[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:02

je bedoelt podocomplex? Niet gebruikt, wel goede verhalen over gehoord. Zit onder andere ook arnica en ledum in... die twee heb ik los gebruikt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:13

Hier even een positief berichtje: vandaag voor het eerst stukje de weg uit geweest met pony en ze liep echt niet verkeerd.
Ze was blijkbaar blij met wat anders dan rondjes door de bak, oortjes erop en ik hoop dat we nu dan eindelijk de stijgende lijn vast kunnen gaan houden.
Duimen jullie mee?

Heb op Horse Event dit meegenomen: http://www.st-hippolyt.com/nl/HorseCare/MicroVital.htm

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:46

Citaat:
Zocht het om te kijken in hoeverre het land waar mijn paard op staat volgens jaar simpel omgezet kan worden naar een land met meer beweging. Dat wilde ik omdat hij bevangen is geweest. Iemand enig idee?

ik heb in ieder geval mijn land in twee langwerpige stukken verdeeld. Dit kost meer schrikdraad, maar aan de ene kant staan nog meer paardenvriendjes, aan de andere kant water en evt voer. Dat kost ook veel heen en weer geloop. 's winters hoopjes hooi door het hele land enz

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:13

Ik heb rondom het land een stukje van het land afgesnoept van ca. 3,5 meter, dit is nu een pad.
Vanuit de bak en vanuit de paddock kunnen de paarden een rondje op het pad doen om het land heen.
Ik kan achteraan bijv. hooi neerleggen.
Ze lopen duidelijk meer dan dat ze gewoon in de paddock stonden.
Misschien een idee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:01

Kabouterdans schreef:
Ze was blijkbaar blij met wat anders dan rondjes door de bak, oortjes erop en ik hoop dat we nu dan eindelijk de stijgende lijn vast kunnen gaan houden.

Ha mooi dat het beter gaat. Een terugval kan nog best wel eens komen, als de algemene tendens maar een stijgende is.
Overigens wat tips tegen het 'saai rondjes lopen in de bak' ... maak het interessant. Zet wat pionnetjes neer, verstop daar bijv een stukje gezonde broccoli onder en laat ze dat pionnetje vervolgens omduwen met de neus. Toch beweging, tegelijk afleiding en een leuk spel dat ze snel doorhebben. Met vlaggetjes, balken, zeil en andere dingen kun je ook een leuk stapparcours uitzetten; niet zodanig dat ze overal van wegvliegen natuurlijk ... wel doen als het kan. Of lichte vorm van clickeren, of lange teugelen in stap. Allemaal dingen die het interessant maken, zorgen voor afleiding en vooral de nodige afwisseling. Saai rondjes lopen begrijpt een paard niet echt :o ... de mijne is het in ieder geval heel snel beu hihi.

Citaat:
Hopelijk lust de jouwe het. De mijne spuugt het uit en weigerde daarna om ook nog maar 1 korreltje te eten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:56

Hallo! Ik kom ook weer es even binnenvallen. Vraagje; is het de degenen die Safe and Sound voeren ook opgevallen dat de zak anders van formaat is en het voer er ook iets anders uit ziet? De brokjes zijn kleiner en het gehakselde spul is groffer!?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:10

Nee ik ben helemaal van de Safe en Sound af.
Vond de vorige keer het voer al anders ruiken en ik hou niet zo van dit soort wisselingen in 'speciaal voer', net als wat er met Marstall Vito een paar keer is gebeurd.
Ik voer nu Protein Light van Agrobs, zowel in droge als geweekte vorm en meng het met vitaminesupplement (opkikker en D-tox van NAF). Weet ik zeker dat ze genoeg binnen krijgt en weinig suiker, eiwit en zetmeel.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:35

Oe jammer, want ik wist dat jij het ook voerde, maar niet meer dus. Van Marstall had ik het wel vaker gehoord (dat wisselen van samenstelling) maar ik voer de S&S nu 2 jaar en dit is voor het eerst dat het er anders uitziet. Het lijkt ook minder geolied.... Zakken zijn ook kleiner en boller. Zou het zin hebben om Rene Wielens dr over te bellen denk je?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:26

Hey Kymalin! Ik heb 't even voor je uitgezocht bij Dodson & Horell zelf ( lief hé! :) )- hier is het antwoord op de vraag of S&S veranderd is:

There is no nutritional change to the Safe & Sound however we have increased the chop size, as research has shown that a chop size of between 2 to 4cm prolongs the chewing time for horses and ponies. Also the nutri-nuggets have been decreased in size, this is so they spread evenly through the bag rather than sinking to the bottom as they previously did. The packaging has been changed to update it with the rest of our Dodson & Horrell range, and to decrease the amount of plastic packaging we use.

Geen veranderingen dus behalve dan dat de brokjes kleiner zijn en het ruwvoer wat grover gehakt. De samenstelling is hetzelfde gebleven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:31

Heyyyyyy JP! :D Bedankt voor de moeite! :* Het klopt dus precies met wat ik zelf had gezien; het ruwvoer is langer en de brokjes zijn kleiner! Klinkt logisch wat ze dr over zeggen trouwens.... Maar ik dacht ik moet het toch ff checken omdat je soms verhalen hoort dat niet het juiste voer in de zak zit. Leek me al sterk maar je weet maar nooit! Hoest met jouw paardjes dan? Nog steeds hb vrij? :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:45

Heel wisselend... gisteren kwam Pau weer helemaal 'mies' naar binnen ( twee opgezette oogjes, langzaam en stram lopend en ze voelde erg warm aan, beetje koortsig).. dus meteen maar een dubbele dosis pijnstiller erin en vanaf nu weer de wei op slot. Haar nek is opeens ook weer heel dik.
Met 't frieske gaat gelukkig alles best maar is tonnetje rond - ook zij mag vanaf vandaag niet meer op de wei - de dames staan nu samen in de rijbak met heel oud hooi.

Ik denk dat ik toch die Glucobalance ook maar ga proberen, ondanks het feit dat ze destijds negatief getest zijn op IR.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:49

Oei, da's dus even in de gaten houden! Verstandig dat je ze van de weide hebt gehaald, ou hooidieet is meestal wel doeltreffend. Rij je Pauli nog? Ik merk echt aan Kylian dattie op zn best is als ie gewoon regelmatig aan het werk is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:08

Ik heb ook een vraagje ... bodemtechnisch eigenlijk.
Ik heb een laag zand aangebracht in de uitloop; lekker zacht aan de voetjes.
Nou niet dus ... zodra het ook maar iets vochtig wordt (regen/miezer), blijft dat zand onder de hoeven klonteren en veroorzaakt een 'uitstekende' (lees buiten hoefwand uit) bult. Deze zorgt voor drukpunten IN de hoef, en zodra ze met zulke zandgevulde hoeven op een harder stuk komt, is ze matig tot erg kreupel. Zand gelijk aan de hoefwand en hup probleem is gelijk over.
Maar eh ... hoe doen jullie, degene met hun paarden op de paddock, dat? Hebben jullie daar wat op gevonden?
Isa loopt op blote voeten, hoefijzers is geen optie (naast dat ik het niet wil, is er hier toch geen hoefsmid die het onder wil brengen), soleguard heb ik naar gekeken, maar is ook maar een zeer tijdelijke en daarmee dure oplossing en daarbij kan ik dan de zool helemaal niet meer zien of bij.
Eigenlijk wil ik het liefst een goede bodem aanleggen.
Geen gras, of zand, maar ook niet alles betegeld.
Wie oh wie, heeft een idee of tip.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:17

Ik heb ze wel op ijzers staan maar misschien is het een idee om de zandsoort die je nu hebt te vermengen met een andere, lossere soort. Zoiets als schelpzand zeg maar. Waardoor het losser en minder plakkerig wordt!?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:20

kun je er geen scherp zand(duinzand)door heen mengen?
Dat plakt niet volgens mij.
Moeilijk dat bodemprobleem....ik heb hetzelfde met pablo....gelukkig heb ik geen kleigrond hier,net als bij mijn vriendin verderop,dat is helemaal een ramp.
Pablo loopt op ijzers dat scheelt wel wat,maar dat is jammergenoeg voor isa niet mogelijk...

Oh....kymalin schrijft bijna hetzelfde...sorry!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:24

Rubbermatten? (wel duur)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:04

Ik zit hier op de bodem van het Haarlemmermeer: zeeklei. 4 meter onder de zeespiegel.
Wij hebben verschillende soorten zand in de zandbak zitten. De laatste keer heb ik een aantal kuub grof rivierzand mee laten komen. En dat is mooi los zand maar wel stevig. Het water wordt snel afgevoerd en de bak is niet te zwaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:28

Mijn eerste uitloop lag vol met houtsnippers. Dat ging rotten en schimmelen en daar is toen zoveel kuub 'los' zand overheen gegaan. Prima drainage ook ... tot we nu zoveel jaar verder zijn. Er is weinig meer van over. Hij was begroeid met gras en naast het feit dat ze dus ook in de uitloop kon 'grazen' ging ze zand mesten ... dus besloot ik pas de uitloop om te laten frezen en weer een nieuwe laag 'wit' zand op te brengen. Daarna ging het dus mis. Het wegzakken levert gevoelige korte pasjes op omdat ze nog last heeft van de pezen (over de eerdere hardere zandbodem liep ze goed) en nu dus bij miezerig weer, plakt dit zand onder de voeten. Ik heb dus spijt als haren op mijn hoofd van mijn omfrees en zandophoog actie, maar goed, daarvoor is het nu te laat. Ik kan dus beter nog meer zand aanbrengen ... maar eh, zou dat niet te belastend zijn voor de pezen?

Rubbermatten vallen af. Kennisje van mij heeft die en dat wordt een smeerboel met mest en urine, maar om ze goed te leggen moet je eerst een harde bodem leggen. Daarbij in de winter zijn die matten erg glad bij sneeuwval en vorst ...

Ook gekeken naar soort ecoroosters. Mooi spul, maar de mazen zijn net te groot voor kleine shetlandvoetjes. Als je niet goed genoeg opvult, schiet ze overal in (en ook duur grapje).

We denken nog even verder ... in ieder geval het rivierzand hou ik in mijn achterhoofd. (maar zal dan wel eerst de huidige laag eraf moeten halen, anders mengt het te snel ben ik bang).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:30

Kun je niet gewoon opnieuw weer wat houtsnippers erdoor mengen?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:24

's ochtens en 's avonds de hoeven uitkrabben. Als we aankomen tillen ze de benen al op. Ik denk niet dat er iets ideaals is. Beton, maar dat is nu juist het meest pijnlijke.
Wij zitten op zeeuwse klei, zand- en betonpaddock. En straks in de herfst met veel regen is het veel uitkrabben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:49

Isapaardje: mengen met tapijtsnippers? Je zit dan wel het afvoeren, maar als het om een niet al te groot stuk gaat is dat denk ik nog te overzien.

Hoe gaat Isabella trouwens?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:52

Of mengen met kokos?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:26

krijgen jullie niet last van zandkoliekerige paarden door het veel op de paddock lopen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:58

heb gelukkig geen erge last van zandklompjes onder de voeten. Nu staat marco op ijzers dat scheelt waarschijnlijk, wij hebben gewoon zand in het paddock denk ik (ooit een keer gebracht zoveel jaar terug)

ik heb geen last van zandkoliek bij hem terwijl hij toch echt al heel wat jaartjes alleen maar in het paddock staat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:20

Nee, geen zandkoliek gehad tot nu toe *klopt even af* maar ik heb een stukje bestraat waar ze hun hooi krijgen zodat er aan het hooi geen zand blijft plakken. (ik geef hem nat hooi namelijk)