Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[/quote]Citaat:Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren
SpikyBlue schreef:Tja sizzle er wordt nog steeds beweerd dat het niet erfelijk is, maar ik heb geleerd van wel...
Dani62 schreef:@HoeftNiet; even een serieuze vraag over een serieus onderwerp over iets dat ik mijn serieus afvraag...
Hoe kan HKO nu erfelijk zijn als HKO nog niet eens bestond bij de wilde paarden van 'vroegah'? En als HKO erfelijk is, wat zijn volgens jou dan de oorzaken ervan? Er is toch al wel een heel rijtje oorzaken bekend inmiddels en ik zie niet in hoezo er een erfelijke factor mee zou spelen.
Ik geloof er niet in, hoezo jij wel? .. Just curious ..
KiWiKo schreef:zoals ik al eerder aangegeven heb in deze discussie......... is dat elk paard dat ooit op een kliniek heeft gestaan of onder behandeling is geweest van een va is in het wild leeuwenvoer.........
Dani62 schreef:@HoeftNiet; even een serieuze vraag over een serieus onderwerp over iets dat ik mij serieus afvraag...
Hoe kan HKO nu erfelijk zijn als HKO nog niet eens bestond bij de wilde paarden van 'vroegah'? En als HKO erfelijk is, wat zijn volgens jou dan de oorzaken ervan? Er is toch al wel een heel rijtje oorzaken bekend inmiddels en ik zie niet in hoezo er een erfelijke factor mee zou spelen.
Ik geloof er niet in, hoezo jij wel? .. Just curious ..
Yinari schreef:Henny_w: Iedereen hier is het er allang over eens dat voeding bij hoefbevangenheid de hoofdoorzaak is. We hadden het in dit geval ook over mechanische hoefbevangenheid, zoals Kymalin dat zo mooi verwoord heeft.
Daarnaast vind ik dat je een beetje makkelijk over het gegeven heen walst dat op PN flink wat informatie gegeven wordt over een gezonde voeding en leefwijze voor het paard (dus géén vette weide voor je pony nee) en dit wordt ook in de cursus NB opgenomen.
KiWiKo schreef:Het valt me op dat bij veel NB paarden en ponies echt heel hardnekkige hoefzweren voorkomen
Isapaardje schreef:Over zweren en hoefbevangenheid .. even citaat van hoefnatuurlijk over bevangenheid:
Je ziet bij hoefbevangen paarden dan ook vaak een abces ontstaan, meestal bij de kroonrand. Wees hier niet ongerust over, dit is normaal en geneest vanzelf weer.
Nou makkelijk gezegd .. vorig jaar had mijn pony door bekapping na bevangenheid 2 hoefzweren gekregen. Ik maakte me WEL ongerust, want het dier verging van de pijn. Kon niet meer lopen en had totaal opgezwollen benen tot de knieën. DA heeft haar een pijnstiller in de bloedbaan moeten spuiten. Met medicatie is toen geprobeerd het rijpen van de zweren te versnellen, samen met papjes e.d. Want de pijn was bijna ondraaglijk.
Maar nee .. maak je niet ongerust; het geneest vanzelf.
Als ik zoiets lees, kan ik inderdaad boos worden. Theorie is zoveel makkelijker als de praktijk soms is.
Arabesk schreef:Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.
Isapaardje schreef:Maar helemaal boos word ik dan over zo'n uitspraak; ook citaat van hoefnatuurlijk:
maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren.
Ik ga hier niet eens commentaar op geven, want dat komt er echt niet aardig uit