Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:43

singasong schreef:
Balou_k schreef:
Had gekund, gaf smid ook aan, maar dat wou ik zelf niet.. Reguliere smeden vind ik overigens fijner dan dat natuurlijk geneuzel waarmee een voorgaand paard van mij stok kreupel van werd. Daar luister ik nooit meer naar..

Zoals ik al aangaf liep paard gevoelig en heb ik genoeg ellende mee gemaakt waardoor ik elke blessure uit wil sluiten. Dan maar tijdelijk ijzers.. Paddock is overigens verhard en weide is in opbouw..

Een blessure kun je ook verdoezelen met ijzers. Ik wil er mee zeggen dat je niet voor 100% zeker kunt zijn dat het aan te kort bekappen ligt.

Een blessure is niet verdoezeld enkel gevoeligheid door het te kort bekappen. Immers was er voor het bekappen (bezichtigen bij fokker) niks aan de hand en liep ze daar continu op het harde. Ze stond alleen vrij lang op de hoeven door wat achterstallig hoef onderhoud. Ze is bekapt bij de fokker voor ik haar ophaalde en dit is te kort, volgens fokker en mijn eigen hoefsmid die ik vertrouw en waar ik in geloof.

De ijzers zijn daarom van tijdelijke aard omdat door gevoelig lopen een dier wat continu op een verharde paddock staat (weidegang wordt opgebouwd kent ze nog niet, liep al gevoelig voor het opbouwen dus heeft niks met gras etc. te maken) misschien wel een andere blessure oploopt juist door het iet wat ontlasten van vooral rechtsvoor. Van een te lang hoefstand naar plots kort bekappen is vrij radicaal. Niet alleen is de hoef korter maar ook de beenstand wordt hiermee veranderd natuurlijk. Nee dan liever tijdelijk een ijzer ik heb mijn vorige ruin nog geen twee maanden geleden laten inslapen en wil nu geen pech en risico's meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:43

Als de voet echt steil is en hoefbeen is ook op zo'n dusdanig wijze steil dan is dat vragen om problemen als je dit flink gaat corrigeren.

Dat geld voor alle hoefafwijkende standen die aangeboren zijn.. Je kan m.i. hooguit voorkomen dat het het erger wordt en het paard zodanig bekappen/beslaan dat die goed kan functioneren. Maar het gaan corrigeren? Dat moet je doen als ze veulen zijn.

Ik heb de laatste maanden ontzettend veel smeden gesproken over dit fenomeen (steile voet) en die zeggen dit allemaal.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:49

Yvank_ schreef:
Als de voet echt steil is en hoefbeen is ook op zo'n dusdanig wijze steil dan is dat vragen om problemen als je dit flink gaat corrigeren.

Dat geld voor alle hoefafwijkende standen die aangeboren zijn.. Je kan m.i. hooguit voorkomen dat het het erger wordt en het paard zodanig bekappen/beslaan dat die goed kan functioneren. Maar het gaan corrigeren? Dat moet je doen als ze veulen zijn.

Ik heb de laatste maanden ontzettend veel smeden gesproken over dit fenomeen (steile voet) en die zeggen dit allemaal.

Tsja, daar zijn de meningen dan over verdeeld. Want ik denk dat het wel mogelijk is. Alleen alles met beleid. Trek er maar een jaar voor uit eer dat je dit voor elkaar gaat krijgen.

Anoniem

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:52

Jij bent van mening dat je van een voet met afwijkende stand een voet met normale stand kan maken? Ook als het hoefbeen een al dusdanig andere vorm heeft aangenomen?

Ik heb het namelijk niet over bijhouden en zorgen dat het niet erger wordt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:57

Hoe kom je er bij dat het hoefbeen anders van vorm is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:00

Omdat ik dat op foto's gezien heb? Ik zeg niet dat dat voor dit paard geld, maar ik heb op de kliniek van meerdere (flink)steile voeten rontgen gezien en bij vrijwel alle paarden zag je een gebroken voetas en kanteling.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:07

Gaat dit om mijn verhaal/pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:09

Nee hoor :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:16

Oke, omdat mijn pony bij de fokker ook vrij lang stond en vrij 'drastisch' kort/normaal is gezet. Merk ik nu echt wel dat dat veel te hevig is geweest, vandaar ook het ijzer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:58

Yvank_ schreef:

Klopt wel, zegt mijn hoefsmid ook, maar het ligt wel een beetje aan de situatie.
Met name een merrie van mij staat ook wat scheef of de voetjes. Ze heeft ook artrose en daar gaat de bekapster niets aan veranderen. Ze noemt ook dat je dat met een jong paard kunt doen, maar niet met een ouder paard en al helemaal niet met een paard met problemen, die nu juist ondanks dat wel lekker in zijn vel zit op de wei (paard wordt niet meer gereden)

Heb je daarentegen te maken met een verkeerde hoefvorm door verkeerd bekappen (zoals bv erg ondergeschoven verzenen e.d. of veel te hoge hielen etc) dan kun je dat wel beetje voor beetje veranderen (mijn paarden hadden vierkanten hoeven dankzij het geweldige bekappen van de vorige smids met bijbehorende problemen) Je past dan dus wel de hoefvorm beetje voor beetje aan (nooit rigoreus, al helemaal niet bij de oude knarren die ik hier heb)

Het ligt dus aan de situatie en ik ga ervan uit dat een goede hoefsmid/bekapper dat ook juist kan inschatten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:00

Dat ben ik helemaal met je eens! :)

Verkeerde vorm door verkeerde bekappen is ook iets anders dan verkeerde vorm omdat het paard ermee geboren is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:34

Ik zal 't even uitleggen want dit is een misverstand, onze 3 jarige is met een afwijkende stand geboren, die voeten worden zo bekapt dat ze hier optimaal mee kan lopen en dus niet gecorrigeerd.
Mijn merrie staat met dit voetje altijd achter waardoor de voet aan de voorkant teveel slijt, hierdoor rolt ze haar voet niet meer goed af maar zet ze 'm plat op de grond. De smid heeft haar nu zodanig bekapt dat ze haar hoef weer netjes 'afrolt' in plaats van plat neerzet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:45

Ja, dat is gewoon aanpassen om de situatie te optimaliseren. Lijkt mij niets mis mee. Vond eigenlijk dat je vorige smid het niet zo geweldig had gedaan, dus dat is wel iets dat gecorrigeerd moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:03

Kasmir schreef:
Ik zal 't even uitleggen want dit is een misverstand, onze 3 jarige is met een afwijkende stand geboren, die voeten worden zo bekapt dat ze hier optimaal mee kan lopen en dus niet gecorrigeerd.
Mijn merrie staat met dit voetje altijd achter waardoor de voet aan de voorkant teveel slijt, hierdoor rolt ze haar voet niet meer goed af maar zet ze 'm plat op de grond. De smid heeft haar nu zodanig bekapt dat ze haar hoef weer netjes 'afrolt' in plaats van plat neerzet.

Dat lijkt me dan helemaal prima :) dat is precies wat ik bedoel :j !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:08

Yvank_ schreef:
Omdat ik dat op foto's gezien heb? Ik zeg niet dat dat voor dit paard geld, maar ik heb op de kliniek van meerdere (flink)steile voeten rontgen gezien en bij vrijwel alle paarden zag je een gebroken voetas en kanteling.

Een gebroken voetas en of kanteling is iets heel anders dan dat het hoefbeen anders van vorm is en dat een paard er mee geboren wordt.

En ook bij de eerste twee is er met de juiste bekapping veel te bereiken en daar kan bijhoren 'veranderen van de stand van de voet'.

Bij een kanteling denken mensen altijd als eerste dat het gaat om HB voor voer. Maar kanteling kan door veel verschillende oorzaken ontstaan, bijv. ook door een verkeerde stand van de voet, verkeerde bekapping.

Een gebroken voetas kan ook ontstaan door een verkeerde bekapping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:11

Alles kan ontstaan maar een paard kan ook geboren worden met een afwijkende stand en daar dus ook een afwijkende stand van het hoefbeen mee.

En een paard waarbij alles in de voet en benen als staan naar die stand verander je niet meer. Een paard met een bokvoetje zal nooit een normale voet krijgen als hier niet als jong paard bij is ingegrepen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:26

Nogmaals een 'afwijkende stand' is iets heel anders dan een 'hoefbeen wat anders is van vorm'. En dan is het aan de kunde van de bekapper of hij iets kan doen aan die afwijkende stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:38

Een hoefbeen wat een verkeerde vorm heeft zo noemde ik het inderdaad omdat dezen in dit geval afweken van een normaal hoefbeen wat strak is. Zaten ook bobbels op en dus gebroken voetas en kanteling. Dat vind ik idd een andere vorm.. Niet dat het inees een vierkant hoefbeen is ofzo :))

Maar daar uit volgende dus een afwijkende stand.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:58

Het topic is een beetje stil gevallen, lijkt het. Maar wou toch even kijken wat jullie van mijn pony haar hoeven vindt. De hoefsmid is afgelopen vrijdag geweest. Het zijn foto’s van vandaag en gisteren gecombineerd.

Let niet op het witte spul op haar hoefjes. Dat is hoof moist.
Sommige foto’s willen niet draaien, dan staan ze op de computer goed maar met uploaden niet meer.

Eerst een standfoto van vandaag. Ze kijkt een beetje raar :)
http://i61.tinypic.com/35i886s.jpg

Been / Hoef rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

http://i57.tinypic.com/20r4uuc.jpg

http://i61.tinypic.com/2072fwl.jpg

Been / Hoef rechtsachter
Afbeelding

Afbeelding

http://i62.tinypic.com/8wbf5s.jpg

Been / Hoef linksachter
Afbeelding

Afbeelding

http://i59.tinypic.com/21m7pqu.jpg

Been / Hoef linksvoor
Afbeelding

Afbeelding

http://i60.tinypic.com/33tgx80.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Waarom ik het wil weten, dit omdat mijn pony op het moment kreupel loopt, nadat de hoefsmid is geweest. Ik heb deze hoefsmid nu bijna 2 jaar en ze heeft verder nog nooit een stap kreupel gelopen, dus was heel verbaasd dat het nu wel zo was. Altijd tevreden geweest over hem.

Het wel het idee dat hij haar te kort heeft bekapt. Heb haar kreupelheid gefilmd, filmpje wil ik best sturen per pb wanneer daar interesse in is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:32

Ik vind echt te veel zool weggehaald, steunsels volledig weg en bijna geen wand meer over. Logisch dat pony kreupel loopt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:50

Ik vind het er keurig uitzien. Maar kan niet inschatten hoe veel er nu weg is gehaald van de zool en hoe dik de wand bijv. was voordat ze bekapt werd.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:03

Ik vind het er ook erg netjes uitzien, hoogstens wat te veel van de wand 'recht' weggevijld waardoor de wand dun is.

Hoop voor je dat het met een paar dagen over is, wss is je smid dan gewoon iets te enthousiast geweest dit keer. Gewoon even zeggen dat hij de volgende keer wat voorzichtiger doet :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:48

Ik vind dat de stralen te grondig zijn bijgesneden. Aan welk been is ze kreupel?

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:37

Bedankt, iedereen voor jullie reacties :). De hoefsmid is een topper hoor, heb nooit problemen gehad. Maar aangezien ik nog nooit een kreupele pony heb gehad zat mijn hart even in mijn keel haha.

Ze lijkt het meest linksvoor te kreupelen. Maar eigenlijk loopt ze op alle 4 de benen niet lekker. Op het gras loopt ze wel goed, maar vooral zodra ze op het harde moet loopt ze kreupel. Gisteren weigerde ze zelfs om de stenen op te gaan, dus ze heeft er wel echt last van.

Ik had het filmpje even geüpload met tinypic. http://tinypic.com/m/i2k1tx/3.
In het begin weigert ze dus echt om te lopen. Ze lijkt haar hoefjes ook wat raar neer te zetten, maar kan ook zijn dat ik nu spoken ga zien hoor haha :).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:46

Arm paardje, die heeft er zo te zien behoorlijk last van. Heb je de mogelijkheid haar tijdelijk op het zachte te houden? Grote kans dat dit met een dag of 4/5 wel weg is. Tenminste, omdat het na het bekappen is begonnen... persoonlijk zou ik het wat tijd geven en niet direct ijzers er onder zetten om het daarmee op te lossen. Dan nog liever een paar dagen pijnstillers.
Maar dat is mijn mening :)