[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaS

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:30

Waarom is het goed om te bewegen?? Sorry voor de vragen, heb dit nog nooit zo meegemaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:38

Beweging is doorbloeding is afvoer van afvalstoffen als ik me niet vergis.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:40

Klinkt logisch.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:41

Doordat de hoef bij neerkomen wat uitzet en dan weer krimpt bij het optillen krijg je een soort pompwerking.

Mooi setje vriendjes heb je daar, Dynamiek!! Volgend jaar heb je er misschien wel 4..... ;-) ?

@Wuswa, eerst wat hooi stimuleert ook de speekselaanmaak. Gelukkig kon je het zelf "oplossen".
@Dagmar, je bent er door je eerdere ervaring hopelijk snél bij. Je kent de singnalen waar je op moet letten. Dat is dan ook denk ik het enige voordeel van het hebben (gehad) van een HB paard }:0 .
@Natasja, erg vervelend natuurlijk, maar wel verstandig dat je alles even op de lange baan hebt geschoven. Dit kost tijd.
@Lucyknol, dát zijn goeie berichten. Gaaf hoor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:55

capopjekop schreef:
Isabella deed weer een beetje gek, maf paard. Hoe is ze nu Ingrid?

Het blijft wat op en af gaan.
Heb toch nog altijd het idee dat er wat in de achterhand zit, want ze maakt haar stappen met het rechter achterbeen niet af. En tja ... dat is dus nog wat dubben, want de meningen zijn daarover nog steeds verdeeld. Komt het voort uit probleem van de knie (losse banden) (eigen hoefsmid), spierpijn door langdurige overbelasting (Visdonk), neurologische afwijking (fysiotherapeut), vastzittend SI gewricht (osteopaat), of is de blaasontsteking toch nog niet helemaal weg? (blaassteen, wat eigen dierenarts wellicht nog vermoed, hoewel de plas nu wel goed is).
Maw ... ik ben er nog (lang?) niet met Isabella.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:54

hoi,
Ik heb weer even een vraag aan jullie.
Mijn paard heeft een hele tijd met een vriendje op een stukje paddock gestaan met een strookje gras. Nu is het dus het geval dat zijn vriendje nu op het weiland staat ivm peesprobleem.
Mijn paard staat nu dus alleen. Ook is het zo dat paard met peesprobleem na deze zomer word ingeslapen omdat er niks meer aan te doen is.
Dan is mijn paard dus zowieso alleen elke zomer. Hierdoor is hij onrustig en heeft hij het niet naar zijn zin. Aangezien hij geen korf om laat en gewoon onder draden door is stuk afzetten in het land en met korf helaas geen optie.
Nu wil ik misschien een shetje aanschraffen voor bij hem, maar ben ik dan niet egoistisch om dan een gezond diertje wat eigelijk zijn kunnen grazen dit te ontnemen? (diertje zou natuurlijk wel een uurtje per dag kunnen grazen)
GRaag jullie mening hierover.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:57

Mijn gezonde shet krijgt ook nauwelijks gras en ik heb niet het idee dat hij eronder lijdt. Hij heeft de ruimte, op tijd zijn water en eten en vriendjes. Als je zorgt dat ze over de dag verspreidt veel (graszaad)hooi kunnen eten en je laat de shet een uurtje per dag op het gras dan heeft het beestje het volgens mij helemaal niet verkeerd. Shetten groeien vaak van lucht al, dus waarschijnlijk is het alleen maar goed voor het dier. De meeste shetten zijn in Nederland niet voor niks te dik, ik wilde dat ik Grietje al veel eerder op een kale wei had gezet, dan had ze een hoop ellende niet hoeven meemaken :) Overigens heb ik her en der nog kleine sprietjes staan, dus ze zijn de hele dag zoet met graszoeken als het hooi op is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:28

Hij krijg nu ook van mij 2 x hooi buiten in een net met fijna maas. Ga denk ik rustig aan op zoek voorhem.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:51

ash_, dat is zeker niet egoistisch hoor! een shet groeit inderdaad bijna van lucht. En zolang ze genoeg water, hooi en een vriendje hebben lijkt het mij perfect hoor.

NatasjaS, beweging is inderdaad goed voor de afvoer van afvalstoffen, en wanneer een paard dat al stijf is een lange tijd op stal staat zal deze alleen nog maar stijver worden. Dat is ook niet de bedoeling. Mij is geleerd dat bewegen voor een hoefbevangen paard heel goed is, mits deze natuurlijk in staat is dat te doen zonder al te veel pijn. Vorig jaar was mijn paard hoefbevangen terwijl er sneeuw lag. Hebben toen echt heel erg veel in de sneeuw gewandelt wat prima ging toen!

Hier gelukkig goed nieuws, ben het nu zeker weten voor. Ze staat nu in de paddock en gaat s'nachts weer lekker op stal. Krijgt ook alleen nog maar voldoende hooi , gemengd met stro wat ze ook graag eet. Ze loopt nog stijf maar toont niet erg veel pijn. Voornamelijk op het zachte gaat het prima. Hoop echt zo dat ik het echt voor ben nu.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:15

@Ash, ik heb mijn paarden ook niet zo lang op het gras, dit is alleen al om te voorkomen dat ze HB kunnen raken. Een van de paarden is een risicofactor voor HB, ( zij heeft PPID) het andere paard is kerngezond.Toch zou het kerngezonde paard als ik die steeds op gras zou zetten een risico kunnen worden, het zijn sobere paarden die ik heb. Het zijn IJslanders die zeer effectief met voeding om gaan. Voor een Shetlander telt eigenlijk hetzelfde, zij zijn genetisch gewoon gemaakt om onder barre omstandigheden te kunnen overleven. Ik zou me niet zo schuldig voelen hoor om een Shet er bij te zetten als gezelschap, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat de Shet misschien ook te dik kan worden op hooi. Is jouw paard een groot paard dan heeft ie meer voeding nodig dan de Shet, een oplossing kan dan iets zijn dat de Shet alleen bij het voer kan wat hij/zij mag eten voor zijn gewicht en het grote paard een iets hogere voerkist of net heeft waar de Shet niet bij kan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:47

EstherHegt schreef:
@Ash, ik heb mijn paarden ook niet zo lang op het gras, dit is alleen al om te voorkomen dat ze HB kunnen raken. Een van de paarden is een risicofactor voor HB, ( zij heeft PPID) het andere paard is kerngezond.Toch zou het kerngezonde paard als ik die steeds op gras zou zetten een risico kunnen worden, het zijn sobere paarden die ik heb. Het zijn IJslanders die zeer effectief met voeding om gaan. Voor een Shetlander telt eigenlijk hetzelfde, zij zijn genetisch gewoon gemaakt om onder barre omstandigheden te kunnen overleven. Ik zou me niet zo schuldig voelen hoor om een Shet er bij te zetten als gezelschap, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat de Shet misschien ook te dik kan worden op hooi. Is jouw paard een groot paard dan heeft ie meer voeding nodig dan de Shet, een oplossing kan dan iets zijn dat de Shet alleen bij het voer kan wat hij/zij mag eten voor zijn gewicht en het grote paard een iets hogere voerkist of net heeft waar de Shet niet bij kan.

Heb er al aan zitten denken om het hooinet hoger op te hangen. Mijn haf morst altijd heel veel dus dat kan de shet dan eten. Dat zelfde geldt voor in stal.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:00

Dynamiek wat een leuk stelletje!

@hier. Erg plos moment hier.

Mijn vader had vanmiddag het poortje niet goed dicht gedaan toen hij ze snel wat water wou geven. Sam heeft door dat het poortje open was dus die sjeest er tussenuit. Luuk kon nog net tegengehouden worden.
Poortje dicht,mij komen roepen en samen achter Sam aan.
Ze liep op het pad achter ons wat ze kennen van het grazen dus proberen te lokken en hopen dat ze niet de maisakker op zou gaan of verder naar achter het aardbeienveld in.
Ondertussen brak Luuk alles af. Ze hangen zo aan elkaar, ze zijn in al die jaren nooit uit elkaar geweest. Dus als er 1 weg is breekt de hel los.

Sam spurtte terug naar de wei,mijn tante wou hem in de wei doen. En toen waren er dus 2 aan de kletter.

Beide weer het pad op. En maar gras eten terwijl je weer wegspurt.
Nu heeft de aardbeienboer het pad verhard met steenpuin. Dus lekker ongelijk voor paardenhoefjes,liggen grote stenen boven. Luuk maar draven en draaien en wegschuiven.

Haar kon ik wel paaien met een emmertje met kattenbrokken(als het maar rammelt is het goed). Luuk denkt :9. Halster aangekregen. Das 1. Nu die dwarskont.
Elke poging om in de buurt te komen resulteerde in roef weg.. en Luuk maar draaien/keren/dribbelen en hinniken.

Toen geprobeert om Luuk aan de hand mee te nemen en Sam er maar los er achter aan.
Sam dacht er natuurlijk anders over en die bij ons de akker op. Over het mulle zand,door de aardappels en bonen om bij het hek van de buren te stoppen, vervolgens richting de weg te gaan; ondertussen Luuk flink aan het brullen. :)* mama roept en weer in volle galop terug langs dezelfde weg naar Luuk.
Toen wel achter elkaar aan richting wei/stal. Onderweg gauw uit een vogelbad lurken want van rennen krijg je dorst :P .

Op de wei even met beide nog gestapt om weer op adem te komen. Luuk had warme hoeven,Sam niet. Emmer gepakt met een laag lauw water en alle 8 de hoefjes gekoeld en benen nat gemaakt.
Nu afwachten hoe ze morgen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:41

Wat ik doe, ik voer overdag graszaadhooi, 's avonds krijgt mijn welsh gewoon weidehooi een net vol en krijgen de shetjes gewoon graszaadhooi. Amber heeft het echt nodig, terwijl de shetten allebei nog op dieet staan. Dus wellicht kun je ze 's avonds scheiden en ze dan naar behoeften beide voeren wat ze nodig hebben.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:52

Onze mini moet het ook doen met wat de anderen morsen - omdat hij nog jong is heb ik wel een stukje afgezet waar dan een plukje hooi ligt in een autoband. De mini weet verder niet dat hij de helft kleiner is dan de rest - op je tenen staand kan je net het bovenste uit de hooikisten stelen of een teugje nemen uit de drinkbak..... :+

Hier gaat het overigens nog steeds goed - 2 uur / dag weidegang (allemaal) en verder (graszaad)hooi en 1/8ste schep geweekte grasbrok voor de magnesium en Gluco Balance voor de Fjord en de rest eet mee uit solidairiteit :P

Er brak onlangs wel en stuk hoef af waar nu het gat zit waar de hoefonsteking uit de kroonrand kwam (bijna onderaan. nog een paar cm) De andere 2 voeten zullen wel en soortgelijke beschadiging oplopen wanneer dat gat bij de bodem komt. Het heeft geen invloed op zijn lopen - hij loopt nog steeds prima op elke bodem... heeft zelfs nog nooit zo goed gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

De rest vind je hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=LADFDMZS

En ja, er mogen nog wat kilo's af :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:55

Er mag idd nog wel wat af, maar ontzettend leuk om haar uit haar plaat te zien gaan :D Fijn dat het zo goed gaat!

Grietje heeft gelukkig geen last van haar brokkelhoefjes. Toch voor de zekerheid maar in de wei gereden ipv op de weg, want vandaag kwam onze menmeneer helpen. En ze waren heel braaf! Even spammen :D
[AR-ITP] Het langverwachte debuut: Hans en Grietje in het tweespan!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:02

het is een jeweetwelhengst :+
We rijden/mennen elke dag. Wel vooral stap maar zijn dan toch minimaal 1 uur tot 2,5 uur onderweg.

Leuk je spannetje voor de wagen. Echt mooi zo'n vos met vosbonte combinatie. <3
Als ik later rijk wordt wil ik een Saddle Chariot voor de mini (en nu verder on topic)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:06

Oh oeps :D

Opzich wel een goede tip om een bak op hoogte te maken. Mijn shetties vallen ook nog niet echt goed af. Of althans bij Grietje is vooral haar buik problematisch. Haar rug is wel al flink minder vet, evenals bij haar borst en schouder. Op de kont zit achter nog een strookje vet, maar vooral haar buik is groot. Hoop dat dat bij trekt nu ze rustig aan weer wat mag doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:13

Ik heb van die stapelbakken van ca. 78 cm hoog (bak is 1,20 x1,00x0,78) Hij is zelf ongeveer 80cm - ik heb 1 iets lagere bak, maar die is ook nog te hoog om tot de bodem uit te kunnen eten. De paarden eten dus wel met het hoofd laag, maar die kleine druif kan er niet bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:49

We hebben hier nog een put staan van hout, heeft de broer van mijn vader gemaakt. Mam vindt hem lelijk en wil hem uit de tuin hebben, dus mss dat ik daar wel een mooie ruif van kan maken. Als ik eraan mag timmeren en in mag zagen iig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:00

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:56

Ook ik heb een emmer 3 kilo Equistro Exel E power met magenesium te koop staan, winkelwaarde is 63 euro, mag opgehaald worden voor 45,00 euro had een verkoop topic gemaakt en ineens gesloten nu moet ik 7 dagen wachten, dus doe het eventjes zo.
Er is nog geen week van gevoerd.

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:24

Sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen, maar aangezien hier een hoop Dodson & Horrell voerders zijn hoop
ik dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een paar dagen geleden online een zak leisure mix gekocht alleen nu zag
ik dat het voer maar vrij kort houdbaar is: 02-07-2011. Ik weet dat het voer minder lang houdbaar is dan
"gewoon" voer, maar dit is naar mijn idee vrij kort. De vorige zak kwam ook bij deze winkel vandaan, een aantal
maanden geleden, en die heeft dezelfde houdbaarheidsdatum. Is dit acceptabel? Ik doe namelijk vrij lang met
een zak. Mijn paardje krijgt maar een paar handjes na het werk en verder alleen Safe & Sound. Ik bel morgen
in iedergeval de winkel op, maar ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:58

Tja, als er niet veel vraag naar is dan blijft het lang in die winkel liggen. Het mag verkocht worden (binnen de houdbaarsheidsdatum). Of dat voor jou acceptabel is ligt aan je eigen omstandigheden.
Overigens is het niet zo dat het voer na die datum ineens niet goed meer is hoor, als je het koel/uit de zon opslaat kan het best nog een tijdje mee.

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:05

Ik vind het wel een beetje zonde, maar ik heb eigenlijk weinig zin om de winkel op te bellen en te zeuren om een andere
zak voer. Retourneren gaat ook een beetje lastig aangezien het met de post is gekomen. Ik voer het wel aan de andere
paarden zodat het sneller op gaat en bestel de volgende keer wel bij een andere winkel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:41

Bekend probleem van die houdbaarheidsdatum.
Daarom vraag ik tegenwoordig ook altijd, voordat ik een zak via de post bestel, wat de uiterste houdbaarheidsdatum is van dat wat ze hebben liggen.
Maar ook 'vers van de fabriek' is het voer vaak maar 6 maanden houdbaar.
Na de houdbaarheidsdatum is het inderdaad niet gelijk bedorven, maar de vitamineralisering zoals aangegeven op de zak, klopt niet meer naarmate het voer ouder wordt.