[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:21

Bij mij hebben ze de hele dag door hooi en ze staan 24 uur/dag op de wei. Noor is vorig jaar oktober bevangen geraakt en had geen kloppende aderen in de kootholte, geen temp, niks. Maar wel amper op de benen kunnen staan. Ze lag meer dan dat ze stond.
Zo zie je maar, het is echt voor elk paard verschillend.
Maar ik vind wel dat ik wijzer ben geworden van al die verschillende verhalen. Je leert toch wel heel breed te kijken naar de HB, je moet alleen even zelf uizoeken wat het beste is voor je eigen paard :roll:

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:59

marco staat ook weer op de arnica en ledum druppels, puur omdat hij gister en eergister wat stijf liep in het begin.
Toch maar uit voorzorg die druppels, ben veel te bang dat het weer fout gaat.
Net terug van een wedstrijd ging niet geweldig vond ik maar toch 196 gereden, tweede proef ging minder 166 met commentaar dat hij onregelmatig liep.
Dit was even een tegenvaller maar de hoefsmid was ook op de wedstrijd en die had hem daarvoor nog zien lopen en die vond dat hij prima liep, ook geen digitale pols meer.
Dus ik neem het wel mee maar maak me er nog geen zorgen over.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:24

hoe kan ik het nu het beste aanpakken dan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:14

Bonny4life schreef:
hoe kan ik het nu het beste aanpakken dan?

Rustige beweging op zachte, gelijke bodem.
Geen krachtvoer (brok/muesli), geen wortels of andere zoete versnaperingen, geen weidegang en ook geen kuil. Grof stengelig, liefst wat ouder hooi is het best om te geven. Verdeeld over kleinere porties.
Evt. op diverse plekken zodat ze ook uit zichzelf wat bewegen.
Hoeven koelen met water.
Dit even een paar dagen aanzien.
Bij verbetering kun je langzaam weer wat gaan opbouwen met dat wat je hebt weggelaten. Wellicht kun je dan ook zien wat de oorzaak is geweest.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:39

ok bedankt voor de tips!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:03

hallo mensen,

ik ben vrijdag met mijn paardje bij de kliniek geweest... er zijn foto's van zijn hoeven gemaakt en hij blijkt hoefbevangen! gelukkig nog wel in een begin stadium. ook is hij getest op cushing, hier krijg ik maandag de uitslag van....

hoe gaan jullie om met je hoefbevangen paard? Jens staat nu op een stuk stand met wat hooi en stro. ik pluk wat wilgentakken etc. voor hem... hij krijgt nu een pijnstiller en een supplement voor zijn hoeven, op de foto's was namelijk te zien dat hij een hele dunne zool had.

wat doen jullie met je hoefbevangen paard? nooit meer op het gras zetten of? als Jens straks beter is.... durf ik niks meer omdat ik zo bang zou zijn dat hij het weer krijgt.

ik heb deze zomer al zo goed opgepast... hij staat in een wei met heel kort gras en de dagen dat het gras veel groeide stond hij met een graaskorf op.. ook kreeg hij elke dag beweging (rijden, longeren)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:39

tjsa daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk ligt dat ook aan het paard. die van mij komt gewoon niet meer op het gras, misschien zou het wel kunnen maar ben veel te bang dat het fout gaat als hij dus wel weer op het gras komt.

ik ben trouwens gister naar horse event geweest en heb daar even bij verschillende stands gekeken en gevraagd voor hoefbevangenheid. ik kreeg podocompositum en gluco balance aangeraden. nu vroeg ik me af of jullie daar al ervaring mee hebben en zo ja wat?
ik kan er op internet nog niet heel veel over vinden of ik zoek misschien gewoon verkeerd?
Ik hoop iig dat jullie me kunnen helpen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:50

Ik heb Indiana sinds 1,5 week op de Gluco balance. Dat is iets te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Ik heb wel het idee dat Indiana zich momenteel erg goed voelt, want ze is nog nooit (ik heb haar 13 jaar) zo voorwaarts geweest als nu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:59

En hoe is het met de manenkam? Is dit nu soepeler en minder dik?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:45

wat is Gluco balance precies? een soort poeder die je voert? en wat doet het eigenlijk.... voer je een kuur of altijd?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:41

romeorowan schreef:
Ik heb Indiana sinds 1,5 week op de Gluco balance. Dat is iets te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Ik heb wel het idee dat Indiana zich momenteel erg goed voelt, want ze is nog nooit (ik heb haar 13 jaar) zo voorwaarts geweest als nu.

zou je iets meer kunnen vertellen?
waarom gebruik je het? gewoon voor vast of gedurende een aantal maanden?
Hoe ben je eraan gekomen, besteld via de dierenarts?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:49

Ik gebruik ook glucobalance voor onze pony. Hij is ooit hoefbevangen 'geweest'. Ik begin met glucobalance in februari (voor hij het land op gaat) en ben nu weer aan het afbouwen. Bij ons kan hij in de winter niet op het land. Ik heb het idee dat het vrij snel effect heeft (binnen 2 weken). Enige minpunt voor onze pony is dat hij er snel van afvalt en dat is voor hem absoluut niet nodig.

Merk wel dat hij in periodes van rui weer meer gevoelig is ook al komt hij nu niet op het land... meer mensen hier last van?

Ben er via mijn dierenarts aan gekomen. Zij is regulier dierenarts en homeopaat én chiropractor voor paarden...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:07

Ik heb over Gluco balance gehoord op het insuline resistentie topic bij Tinkers.
Mijn merrie Indiana is insuline resistent, dit hebben we ontdekt nadat ze in 2005 hoefbevangen is geweest.
Gluco balance bestaat voor een groot gedeelte uit kruiden in poedervorm o.a. agnes castus (monnikspepper). Het ruikt kruidig en wordt door Indiana goed gegeten.
Ik heb het gewoon besteld via www.natuurlijkinbalans.nl. Deze website is van een natuurgeneeskundig therapeut. Het wordt verder alleen via dierenartsen en therapeuten verstrekt.
Gluco balance zou er voor moeten zorgen dat de glucosespiegel niet teveel schommelt.
Ik moet er nog even achteraan of het altijd gegeven moet worden of als kuur.
Wat betreft de manenkam, ik geloof dat dat stil staat. Hij is niet keihard maar nog wel dik en ook bij de cellulitis bij de staart doet het nog niks, maar ze krijgt het dan ook nog maar 1,5 week.
Wel voelt ze zich duidelijk heel erg goed.

Ik denk dat het voor heel veel mensen uit dit topic ook wel interessant is om even bij de Tinkers te kijken, vrij bovenaan de pagina bij insuline resistentie. Daar staat ook veel nuttige informatie.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:40

Jammer dat gluco balance zo prijzig is om gewoon eens te proberen.... ik vind het ook wel interessant...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:26

maar je geeft dus aan dat je paard van gluco balance is afgevallen? is dit een vaste werking hiervan? Aangezien marco al ontzettend mager is zou dit voor hem niets zijn!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:42

Ik geloof niet dat de werking van Gluco balance is om te vermageren, maar het moet er voor zorgen dat de glucosespiegel en daarmee samenhangende insulinepeil stabiel blijft.
Indiana hoeft ook niet direct af te vallen al hoewel ik wel blij zo zijn als de vetophopingen (die bij insuline resistentie horen) af zouden nemen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:22

ook ik heb gluco balance besteld voor mijn vreetmonstertje. Verder ben ik verder gaan kijken voor ons probleem, hij moet echt van het gras af, want hij blijft niet staan als ik hem beperkingen opleg. Dus: bouw een stevige, met houtomheinde paddock op het zand. Vervolg: paard verveelt zich dood in the middle of nowere terwijl de ander lekker in de wei staat. Hij wordt dan echt sjachereinig.
Dus zit ik te denken om een plekje voor hem te zoeken op een manege ofzo, zonder weidegang, maar dus wel de hele dag aanloop en afleiding, werk enz.
iemand tips over een manege in jullie buurt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:33

Citaat:
Dus zit ik te denken om een plekje voor hem te zoeken op een manege ofzo, zonder weidegang, maar dus wel de hele dag aanloop en afleiding, werk enz.

En je paard dan de hele dag in een hok? Afleiding en aanloop? 't Is geen mens hoor..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:58

MyrtheJ schreef:
Jammer dat gluco balance zo prijzig is om gewoon eens te proberen.... ik vind het ook wel interessant...

Je doet best lang met zo'n pot hoor... je hoeft voor een pony maar 3/4 schepje te geven. Je doet er zo maar 2.5 maanden mee, als het er geen 3 zijn...

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:00

Jannepauli schreef:
Citaat:

En je paard dan de hele dag in een hok? Afleiding en aanloop? 't Is geen mens hoor..

proest, plekje wordt wel gecontroleerd van te voren, hoor, heus geen 24/7 op box. Er zijn genoeg plekken met zandpaddocks en andere manieren van beweging geven, dan gras eten. Dat is beter dan enkeltje slachthuis dacht ik zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:10

Tja, je lacht erom.. maar ik snap de logica niet helemaal.. als je in staat bent om je paard thuis te houden en een stevige paddock kunt maken, waarom zou je dan maandelijks zoveel geld aan pensionstalling gaan uitgeven?
En, als je paard zoals je eerder schreef, zijn stal afbreekt, wat is dan je verwachting dat hij dat in een pensionstalling niet zal doen?

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:35

edit; inderdaad overheen gelezen :Y)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:39

Was eigenlijk de topic aan het zoeken over een actieve paddock, maar kwam dit tegen. Zocht het om te kijken in hoeverre het land waar mijn paard op staat volgens jaar simpel omgezet kan worden naar een land met meer beweging. Dat wilde ik omdat hij bevangen is geweest. Iemand enig idee?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:31

Eleonoor schreef:
Was eigenlijk de topic aan het zoeken over een actieve paddock, maar kwam dit tegen. Zocht het om te kijken in hoeverre het land waar mijn paard op staat volgens jaar simpel omgezet kan worden naar een land met meer beweging. Dat wilde ik omdat hij bevangen is geweest. Iemand enig idee?

Ik denk dat je dit topic bedoelt : [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:48

ik ga denk ik binnenkort eens contact opnemen met mijn dierenarts om te vragen naar gluco balance of dat wat voor marco is.
En zijn jullie bekend met podocompositum?