ze raadde me wiechencobs aan (of hoe je het ook schrijven mag) ze geeft dit zelf ook aan haar bevangen paard. ik zit er over te twijfelen om dat eens te proberen, zijn er hier mensen met ervaringen?
hij krijgt nu trouwens wel een half scheppertje extra vito per dag.

verder bel ik morgen even de dierenarts op om te vragen of hij wat heeft om de winter door te komen. podocompositum of gluco balance misschien alleen vallen ze van gluco balance af hoorde ik dus dat is dan net weer geen optie.
misschien dat hij ook wat weet qua voer, kan het altijd proberen natuurlijk!

@ Embe: ik heb ook het idee dat marco mager is geworden door de verharing/krijgen van de wintervacht. Nu was marco altijd wel mager hoor maar het is nu wel heel extreem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:06

@ Mhollander: Denk erom dat je niet in één keer veel minder voer gaat geven, dan kunnen er grote problemen ontstaan! Probeer langzaam te minderen!! Twee maal daags hooi lijkt mij te weinig als ze tot nu toe volop in de wei stonden. Probeer ook oud hooi te krijgen, of spoel het hooi voordat je het geeft). Ik zou zeker drie/4 keer daas hooi geven - welllicht niet telkens een dikke plak maar wel telkens een portie.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:00

aisie schreef:
Jeetje wat erg kabouterdans! Is er een aanleiding toe dat ze zo stijf is? Hoop voor je dat het gauw beter gaat!

Bij mijn paard merk ik niet zo heel veel meer van de HB alleen dat ze op harde ondergrond nog gevoelig loopt. Helaas heeft mijn paard ook nog een flinke peesblessure erbij. Gister ging ze tijdens het wandelen bokken en stijgeren waardoor ze vandaag weer een stuk minder goed loopt met dat been ;( schiet niet echt op zo. Overdag is ze wel buiten op een heel klein afgezet stukje, dat gaat wel goed. Dus voorlopig moeten we dat dan maar wat volhouden.
Ze krijgt overigens nog wel steeds buut, dat moet ook nog wel even zo blijven van de DA.
Nee er is geen aanleiding voor, en dat maakt het extra zuur.
Zit te wachten op telefoontje van de dierenarts hoe nu verder.
Ik ben met m'n verstand zover dat ik afscheid niet ga uitsluiten.
Aan de andere kant een second opinion aanvragen bij een andere da en wat kost dat dan niet weer?
Niet dat ik haar dat niet gun, maar financieel trek ik het niet meer.