Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:06

Geef haar even de tijd en houdt haar zo veel mogelijk op het zachte. Moet ze veel op de bestrating lopen?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:19

Flits__ schreef:
Bedankt, iedereen voor jullie reacties :). De hoefsmid is een topper hoor, heb nooit problemen gehad. Maar aangezien ik nog nooit een kreupele pony heb gehad zat mijn hart even in mijn keel haha.

Ze lijkt het meest linksvoor te kreupelen. Maar eigenlijk loopt ze op alle 4 de benen niet lekker. Op het gras loopt ze wel goed, maar vooral zodra ze op het harde moet loopt ze kreupel. Gisteren weigerde ze zelfs om de stenen op te gaan, dus ze heeft er wel echt last van.

Ik had het filmpje even geüpload met tinypic. http://tinypic.com/m/i2k1tx/3.
In het begin weigert ze dus echt om te lopen. Ze lijkt haar hoefjes ook wat raar neer te zetten, maar kan ook zijn dat ik nu spoken ga zien hoor haha :).

Zou het niet kunnen dat ze misschien heel licht hoefbevangen is? Is momenteel erg verraderlijk als je pony op de weide loopt, hoorde van een hoefsmid dat hij erg veel hoefbevangen paarden moest behandelen. Wil je niet bang maken hoor, maar zou ook een oorzaak kunnen zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:32

Flits__ schreef:
Bedankt, iedereen voor jullie reacties :). De hoefsmid is een topper hoor, heb nooit problemen gehad. Maar aangezien ik nog nooit een kreupele pony heb gehad zat mijn hart even in mijn keel haha.

Ze lijkt het meest linksvoor te kreupelen. Maar eigenlijk loopt ze op alle 4 de benen niet lekker. Op het gras loopt ze wel goed, maar vooral zodra ze op het harde moet loopt ze kreupel. Gisteren weigerde ze zelfs om de stenen op te gaan, dus ze heeft er wel echt last van.

Ik had het filmpje even geüpload met tinypic. http://tinypic.com/m/i2k1tx/3.
In het begin weigert ze dus echt om te lopen. Ze lijkt haar hoefjes ook wat raar neer te zetten, maar kan ook zijn dat ik nu spoken ga zien hoor haha :).

Oei...ik zou echt met spoed je hoefsmid bellen. Na het beslaan horen ze echt niet zo te lopen!
Hij moet het echt oplossen. Misschien wel vernageld? (dat doet harstikke zeer)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

Vernageling kan toch alleen bij beslaan? Het paard loopt blootvoets zo te zien.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

nombrado schreef:
Oei...ik zou echt met spoed je hoefsmid bellen. Na het beslaan horen ze echt niet zo te lopen!
Hij moet het echt oplossen. Misschien wel vernageld? (dat doet harstikke zeer)

vernagelen wordt lastig zonder nagels :o .

TS, de stralen zijn behoorlijk bijgesneden, is er ook erg veel van de hoefwand gehaald? Je kan kijken of de stralen erg uitsteken, dus dat het paard te veel op de stralen loopt. Meedragende straal is natuurlijk prima, maar als de straal erg voorbij de hoefwand steekt dan kan het te veel zijn em kunnen ze (in dit geval erg) gevoelig lopen op harde ondergrond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:45

Laten we Flits nu niet van alles gaan aanpraten. Ik vind de stralen er keurig uitzien en de voeten verder ook. De vraag is alleen hoeveel is er af gegaan? Hoe waren de voeten voor de bekapping?

Met de smid overleggen kan natuurlijk altijd en moet ze zeker doen wanneer ze twijfelt!

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:00

Hartstikke bedankt voor jullie tips en reacties.

Safiera: Ik ben ook niet van plan om er ijzers onder te zetten hoor, ze heeft verder goede hoeven :). Ze staat nu in principe 24/7 buiten. Dus ik kan haar inderdaad gewoon een paar daagjes lekker laten staan, dat is geen probleem :). Zat ik ook aan te denken om haar zo min mogelijk op het harde te laten.

Singasong: Ik hoef alleen over de bestrating om bij de stal te komen. Maar aangezien ze nu dus 24/7 buiten staat hoef ik daar niet perse heen.

Nombrado: Hoefbevangenheid, tja het kan natuurlijk altijd. Maar voordat de hoefsmid was geweest liep ze hartstikke goed. Niet kreupel of iets dergelijks. Daarom dacht ik dat het door de bekapping kwam.

Delphi2: Ik ga vanavond even kijken of ze meer op haar stralen loopt. Bedankt voor de tip! :)

Ik weet niet of ik nog foto's heb van voordat ze bekapt werd. Ik zal eens kijken of ik nog recente foto's heb.

Edit;
Ik heb geen hele recente foto's meer. Alleen nog van midden en eind april.
Haar hoeven groeien echter niet super snel, maar doordat ze extreem harde en droge hoeven heeft scheuren ze soms wel wat sneller.

Was er overigens zelf niet bij deze keer, dus durf niet te zeggen hoeveel hij eraf heeft gehaald.

26 april
http://i62.tinypic.com/9rnhxs.jpg
http://i61.tinypic.com/1zouxeb.jpg

17 april
http://i58.tinypic.com/2m5bcjb.jpg
http://i57.tinypic.com/1okkeo.jpg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:39

Balou_k schreef:
Vernageling kan toch alleen bij beslaan? Het paard loopt blootvoets zo te zien.

oeps...sorry, verkeerde foto's bekeken en bij verkeerde gepost....sorry!!!! :o
Vernageling kan idd alleen bij het beslaan.

Vermoedelijk heeft de smid het paard veel te kort gezet...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:47

Haar lekker laten lopen dan en wel in de gaten houden of het niet erger wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:26

Ik denk dat de hoeven idd gewoon wat te kort zijn bekapt. In dat geval komt het over een paar dagen wel weer goed.

Bij onze paarden haal ik er bijna niets af, alleen als dat nodig is. Ze lopen 24/7 in de wei met veel ongelijke ondergrond en grote stenen etc. Tijdens de Buitenrit komen we ook veel ongelijke grond en stenen etc tegen en wil niet dat ze bij elk steentje kreupel lopen.
Ze lopen ook alle 4 zonder ijzers.
Er zijn wel dingen die wat netter kunnen maar ach, dat komt wel.
Zo heeft 1 paard in beide voorhoeven een scheurtje, dat heeft hij al sinds wij hem hebben (half jaar) en groeien er niet uit. Hij heeft er ook geen last van.
Een ander paard heeft ongelijke hoeven, altijd al gehad, ook bij onze oude smid, die het wat corrigeerde met ijzers. Probeer dit gewoon zo te houden zoals het is en niet erger te laten worden.
Hebben een oude merrie staan, die heeft een paar hoefzweren gehad, deze zijn er uit gesneden waardoor de hoeven er nogal ongelijkmatig zijn, maar ook dit wordt steeds beter naarmate er meer af is gehaald.
Hebben ook nog een jaarling staan, die zal denk ik nooit bij een smid geweest zijn (gezien d'r moeder er niet echt heel best bij stond) deze heeft wat stukjes uit d'r hoeven maar is niet dramatisch. Ook de lengte is goed dus daar doe ik niets aan.

De reden dat ik het zelf doe is omdat je dan veel beter in de hand hebt hoe je het wil hebben. Ook scheeld het gewoon een hoop geld ;)
Als er iets is waar ik niet uit kom, kan ik naar de smid 2 straten verderop dus dat is dan toch ook wel fijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:54

Even een vraag voor een kennis zij heeft geen bokt.
Zij heeft een paard was zij nu sinds 2 weken voor het eerst zonder ijzers heeft lopen.
En hoefsmid had al wel gezegd van dst paard vast erg moet wennen.
Maar het was altijd beter om ze zonder ijzers te houden zij de smid.
maar paard loopt zeer gevoelig op het harde dat het gewoon zielig is.
loopt echt stok kreupel.
Ze heeft hem dus in de wei gezet in de hoop dat het wennen is van het paard.
maar er is nu weinig verbetering.
wel had hij van de week een steen in zijn hoef en kwamen we achter doordat hij zijn voet op tilde.
Zal hij erg dunnen zolen hebben en nu een hoef kneuzing?
morgen worden er weer ijzers onder gezet.
maar zij al tegen haar misschien is een zooltje wel wat.
wat vinden jullie?

Het is mooi als je paard zonder ijzers kan maar na 2 weken nog steeds niet dat lijkt me teveel gevraagd toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:58

Het kan best zijn dat het paard hier of daar een ontsteking of kneuzing heeft zitten. Als het paard nu op z'n zolen loopt is elk steentje gevoelig.
Hangt ook wel af van hoe dik de zolen zijn.
Als de draagrand langer begint te worden zal het vast minder gevoelig worden.

Maar er zijn paarden die meteen kreupel lopen als het ijzer eraf is, zonder echte oorzaak, deze zijn dus niet geschikt voor ijzerloos.

Zooltjes tussen de hoef en het ijzer kan, maar als het paard met alleen ijzers nooit ergens last van heeft gehad, zijn zooltjes een beetje onzin.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:08

ralphtdw schreef:
Even een vraag voor een kennis zij heeft geen bokt.
Zij heeft een paard was zij nu sinds 2 weken voor het eerst zonder ijzers heeft lopen.
En hoefsmid had al wel gezegd van dst paard vast erg moet wennen.
Maar het was altijd beter om ze zonder ijzers te houden zij de smid.
maar paard loopt zeer gevoelig op het harde dat het gewoon zielig is.
loopt echt stok kreupel.
Ze heeft hem dus in de wei gezet in de hoop dat het wennen is van het paard.
maar er is nu weinig verbetering.
wel had hij van de week een steen in zijn hoef en kwamen we achter doordat hij zijn voet op tilde.
Zal hij erg dunnen zolen hebben en nu een hoef kneuzing?
morgen worden er weer ijzers onder gezet.
maar zij al tegen haar misschien is een zooltje wel wat.
wat vinden jullie?

Het is mooi als je paard zonder ijzers kan maar na 2 weken nog steeds niet dat lijkt me teveel gevraagd toch?

Die van mij heeft er een jaar over gedaan voordat hij normaal over de bestrating heen kon lopen. Wat was de reden dat dit paard op ijzers stond?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:15

Oke ja maar gevoelig en gevoelig zit wel verschil in.
Hij hinkt zowat over de straat heen.
En tilt ook vaak zijn voetje op van pijn zeg maar.
De reden was dacht ik zomers 4 ijzers voor wedstrijd seizoen en s winters 2 ijzers vanwege buitenrittem. En denk dat her standaard is geworden.

En zie wel vaker dat paarden gevoelig zijn.
maar deze wil bijna niet meer lopen.
Maar zij haalt er morgen een hoefsmid bij en die zal wel een oordeel geven denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:16

Ik zou persoonlijk dan weer een ijzer eronder doen. Wennen oke maar ik ben van mening dat een paard niet weken/maanden mag strompelen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:18

Nee daarom zij ik ook al tegen haar.
en die vond ze zelf ook hoor.
maar ze dacht probeer het 2 weken. Rn ze heeft hem alleen in het land laten lopen en daar loopt hij veel beter

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:20

Als het paard kan kiezen waar hij staat en op het zachte geen last heeft, dan lijkt het me geen probleem. Het heeft tijd nodig. De één wat langer dan de ander. En een paard kan best wat hebben hoor. Mensen vinden iets vaak meteen zielig terwijl het paard er heel anders over denkt. En ik denk dat een paard liever geen ijzers heeft dan wel. Dan maar wat langer wennen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:26

Ja ik ben ook wel wat met jou eens.
maar als een paard stok kreupel loopt en niet Will lopen rn elke keer de voeten optilt blijf jij dan doorlopen op het harde.
en ja gras loopt hij beter maar zekers niet goed.
En rennen of bokken nee dat doet hij nu al 2 weken haast niet meer.
Hoeven uit krabben gaat ook moeilijk.
Dan vind ik het sneu om te zeggen van nou daar went hij maar aan.
en als paard weer goed loopt met ijzers dan denk ik dat hij nu voor een ijzer kiest

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:31

Moet zeggen dat ik wel vreemd vind dat hij op het zachte ook kreupel loopt. Ik zou dan denken dat er iets heel anders aan de hand is dan alleen het moeten wennen aan blote voeten.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:37

Ja maar als er wat anders aan de hand is moet hij op het zacht net zo kreupel lopen als op het harde denk ik dan.
als paard na het land gebracht moet worden kunjjen het beste over het gras lopen alleen paar stukjes niet.
en daar kun je dus goed het verschil zien

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:40

Wat dacht je van artrose?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:43

Owh mijn excusses net nog even na gevraagd.
paard was al 1.5 week van de ijzers af.
en liep toen goed.
maar vanwege wat brokken voetjes ging ze 2 weken geleden nog een keer om het weer bij werken
En nu loopt hij dus 2 weken al niet goed.
mijn excusses hiervoor dit had ik zo niet begrepen.
zal er dan teveel afgehaald zijn? De laatste keer.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:46

singasong schreef:
Wat dacht je van artrose?

Ja dit zal wel kunnen ik geef gelijk alles Door.
maar kreeg net even beter uitleg van dat hij dus ong 1.5 week wel goed liep vanwege dus stukjes die wat afbrokkelen en wat randjes die om geslagen waren had ze hem er weer bij gehaald en hij had het paard weer opnieuw bekapt.
en heeft ook aan de binnenkant weer weg gesneden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:51

Dan zal er idd te veel afgehaald zijn. Zeker als dit paard meteen al goed liep en dan 1,5 wk. lang. Beetje jammer dat dit is gebeurd.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:56

Ja ik zij dit ook al.
Maar zij zij weer het paard kreeg brokkel voeten en ze was bang dat het verder ging en haalde ze hem erbij.
Maar hoefsmid had wel gezegd dat ze geen sterke hoeven heeft.
Kan me niet voorstellen dat deze hoefsmid niet weet wat hij aan hrt doen is.
Hij heeft alleen maar grote stallen en gaat vaak na het buitenland wegens wedstrijden en nog een aantal dingen.
en is normaal veel duurder dan de anderen.
Misschien had dit wel nodig ja ik heb geen idee ik ga morgen ook even mee kijken en luisteren wat hij zegt