[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:36

Dan bedoelde ik de kruidenmix, de laminix van de paardendrogist. Bevat oa basilicum, oregano, brandnetel, paardenbloem, rozenbottel, knoflook en selderij. Dit is eventueel ook zelf samen te stellen (alleen de onderlinge verhouding is onbekend).

Laminaze is wat anders (en niet alleen in prijs).

Hier staan deze producten:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=119

De podocomplex wilde ik eerst gaan geven, maar is er niet meer van gekomen omdat ze dus hoefzweren leek te hebben op het laatst en ik toen meer aan 'hepar sulfur' had om die eruit te krijgen.

Ik heb nog niets over een liksteen voor bevangen paarden gehoord of gelezen. Of bedoel je himalaya liksteen? Die wil ik volgende week eens eentje gaan kopen als ik toch naar Wielens ga voor het ander. Kijken of het nu echt zulke goede geweldige stenen zijn als wordt beweerd Clown (moet voor de geitjes toch een liksteen hebben en kunnen zij de witte koeienblok van Isabella hebben).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:08

Isapaardje: ik ben in de war, ik heb de laminix gegeven.
Over de liksteen, nee dat is niet de hymalaya liksteen. Ik ga straks naar de winkel waar ik hem (geloof ik) gezien heb. Als ik weet hoe het heet meld ik het.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:55

Ik ben net terug van de fouragehandel en daar kennen ze de liksteen dus niet. Maar met de beste wil van de wereld kan ik me niet bedenken waar ik dat ding dan heb gezien.
Zou ook ergens op een website voor bijv. paardevoer kunnen zijn.
Misschien dat iemand anders weet waar ik het over heb.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:23

Misschien die hele dure die ze ook bij de paardendrogist verkopen en waar MSM en extra biotine in zit?
Hij is niet speciaal voor hoefbevangenheid, maar wel voor paarden met hoefproblemen (scheuren, slechte hoorngroei) en vachtproblemen.

Hij heet Horslyx Mobility; weegt 5 kg en kost bijna 24 euro Slapen .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:18

Nee het was echt voor hoefbevangen paarden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:22

Nee ik kan niet gevonden krijgen wat je bedoeld.
Wel vond ik op een site van een dierenarts deze vrij simpele en beknopte omschrijving van bevangenheid:

HOEFBEVANGENHEID
Een ontsteking van de hoeflederhuid. Door ophoping van ontstekingsproducten tussen de hoeflederhuid en de hoornlaag van de hoef kan hoefbevangenheid leiden tot het loslaten van de hele zool en eventueel tot kanteling van het hoefbeen.
Het kan ontstaan door voedingsfouten (teveel aan eiwit-/ koolhydraatrijk voedsel of een te rijk weide/voorjaarsgras), te weinig beweging en/of een slechte leverfunctie. Door het teveel aan eiwit dat als gevolg van deze drie factoren ontstaat komen er extra afvalstoffen in het bloed terecht, die door de lever zou moeten worden gezuiverd.

Fructaan hoort hier zeker ook bij (bij voedings"fouten").

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:10

Het lijkt me een oud en achterhaald stukje over hoefbevangenheid. Eiwit krijgt de schuld en fructaan wordt inderdaad niet eens genoemd!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:06

Toch wil ik het eiwit niet helemaal uitvlakken. Net zo min als koolhydraten (zetmeel) in het voer. Een teveel van beide kan net zo goed ernstige problemen met de stofwisseling geven, zeker bij een eventueel tekort van voedingsstoffen die nodig zijn om eiwit/koolhydraten af te breken tot nuttige stoffen. Dat gebeurd oa in de lever. En als die niet goed is door wat voor omstandigheden dan ook, dan krijg je net zo goed bevangenheid (is bij mijn paardje zo). Fructaan kan in zo'n geval toch een veel mindere rol spelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:42

Mee eens maar heb laatst een onderzoek gelezen waarbij ze een gezonde (lees nog nooit bevangen geweest) groep paarden een "overdosis" eiwitten en een andere groep paarden een "overdosis" fructaan gaven. Alle paarden die het fructaan hadden gehad waren binnen 24 uur hoefbevangen en van de eiwit groep 1 of geen, weet niet meer precies. Trouwens... afschuwelijke onderzoeken dat je gezonde paarden hieraan onderwerpt Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:18

Ja dat onderzoek ken ik; is in Engeland onderzocht. En inderdaad ... je zult maar proefpaard zijn Boos!

Maar ik doelde meer op koolhydraten (oftewel zetmeel) als boosdoener nr. 2 dan eiwitten. Eiwitten spelen wel mee, maar in mindere mate (meer omdat ze ook via de lever gaan en als de lever niet meer wil; tja dan houdt het op).
Koolhydraten zitten ook in gras, maar ook in granen, net als suikers. Ik weet alleen niet hoeveel onderzoek naar koolhydraten is gedaan in het voer. Wel merk ik dat steeds meer fabrikanten ook voeders op de markt brengen met een laag suiker & zetmeel gehalte ... zag gister dan Equisanum een muesli heeft met maar 14% suiker & zetmeel.
Er wordt dus door steeds meer merken toch "nagedacht" (ik zet het tussen haakjes, want ze verkopen graag dingen waar vraag naar is. Weet dus niet of ze het daarom doen, of dat ze echt nadenken wat ze in hun voer stoppen ... Zijn ook fabrikanten die speciaal voer maken voor hoefbevangen paarden, maar er dan BHT in doen om het langer houdbaar te maken ... en da's weer niet goed voor de lever bij langdurig voeren Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:23

Ik kreeg laatst op Paard & Passie de nieuwe folder van Pavo in de hand geduwd. Staat ook in dat Nature's Best en de Summer Fit koek uitermate geschikt zijn voor paarden met hoefbevangenheid. Als ik in dit topic dan terugblader en lees hoeveel suiker er in de Summerfit koeken zit en dat Nature's Best ook de nodige zetmeel en suikers bevat dan baal ik ook dat Pavo dat dan in haar folder zo stellig beweert! Op het moment dat mijn paardje bevangen werd voerde ik ook Nature's Best, moest er meteen mee stoppen van de dierenarts.

Het beste is toch dat je je verdiept in wat er nu werkelijk in het voer zit en niet op wat de merken beweren. Blij dat dit topic bestaat!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:38

Ik wil binnenkort de Subli Zonder en de Subli Lucerne gaan proberen. Beide bevat geen melasse.
Ik wil dat gaan geven aan mijn 'gezonde' paarden. Indiana (hoefbevangen geweest 2005) houd ik gewoon op de Spillers, Happy Hoof, want daar doet ze het super op.
Ik ben van mening dat ook de gezonde paarden wel wat minder suikers kunnen hebben.
Heeft hier iemand ervaring met dit voer.

Wat doen jullie nu: staan de paarden nog op het land? Gister had ik bedacht dat ik ze 's middags een uurtje in het land zou zetten. Toch nog even van de tevoren op de fructaanindex gekeken en die stond op stijgend, 18.
Ik heb ze maar in de paddock gelaten. 'k Vind het wel sneu, maar ik het durf het niet aan.

Ik heb ook wel eens gesproken met iemand van Pavo over de koolhydraten, maar het is net alsof je van een andere planeet komt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:42

Vanaf dat het 's nachts onder de 10 graden is heb ik ze niet meer in de wei staan, maar alleen nog in de paddock met hooi. De twee shetjes staan nog wel in de wei maar die zijn niet bevangen gevoelig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:49

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:31

Dan heeft Isabella nog meer gras Bloos

Daar staat ze 24 uur per dag op en kan ze verdeeld over die 24 uur toch wat knabbelen (voorzover ze er nog wat vanaf krijgt). Een keer per dag mag ze even het lange gras in; ook met dit weer.

Hoewel de fructaan index hoog staat, vraag ik me af hoe het werkelijk zit met het fructaan en het zetmeel in het gras. Gras groeit nu toch niet meer? De plant is volgens mij in rust (zoals bomen ook een sapstroom stilzetten) en daardoor vindt er nauwelijks fotosynthese plaats, ook niet met zon. Maar dat is wat ik mij meen te herinneren van vroeger van school met biologie. Ik hoor dan ook heel graag als het fout is.

Maar vaak hoor je in de winter weinig over bevangen paarden, terwijl juist het gros toch op de winterweide wordt gezet. In de winter is Isabella altijd op haar best overigens, ondanks dat ze dan juist veel meer gras kreeg omdat ze dan op het hooiveld aangrenzend aan haar wei mocht lopen van de boer. Dit jaar ga ik dat overigens maar niet meer doen.

Maar over die suikers ... ja er zit veel in in de pavokoek (31%, waarvan 7% suiker).
Maar als ik dan naar voeders kijk die de suiker&zetmeel norm vermelden dan is 30% vrij laag.
23% suiker&zetmeel zit in de Subli ponybrokken (da's nog minder) en maar 14% in Equisanum fibermuesli, maar bijv. 50% in de granen/kruidenbrok van Masters.

Nog mooier is het als een fabrikant vermeld hoeveel procent van dit getal dan weer suiker is (Pavo doet dat oa).

Maar ik besloten dat ik maar helemaal geen krachtvoer meer ga geven, alleen nog een grasmengsel zonder melasse en met 2,5% fructaan. Voor vitaminetoevoer kies ik dan toch maar de pavo koek, omdat ik er andere supplementen simpelweg niet inkrijg Haha!

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:35

wat ook een eiwit arm voedings supplement is is eiwitarme muesli, zeker erg lekker en gaf ik ook aan mijn shet die stond soms gewoon strak van hooi van hetzelfde jaar of vroeg voorjaar. haar gaf ik altijd hele oude balen hooi (rook niet lekker maar ze deed het er erg goed op) veel peen (vinden ze altijd lekker) soms een appeltje en eiwit arme muesli (handje per keer) zo krijgen ze toch genoeg voeding binnen en gevarieerd. in de winter als het erg koud is en ze zijn toch nog bevangen koelen de hoefjes wel lekker in de sneeuw of regen wat ze weer erg lekker vinden en ze minder pijn geeft.
zo sukkel ik ook elk jaar weer door met mijn bolleke en ze doet het al weer bij ons wat jaartjes goed.
en dat terwijl de vorige eigenaar haar naar de slager wou brengen omdat ze niet meer kon lopen.
ze stond op een weiland van een paar hectare hoog gras, vind je het gek, beestje bleef eten en verging van de pijn en kon geen stap meer zetten. zo zielig.
na ons dieet doet ze het weer super goed.
Afbeelding

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:37

donjalover schreef:
wat ook een eiwit arm voedings supplement is is eiwitarme muesli, zeker erg lekker en gaf ik ook aan mijn shet die stond soms gewoon strak van hooi van hetzelfde jaar of vroeg voorjaar. haar gaf ik altijd hele oude balen hooi (rook niet lekker maar ze deed het er erg goed op) veel peen (vinden ze altijd lekker) soms een appeltje en eiwit arme muesli (handje per keer) zo krijgen ze toch genoeg voeding binnen en gevarieerd. in de winter als het erg koud is en ze zijn toch nog bevangen koelen de hoefjes wel lekker in de sneeuw of regen wat ze weer erg lekker vinden en ze minder pijn geeft.
zo sukkel ik ook elk jaar weer door met mijn bolleke en ze doet het al weer bij ons wat jaartjes goed.
en dat terwijl de vorige eigenaar haar naar de slager wou brengen omdat ze niet meer kon lopen.
ze stond op een weiland van een paar hectare hoog gras, vind je het gek, beestje bleef eten en verging van de pijn en kon geen stap meer zetten. zo zielig.
na ons dieet doet ze het weer super goed.
en een paar keer per jaar een vitamine spuit (net als wormenkuur) is ook goed voor genoeg vitaminen
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:13

Vandaag bij René Wielens in Haaksbergen geweest.
Weer overladen met advies, informatie (in de vorm van folders) van Dodson & Horrell, Hippolyt en Agrobs, alsmede diverse proefzakjes Haha!

Ik heb Pre Alpin Aspero gekocht (ruikt erg lekker en Isabella vind het ook erg lekker), maar ook een zak Safe & Sound. René liet mij wat van het voer zien en vertelde er zo enthousiast over, dat ik het toch zelf wel eens wil uitproberen.

Voor degene die ook graag voer daar willen halen, maar het te ver weg vinden, hij heeft ook een service in goedkoop verzenden. Het kost tot 30 kg slechts 5 euro voor verzending door heel Nederland.
Voor advies heeft hij graag dat mensen hem bellen ipv mailen, omdat hij dan directer vragen kan stellen om tot een goed voedingsadvies te komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:24

Zo heb ik het ook gedaan, zit hier geen dealer dus voor 5 euro verzendkosten kreeg ik een zak thuis gestuurd, doe ik best lang mee

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:50

@Isapaardje, heb je toevallig ook gevraagd wat hij van de Marstall vindt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:22

Bedankt voor de info, ik zou net weer een zak Safe & Sound gaan halen Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:40

Ik heb over diverse merken gesproken met hem. Hij verkoopt zelf ook veel merken, maar is het meest gecharmeerd van Dodson & Horrell en Hippolyt. Dit omdat deze 2 altijd hun grondstoffen gelijk houden en de kwaliteit daarvan waarborgen. Andere merken, oa Pavo, Havens, maar ook Mijten, Garvo schijnen wel eens een goedkopere grondstof te kiezen als door hoge graanprijzen de bestaande grondstoffen erg duur gaan worden. Daarmee zit er wel hetzelfde in volgens de zak, maar kan het in kwaliteit minder zijn dan anders. (waarmee het niet direct slecht hoeft te zijn). Verder is hij geen voorstander van toegevoegde E-nummers en andere houdbaarheidsverhogende factoren. Dat is dan wel gelijk het nadeel van D&H en Hippolyt, hun voeders zijn maar maximaal 4-6 maanden houdbaar. Althans dan is de aangegeven vitaminedosering gegarandeerd.
En ook vitamines zitten bij D&H en Hippolyt in hun meest natuurlijke vorm erin. Vandaar dat de gehaltes lager kunnen zijn omdat een paard alles goed kan opnemen (geen ballaststoffen). Ook de koude persing brokken (niet verhit tot 80 graden zoals bijv. pavo zijn brokken perst), is hij van gecharmeerd bij deze merken.

Ik heb me alleen nog niet helemaal zo in het voer verdiept dat ik nu direct kan vertellen over deze koude persing, geexpandeerde brok enz. René vertelde zoveel, dat ik niet alles onthouden heb. Maar daar heb ik dan die folders weer voor mee gekregen Haha!

De Pre Alpin Aspero bevalt me nu al heel erg goed. Zelfs de geiten hebben het graag (haha).

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:52

Oh nee, ik had dit topic eerder moeten lezen.
Mijn pony loopt nu ook zo rond, gelukkig weet ik het nu en spuit ik haar 4 x daags af.
bedankt voor deze informatie.
En allemaal veel suc6 met de bevangen pony's

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:39

ninavenya schreef:
Mijn pony loopt nu ook zo rond, gelukkig weet ik het nu en spuit ik haar 4 x daags af.

jij ook sterkte ermee. Je hebt toch wel de dierenarts laten komen? Met 4x per dag afspuiten alleen red je het niet vrees ik.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:28

Kymalin schreef:
ninavenya schreef:

jij ook sterkte ermee. Je hebt toch wel de dierenarts laten komen? Met 4x per dag afspuiten alleen red je het niet vrees ik.

ja, dierenarts heeft tips gegeven Knipoog