[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:51

Dat is ook een goed idee ja.
Ik ga het overleggen +:)+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:12

Hier ben ik nog altijd zoekende. Twee keer daags 1,5 uur met graasmasker en 1 uur zonder ging goed. 2 uur zonder masker niet.

Gelukkig zie ik het erg snel aan de mest en kan ik dan wel op tijd ingrijpen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:36

Nog een discussie punt:

De een zegt dat je een wei niet moet bemesten, anders wordt het gras te "pittig".

Maar dan lees ik weer ergens dat je juist wel moet bemesten dan haalt het gras de voeding daaruit en zal het minder suikers aanmaken.

Wat is het nu?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:40

Samantha_01 schreef:
Nog een discussie punt:

De een zegt dat je een wei niet moet bemesten, anders wordt het gras te "pittig".

Maar dan lees ik weer ergens dat je juist wel moet bemesten dan haalt het gras de voeding daaruit en zal het minder suikers aanmaken.

Wat is het nu?

Niet te rijk en niet te arm bemesten.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:07

Wij gebruiken deze http://www.pavo.nl/producten/pavo-fieldcare .. is veel leeswerk over te vinden , ook op Bokt ... Zijn nu ook aan het bekijken of omploegen en opnieuw inzaaien van speciaal paardengras mengsel een optie voor ons is ..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:44

Wanderers schreef:
Wij gebruiken deze http://www.pavo.nl/producten/pavo-fieldcare .. is veel leeswerk over te vinden , ook op Bokt ... Zijn nu ook aan het bekijken of omploegen en opnieuw inzaaien van speciaal paardengras mengsel een optie voor ons is ..

Daar wil ik ook naar kijken! Ben bang dat mijn paard hv is geworden o.a door te rijk bemesten!!

Ook een discussie punt: De 1 zegt zet je paard na hv op zeer afgegraasd gras (waarvan ik altijd dacht heel kort gras is gestressed gras en maakt dus veel fructaan aan) En mijn gedachte was juist iets hoger gras is minder fructaanrijk en aangezien ze (mochten we weer ooit mogen opbouwen) met een masker op de wei gaat lijkt me zeer kort gras niet wenselijk..
Maarja pff wat is t Nou?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:03

Zo weet ik ook niet of maaien juist wel of niet gewenst is. Hier nu het land gemaaid maar weet niet of dit scheelt qua voedingsstoffen en HB.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:05

M.i. is matig bemesten met stalmest of kunstmest het beste liever geen gier en zeker geen gier van varkens en dan het liefst speciaal voor paarden ingezaaid weiland.

Mijn paard is HB geworden van twee dagen voordroog van land dat met varkensmest bemest is, dat at ze vroeger altijd maar de overgang van paardenhooi naar deze voordroog was te groot tijdens een weekendje logeren.

Ik heb haar nu, na eerst de tijd op de wei met masker te hebben opgebouwd en daarna het masker iedere dag een half uurtje eerder eraf, zonder masker op een paardengraswei met flink lang gras. Steeds als ze een stukje erbij krijgen gaat de eerste dag het masker op om haar vriendje de grootste hoeveelheid eraf te laten eten. Zo gaat het hier goed, maar dat is waarschijnlijk niet voor ieder paard weggelegd.

In de acute fase echt 0 gras, niet kort, niet lang, gewoon niks. Zandpaddock, veel water en voldoende droog schraal paardenhooi.
Met kale knabbellandjes moet je ook nog uitkijken dat ze geen zand gaan eten doordat ze de wortels en de eerste groene puntjes uit de grond eten. Als je geen paddock hebt, een kaal landje met masker en voldoende hooi. Met een greenguard masker kunnen ze ook prima droog stengelig hooi eten, doen ze er ook nog eens langer mee, dus minder verveling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:20

is de acute fase de eerste 24 a 48 uur? Of de eerste X aantal weken?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:23

Goede aanvulling Duhelo! Acute fase is m.i. tot er geen (zichtbare)klachten meer zijn zonder pijnstillers en geen pulsatie. Tot de ontstekingsreactie eruit is.
Dat kan wel enkele weken (soms nog langer) duren.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:00

Wanneer je het land bemest, al dan niet met kunstmest, dan zal de fructaanproductie van het gras afnemen (even vooropgesteld dat er water is en de temperatuur hoog genoeg is om te kunnen groeien). De concentratie, en daarmee de hoeveelheid fructaan in de grasplant, zal dus afnemen.

Maar, omdat je door bemesten meer grasgroei krijgt, krijg je meer gras per hectare. Meer gras betekent meer van alles. Omdat je meer gras per hectare hebt krijg je dus ook meer fructaan per hectare.

citaat uit Paard Natuurlijk.

Logisch toch :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:15

tiwi1969 schreef:
Goede aanvulling Duhelo! Acute fase is m.i. tot er geen (zichtbare)klachten meer zijn zonder pijnstillers en geen pulsatie. Tot de ontstekingsreactie eruit is.
Dat kan wel enkele weken (soms nog langer) duren.

Kan het dat dat hier allemaal veel sneller gaat?
2 uur zonder masker gaf een harde manenkam, slappe mest en warme hoeven maar na een nachtje op rantsoen zijn de symptomen veel minder en de dag erop is ze weer normaal. Ze voelt zich totaal niet ellendig dus heb de dierenarts er ookk niet bij gehad. Was gisteren de derde keer op deze manier.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:19

Het lijkt erop dat je er steeds net op tijd bij bent Azmay, maar als het vaker terugkomt dan zou ik toch het masker niet af doen en het gras blijvend weglaten/beperken. Bij zo'n gevoelig paard geen risico nemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:22

tiwi1969 schreef:
Het lijkt erop dat je er steeds net op tijd bij bent Azmay, maar als het vaker terugkomt dan zou ik toch het masker niet af doen en het gras blijvend weglaten/beperken. Bij zo'n gevoelig paard geen risico nemen.

Ik begin er nu inderdaad bang voor te worden. Heb alleen het nadeel dat ze moeilijk op gewicht te houden is en het gras goed kan gebruiken. Haar moeder word juist te vet dus die kan ik het gras ook niet op laten eten.

En dan zeggen ze dat 2500 vierkante meter te weing gras is voor 2 paarden, ze hebben de helft pas op en het eerste groeit alweer als kool :+
Helaas wel raaigras, dus vandaar de ellende

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:46

Mijn idee voor een paard dat gevoelig is voor suikers en toch voldoende bijvoeding nodig heeft is deze voeding te geven in de vorm van eiwitten of vetten. Nu ben ik geen voedingsdeskundige of dierenarts, spreek alleen uit ervaring, misschien dat je in overleg met een dierenarts en een goede voedingsdeskundige (vaak verbonden aan een grote kliniek en niet de een vertegenwoordiger van een merk) een plan kan maken om je pony wel voldoende voeding te geven maar niet de HB te triggeren.

Zal beste een lastige puzzel zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:57

tiwi1969 schreef:
Mijn idee voor een paard dat gevoelig is voor suikers en toch voldoende bijvoeding nodig heeft is deze voeding te geven in de vorm van eiwitten of vetten. Nu ben ik geen voedingsdeskundige of dierenarts, spreek alleen uit ervaring, misschien dat je in overleg met een dierenarts en een goede voedingsdeskundige (vaak verbonden aan een grote kliniek en niet de een vertegenwoordiger van een merk) een plan kan maken om je pony wel voldoende voeding te geven maar niet de HB te triggeren.

Zal beste een lastige puzzel zijn.

Van suikers en zetmeel (ook gras) krijg ze al jeuk dus ik voerde toch al vrij alternatief met olie, lucerne en pulp maar rustig opbouwend kon ik haar wel lekker op het gras gooien.
Leuk is het niet, had ook echt verwacht dat haar dikke moeder eerdet hb zou kunnen raken dan die gratenbaal maar helaas.
Voorlopig beide maar flink beperken in het aantal uren op de wei tot het gras echt verdort.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:20

Ik ga nu heel voorzichtig de medicatie afbouwen..ze loopt op zich al weer een heel stuk beter alleen zie ik nog iets in de zeer korte wending rechtsom.. het is nu 8 dgn geleden dat ze licht hb is bevonden..nu wordt de grote vraag hoe ze dadelijk zonder medicatie is!! Hoelang moet he ongeveer nemen qua tijd ( even uitgaande van een niet te grote kanteling?)..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:38

Ik bouwde medicatie altijd héél rustig af en zodra ik weer symptomen zag gaf ik weer meer en bleef ik dat geven totdat ze weer een paar dagen stabiel was.

Er is m.i. geen tijd op te geven, het is echt zó individueel. Maar beter ruim de tijd nemen is mijn ervaring.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:18

Ik ga ook heel rustig afbouwen..vandaag laatste dag 2 zakjes bute gegeven..ga morgen naar 1.5..einde week 1 en zo verder..
Ik ben al even op zoek naar een eetbaar voedingssupplement (metazoa, vitalbix, pavo complete het ging er allemaal niet in!!)..
Nu klein emmertje matstall force besteld eens te kijken hoe dat gaat..
Zoek een produkt waar ook voldoende magnesium in zit zodat ik dat niet apart hoef bij te blijven voeren..jullie suggesties?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:26

Cavalor FiberForce.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:29

pol1 schreef:
Ik ga ook heel rustig afbouwen..vandaag laatste dag 2 zakjes bute gegeven..ga morgen naar 1.5..einde week 1 en zo verder..
Ik ben al even op zoek naar een eetbaar voedingssupplement (metazoa, vitalbix, pavo complete het ging er allemaal niet in!!)..
Zoek een produkt waar ook voldoende magnesium in zit zodat ik dat niet apart hoef bij te blijven voeren..jullie suggesties?

Dat vind ik vallen onder snel afbouwen, maar of dat goed gaat hangt van de individuele situatie af (ik zou het zelf niet meer zo snel afbouwen in elk geval)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:58

pol1 schreef:

Spannend, hopelijk blijft het ook met minder en uiteindelijk geen medicatie goed gaan!
Hoelang heeft je paard op 2 zakjes gestaan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 06:04

paard heeft nu 9 dagen op 2 zakjes gestaan.. De Da wilde nog veel sneller afbouwen maar dat wil ik zelf niet.. dus vandaag rustig aan naar 1.5 zakje..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:01

Spannend Pol, hou ons op de hoogte!
Daisy mag vandaag voor het eerst weer een halfuurtje op het gras met masker. Ik vind het best spannend, maar ook wel fijn dat ik haar gelukkig kan maken.

Van de va mag ik in een week opbouwen van een halfuur tot twee uur. Als ze 2 uur op het gras kan staan zonder ziek te worden, mag ze weer dag en nacht (uiteraard voorlopig wel met masker). Ik hou 1,5 week aan en zet haar dan in het weekend weer dag en nacht. Lekker bij haar twee dochters en kleinzoon :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:15

Cynthia82 schreef:
Spannend Pol, hou ons op de hoogte!
Daisy mag vandaag voor het eerst weer een halfuurtje op het gras met masker. Ik vind het best spannend, maar ook wel fijn dat ik haar gelukkig kan maken.

Van de va mag ik in een week opbouwen van een halfuur tot twee uur. Als ze 2 uur op het gras kan staan zonder ziek te worden, mag ze weer dag en nacht (uiteraard voorlopig wel met masker). Ik hou 1,5 week aan en zet haar dan in het weekend weer dag en nacht. Lekker bij haar twee dochters en kleinzoon :)

Je paard is toch niet zo lang geleden HB geworden? Waarom dan nu al het risico nemen met gras? Meestal is het advies om de rest van de zomer je paard niet meer op het gras te zetten en het volgend jaar pas weer voorzichtig te gaan proberen.