singasong schreef:Balou_k schreef:Had gekund, gaf smid ook aan, maar dat wou ik zelf niet.. Reguliere smeden vind ik overigens fijner dan dat natuurlijk geneuzel waarmee een voorgaand paard van mij stok kreupel van werd. Daar luister ik nooit meer naar..
Zoals ik al aangaf liep paard gevoelig en heb ik genoeg ellende mee gemaakt waardoor ik elke blessure uit wil sluiten. Dan maar tijdelijk ijzers.. Paddock is overigens verhard en weide is in opbouw..
Een blessure kun je ook verdoezelen met ijzers. Ik wil er mee zeggen dat je niet voor 100% zeker kunt zijn dat het aan te kort bekappen ligt.
Een blessure is niet verdoezeld enkel gevoeligheid door het te kort bekappen. Immers was er voor het bekappen (bezichtigen bij fokker) niks aan de hand en liep ze daar continu op het harde. Ze stond alleen vrij lang op de hoeven door wat achterstallig hoef onderhoud. Ze is bekapt bij de fokker voor ik haar ophaalde en dit is te kort, volgens fokker en mijn eigen hoefsmid die ik vertrouw en waar ik in geloof.
De ijzers zijn daarom van tijdelijke aard omdat door gevoelig lopen een dier wat continu op een verharde paddock staat (weidegang wordt opgebouwd kent ze nog niet, liep al gevoelig voor het opbouwen dus heeft niks met gras etc. te maken) misschien wel een andere blessure oploopt juist door het iet wat ontlasten van vooral rechtsvoor. Van een te lang hoefstand naar plots kort bekappen is vrij radicaal. Niet alleen is de hoef korter maar ook de beenstand wordt hiermee veranderd natuurlijk. Nee dan liever tijdelijk een ijzer ik heb mijn vorige ruin nog geen twee maanden geleden laten inslapen en wil nu geen pech en risico's meer!