[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:16

Hoe laat jij wennen aan grasmasker cynthia? Ik heb ze nu vanmorgen met grasmasker in de paddock gezet om hooitjes te kunnen pakken..ze begreep t alleen door er hooi doorheen te duwen.. ga er straks maar ff bijzitten en dan maar weer oefenen!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:18

Meert schreef:
Cynthia82 schreef:
Spannend Pol, hou ons op de hoogte!
Daisy mag vandaag voor het eerst weer een halfuurtje op het gras met masker. Ik vind het best spannend, maar ook wel fijn dat ik haar gelukkig kan maken.

Van de va mag ik in een week opbouwen van een halfuur tot twee uur. Als ze 2 uur op het gras kan staan zonder ziek te worden, mag ze weer dag en nacht (uiteraard voorlopig wel met masker). Ik hou 1,5 week aan en zet haar dan in het weekend weer dag en nacht. Lekker bij haar twee dochters en kleinzoon :)

Je paard is toch niet zo lang geleden HB geworden? Waarom dan nu al het risico nemen met gras? Meestal is het advies om de rest van de zomer je paard niet meer op het gras te zetten en het volgend jaar pas weer voorzichtig te gaan proberen.

Nou ik hoop toch ook wel heel voorzichtig weliswaar en met masker paard weer ( ook al is t maar 2 uur terug te krijgen op de wei)..mijn paard is echt niet happy zo..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:27

pol1 schreef:
Hoe laat jij wennen aan grasmasker cynthia? Ik heb ze nu vanmorgen met grasmasker in de paddock gezet om hooitjes te kunnen pakken..ze begreep t alleen door er hooi doorheen te duwen.. ga er straks maar ff bijzitten en dan maar weer oefenen!!

Hooi krijgen ze hier niet gegeten met het ding, gras wel. Heb nu vooral mega lang gras en dat drukken ze plat en eten ze gewoon. Ze snapte het beide met een paar minuten al zijn ze er niet blij mee :Y)

Cynthia82

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:53

Meert, ik volg het advies van mijn va. Hij heeft haar gezien en de mate van HB beoordeeld.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:46

Hier over 2 wkn afspraak met DA en smid..en dan hoop ik weer ergens iig groen licht voor te krijgen!

@cynthia is de jouwe op de foto geweest?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:29

De balancer van Je Paard Gezond en Fit bevat veel Mg. Wordt goed gegeten hier, en heb ook nog nergens gehoord dat ze het laten staan.

Het is er in brok vorm (hele kleine brokjes) en poeder (on ergens door te mixen).

Beterschap, naar zeg... :(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:30

Die had ik idd gecontact maar niks meer van gehoord.. nadeel vind ik ook dat je 200 gram moet voeren ( krijg een supplement er al amper in dus probeer er nu 1 waar 70 gram afdoende is..) en hopelijk krijg ik dat er wel in..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:52

Is het bij iemand bekend dat een paard spieren opvreet als ze HB staan?
Diva is altijd schraal geweest maar vet en spieren kwamen altijd samen, tot dit jaar.
Nou viel het me vandaag in dat ze sinds ze voor het eerst bijna HB was ze wel vetter maar minder gespierd raakt.

Afbeelding
Nou word er verder uiteraard ook onderzoek gedaan maar ik dacht ik vraag het hier even ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:56

Azmay schreef:
Diva is altijd schraal geweest maar vet en spieren kwamen altijd samen, tot dit jaar.
Nou viel het me vandaag in dat ze sinds ze voor het eerst bijna HB was ze wel vetter maar minder gespierd raakt.

[ [url=m/qFCvwN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou word er verder uiteraard ook onderzoek gedaan maar ik dacht ik vraag het hier even ;)

Is idd arm gespierd.. kan me voorstellen dat als ze veel stilstaat door de hb dat dat iets met de spieren doet.. is ze nu nog hb?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:16

pol1 schreef:
Azmay schreef:

[ [url=m/qFCvwN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is idd arm gespierd.. kan me voorstellen dat als ze veel stilstaat door de hb dat dat iets met de spieren doet.. is ze nu nog hb?

Ze is niet daadwerkelijk hb geweest en heeft de hele tijd rond gehuppelt. Zelfs nog rustig op gereden en ze had nergens last van zover ik kon zien.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:46

Tja bijna hb is geen hb dus lijkt me in haar geval toch wat anders te zijn Azmay..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:22

Pol, Daisy wordt nu niet op de foto gezet. Ik was er heel snel bij en de da wil eerst aankijken hoe ze het nu doet. Bij een eventuele terugval, zal dat wel een optie zijn.

Vandaag Dais voor het eerst met masker op het gras gezet. Arme pony snapte er niets van, kreeg stress, ging schrapen met haar voorbeen en met haar lippen klapperen (doet ze altijd met stress). Dus toen maar even 10 minuten zonder masker ipv 30 minuten met masker. Daarna masker omgedaan, beetje gras er doorheen geduwd en het haar even een halfuurtje laten uitzoeken. Ze probeerde wel, maar snapt het echt niet. Morgen weer een poging. Masker weer om, gras laag bij de grond er doorheen duwen en zelf laten uitzoeken een tijdje. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet aanleren (had er ook niet bij stilgestaan dat het nog ingewikkeld zou worden voor haar :o )

Dus Pol, ook hier totale verwarring bij het beest. Het was zo'n zielig gezicht.

Mijn veearts zei overigens ook dat als ze 2 uur gras kunnen eten zonder ziek te worden, kunnen ze ook de hele dag op de wei. Als ze weten dat ze maar even op de wei staan, eten ze veel sneller dan wanneer ze weten dat ze dag en nacht staan. Als ze dag en nacht staan, nemen ze dus niet heel veel meer op.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:50

Hmm, ik weet niet of dat waar is.
Als ik mijn pony's de hele dag op de wei zet, worden ze toch echt veel dikker dan wanneer ik ze acht uur op de wei zet en de rest op de Paddock.
En als ik mijn hb gevoelige pony tijdens het opbouwen van twee uur op de wei meteen naar acht uur op de wei doe, weet ik 100% zeker dat ze meteen weer bevangen is.

Ik vind het een gevaarlijke uitspraak

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:52

Ik vind het een uitspraak die echt nergens op gebaseerd is en zou hem dus zo de prullenbak ingooien. Maar ieder moet het voor zichzelf uitvinden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:04

pol1 schreef:
Die had ik idd gecontact maar niks meer van gehoord.. nadeel vind ik ook dat je 200 gram moet voeren ( krijg een supplement er al amper in dus probeer er nu 1 waar 70 gram afdoende is..) en hopelijk krijg ik dat er wel in..

Mocht je het willen proberen: ik heb een grote zak gekocht van die brokjes voor m'n poown. Ik wil er gerust een proefmonster uithalen voor je om te kijken of ze het eten wil. Indien interesse: laat maar horen. Kan me voorstellen dat je niet iedere keer hele verpakkingen wilt kopen om er dan na één keer achter te komen dat je het er niet in krijgt.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 00:06

pol1 schreef:

Probeer equilin, daar hoef je ook niet veel van te geven en dat zijn brokjes. Gaan er bij die van mij prima in.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 05:42

Dank voor het aanbod en de tips! Ik heb nu eerst de marstall force ( 4kg) besteld dat is een mooi kleine verpakking mocht ze dit niet willen eten dan heb ik nog wel andere slachtoffers die dit kunnen opeten! Mocht dit er niet in gaan dan kom ik graag terug op jullie en dan gaan we wat anders proberen. De marstall adviseur had het ook over Granutop van marstall, dus ik heb nu even contact met die man en hij komt ook even langs met verschillende proefmonsters. Ik mag nog steeds geen krachtvoer geven van mijn DA dus moet daar sowieso mee wachten!
@cytnthia: mijn DA lijkt ook behoorlijk wat strenger kan me niet voorstellen dat ik dit seizoen nog naar 8 uur weidegang mag gaan. En de mijne moet wel op de foto.. nu wil ik dat zelf ook want wil weten waar ik aan toe ben en welke stappen we kunnen ondernemen. Zonder foto weet de smid ook niet wat ie moet doen!
Wat betreft het masker: Ik oefen nu dagelijks met hooi.. ga ik er een kwartiertje naast zitten en oefenen we samen zodat ze het ding in ieder geval kent voordat ze weer richting wei mag. Vind het ondingen maar aan de andere kant er lopen er bij ons meerdere mee en die zijn allemaal handig genoeg geworden en staan de hele dag met de kop naar beneden.. afhankelijk hoe ze het doet zou het fijn zijn als ze ook weer iets zonder masker kan staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:26

Cynthia82 schreef:
Mijn veearts zei overigens ook dat als ze 2 uur gras kunnen eten zonder ziek te worden, kunnen ze ook de hele dag op de wei. Als ze weten dat ze maar even op de wei staan, eten ze veel sneller dan wanneer ze weten dat ze dag en nacht staan. Als ze dag en nacht staan, nemen ze dus niet heel veel meer op.

Dat is (helaas) dus absoluut niet waar.
Diva ging al weken goed in het opbouwen en zat op 2x3 uur en werd alsnog echt heel bijna bevangen toen ik 1x5 uur probeerde.

Ik dacht dat die regel vanaf 4 uur geldde maar blijkbaar is dat ook nonsens.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:27

Zo'n topic als dit is best handig. Ik word hier wel nog voorzichtiger van en dat is alleen maar goed :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:41

Azmay schreef:
Cynthia82 schreef:

Dat is (helaas) dus absoluut niet waar.
Diva ging al weken goed in het opbouwen en zat op 2x3 uur en werd alsnog echt heel bijna bevangen toen ik 1x5 uur probeerde.

Ik dacht dat die regel vanaf 4 uur geldde maar blijkbaar is dat ook nonsens.

Hangt helemaal van 't paard af, of dit kan, ras, karakter, aanleg, beweging en van het soort wei, dus wat staat er en welke kwaliteit heeft het gras, en dit verschilt uiteraard overal.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:58

Homiafortuna schreef:
pol1 schreef:

Probeer equilin, daar hoef je ook niet veel van te geven en dat zijn brokjes. Gaan er bij die van mij prima in.

Zijn inderdaad heel fijne brokjes ook, prima supplement, maar er zit veel minder magnesium in dan in de Je Paard Gezond en Fit brokjes. Ik gaf vroeger Equilin, maar vulde dat aan met Mg poeder van Horseflex.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:25

Mijn Pony moest de korrel van je paard gezond en fit niet :n De Balancer van Dodson & Horrell lustte ze wel, samen met safe and sound van dezelfde fabrikant. Dat ging een tijd prima tot ze de safe and sound niet meer lustte :') het is een kwestie van uitproberen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:32

Liesje89 schreef:
Mijn Pony moest de korrel van je paard gezond en fit niet :n De Balancer van Dodson & Horrell lustte ze wel, samen met safe and sound van dezelfde fabrikant. Dat ging een tijd prima tot ze de safe and sound niet meer lustte :') het is een kwestie van uitproberen.

Ik vind dat dodson echt niet te betalen!!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:12

Vandaag is mijn shet naar de zomerstalling gegaan. Met andere shetjes op een paddock tot schraal stuk (helaas) maar dit is beter voor haar aangezien ze al 2 dagen alleen stond en het echt niet anders kon hopelijk verslechterd het niet.. Ze is in ieder geval erg blij in de kudde maar zaterdag ben ik pas weer thuis vanuit het buitenland dus ga dan eventjes kijken hoe het er voor staat..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:59

@Deni : ik persoonlijk denk dat dit de beste keuze voor je Shet is ... kwaliteit van leven gaat bij mij voor duur van leven, liever gelukkig maar kort(er) dan lang(er) maar ongelukkig .. Maar natuurlijk hoop en wens ik voor iedereen een combi van het beste : lang & gelukkig !