[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:27

Nado schreef:
Janouk, succes morgen!!

Ingrid, goed om te horen dat Isa zich al weer een stukje beter voelt.

Nado gaat ook weer de goede kant op, loopt nog wat voorzichtig op de stenen, maar niet echt kreupel meer. Vooral rechtuit maakt hij al best wat tempo weer in stap. In het zand van de paddock loopt hij echt goed, draaft hij ook soms en op de ondergrond van de wei loopt hij behoorlijk soepel maar durft nog niet te draven. Dus ik ben een stuk blijer dan vorige week :o

Fijn dat Nado uit zijn dipje is!
Hier heb ik heel voorzichtig (ik fluister..)het idee dat het beter gaat.
Vooral s'ochtends net van stal loopt hij helemaal niet slecht,draaft meteen in het land murfje achterna,gewoon rad over de keiharde grond.Na gisteren gebokt te hebben en gerent...
Pablo ziet er prima uit.Glanst en is vrolijk.
Maar ik roep nog niet te hard...

Ik ben allang blij zoals hij nu is, nog beter is natuurlijk fijn maar ik tel mijn zegeningen ;)

Erop hoef ik niet meer zonodig,dan ga ik wel op Geerke zitten(om er vervolgens meteen weer af te liggen :D )

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:33

Hoi allemaal, sorry dat ik niet reageer/help op andere posts... ben erg druk met verhuizing en stallen bouwen en probeer ondertussen oplossingen te zoeken voor onze pony.

Mijn vraag: kan je een HBgevoelige, insulineresitente pony met spat glucosamine geven? En heeft er iemand ervaring met GlucoHorse?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:20

Geen idee, weet alleen wel, dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat glucosamine niet werkzaam is bij mensen. Het is dus maar de vraag of het dat bij dieren wel is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:35

Mijn HB/artrose paard krijgt al jaren glucosamine en ik merk echt verschil!
Het ligt wel aan het merk, bv glucohorse en de Primeval werkt niet bij hem.
De Joint Supplement van Joint saver wel.

voorbeeld:Hij heeft het jaren gekregen toen hij nog in Naarden stond, liep er goed op.
Hij verhuisde naar Zwartebroek waar hij 24/7 buiten loopt en is 2 jaar vrij geweest van de glucosamine omdat hij zo goed liep. Sinds een paar weken werd hij weer wat onregelmatig op zijn artrosepootje en ik ben het weer gaan voeren: hij loopt weer super !

Kanttekening is wel: zijn kogel met zware artrose is tevens de HB voet met gekanteld hoefbeen. Is best lastig soms om te zien wat er nou scheelt....hij kan ook gevoelig van het gras zijn geweest ondanks geen pulsatie en geen warme voeten.... dus weer glucosamine voeren en korter op de wei ( 2 uurtjes)

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:01

Iemand ervaring met het concept "acuut bevangen pony laten dekken... om de hoefbevangenheid beter te maken?"

anneuijttt @ [MD] Hoefbevangen shetlander

Hoor ik voor het eerst. Ik zou eerder denken dat dekken, hormonale schommelingen en extra lichaamsgewicht de hoefbevangenheid eerder zou verergeren, of zit ik ernaast? :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:04

2nc schreef:
Iemand ervaring met het concept "acuut bevangen pony laten dekken... om de hoefbevangenheid beter te maken?"

Hoor ik voor het eerst. Ik zou eerder denken dat dekken, hormonale schommelingen en extra lichaamsgewicht de hoefbevangenheid eerder zou verergeren, of zit ik ernaast? :?

wat een achterlijk idee.....de dekking op zich lijkt mij al pijnlijk(of het moet via inseminatie).
Je zal maar zere voeten hebben en er komt iemand op je rug zitten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:20

Embe schreef:
Hoi allemaal, sorry dat ik niet reageer/help op andere posts... ben erg druk met verhuizing en stallen bouwen en probeer ondertussen oplossingen te zoeken voor onze pony.

Mijn vraag: kan je een HBgevoelige, insulineresitente pony met spat glucosamine geven? En heeft er iemand ervaring met GlucoHorse?

Het grote probleem met (glucosamine)supplementen is dat er vaak erg veel suikers in verwerkt wordt voor een lekkere smaak waardoor het voor IR paarden geen goed idee is om deze te geven.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:40

Eindelijk testuitslag binnen, Flavio is niet IR :) De waarden : Glucose Analyzer-UV/VIS 4,9 (referentiewaarde 4,0 -5,5 mmol/L) en Insuline Chemoluminisentie < 2,0 (refentiewaarde < 10,0 mU/L). Het is via de GD gedaan en van hen ook via de post de uitslag gekregen, vind ik wel heel netjes.

Ik moet er niet aan denken een HB pony te laten dekken, ik werd helemaal gek toen zijn 'vriendje' in de paddock met Flavio wilde 'spelen' en op zijn rug sprong (aan de zijkant). Dus wat Geerke zegt..een andere pony op de je rug terwijl de voetjes nog zo een pijn doen en ook in het verloop van de drachtigheid..wordt de pony ook weer zwaarder, nog meer gewicht op de voetjes...Nee, lijkt mij absoluut niet slim, ja, als de pony echt volledig hersteld is, maar eerder niet!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:53

2nc schreef:

Compleet mesjokke :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:55

.. nou die korte tijd dat de hengst op de merrie springt valt misschien nog wel mee. Maar hoe gaat het daarná.. de merrie moet toch voldoende gevoerd worden en voldoende beweging krijgen om een gezond veulen te krijgen en een merrie met ernstige HB kun je dan niet op dieet zetten tijdens de dracht. Dus..... ik kan hier zo pissig over worden.. -:(-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:18

En de reactie van Yinnar in dat topic...
Heeft zij hier ook wel eens gereageerd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:20

Niet zover ik weet.. het is wel erg 'natural' als ik het zo lees: geen medicijnen, geen ijzers..

Anyway.... vandaag een grote stap genomen: Pauli mag het voor het eerst sinds november 2009 zonder ijzers gaan proberen! Smid was heel tevreden over de voortgang, vind de voeten er prima uitzien en aangezien ze momenteel niet op 't harde komt, gaan we 't er op wagen. Uiteraard blijft hij standby maar hij verwacht dat het niet nodig is momenteel.
De reden waarom ik het geopperd heb is dat ik hoop dat zonder de voorijzers de zolen zich nog wat beter ontwikkelen. Ze zijn niet te dun, maar het kan beter.
Toch wel een beetje eng en plossig maar aangezien ook de witte lijn er netjes uitziet en inmiddels wat smaller is dan voorheen, hoop ik dat het gaat lukken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:55

Ik geloof echt dat een hoef zich zonder ijzer beter ontwikkelt dus het is het proberen waard. Ik begrijp je angst volkomen maar zoals je schrijft, je kunt er altijd weer een ijzer onder laten zetten. Bij mijn ouwetje lukte het de eerste keer niet zonder en bleef zijn eerste twee pensioenjaren met (duur) beslag rondom lopen (was gewend aan ijzers met Equipack). De tweede poging lukte wel!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:54

Zo mevrouw Glimworm is terug van haar wereldreis (veel files) en heeft weer nieuwe schoenen (originele Van Nassaus). Rob heeft er weer iets moois van geknutseld. :j
Image heeft zich weer behoorlijk driftig gemaakt op de trailer, mevrouwtje ongeduld, maar de baas had dan ook het hooinet op de terugweg niet vol genoeg gemaakt :Y) .

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:35

@ janouk/Image foei baas toch ;) Zo maar het hooinet niet goed vullen,schandalig :+ :D
Veel plezier met je nieuwe schoenen.

@ Jannepauli Fijn dat Pauli het zonder schoenen mag gaan proberen.Nu duimen draaien dat het lukt en goed blijft gaan.

Dat topic van de hb shet en dan laten dekken vind ik maar vaag maar ik heb ook niet de ervaring die sommige van de experts hier (jammer genoeg eigenlijk) hebben dus bemoei mij er maar niet mee.

Luuk heeft schijnbaar ook al een keer kennis gemaakt met Visdonk,daar zijn we toevallig met praten achter gekomen. Weet niet wie toen haar heeft behandelt. Maar diegene heeft toen flink de waarheid tegen mijn oom gezegd, helaas tegen dove mansoren. Maar das een ander verhalen en koeien uit de oude sloot halen etc.
Ik ben er nu wel zeker van wat de oorzaak is van de hb bij Luuk
* de dikke speknek/billen
* brok erin terwijl ze als grasmaaier gebruikt wordt
* slecht onderhoud van de hoeven.

Sinds de hoefsmid regelmatig komt is de hb ook onder controle. Vorig jaar wel een klein terugvalletje vanwege het verse gras maar verder gaat het goed. Ook zijn ze flink afgevallen sinds ze op streng dieet staan. Dus hopen dat deze lijn zich voortzet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:05

http://www.hethuisvanoranje.nl/25%20Vor ... etsen.html

Gisteren op de Koninklijke Stallen een rondleiding gehad in Den Haag.
Als menliefhebber, heb ik genoten van de prachtige tuigen en koetsen. Mijn favoriete koets is wel de Creme Caleche. Wat een plaatje. _/-\o_ Ik ben benieuwd wat jullie van de Creme Caleche vinden. Hij is met zoveel liefde en vakmanschap gerestaureerd en onderhouden. :j
De paarden waren opvallend relaxed en ze zagen er top uit. Er heerst zo'n serene rust op stal, terwijl deze toch midden in de stad ligt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:58

Jammer dan weer van de SHELL benzinepomp op de binnenplaats - het rookglas scherm helpt niet echt. Of hebben ze die inmiddels beter weggemoffeld?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:56

Ziet er prachtig uit, die crème caleche... en wat moet dat een giga-klus geweest zijn om te restaureren! Al die kleine en grote frutsels.. da's een meer-jaren klus!
Wat ik me afvroeg.. hoe worden de paarden in de Koninklijke Stallen in conditie gehouden? Ze hebben geen weitje natuurlijk, staan ze hele dagen op stal? Ik neem aan dat erwel flink mee gewerkt wordt en dat men ze regelmatig voor de koetsen zet ( niet die mooie natuurlijk, maar werkkoetsen zeg maar)..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:51

Hey meiden, no offence, maar misschien moeten we het topic een beetje meer ontopic houden ? We willen niet dat dit naar de HK vliegt, hé? We kunnen altijd een HK-hoefbevangen topic openen natuurlijk! :)

Unes gaat heel erg goed, stapt mooi, nog steeds in het voetbadje,.. Hij heeft ong. 2 cm nieuwe hoef, op 3 maanden. De smid zei dat dit wel redelijk goed was. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:56

Ze hebben er wel gras :D
Afbeelding

Fijn dat het goed ging met Image Janouk! En ook goed nieuws van Nado. Isabella deed weer een beetje gek, maf paard. Hoe is ze nu Ingrid?

Grietje gaat ook goed, afvallen gaat wat minder, heb haar voor de zekerheid nog een keer goed ontwormt. Ze heeft nu wel voor het eerst brokkelhoeven, is een heel stuk afgevallen :\ Heb Rob gemaild met foto's dus dat wacht ik maar even af.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:03

fijn dat grietje goed gaat!(wat dat afvallen betreft heb ik hetzelfde probleem....met mijzelf :o )

Jee...wat een mooi complex is dat!

Janouk@ image is weer blij met haar nieuwe schoenen!
Wat een rit steeds!Maar goed...het werpt wel zijn vruchten af,dat is het belangrijkste!

Pablo gaat goed,heeft nu geen enkel sprietje gras meer....alles is verdroogt hier!
Ik vraag mij af hoe slecht dat voor hem is ;)
Het lijkt wel augustus,dat belooft wat.
De zon is vandaag gelukkig even uit,voor het eerst in drie maanden geloof ik.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:05

Hallo,

Ik kom hier even binnen vallen. Mss is het al genoemd in het forum, maar om 351 pagina's te gaan lezen...
Ik rijd om een oudere pony van 19. Sinds 4 weken is hij HB. DA er regelmatig bij gehad. Pijnstillers gehad en na 2 weken is de hoefsmid geweest en heeft hij speciale zooltjes gekregen. Hij zit nog steeds aan de pijnstillers (hebben geprobeerd te stoppen, maar dan had hij weer pijn). Ik vraag me af hoe lang het revalideren kan duren. Ik stap nu wel af en toe met hem, maar doe verder niet zoveel.

Mooie foto van de stallen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:18

Natasjas, revalidatie kan heel erg lang duren. Aan jou verhaal te lezen (lijkt wel op het mijne, qua verloop) zou ik toch een 6 maanden uitrekken om het zeker helemaal te laten revalideren. Zeker omdat jouw pony al iets ouder is ;) Zijn er rontgenfoto's genomen ? Dan mag je die hier plaatsen! :)

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:22

Liene schreef:
Natasjas, revalidatie kan heel erg lang duren. Aan jou verhaal te lezen (lijkt wel op het mijne, qua verloop) zou ik toch een 6 maanden uitrekken om het zeker helemaal te laten revalideren. Zeker omdat jouw pony al iets ouder is ;) Zijn er rontgenfoto's genomen ? Dan mag je die hier plaatsen! :)

Nee zijn geen foto's gemaakt. Dit ook omdat het een oudere pony is. Heb je er 6 maanden ook niet op gereden??

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:29

Mijn zes maanden zijn bezig, ik zit nu op drie en een half :D Nee, ik heb er niet op gereden en dat zou ik ook niet doen om mogelijke complicaties uit te bannen, mijn paard is namelijk niet super rustig := . Ik stap (om de dag nu) wel altijd een kwartiertje aan de hand. Ook dit wordt opgebouwd momenteel :)