[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:17

Leuke foto's Haf-jessie.
Met onze Victor gaat het eigenlijk nog steeds heel goed (afkloppen)
Hij is goed door deze eerste vorstperiode gekomen, heeft ondanks de harde ondergrond toch lekker buiten gelopen en is er niet slechter van geworden ondanks dat hij buiten weleens gek deed met die bevroren grond.

Ik ga nu ter ondersteuning glucosamine-chondroitine met MSM bijgeven van AP.
Daar heb ik zoveel goede ervaringen over gehoord dus dat is het proberen waard. Ik ben benieuwd of hij daar idd elastischer van wordt in de bewegingen. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee misschien?

Na een aantal maanden echt basistraining en buitenritjes is het hoogteverschil tussen de twee billen ook zienderogen verminderd. Hij loopt ook niet meer uit zichzelf naar buiten te kijken met linksom rijden, hij kan op die kant al redelijk inbuigen. Is ook ruimer geworden op links. Eerst kon je heel goed voelen dat hij linksom zijn passen niet afmaakte en daardoor korter aanvoelde. Maar nu is het op allebei de kanten nagenoeg gelijk.
Misschien komt die startkaart er toch nog wel voor het komende buitenseizoen Haha!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:50

Goeie berichten maikeltje.
TOP OK dan!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:48

Maikeltje: Super dat je paard nog steeds goed loopt! Lang leve tildren.

Haf_Jessie: Wat een leuke foto's! Een fraai stel is het zo bij elkaar. Leuk dat ze het samen goed kunnen vinden.

Met Twister gaat het ook goed. In de wei loopt hij niet meer onregelmatig. Wel zie je inderdaad ook dat hij linksachter wat korter loopt. Omdat hij zo goed loopt, wil ik misschien met hem aan de slag gaan. Maar door zijn temperament loopt hij eerst alleen maar te rennen en bokken ed met freestylen/dubbele lijnen. Dit is dan toch te zwaar voor zijn benen en aan het eind gaat hij dan wat onregelmatig lopen. Misschien is het beter om van de zomer te gaan kijken wat hij nog aan kan, want hopelijk houdt hij zich dan wat rustiger Haha! Maar helemaal goed zijn zijn benen dus niet, omdat hij na een flinke renpartij onregelmatig gaat lopen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:44

maikeltje schreef:
Leuke foto's Haf-jessie.
Met onze Victor gaat het eigenlijk nog steeds heel goed (afkloppen)
Hij is goed door deze eerste vorstperiode gekomen, heeft ondanks de harde ondergrond toch lekker buiten gelopen en is er niet slechter van geworden ondanks dat hij buiten weleens gek deed met die bevroren grond.

Ik ga nu ter ondersteuning glucosamine-chondroitine met MSM bijgeven van AP.
Daar heb ik zoveel goede ervaringen over gehoord dus dat is het proberen waard. Ik ben benieuwd of hij daar idd elastischer van wordt in de bewegingen. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee misschien?

Na een aantal maanden echt basistraining en buitenritjes is het hoogteverschil tussen de twee billen ook zienderogen verminderd. Hij loopt ook niet meer uit zichzelf naar buiten te kijken met linksom rijden, hij kan op die kant al redelijk inbuigen. Is ook ruimer geworden op links. Eerst kon je heel goed voelen dat hij linksom zijn passen niet afmaakte en daardoor korter aanvoelde. Maar nu is het op allebei de kanten nagenoeg gelijk.
Misschien komt die startkaart er toch nog wel voor het komende buitenseizoen Haha!

Denk wel dat je na een maandje ofzo al verschil begint te zien en voelen met de supplementen van AP hoor.
Super zeg!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:14

Ps het was gisteren een jaar geleden dat we dit topic zijn gestart....

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:05

jemig zeg, wat en tijd al. Toen begon alle ellende met jessie. Jenny jij woont trouwens vlakbij mij, ik sta bij vijfhuizen in de buurt met mijn paardjes, en jij? groetjes eline

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:09

Iedereen trouwen een Party!! Gelukkig Nieuwjaar gewenst!
En een gezond jaar voor jullie en de paardjes natuurlijk ook Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:50

Ja, gelukkig nieuwjaar en hopelijk voor onze paarden met name een gezond 2008 Go jij! Go jij!

Haf_Jessie: Ben je verhuisd met je paarden? Of heb ik het fout dat je eerst in Santpoort of zo iets stond? Ik sta in ieder geval in Heemstede. Dus niet echt dicht bij Vijfhuizen, maar ook niet heel ver Lachen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:25

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:26

Van mij ook een gelukkig nieuwjaar voor iedereen!

Fijn dat het met Twister en Victor goed gaat!
Met Evita gaat het ook goed nu, ze loopt helemaal zuiver aan de longe (ik durf het eigenlijk bijna niet meer te zeggen Bloos ).
Alleen als ze rechtsom erg gaat verruimen lijkt ze soms de eerste paar passen een klein hupsje te maken. Haar galop was de keren dat ik het gezien heb nog wat stijf (en vaak overkruisd), maar dat vind ik niet zo vreemd met haar bijna 22 jaar en na ruim een jaar op rust gestaan te hebben.

Als het zo goed blijft gaan ga ik deze lente, zodra de ruiterpaden weer goed zijn, denk ik een beetje proberen op te bouwen met wat kleine drafjes onder het zadel. Van de veearts heb ik al lang groen licht, maar ik durf zelf nog niet zo goed Haha!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:29

Ireentjuh Fijn om te horen dat het berg opwaarts met Evita gaat zeg, en dat je groen licht hebt gekregen van de DA.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:24

@Zamero: Leuke foto's! Het bruine paard lijkt me vrij groot, klopt dat Haha! Mooi paard! En heb je je hafje geschoren of zijn de foto's van van de zomer. Heeft ze al een buikje?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:32

Mooi paard heb je Zamero, hij komt imposant over op de foto's Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 09:06

jenny, ik stond in hoofddorp, en ben afgelopen juni verhuisd naar vijfhuizen. Ik huur een paddock met 2 boxen waar ze zelf inkunnen, dus staan lekker altijd buiten, jessie is er echt van opgeknapt vind ik. Zondag komt de chiropractor weer langs, die is 1 mand geleden ook geweest. Ben benieuwd

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:38

Jennyxx Hij is 1.73, maar hij lijkt denkt ik ook groter omdat ik zelf ook klein ben (namelijk 1.65).
Nee ik heb mijn haflinger net geschoren, het zijn foto's van september.
Scheren doe ik haar niet aan, want dan gaat ze helemaal door het lint (en dat heb ik nu liever niet met de dracht, ze is al heet genoeg)

Ze is nog niet super dik, maar heeft wel een leuk zwangerschaps buikje echt schattig hoor!

Zal morgen wel wat foto's van haar laten maken, dan show ik ze wel even Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:05

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:57

Jennyxx Ik heb gereageerd in je topic Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:04

Dank je wel Ja

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:20

@ Jennyxx: Weet je al wat je gaat doen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:08

Ja ik ben ook benieuwd

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:53

Wolken schreef:
@ Jennyxx: Weet je al wat je gaat doen?

Ik weet het nog niet.... Eigenlijk ben ik niet een persoon die zijn paard weg doet. Ik voel me dan ook zo erg schuldig naar Twister toe. Schuldig omdat ik een ander paard er bij heb genomen. Rationeel heb ik er vrede mee dat ik dit keer een paard heb gekocht waar ik op kan rijden. Als ik had gewacht tot jonge Twister oud is en overleden is, ben ikzelf te oud om westrijden enzo te rijden. Maar emotioneel...

Ik sta een beetje met mijn rug tegen de muur. Zelf houden is eigenlijk te duur en Twister is nu ook niet helemaal gelukkig. Hij staat alleen met mijn merrie op de wei en zij speelt niet. Naast hen op de wei staan 2 ruintjes die erg spelen. Twister probeert vaak over het schrikdraad mee te spelen, maar dat gaat natuurlijk niet. Helaas mag hij niet op die wei. Omdat hij zich wat verveelt, wil hij ook graag van de wei gehaald worden. En wordt hij jaloers als ik mijn merrie er af haal om te rijden. Tijd om ze allebei te doen, heb ik niet altijd en een verzorgster heb ik nog steeds niet gevonden..

Misschien moet ik het maar gewoon proberen op de hengstenwei. In het andere topic raadde de bokkers mij dat aan. Hij kan daar inderdaad lekker ravotten. Toch heb ik het gevoel dat ik hem daar dump. En Twis is zo'n mooie pony en kan goed lopen. Momenteel is hij niet kreupel. Moet ik niet iemand vinden die een beetje met hem aan de slag gaat en hem veel aandacht geeft. Maar waar vind ik die? Tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden.

Waarschijnlijk ga ik toch maar die hengstenwei proberen in het voorjaar.. Het zou een pak van mijn hart zijn als Twister gelukkig is. Hopelijk wordt mijn schuldgevoel dan minder. Twister verdient het om gelukkig te zijn, net als elk ander paard en hij verdient het niet minder omdat hij niet volledig kan rijden! Verdrietig

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:39

Dat lijkt mij ook een goede keus, hoe moeilijk het ook is.
Je moet tenslotte ook aan je twister denken Knipoog

Heel knap van je hoor!

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:28

Hallo allemaal

Afgelopen dinsdag is er bij mijn paard een gecombineerde spatvorming geconstateerd cat 3-4. DA gaf 2 opties:
1: in laten slapen
2: Tildren behandeling met eerste 6 weken volledige boxrust tussen twee halstertouwtjes in, vervolgd door nog 6 weken boxrust met af en toe aan de hand stappen. Na drie maanden nog een behandeling met Tildren en dan de komende 6 maanden tot 2 jaar maar afwachten... O ja en natuurlijk ook spatbeslag.

Mijn wereld stortte in elkaar toen ik dit hoorde. Mijn paard is namelijk een engels volbloed en ik doe hem er echt geen plezier mee om hem zo in stal te laten staan.
Wat mij ook opviel aan deze topic is dat er veel mensen zijn die hun paard juist WEL mogen laten bewegen.
Ik zou het heerlijk voor hem vinden als hij alleen nog maar op de wei kon staan (wel pijnloos) Hij hoeft van mij echt niet meer te rijden als dat niet kan, maar wat is wijsheid?
Hij wordt in april pas 8 jaar dus als hij nog lekker, maar vooral pijnloos op het land kan staan voor de rest van zijn leven ben ik echt al heel erg blij.

Voor de duidelijkheid; hij heeft dus afbraak EN botwoekering in het linkerachterbeen.

Welk advies zouden jullie geven?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:47

Dat is een heftige uitslag zeg..
Waarom kiest jouw veearts na de tildren behandeling voor zo'n lange periode van absolute boxrust? Volgensmij heb ik dat nog niet eerder gehoord bij spatpaarden. Bij mijn pony hebben we tildren overwogen, maar dan zou ze daarna juist voor een bepaalde periode gewoon het land op mogen.
Mijn ervaring is dat beweging juist heel belangrijk is. Als Evita 24 uur op stal heeft gestaan (komt maar zelden voor), dan komt ze al een stuk stijver haar stal uit. Afgelopen zomer heeft ze door een scheur in haar pijpbeen wel 6 weken boxrust moeten hebben, maar dat was niet fijn voor haar spat!

Hoe lang is je paard al kreupel? Ik zou niet meteen voor inslapen gaan. Is een second opinion door een andere dierenarts misschien een optie? Ik weet niet hoe je paard er aan toe is natuurlijk, maar ik zou zelf denk ik gaan voor een langere periode van weidegang, eventueel met tildren en corrigerend beslag.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:49

Ja best wel heftig he.

Je advies van een second opinion ga ik ook nog zeker doen hoor voordat ik ook maar een beslissing maak.
Waarom hij ervoor kiest voor die volledige boxrust snap ik nu ook niet meer, nadat ik dit topic heb gelezen. Als hij gewoon weidegang mag hebben gaan we zeker voor de behandeling. Misschien heeft het te maken met het feit dat hij een gecombineerde spatvorming heeft, dus en veel afbraak van bot en kraakbeen en veel botwoekering.
Bedankt in ieder geval nog voor je reactie, ben ik erg blij mee!

Storm is nu trouwens ongeveer 3 weken heel erg kreupel en daarvoor was hij licht kreupel. Daarmee gaf hij toen al aan dat hij pijn had, dus ja totaal ongeveer 5 weken denk ik nu. En hij staat al die tijd al stil helaas...