[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:32

Liene schreef:
Mijn zes maanden zijn bezig, ik zit nu op drie en een half :D Nee, ik heb er niet op gereden en dat zou ik ook niet doen om mogelijke complicaties uit te bannen, mijn paard is namelijk niet super rustig := . Ik stap (om de dag nu) wel altijd een kwartiertje aan de hand. Ook dit wordt opgebouwd momenteel :)

Zit die van jou ook nog aan de pijnstillers?? Baal er wel een beetje van. Was net weer 2 weken aant rijden nadat hij zich verstapt had en 3 maanden rust heeft gehad. (heup stond scheef en hij is toen naar de fysio geweest). Ik ben sinds juli 2010 aant wedstrijd rijden en t ging erg leuk. Ik hoop gewoon dat het ooit wel weer kan. Ik heb nu al een maand gehad. Nog 5 te gaan dus.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:34

De mijne had vanmorgen een slokdarmverstopping; wat is dat een naar gezicht! Enorme stress... Wrijven hielp niet dus DA gebeld. Maar het loste zich gelukkig vanzelf (letterlijk en figuurlijk) op. Te gulzig op dat handje korrels aangevallen. Drie weken geleden bevangen geraakt en inmiddels al koliek gehad en nu dit weer. Haar hele systeem is in de war. Hebben jullie een soortgelijke ervaring?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:38

Als je echt graag wilt dat hij beter wordt, en dat je er nog serieus ( en dan bedoel ik dus niet 2 keer in de week een wandeling, maar elke dag een uur aan het werk) mee kan rijden, kan ik je alleen maar aanraden om rontgenfoto's te laten nemen. Dan kan jouw smid adhv deze foto's de hoef exact bekappen zoals het nodig is om weer te herstellen.

Ik geef om de dag een hele lage dosis ontstekingsremmer, deze zou over een aantal weken ook afgebouwd moeten zijn. De DA komt bij mij (als het goed gaat, anders sneller) elke maand kijken en was vorige maand verbaast dat mijn paard het al erg goed deed. Hij zei toen dat ik begin zomervakantie wel terug zou kunnen rijden, maar ik wil mijn paard zeker de tijd geven om zijn hoeven te laten uitgroeien. Zoals hier boven gezegd, mijn paard staat op rubberen tegels (zo zacht mogelijk!), krijgt Formula4feet korrels om alle nodige vitaminen/mineralen te hebben en krijgt twee keer per dag een voetbadje. Hij doet het heel erg goed momenteel, is heel alert (soms té := ),..

Wuswa, bij zoiets zou mijn reflex zijn om er een grote spuit vol olie in te spuiten :) Heeft de DA dit gedaan ?

NatasjaS

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:44

@ Liene, het is helaas niet mn eigen paard en de eigenaren vinden het onzin om foto's te maken. Dus dat is helaas geen optie. Ik reed hem ook niet heel fanatiek meer. 3x in de week een half uur. We waren net 1x L1 gestart.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:50

Dat is idd spijtig! Hoefbevangenheid heeft tijd nodig, dat is de beste tip die ik je kan geven. Zie je 'ringen' op de hoef, van wanneer het gebeurt is ? Is er al nieuwe hoefaangroei ?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:51

Liene schreef:
Wuswa, bij zoiets zou mijn reflex zijn om er een grote spuit vol olie in te spuiten :) Heeft de DA dit gedaan ?

Nee, na zo'n 15 minuten was de verstopping ineens weg. Gaat meestal zo. DA adviseerde even te wachten. Hard wrijven wil wel vaak helpen. Wel oppassen want paard is in paniek. Zeker geen olie of wat dan ook toedienen want dat kan niet weg.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:53

Liene schreef:
Dat is idd spijtig! Hoefbevangenheid heeft tijd nodig, dat is de beste tip die ik je kan geven. Zie je 'ringen' op de hoef, van wanneer het gebeurt is ? Is er al nieuwe hoefaangroei ?

Ik zal er eens op letten. En afspoelen is nog steeds wel goed om te doen??
Hoefsmid zei dat het wel goed kwam. Heeft hele dure speciale zooltjes eronder gezet.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:00

Wuswa, oh kijk weer wat bijgeleerd :D Het zal idd wel dat ze er ontzettend van in paniek geraken!

NatasjaS, afspoelen met koud water gaat nu (na de eerste acute dagen) geen super groot effect meer hebben. Ik weet van mijn paard dat hij zelf geen super kwaliteit, droge hoeven heeft. Ik zet hem dus in een voetbad, en spuit het hele onderbeen af (eerst warm water, dan kouder en eindigen met warm) om de doorbloeding te stimuleren en ze in goede, soepele conditie te houden. Kan nooit slecht zijn voor betere revalidatie :) Zeker omdat het nu zulk droog weer is. Wanneer hij soms wel hardere pulsatie heeft (had hij bv. een keertje na een gekke sprong omdat er iets eng stond := ) doe ik zijn benen wel met koud water (geen ijs koud, ong 10-15 graden). Het is dan (tot nu toe :) ) altijd snel over geweest.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:02

Ik zal even naar hem toe. De pulsaties zijn al bijna niet meer te voelen. En de hoeven zijn niet heel warm meer. Zal even kwartiertje met hem stappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:06

Ik heb geleerd dat je bij een slokdarmverstopping naar beneden moet kneden en idd niets er in stoppen.
Wel maakte ik het harde voer altijd wat nat met water of olie zodat het gewoon makkelijker glijdt :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:12

Off topic; die foto van de stallen is van Paleis "t Loo in Apeldoorn. Dat is niet in Den Haag. Ik zal JP per pb beantwoorden over de training, want die vragen had ik ook gesteld.

On topic
Image haar hoeven zien er goed uit en ze loopt goed in stap. Voor mijn eigen gemoedsrust kijk ik pas maandag naar de draf. Ze heeft altijd wat dagen nodig om te wennen aan de ijzers/stand en de reis te verwerken. Er zat rechtsvoor toch weer een hoefontsteking, die via de bal van de voet is uitgebroken; ik dacht dat ze zich, ondanks de springschoenen, daar geraakt had 2 weken terug. Maar volgens Rob was het daar uitgebroken. Verkeerde diagnose van mij; :o ; maar behandeling hetzelfde; schoonmaken en ontsmetten. :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:46

wuswa schreef:
De mijne had vanmorgen een slokdarmverstopping; wat is dat een naar gezicht! Enorme stress... Wrijven hielp niet dus DA gebeld. Maar het loste zich gelukkig vanzelf (letterlijk en figuurlijk) op. Te gulzig op dat handje korrels aangevallen. Drie weken geleden bevangen geraakt en inmiddels al koliek gehad en nu dit weer. Haar hele systeem is in de war. Hebben jullie een soortgelijke ervaring?

Jeetje het zit jou ook niet mee he :(:) is een naar gezicht zoiets slokdarmverstopping.

Over het lichaam in de war zijn daar heb ik over na zitten te denken, was bij dynamiek juist andersom had ze wat dan werd ze juist bevangen, na de kanker operatie werd ze bevangen, na haar verdraaiing kogelbesure werd ze bevangen, van het een krijg je het ander, helaas was het bij dynamiek fataal geworden ;(

Sinds vandaag ben ik 2 paardjes rijker, ging kijken voor 1 maatje voor storm en uiteindelijk heb ik er 2 gekocht, 2 minipaardjes 1 hengstje en 1 merrietje, geeft wel een raar gevoel aan de ene kant ben je blij met je nieuwe paardjes en de andere kant denk ik nog steeds aan dynamiek.

Mag ik jullie mijn nieuwe aanwinsten laten zien?

Ik weet dat ik niet meer thuis hoor in dit topic maar zo raar ik kijk hier nog elke dag om mee te lezen ;)

Afbeelding
Dit is Deejay van de Kostverlorensteeg hengstje van 1 jaar oud.

Afbeelding
Merrietje Diva ook 1 jaar oud.

Afbeelding
Links Diva en rechts mijn Stormpie (Storm was de grootste vriendin van mijn paard, en voor haar heb ik dus 2 nieuwe vriendjes gekocht)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:07

oh...wat een mooie beestjes!Een groot paard in het klein! <3

wuswa...wat erg ,een slokdarm verstopping!
Krijgen ze op borsthoogte te eten?Dat helpt het te voorkomen.
Voorlopig even het eten weken hoor,of er vochtige zemelen doordoen.
sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door geerke op 22-05-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:09

Leuke beestjes hoor. Een Appaloosa-Sabino?? en een Tobiano.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:17

DubbelDun schreef:
Leuke beestjes hoor. Een Appaloosa-Sabino?? en een Tobiano.

Ik heb me nog niet zo in kleurtjes verdiept :D moet me nodig er in gaan verdiepen :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:17

ohh, wat een snoepies...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:23

@ Dynamiek: Joh idd wat een snoepies! Ik val voor Diva. Prachtig die manen.
Natuurlijk denk je aan Dynamiek, het is nog maar net geleden..... :(:)

@ Geerke: ja, ze krijgen gewoon voer uit de voerbak. Ik voer haar een handje Vito met 4F4-korrels (of zoiets). Het hooi zal door het weken niet veel voedingsstoffen hebben. Zemelen durf ik nog niet want dat schijnt voor een HB-paard niet zo goed te zijn. Morgen de Vito maar weken en kijken of het iets zachter wil worden. Ze heeft 's morgens gewoon honger (allemaal eigenlijk) omdat ik beduidend minder ben gaan voeren (allemaal afvallen). Ik zal morgen ook eerst wat hooi neerleggen; dat wil ook helpen omdat het de speekselaanmaak bevordert.

Tis allemaal wat met die paarden. Normaal is voor mij de zomer een periode van ontspanning. Paarden lekker 24/7 in de wei. Qua werk alleen mest opruimen en waterbakken checken. Das nu wel anders met in de paddock-uit de paddock-hooi weken-die krijgt een schepje van dit, die een schepje van dat-etc. etc. Ik heb me nooit beseft wat een k-aandoening dit is..... En dan nog maar hopen dat ze ooit weer samen op het gras komen en dat je vervolgens altijd moet opletten. Ook voel ik me schuldig want ze was aan de dikke kant; ik had het nooit zover moeten laten komen :n

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:50

@dynamiek
Wat een prachtige kanjers heb je gevonden. Over 3 jaar kunnen ze samen voor de marathonwagen. Fijn te zien dat Storm nu niet meer alleen is. En dat jij een beetje vrolijke afleiding heb in deze trieste periode :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:19

Dynamiek, wat een leuke vriendjes heb je gevonden voor Storm. En je blijft altijd welkom hoor, in dit topic :j

Wuswa, ik hoop dat het nu klaar is met alle dingen die tegenzitten. Goed idee om eerst hooi te voeren, en misschien ook wat meer hooi als ze 'zo'n honger hebben, die koliek zou misschien ook daardoor kunnen zijn gekomen.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:20

Helaas moet ik me ook weer melden, Heros is een zo'n 2 jaar geleden flink hoefbevangen geweest waarmee we een half jaar zoet zijn geweest. Tot heden ging het super en liep ze ook behoorlijk veel op de weide! Tot ze vandaag weer extreem stijf lief en de hoeven waren warm. Zucht.. gaan we weer.. En dat terwijl er gisteravond nog niets aan de hand was. Hebben 1 keer eerder zo'n terug val gehad maar toen was het na een weekje allemaal weer oke.
Nu dus maar weer op boxrust gezet in een modderstal. Naar mijn idee werkt dit nog steeds het best.
Kijken het eventjes aan en anders bel ik van de week de dierenarts weer.

Dit had ik nou zo niet gehoopt he...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:13

@Dynamiek, wat een mooie paardjes <3 Fijn dat je Storm weer een beetje blij hebt kunnen maken.
@NatasjaS, Ook jij heelveel sterkte met je paardje, wat ellendig om na 3 maanden rust weer in deze ellende te komen...
@wuswa: Getsie, ook dat er nog bij :(:)
@Dagmar_1995; Wat een ellende dat het weer terug is,hopelijk valt het mee,sterkte in iedergeval.

Ik ben zo trots op mijn kanjers <3

Afbeelding

Vandaag spelletjes dag en we hebben lol gehad, Lucy en mijn dochter zaten in team Fata Morgana, ze zijn derde van de vier geworden maar hebben dikke pret gehad.
Voor degene die wat hoop kunnen gebruiken, in het filmpje is Luus lekker aan het voetballen 8-)
Vorig jaar rond deze tijd had ik dat niet gedacht...

http://www.youtube.com/watch?v=c0Td8A0xE-Y

Luus staat nu al een poosje op het land, met grasmasker en het gaat super goed.
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 22-05-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:18

Dagmar_1995 schreef:
Helaas moet ik me ook weer melden, Heros is een zo'n 2 jaar geleden flink hoefbevangen geweest waarmee we een half jaar zoet zijn geweest. Tot heden ging het super en liep ze ook behoorlijk veel op de weide! Tot ze vandaag weer extreem stijf lief en de hoeven waren warm. Zucht.. gaan we weer.. En dat terwijl er gisteravond nog niets aan de hand was. Hebben 1 keer eerder zo'n terug val gehad maar toen was het na een weekje allemaal weer oke.
Nu dus maar weer op boxrust gezet in een modderstal. Naar mijn idee werkt dit nog steeds het best.
Kijken het eventjes aan en anders bel ik van de week de dierenarts weer.

Dit had ik nou zo niet gehoopt he...

Jeetje wat onzettend balen. Ik heb vandaag al mn wedstrijden afgezegd. Hoop dat ik in september weer kan starten. Hij loopt nog steeds niet rad, maar we nemen er maar gewoon de tijd voor.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:49

Mooie aanwinsten Dynamiek! Fijn dat Storm nieuwe maatjes heeft :)

Lucyknol, super dat het zo goed gaat!

Waswa, wat vervelend allemaal. Schuldig voelen doen we ons allemaal, maar er zijn genoeg veel te dikke paarden die nergens last van hebben!

Dagmar, is het dan nu niet verstandig juist met haar te stappen (en misschien iets meer als ze dat zelf aangeeft)? Ipv stalrust?

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:09

Hoe zit het met een terugval van HB?? Klopt het dat ze nog niet rad lopen.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:18

Flavlip, Ik was morgen wel even van plan te kijken hoe ze loopt ja, mocht ze beter lopen gaan we zeker weer de vertrouwde rondjes in de bak stappen.
Ik denk (en hoop) overigens dat ik het allemaal net voor ben. Haar hoeven zijn wel wat warm en ze is echt behoorlijk stijf. Maar ze is nog wel heel erg vrolijk en beweegt ook nog wel wat in haar stal om alles te zien. Denk dat dit wel de goeie kant op gaat :)