[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:17

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 23:09

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:12

Graag jullie hulp:
Ik ben Image terug aan het wennen op het gras. Maar ze staat nu een kwartier op het gras en ze heeft meteen weer een harde manenkam. Echt ongelooflijk hoe snel dat bij haar gaat.
Volgens Paul kan ze gewoon niet meer op het gras. Maar ik hoop een mogelijkheid te vinden om haar toch weer een uur per dag op de wei te krijgen.
Ik heb een greenguard graasmasker gehuurd bij de Paardendrogist, maar dat durf ik niet aan: ze probeert met haar gouden hoef het masker eraf te schrappen. Ik ben als de dood dat ze met haar ijzers vast komt te zitten in het masker. |(
Ik heb ook nog een graasmasker van http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/115305/ die sluit mooier om haar neus aan. Maar het is een paniekeling en ze vindt het niets. En ik geef toe, ik vind het zo sneu, want ze staat doodstil en beweegt niet met het masker.

Iemand anders nog een idee, wat ik kan doen of geven, zodat ze minder gevoelig wordt voor gras. Het gras is langzaam groeiend, licht bemest. Maar zelfs een kwartier is teveel.

Ik ben dus op zoek naar een briljant (uitvoerbaar) idee.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:21

Ik heb geen concreet idee voor nu behalve evt. maaien als het wat lang is. Wat ik wel begrepen heb is dat het gras in de loop van de zomer minder gevaarlijk wordt. Aan het eind van de zomer is het weer een periode foute boel. Maar balen zeg! Dat zelfs een kwartiertje teveel is....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:25

Het gras is hier een biljartlaken; wij hebben deze maanden maar 8 mm regen gehad. En de dames schaap houden het kort.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 07:32

Misschien is het beter om nog even te wachten tot het gras wat minder gevaarlijk is - er is op dit moment geen peil op te trekken met die droogte en, als het vandaag of morgen gaat regenen krijgt het gras wellicht weer een groeispurt. Ook link dus..

Om het toch te proberen: iedere dag even 5 minuten ( aan de hand) laten grazen en dat opbouwen. Zeker meer dan een week volhouden voordat je de volgende stap maakt. En 'krachtvoer' stoppen.
Het Imperial Riding masker lijkt me voor Image inderdaad beter dan de Green Guard - ook daar is het een kwestie van volhouden. Mijn dames stonden in eerste instantie ook stokstijf van paniek en deden daarna vruchteloze pogingen om die dingen eraf te schuren. Toch waren ze na enige tijd ( een uurtje) er aan gewend - kwestie van even doorzetten. Het gras moet wel een redelijke lengte hebben, anders kunnen de sprietjes niet door het gat heen - de gaatjes onderin het IR masker heb ik ietsje groter gemaakt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:21

Ik heb toen elke keer 5 minuten gegraasd, dat 3 dagen, dan 10 minuten en dat 3 dagen, dan een kwartier....pfff zo opgebouwd naar een uur en toen wat sneller. Ging heel goed toen.
Persoonlijk denk ik wanneer zelfs per week 5 minuten opbouwen niet lukt het grazen toch echt over is, hoe sneu ook....arm paardje...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:26

janouk schreef:
Graag jullie hulp:
Ik ben Image terug aan het wennen op het gras. Maar ze staat nu een kwartier op het gras en ze heeft meteen weer een harde manenkam. Echt ongelooflijk hoe snel dat bij haar gaat.
Volgens Paul kan ze gewoon niet meer op het gras. Maar ik hoop een mogelijkheid te vinden om haar toch weer een uur per dag op de wei te krijgen.
Ik heb een greenguard graasmasker gehuurd bij de Paardendrogist, maar dat durf ik niet aan: ze probeert met haar gouden hoef het masker eraf te schrappen. Ik ben als de dood dat ze met haar ijzers vast komt te zitten in het masker. |(
Ik heb ook nog een graasmasker van http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/115305/ die sluit mooier om haar neus aan. Maar het is een paniekeling en ze vindt het niets. En ik geef toe, ik vind het zo sneu, want ze staat doodstil en beweegt niet met het masker.

Iemand anders nog een idee, wat ik kan doen of geven, zodat ze minder gevoelig wordt voor gras. Het gras is langzaam groeiend, licht bemest. Maar zelfs een kwartier is teveel.

een briljant idee heb ik jammergenoeg niet...
Wel staat er op Pablo's stukje nu helemaal niets meer en ik merk dat hij het nu beter doet.
Hij is minder stijf.
Kun je Image niet op je biljartlaken zetten of is dat zelfs ook teveel?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:33

Marstall heeft een voer, de weidemüsli, die de stofwisseling heet te reguleren, Je moet het 1 week voorbereidend voeren, en dan nog 4 tot 6 weken aanhouden.
Persoonlijk vind ik haar zo snel reageren, dat ik het gelaten had, eerlijk gezegd. Wat niet gaat, gaat niet. Of probeer het later in het jaar, dat heb ik ook gered ih verleden, zo tegen juli, en maai het eerst een keer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:06

@ Janouk: ik heb Tyra hoefschoenen aangedaan, over de ijzers heen, als ze met graasmasker in de wei staat. Misschien is dat wat? En de eerste keer heb ik gras geplukt en door 't masker geduwd, steeds m'n hand wat lager gehouden, totdat ze zelf met haar neus/mond op het gras zat. Toen had ze 't meteen door.

Evt. een ander paard, dat er wel mee om kan gaan, erbij zetten. Goed voorbeeld doet goed volgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:50

janouk schreef:

De Haf die bij op stal staat heeft vorig jaar in de zomermaanden 6 uur per dag weidegang gehad met een Greenguard. De tandarts constateerde vorige week dat hij veel glazuur van zijn voortanden kwijt is....

Ik snap dat je het graag zou willen, ik wil het met Vash ook proberen, maar dan echt later in de zomer als het gras veiliger is geworden. Dit voorjaarsgras blijft riskant, zeker nu met de droogte. Of met een regenbui ná de droogte. Ik wil ook wel van alles proberen, maar het moet ook wel veilig kúnnen, toch? Mijn idee....: laat het los :(:) . Voor nu. Hou het bij 5-10 minuutjes aan de hand, gezellig "samen" grazen paar keer per week. Hopelijk kan je haar dan in juli-aug toch veilig even in de wei zetten.
Ik ben blij dat ik dat heb kunnen loslaten; voor deze periode is weidegang gewoon géén optie. Voor de voedingsstoffen hoef ik het niet te doen, hij heeft mooi ruwvoer in zijn hooinet en krijgt de F4F. Het risico op een terugval weegt voor mij niet af tegen de korte kick van het grazen gedurende een uur. Hij vind dat uur toch ws. ook veeeuuls te kort :+ .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:21

Citaat:
...Greenguard. De tandarts constateerde vorige week dat hij veel glazuur van zijn voortanden kwijt is....
Zou dat ook kunnen gebeuren met zo'n rubber 'mandje' ??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:53

Geen idee! Vond het wel schokkend....de Haf stortte zich echt op het gras en vrat die 6 uur achter elkaar door. Alsof hij er heel goed voor betaald kreeg ;-) . Kan het me op zich wel voorstellen, bij iedere hap duwen ze het masker met de tanden tegen de grond en bijten dan zoveel mogelijk gras af, dus schraapt het oppervlak van de tanden er steeds langs. Voor zijn baasje extra motivatie het dit jaar niet meer te doen. Omdat hij die 6 uurtjes al zo vrat als een bezetene was ze er dit jaar nog even niet mee begonnen. Hij valt jaarlijks wel iets af, maar erg hard gaat het niet. Baasje is blij dat hij iig niet dikker wordt! Dat zou niet goed zijn voor 'm. Hij blijft nu in de paddock. Hij heeft overigens geen HB of IR. Hij is wel uuuhm 'behoorlijk stevig' te noemen ;-). Oude type Haf, breeeeed gebouwd.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:23

DubbelDun schreef:
Citaat:
...Greenguard. De tandarts constateerde vorige week dat hij veel glazuur van zijn voortanden kwijt is....
Zou dat ook kunnen gebeuren met zo'n rubber 'mandje' ??

Mijn pony heeft zo'n rubber variant al het hele seizoen hele dagen om (behalve s nachts op stal) en vertoont geen slijtage! De binnenkant van het rubber overigens wel iets, maar ja, dat is ook wel logisch! Beter dat dat rubber langzaam slijt, dan mn pony zn tanden! ;)

@Janouk
Gewoon even doorzetten! Ik had zelf de dwars-stukken bij de neusgaten er tussenuit geknipt voor wat meer "lucht".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:39

Lucht krijgt die van mij genoeg door het masker, alleen haar neus wordt er erg geel van en ze heeft een klein plekje van een halve cm waar een naadje nét iets schuurt onder haar kaak.
De tanden zal ik eens goed bekijken als ze weer eens wil zoenen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:42

Dat van die slijtage heb ik meer gehoord, iig hier op bokt. Ook paarden die hun tanden daardoor scheef afsleten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:14

Tja gras ... is lastig inderdaad nu met dit weer. Alles is te droog, of het gras nu lang of kort is. Het hooiland hierachter groeit ook niet echt.
Ik gebruik dat veld nu voor 'uitloop', want heb ontdekt dat ze vele malen beter haar benen gebruikt om door het lange gras te kunnen lopen.
Wilde dat op film zetten, maar ja ... da's natuurlijk gedoemd om te mislukken; ze merkte gelijk dat ik minder controle had met maar 1 hand :D
Ze mag trouwens iedere keer wel paar hapjes nemen, zeker als het op neushoogte voorbij komt. Doet ze het niet slecht op, geen harde manenkam en ook nog altijd geen dikke buik.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:06

Wat moeilijk en vervelend Janouk! Het enige wat ik inderdaad ook kan bedenken is even wachten...en dan een zo kaal mogelijk land...Ik ben ook geen fan van een graasmasker.

Isapaardje, wat ziet ze er goed uit!! Erg grappig filmpje, vooral fijn te zien dat ze weer veel beter loopt :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:21

flavlip schreef:
Isapaardje, wat ziet ze er goed uit!!

Dank je. Ze is wel iets dikker geworden, en ik moet dus naar mijn idee weer gaan opletten dat ik toch niet te veel voer (die paar happen gras lijkt niet veel, maar het zet wel aan, zeker omdat ik niet direct terug ging in het hooi).
Ze is nabij de schoft aan het toenemen; de ribben zijn nog altijd te zien, dus daar zit het niet.

Afbeelding

Het lopen gaat overigens op eigen wei niet zo geweldig goed als op dit filmpje.
Is harde zandbodem (door droogte) en ze blijft dan vnl. achter verkort lopen.
Vandaar dat ik dus begonnen ben met wat meer stapwerk, en in dat lange gras gaat dat goed; krijgt ze ook door de halmen overal extra prikkels haha.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:51

Het is ook wat als je door dat lekker gras loopt en niet mag eten.... Zoals jij 'los' zegt: daar moest ik even om grinniken. Heb je ook een hond/honden? Wel goed om te zien dat ze zonder aarzelen haar voeten neerzet!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:04

Nee ik heb geen hond. 'Los' is altijd al commendo geweest om haar te laten stoppen met eten.
Later gebruikte ik het ook bij het 'apporteren'. Alleen daar was 'los' niet het probleem, als wel het vast (blijven) houden :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:41

hahaha :D
Grappig hoor, dat moet ik mijn paarden ook eens leren!

Ook leuk: ze kijkt, jij zegt "een auto" en zij denkt 'afleidingsmanoeuvre', gauw happen.

Kortom: leuk filmpje van een happy paardje!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:01

*\o/* zo Isabella loopt echt vele malen beter dan een tijdje terug. Fijn om te zien.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:49

@Isapaardje;wat super om te zien dat het zo goed gaat met Isabella!
@Janouk, inmiddels lopen er hier nog 3 met een graasmasker van i.r. Met Luus had ik geoefend, maar de anderen hebben ook een halve dag lopen klooien(niet eten,masker eraf proberen te halen)maar staan nu rustig in het land als anders, misschien toch even doorzetten?
Voor Luus helpt het perfect, die staat nu een maandje 24/7 op het land....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:54

Gekke Image. <3
Ze heeft al lang geen cavaletti gelopen. Dus ik had ze klaar gelegd en haar los in de bak. Dan raak ik in discussie met mijn man en laat Image rustig rondscharrelen. Kijk ik na een tijdje naar achteren; :D :D is Image zonder mij begonnen; ze liep in een rustig drafje over de cavaletti balken. _/-\o_

VOlgens mij is ze blij dat ze weer aan de gang mag. Eens een springpaard altijd een springpaard.