Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:24

Zie te veel steunsel materiaal, groeiringen ook die wijzen op veranderingen in dieet of ziekte.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:27

Vooral linksachter een enorm gat in de straal?

Ik denk zeker tijd voor een rondje bekappen! Ivm de stralen en steunsels, maar zeker ook de brokkels en scheuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:28

vooral de ringen vallen mij op...verder wat rommelig,maar dat komt omdat de hoeven aan een bekapbeurt toe zijn.Mooie tinker!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:50

Hierbij nogmaals wat foto's van de hoeven van mijn paard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb weinig vertrouwen meer in mijn huidige hoefsmid en ga daarom op zoek naar een andere.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:00

Allereerst, sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik maak me een beetje druk om mijn maffe merrie. Sinds 25 januari staat ze op glucosamine, en vandaag schrok ik me kapot door der voeten. Vorige week viel mij een extra stukje hoorn al wel op, maar vandaag schrok ik echt! Ik heb mijn smid al geappt met fotos, die zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken, ik heb afgesproken mijn rooster te appen en dan zullen we een afspraak maken. Paard loopt overigens gewoon zuiver, en ik vermeld juist dat ze op de gluco staat, omdat iemand mij de vraag gelijk stelde of dit van invloed zou kunnen zijn op de hoornaanmaak. Hier de foto, graag jullie mening. Voor de duidelijkheid, een normaal paard heeft 1 " V"vorm, mijnes 2?

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... WA0002.jpg

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:10

Het paard heeft er last van dubbele zool, er is een stuk zool eraf gegaan en daaronder is er een nieuwe zool. Je paard is gewoon aan een bekapbeurt toe.

Je hoeft er geen zorgen over te maken :(:)

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:47

Haha thanx... morgen dus gewoon afspraak maken en klaar...

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:01

Ik kom hier ook even binnen vallen, ook al is het een poosje stil in dit topic.
Ik vraag me af wat jullie vinden van de hoeven van mijn paard. Hij heeft erg steile hoeven, ze groeien snel en steil. Hij komt om de 6 weken bij de smid. Hij heeft rechtsvoor een graasvoetje, deze hoef is smaller dan zijn linker hoef. Het is ooit bijna goed geweest toen hij 3 jaar was, tot hij weer op 'blote voeten' kwam, toen is het weer scheef getrokken.

Hierbij de foto's.

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor (graasvoetje)
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:07

Heb je ook foto's van de onderzijde van de voeten?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:14

Ja, heb ik.

Rechtsvoor

Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:40

oef...beetje korte takken en knijpend voetje en neigend naar ondergeschoven verzenen. (die wordt wel op deze wijze gecreëerd) Ik vind je paard erg in de pezen hangen op deze manier

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:49

nombrado schreef:
oef...beetje korte takken en knijpend voetje en neigend naar ondergeschoven verzenen. (die wordt wel op deze wijze gecreëerd) Ik vind je paard erg in de pezen hangen op deze manier

Hoe zou je dit kunnen veranderen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:14

Vraagje. Je schrijft dat het bijna goed kwam toen hij op blote voeten liep. Wat is dan de reden geweest om hem weer op ijzers te zetten ? Gewoon nieuwsgierig..

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:21

liljebo schreef:
Vraagje. Je schrijft dat het bijna goed kwam toen hij op blote voeten liep. Wat is dan de reden geweest om hem weer op ijzers te zetten ? Gewoon nieuwsgierig..

Nee, het was bijna goed toen hij op ijzers liep. Maar toen is hij in de winter weer op blote voeten gekomen en toen zijn ze weer ongelijk gegroeid. Doordat hij dus met grazen op 1 been staat, wordt die hoef breder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:22

ah ok, verkeerd begrepen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:27

Kirstenx schreef:
nombrado schreef:

Hoe zou je dit kunnen veranderen?

Ik weet niet hoe lang je paard nu op de ijzers staat (wanneer is de smid geweest)
maar ik zou in ieder geval iets hiel en teen eraf laten halen (iets meer teen dan hiel) zodat de voet meer in balans komt te staan. Takken iets langer en ruim op de ijzers (mooiste is een breakover ijzer, heb ik goed ervaringen mee)
je ziet ook dat de hoef een beetje verwrongen wordt aan de zijkant.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:55

Ben het wel met nombrado eens. Ik zie (zo van de foto's) mooie hoornkwaliteit maar wel erg lange voeten en wat krappe ijzers.
De hoefballen steken een heel stuk naar achter uit (weg van het gedeelte dat draagt). Imo zou het ideaal zijn als je paard meer gaat lopen op het gedeelte hoefballen en straal, en minder op de punt van de teen.
Zeg maar alsof je het ijzer een cm naar achteren zou leggen.

Maar ik ben absoluut geen smid en heb ook geen ervaring met ijzers. Dit valt me alleen op, zo van de foto's.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:28

Ik kom hier ook even binnen vallen met een vraagje.
Heb mijn appaloosa op blote voeten lopen en daar loopt ze eigenlijk super op, nooit gevoelig, achter hoeven zijn bikkelhard en ze loopt er fijn mee. Voor heeft ze een plat voetje (voorste voetje tijdens het grazen) en een stijl voetje (daarmee staat ze achter tijdens het grazen). Nu is dat platte voetje echt serieus aan het inscheuren, en begint het steile voetje ook al. Hoefsmid zegt eigenlijk niets anders te weten dan een ijzertje eronder (ze heeft 1x op ijzers gestaan, die had ze er binnen no time vanaf), daar loopt ik niet zo voor warm. Als er echt een ijzer onder moet dan doe ik dat natuurlijk, maar mijn vraag hier of jullie andere ervaringen hebben bij dergelijke inscheuringen?

Platte voetje:
Afbeelding

Steile voetje begint nu dus ook:
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 05:36

Onze merrie had daar ook veel last van totdat ze anders werd bekapt. Het kwam bij haar omdat ze op de hoefwand liep, zonder ondersteuning van zool en straal. De vorige hoefsmid liet dus eigenlijk een randje wand staan waar het hele gewicht op rustte. Je zag bij haar ook flares, net als bij jouw paard. De nieuwe hoefsmid heeft tijdens het herstel proces de druk van de scheur afgehaald door de hoefsmid op die plek tijdelijk wat korter te veilen, zodat het kon herstellen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:48

Idd zorgen dat de hele voet functioneel is en voor voldoende afronden. De druk moet ervan af voor. Dan komt het goed

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:01

Hmm dus even een andere smid zoeken voor een 2nd opinion op het bekapwerk? Normaal heeft ze namelijk vrij goede hoeven. Als t erg droog is brokkelen ze wel, dan maak ik ze wel elke dag nat dat helpt iets. Verder eigeijk nooit problemen dus hou haar graag blootsvoets

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:07

Ja dat zou ik wel doen. Kies bij voorkeur een hoefsmid die zich ook terdege heeft verdiept in bekappen van blote voeten. Veel smeden bekappen nl hetzelfde als met ijzers en laten een randje hoefwand staan en dat werkt dus niet.

Ongetwijfeld weten ze hier in het topic wel hoefsmeden aan te wijzen die zich verdiept hebben in de specifieke eisen die blote voeten nu eenmaal stellen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:12

Oh ik hoor het heel graag! Ik woon in Lopik (omgeving Utrecht) en heb idd een beetje het idee dat ik nu een 'ijzer smid' heb gezien het feit dat ze ook al een ijzertje voorstelde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:16

Heb zelf dus ook de ervaring dat niet iedere hoefsmid goed thuis is in blotevoet bekappen mbt specifieke eisen- Ik heb zelf nu, na veel brandhout, eindelijk een hele goeie. Maar die woont voor jou een beetje veel te ver weg :p

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:21

Hihi oke, ik hou dit topic even in de gate hopelijk kan iemand mij een goede smid in mijn omgeving aanraden. Wij hebben alle 3 de paarden op blote voeten dus hoor t graag xD