Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:47

Heb (weer) teruggelezen en dat berichtje had ik over het hoofd gezien! Het gaat nu ook weer heel snel qua berichten Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:49

Geeft helemaal niks Knipoog. Een slome discussie werkt niet, maar dit gaat inderdaad wel erg hard haha.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:51

En dan soms ook nog van die enorme lappen tekst! Ziek Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:52

Moet eerlijk bekennen dat ik die niet altijd helemaal tot in detail lees Schijnheilig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:54

Foei!!! Lijst

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:54

Omdat ik zoveel geedit heb in mijn bericht haal ik mijn vragen voor Arabesk toch even naar voren.
Kan zijn dat ik in de negeerstand sta maar zou graag antwoordt willen Bloos

Arabesk.
Ook aan jou een vraag.
Welke wetenschappelijk bewijs heb je dat het hoefbeen aan de zool vast zit????
Want dit is het gene wat je stelt met het stukje over nooit de verkeerde vorm geven aan een hoef.

Quote van Arabesk waar ik erg graag uitleg over wil hebben.
En de vraagt luid dan ook Hoe verhouden deze woorden zich tot de woorden van Arno over de bokhoef en zijn pezen?
Nu doet de pees toch hele andere dingen en levert problemen op, toch gek voor de zelfde pees.
Citaat:
Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren
[/quote]

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:31

SpikyBlue schreef:
Tja sizzle er wordt nog steeds beweerd dat het niet erfelijk is, maar ik heb geleerd van wel...

Als we ervan uitgaan dat de vorm van hoeven erfelijk kan zijn, waarom zou HKO dan niet direct, of indirect erfelijk kunnen zijn.

Ook ik ben een dagje naar AdB geweest en was zwaar onder de indruk van de verbetering die ik in lopen zag na max een 30 min instructie door hem. De manier van rijden had een duidelijke invloed op de mate waarin het paard kreupel liep. Hiermee is HKO uiteraard niet genezen, maar de last ervan was duidelijk sterk verminderd ( er zaten diverse paarden met HKO als diagnose bij).

Simon

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:39

Hoefkatrol ontsteking is erfelijk en niet te genezen, wel is het mogelijk het paard comfortabel te laten functioneren. Wordt een paard niet belast dan zal (net als vele andere keupelheden) de kreupelheid geheel/gedeeltelijk overgaan, wordt het werk hervat dan bestaat de kans dat hij na verloop der tijd weer slechter gaat lopen....vandaar speciaal beslag/bekappen.

Hoefkatrol ontsteking is een erg compelexe zaak, tegenwoordig weet men dat het niet alleen het straalbeentje is wat de pijn kan veroorzaken. Overmatige laterale of mediale belasting kan ook de HKO symptomen veroorzaken. Laat dit soort wijsheden maar gewoon aan de veterinairen over, zij studeren hier op universitair niveau op af. Hun gedachten zullen beter onderbouwt zijn dan van welke 1 dagscursist dan ook.

Als men een onderwerp als dit aanzwengelt gebruik dan in ieder geval fotos uit eigen klantenkring en bazeer geen feiten op paarden en fotos die wellicht niet eens in levende lijve gezien gezien zijn. Overigens zeggen deze fotos niets, er staat geen paard boven het kunnen net zo goed kadaver voeten zijn.

Simon geef Deighton Silver King een aai van mij!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:31

@HoeftNiet; even een serieuze vraag over een serieus onderwerp over iets dat ik mij serieus afvraag...
Hoe kan HKO nu erfelijk zijn als HKO nog niet eens bestond bij de wilde paarden van 'vroegah'? En als HKO erfelijk is, wat zijn volgens jou dan de oorzaken ervan? Er is toch al wel een heel rijtje oorzaken bekend inmiddels en ik zie niet in hoezo er een erfelijke factor mee zou spelen.

Ik geloof er niet in, hoezo jij wel? .. Just curious ..
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 05-07-08 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:34

Dani62 schreef:
@HoeftNiet; even een serieuze vraag over een serieus onderwerp over iets dat ik mijn serieus afvraag...
Hoe kan HKO nu erfelijk zijn als HKO nog niet eens bestond bij de wilde paarden van 'vroegah'? En als HKO erfelijk is, wat zijn volgens jou dan de oorzaken ervan? Er is toch al wel een heel rijtje oorzaken bekend inmiddels en ik zie niet in hoezo er een erfelijke factor mee zou spelen.

Het is bewezen erfelijk omdat het KWPN al jaren de hengsten erop selecteert ( straalbeentjes ) en sinds ze dat doen is het aantal paarden met HKO significant afgenomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:35

Dani omdat wilde paarden leeuwenvoer waren met HKO Haha!
zoals ik al eerder aangegeven heb in deze discussie......... is dat elk paard dat ooit op een kliniek heeft gestaan of onder behandeling is geweest van een va is in het wild leeuwenvoer.........

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:40

En wat zijn volgens jou dan de oorzaken van HKO, kiwiko?

KiWiKo schreef:
zoals ik al eerder aangegeven heb in deze discussie......... is dat elk paard dat ooit op een kliniek heeft gestaan of onder behandeling is geweest van een va is in het wild leeuwenvoer.........

Ja

(Sorry, hierna kunnen we weer on-topic!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:42

oorzaken hko, verkeerde beenstanden, verkeerde bouw, verkeerd rijden en erfelijke belasting

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:11

Wat ik zo misleidend vind aan het NB verhaal is dat als je dus NB op je paarden toepast dan kan je HKO en hoefbevangenheid voorkomen. WANT in de natuur zou het niet voorkomen ???

Als je een robuust paard 24/7 in het volle gras moddervet laat worden bestaat er een hele grote kans dat hij hoefbevangen wordt. Dat voorkom je dan echt niet door NB te gaan bekappen.

Wat HKO betreft.
Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Een 2 jarige hengst van een kennis van mij kwam van de opfok. Nooit ijzers gehad, nooit bereden alleen maar een giga weide met leeftijdsgenoten.
Werd gecastreerd en een paar maanden later bleek hij zwaar HKO te hebben.
Volgens de kliniek een erfelijke vorm. Het was zo erg dat het paard ingeslapen moest worden.

Daarnaast bestaat er kans op HKO door eenzijdige overbelasting door niet rechtgericht gereden zijn.

Net zo misleidend is bijv. een bekende lucernemix die in Nederland verkocht wordt.
Er staat oa. op de site vermeld:
"Voorkomt hoef- en spierbevangenheid. Zeer laag gehalte aan zetmeel en suikers in vergelijking met hooi en kuil"

Ik heb een flinke discussie gehad met iemand die een flink hoefbevangen paard heeft staan en om bovenstaande reden deze mix voert naast hooi en krachtvoer.
Want wederom, als je 24/7 een moddervet paard in het vette gras laat grazen dan helpt zo'n lucernemix echt niet om de hoefbevangenheid op te lossen.
Bovendien is lucerne dan wel laag in suikers maar doordat er melasse aan toegevoegd wordt om het minder stoffig te maken krijgt het paard toch weer meer suikers binnen.

Nee dan zijn er echt wel andere oplossingen om de hoefbevangenheid weg te krijgen ipv. lucernemix voeren.
Zo bedoel ik dat ook met NB.
Er zijn echt wel meer wegen die naar Rome leiden om hoefproblemen weg te krijgen als alleen NB.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:30

Dani62 schreef:
@HoeftNiet; even een serieuze vraag over een serieus onderwerp over iets dat ik mij serieus afvraag...

Bij wilde paarden komt dwerggroei en kromme neuzen ook niet voor, net zo min als HYPP en nog een stapel van die ingefokte afwijkingen. Kijk eens op de hengtenkeuring naar de voetstanden, dan begrijp je snel genoeg waarom sommige paarden iet meer zonder ijzers kunnen. Het zit er inmidels lekker genetisch ingebakken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:39

Ik zal nu vast heel bokt over me heen krijgen, maar de eigenaar van mn vzpony bekapt de hoeven van haar pony al jaren. Ze heeft de pony al 14 jaar, en er is van de week voor de 2e x ooit een hoefsmid bij gehaalt. Heel slecht volgens jullie natuurlijk. Maar de hoefsmid kon niet geloven dat de eigenaar dat deed zonder opleiding, want de hoeven zagen er zó goed uit! En hij maar vragen of ze echt geen opleiding had gedaan, en dat zei dit zonder opleiding kon doen, terwijl hij 3 jaren hard gezwoegt heeft. Eigenaar doet de 2 shets ook zelf. Het scheelt dat de pony's goede normale hoeven hebben. Maar de hoefsmid vond ze dus geweldig. Hij heeft de pony gedaan, en 1 van de shets. De andere shet had de eigenaar pas gedaan, en de hoefsmid mocht het nog doen als het nodig was. Hij heeft gekeken, en hij vond het allemaal zeer netjes en dus niet nodig om die ook nog te doen. Tsjah, zelfs zonder cursus is het zelfs dus mogelijk. Niet dat ik dat mensen aan raad hoor, zeker niet! De hoeven gaan we zelf nu weer lekker bij houden, en we laten nu toch wel weer regelmatig de hoefsmid komen aangezien pony hoefbevangen is (waar de hoefsmid trouwens echt NIKS van kon vinden in de hoeven), dus over een halfjaartje komt de hoefsmid weer. Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:43

Henny_w: Iedereen hier is het er allang over eens dat voeding bij hoefbevangenheid de hoofdoorzaak is. We hadden het in dit geval ook over mechanische hoefbevangenheid, zoals Kymalin dat zo mooi verwoord heeft.

Daarnaast vind ik dat je een beetje makkelijk over het gegeven heen walst dat op PN flink wat informatie gegeven wordt over een gezonde voeding en leefwijze voor het paard (dus géén vette weide voor je pony nee) en dit wordt ook in de cursus NB opgenomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:49

Yinari schreef:
Henny_w: Iedereen hier is het er allang over eens dat voeding bij hoefbevangenheid de hoofdoorzaak is. We hadden het in dit geval ook over mechanische hoefbevangenheid, zoals Kymalin dat zo mooi verwoord heeft.

Daarnaast vind ik dat je een beetje makkelijk over het gegeven heen walst dat op PN flink wat informatie gegeven wordt over een gezonde voeding en leefwijze voor het paard (dus géén vette weide voor je pony nee) en dit wordt ook in de cursus NB opgenomen.

Volgens mij zijn er hier wel degelijk ook andere belangrijke oorzaken van hoefbevangenheid voorbij gekomen behalve voeding, zoniet dan heb je bijv.ook nog het aan de nageboorte staan.

Verder heb ik al eerder benoemd dat ik de laatste jaren niet meer op PN meelees.
Wat ik wel uit de eerdere periode weet is dat 24/7 in het gras aanbevolen werd. Hoefbevangenheid kan trouwens ook van super kort gegraasde weitjes komen !!! Juist dan bevat het gras heel veel fructaan.
Verder geen krachtvoer behalve een liksteen.
Geen extra aanvullingen want een paard zou zijn eigen vitamines aanmaken enz. enz.
Als jij dat gezond vind omdat dat op PN aangehaalt wordt dan wil ik je wel een paar artikelen doorsturen die het tegendeel beweren door wetenschappelijk onderzoek.
Hier plaatsen is wellicht teveel offtopic.

Er is al lang bekend dat onze weilanden in de behoeftes van mineralen, spoorelementen en vitamines bij lange na niet meer dekkend genoeg zijn door mestinjecteren, verkeerde bemestingsproducten, zure regen, overbeweiding, pesticiden enz.
Op het topic over zomereczeem heb ik daar al vaak genoeg over geschreven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:57

Ik heb nog een mooi voorbeeld van 2 pony's die aan weerszijden van onze weide lopen.
Het zijn beide 2 jarige merries. De ene is een B Welshje de ander een Shetlander.
Ze lopen elk 24/7 in het gras.
Geen krachtvoer. Bodem is hetzelfde, gras ook.
De weilandgrootte is zelfs redelijk gelijk. Ze hebben beide een aardig stuk ter beschikking en rennen ook geregeld beide van voor naar achter en terug. Maw. beide merrietjes zijn behoorlijk beweeglijk.

De Shet heeft nog nooit een hoefsmid gezien. Als de hoeven te lang worden, knappen ze op de juiste lengte af. Zijn even wat rafelig langs de hoefranden maar dat is zo weer weggesleten.
De hoefjes zijn keurig concaaf.

De Welsh daarentegen krijgt mega hoeven die niet vanzelf afknappen. Ze vergroeien tot stelten.
De hoeven zijn ook niet mooi concaaf.
De eigenaar heeft vorig zomer voor het eerst en tevens de laatste keer door de hoefsmid laten bekappen.
Het wordt weer hoognodig tijd want het dier loopt me toch te benebreken op stelten Boos!

Rara ... zelfde omstandigheden en toch zo'n verschil ?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:35

hier is het met de paarden net hetzelfde,ik heb er twee waarvan de hoefsmid de voeten nog nooit heeft moeten doen,dan 2 waarvan 1x pe rjaar goed genoeg is,en de rest alle 8a 10 weken,dus de hoefsmid komt hier bijna elke maand,en zegtdat NB meestal wat raspen,maar beginnen ze echt te snijden ist vaak naar de kl.ten.
Hij heeft al veel paarden van de NB ers achteraf terug gekregen omdat na een jaartje toch blijkt dat het fout gaat!! en paard al lang gevoelig loopt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:15

KiWiKo schreef:
Het valt me op dat bij veel NB paarden en ponies echt heel hardnekkige hoefzweren voorkomen

Ik moet zeggen dat mij dat nog nooit opgevallen is...

Bij mijn eigen paard heb ik in de eerste maanden na het weghalen van de ijzers (stond al zo'n 12 jaar rondom op ijzers) wel 3 hoefzweren gehad. Daarna was het over, en nooit meer een hoefzweer gehad... De eerste waren duidelijk door de aanpassing van ijzer naar ijzerloos. De zool is veel harder en dikker geworden (hij heeft een keer een spijkertje in zijn zool gehad, maar die was er niet eens doorheen... zag iets glimmen, meteen DA erbij, die haalde hem eruit en was blij dat de zool duidelijk veel dikker was geworden...).

Ik denk dat daar ook de meeste hoefzweren voorkomen, in de overgangsfase..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:25

Over zweren en hoefbevangenheid .. even citaat van hoefnatuurlijk over bevangenheid:
Je ziet bij hoefbevangen paarden dan ook vaak een abces ontstaan, meestal bij de kroonrand. Wees hier niet ongerust over, dit is normaal en geneest vanzelf weer.
Nou makkelijk gezegd .. vorig jaar had mijn pony door bekapping na bevangenheid 2 hoefzweren gekregen. Ik maakte me WEL ongerust, want het dier verging van de pijn. Kon niet meer lopen en had totaal opgezwollen benen tot de knieën. DA heeft haar een pijnstiller in de bloedbaan moeten spuiten. Met medicatie is toen geprobeerd het rijpen van de zweren te versnellen, samen met papjes e.d. Want de pijn was bijna ondraaglijk.
Maar nee .. maak je niet ongerust; het geneest vanzelf.

Als ik zoiets lees, kan ik inderdaad boos worden. Theorie is zoveel makkelijker als de praktijk soms is.

Maar helemaal boos word ik dan over zo'n uitspraak; ook citaat van hoefnatuurlijk:
maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren.

Ik ga hier niet eens commentaar op geven, want dat komt er echt niet aardig uit Lips are sealed

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:48

Isapaardje schreef:
Over zweren en hoefbevangenheid .. even citaat van hoefnatuurlijk over bevangenheid:
Je ziet bij hoefbevangen paarden dan ook vaak een abces ontstaan, meestal bij de kroonrand. Wees hier niet ongerust over, dit is normaal en geneest vanzelf weer.
Nou makkelijk gezegd .. vorig jaar had mijn pony door bekapping na bevangenheid 2 hoefzweren gekregen. Ik maakte me WEL ongerust, want het dier verging van de pijn. Kon niet meer lopen en had totaal opgezwollen benen tot de knieën. DA heeft haar een pijnstiller in de bloedbaan moeten spuiten. Met medicatie is toen geprobeerd het rijpen van de zweren te versnellen, samen met papjes e.d. Want de pijn was bijna ondraaglijk.
Maar nee .. maak je niet ongerust; het geneest vanzelf.

Als ik zoiets lees, kan ik inderdaad boos worden. Theorie is zoveel makkelijker als de praktijk soms is.

Isabella werd toch al een paar jaar niet meer TB bekapt en desondanks hoefbevangen ?

Ik heb vorig jaar de filmpjes gezien van haar. Groot gelijk dat je er toen een DA bij gehaald hebt.
Het liet zich zo pijnlijk en heftig aanzien, nmm. ben je dan met pure dierenmishandeling bezig als je dat vanzelf wilt laten genezen Boos!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:42

Arabesk schreef:
Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.

Het spijt me Arabesk maar van het onderstaande verhaal ben jij eerder al op de hoogte gesteld door de eigenaar van het paard. Diegene heeft echter nooit een reactie van jou terug gehad.
Het lijkt erop dat je met bovenstaande opmerking gewoon keihard staat te liegen Boos!
Om toch maar vooral iedereen er van te overtuigen dat ALLEEN NB de methode is.
Onderstaand verhaal is 1 van de rampscenario's van NB. Verhalen die kennelijk maar liever in de doofpot gestopt worden.
De naam van de eigenaar van het paard houd ik anoniem.
Het paard heeft 2 operaties moeten ondergaan en een lange revalidatie om weer fatsoenlijk te kunnen lopen !!!
Het arme dier heeft minstens 2 jaar stikongelukkig gelopen omdat een NB'er meende dat deze methode toch echt de enige was om het paard te helpen Boos!

Ik kan me dus behoorlijk kwaad maken op NB'ers die kennelijk niet zoveel verstand van zaken hebben en een dier maar aan laten modderen met pijn.
Lees en huiver :

"Mijn paardje bleek verschillende ingekapselse hoefzweren te hebben en een overrekte pees (die aan de achterkant loopt) omdat hij veel te plat was gezet en helemaal op zijn zool en straal liep.

Bij 1 hoef hebben ze zijn straal en hoefbal moeten verwijderen omdat dat 1 grote ontsteking bleek te zijn.

Bij de andere hoef had hij hele gaten gekregen.

Voordat ik hem kocht wist ik weinig tot niets van NB.
Ik heb toen navraag gedaan wat nu te doen, ze ( NB'er) stelde voor nog door te gaan terwijl hij al meer dan 1 jaar kreupel liep. Dit kwam (volgens hun) omdat hij hele erge hoefkatrolonsteking had en deze manier van bekappen zijn enige hoop was op een normaal leven. Ook was tegen 1 van de vorige eigenaren gezegd (bleek achteraf) dat hij voorlopig niet gereden mocht worden totdat zijn hoeven volledig waren teruggegroeid (dat kon een jaar duren).

Min eigen normale hoefsmid zei dat dit absoluut niet normaal was en heeft mij door gestuurd naar de kliniek.

Daar hebben zij ook foto's gemaakt en gezegd dat dit absoluut niet normaal was.
(achter staat hij van nature wel wat platter, maar dat blijken meerder paarden te doen).
Voor stond hij zo plat dat hij helemaal door zijn koten zakte en moeilijk met zijn benen onder zijn lichaam kon staan)

Gelukkig is hij weer volledig de oude!!! En rij ik hem zonder problemen (hij zit nog wel vast in zijn rug, maar dat komt nog wel).

Ook hebben ze in kliniek niets van HKO kunnen vinden."

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:52

Isapaardje schreef:
Maar helemaal boos word ik dan over zo'n uitspraak; ook citaat van hoefnatuurlijk:
maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren.

Ik ga hier niet eens commentaar op geven, want dat komt er echt niet aardig uit Lips are sealed

En daar sluit ik me helemaal bij aan Stoom uit je oren