Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Stasja

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:59

Citaat:
Ik denk dat je die tijd wel nodig hebt en zeker ook ondersteuning daarna. Ik heb mijn paard laten rechtrichten ivm haar grote problematiek. Ze is 6 weken getraind, waarbij ik enkele keren gekeken heb. Nu ben ik zelf aan de slag, maar blijk toch bij de 4 lessen die er nog bij horen dat er steeds kleine dingetjes zijn die ik moet verbeteren. Maar misschien ben jij minder blond dan ik Haha!

Waar heb jij je paard laten trainen ?? Ik ben nu ook bij de AdeB aan het lessen en het kost mij wel meer dan een weekend hoor om alles door te krijgen !!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:20

Stasja schreef:
Waar heb jij je paard laten trainen ?? Ik ben nu ook bij de AdeB aan het lessen en het kost mij wel meer dan een weekend hoor om alles door te krijgen !!!

Ja precies, dat heb ik nou ook. Misschien zijn wij ook een beetje blond Blond

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:57

Stasja schreef:
Citaat:
Ik denk dat je die tijd wel nodig hebt en zeker ook ondersteuning daarna. Ik heb mijn paard laten rechtrichten ivm haar grote problematiek. Ze is 6 weken getraind, waarbij ik enkele keren gekeken heb. Nu ben ik zelf aan de slag, maar blijk toch bij de 4 lessen die er nog bij horen dat er steeds kleine dingetjes zijn die ik moet verbeteren. Maar misschien ben jij minder blond dan ik Haha!

Ik heb haar 6 weken in training gehad bij Lara Sterk in nigtevecht. En dus niet 1 wekend hoor Haha! . Na de training ben ik 2 weken aan de slag geweest, als een blinde eigenlijk. Na de eerste les van een uur, bleek waar mijn knelpunten zaten, daar mee moet ik nu aan de slag en over 2 weken terug met de hoop dat ik het verbeterd heb Haha! en dan hoor ik waarschijnlijk wat er nog meer aan schort Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:29

Toevallig kreeg ik vandaag een mailtje van iemand die me wees op deze site; http://www.paardintraining.nl

Daar staat mijn paard genoemd bij de paarden in training, want daar lesde ik toevallig al Haha! paard word hier tes genoemd, in plaats van tess. maar whats in a name.

Laat ik nu absoluut niet de indruk willen wekken dat het makkelijk is. Maar ik reageerde op een topic van iemand die dacht dat eeen weekend te lang was om een paard te trainen, toch??? Of ben ik zo blond, dat ik dat al verkeerd begreep Bloos

Komt bij dat mijn problematiek al zo ver gevorderd was, dat paard al kreupel liep. Door de ervaren instructrische is ze in 6 weken zo ver gekomen dat ze weer rad loopt, niet door mij, hoor Huilen .

Voor mij de taak het zo te houden. En in deze tak van training(dus net even anders dan de bodt) is het meeste, handwerk wat de klok slaat.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:00

Een weekend zal zeker niet te lang zijn maar ik geloof er wel in dat je binnen een weekend hebt begrepen waar het om gaat en hoe je je paard beter kan trainen.
Als dat binnen een weekend niet is geleerd dan begrijp ik niet zo goed waarom er een weekend cursus bestaat..

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:22

Heb trouwens gekeken maar kan nergens een instructeur/instructrice vinden die met rechtrichten werkt in brabant.. Kan iemand mij helpen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:06

Pb Bets van bokt eens, die is goed thuis in rechtrichten. Knipoog

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:07

Oke bedankt, heb ik gedaan.

Radila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:19

Bij paarden met hoefkatrolontsteking kan de onsteking toch weggenomen worden door medicijnen? Het straalbeen blijft dan echter wel slecht.. En dan loopt het paard toch weer zuiver en dan is er toch niet veel aan de hand en moet je er rustig aan mee doen, of zie ik dat verkeerd!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:56

Dat zie je verkeerd het gaat om het slechte straalbeen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:45

Je kunt inderdaad de pijn wel bestrijden, maar dat neemt het probleem dus niet weg. Er blijft dus wel degelijk iets aan de hand.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:35

Maar is een probleem wel een probleem als het paard er geen last van heeft?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:47

Navy schreef:

Precies! Haha!

Mijn merrie met hko 3/4 heeft goede en slechte dagen, dus ik pas me aan en kan op haar goede dagen heerlijk buiten rijden met haar! Dus ook voor ons geldt: dit probleem is geen probleem. Zolang ze het naar haar zin heeft (en dat is wel te zien), heb ik dat ook. Het vraagt alleen wel aanpassing van jezelf en je manier van rijden ...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:35

Navy schreef:

Verward
Het paard heeft nog steeds een "kapot" straalbeen om het zo te zeggen, lijkt me wel degelijk een probleem als merkt hij er door middel van medicijnen niets van op dat moment.

Iemand die suikerziekte heeft en dat door middel van medicijnen in normale banen kan lijden, heeft toch nog steeds suikerziekte????

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:30

Het gaat hier weer over rechtrichten.... No Cheer

Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage van het straalbeen door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:31

Nee Arabesk, dat is niet de enige oorzaak. In jou ogen wel, maar in de ogen van heel veel anderen niet! */o\*

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:48

Arabesk schreef:

Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage van het straalbeen door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

-Ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd, arabesk!!

-Mijn paard doet het nog goed met de rechtricht methode. maar...........ben nog beginneling, sta nog aan de wieg, maar zij doet het nog steeds goed.

Citaat:
Radila schreef:
Bij paarden met hoefkatrolontsteking kan de onsteking toch weggenomen worden door medicijnen? Het straalbeen blijft dan echter wel slecht.. En dan loopt het paard toch weer zuiver en dan is er toch niet veel aan de hand en moet je er rustig aan mee doen, of zie ik dat verkeerd!?

-Hier heb ik wat moeite mee. bij mijn paard is de diagnose; straalbeen ontsteking klasse 2 gesteld. Op mijn vraag of dit dan hko was, werd er negatief geantwoord.
-Het straalbeen is ingespoten om de ontsteking te....remmen/stoppen. Maar helaas heeft dit niet geholpen.
-Advies van da te Utrecht was om alle onderzoeken opnieuw te doen en opnieuw in te spuiten, zonder garantie dat het nu wel beter zou worden ( voor nogmaals de somma van 900 euro)

-Dus op jou vraag; dat de ontsteking met medicijnen kan worden weggenomen, zou ik met nee moeten beantwoorden, denk ik??????????( En dan heb ik het nog over klasse 2...bijna niets, eigenlijk)

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:15

Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking..aan beiden voorbenen in het laatste stadium..
daar ze ook vergevorderde rotstraal heeft moet ze op ijzers staan, maar voor de hoefkatrolonsteking weer niet..haar bot is gaan woekeren zagen we op de foto's.. (ze is ernstig verwaarloosd!!! Boos! )
wat zouden jullie doen? Ik denk dat k mn paardje moet laten inslapen Huilen

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:21

bokkig schreef:
Goof schreef:
Mijn paard had ook hoefkatrolontsteking, hij had op beide straalbenen (voor) een dikke 3.
Hij liep heel slecht, had heel veel pijn en 10 minuten stappen was al teveel voor hem. medicijnen en speciaal beslag haalden niets uit en in het land knapte hij ook niet op.
het was zo duidelijk dat hij helemaal op was dat ik heb besloten om hem in te laten slapen uiteindelijk.

Dat is heel erg, dat je je paard op zo'n manier verloren hebt.
Ik hoop dat je je zelf nu meer gaat verdiepen in het voorkomen van hoefkatrolontsteking. Heel internet staat vol met studies die aangeven dat er verbetering, zo niet genezing mogelijk is.
Ook mijn paard had in 2004 fase 3 toen ik hem overnam voor de vleesprijs.
Ijzers eraf, natuurlijk bekappen, veel vrije beweging, natuurlijk voer en zonder medicijnen en hij loopt beter dan ooit en er is geen enkele reden meer om hem niet in het land der levenden te laten verkeren...

Wie zegt dat jouw paard geen pijn heeft?? Hij kan nog zo goed lopen!
Mijn paard heeft nooit kreupel gelopen, reed dressuurlessen met haar etc en heeft hoefkatrolontsteking stadium4 met heel erg veel pijn!!
Mijn paard heeft altijd op karakter gelopen, misschien jouw paard ook..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:20

Arabesk schreef:

Overmatige slijtage kan OOK veroorzaakt worden door verkeerd berijden. Juist door het verkeerd berijden krijg je een verkeerde belasting wat uiteindelijk voor slijtage KAN zorgen. Lijkt me zeer logisch.
Niet alles komt neer op verkeerd bekappen en te weinig hoefmechanisme ......

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:39

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft ook hoefkatrol.
Hij heeft 3 op z'n rechterbeen en 4 op z'n linkerbeen.
We proberen de pijn te verhelpen door middel van speciaal beslag.
We doen dit om de 6 weken, alleen nu gaat het steeds slechter met mijn pony en loopt hij steeds vaker kreupel Huilen .
Gisteren en afgelopen week was hij ook kreupel... Verdrietig
En gisteren toen hij weer nieuw beslag eronder had, liep hij nog kreupel in draf dus dat was alleen maar slechter, want voor die tijd liep hij met nieuw beslag altijd heel goed.
Dus de hoefsmid zei gisteren... ja ik kom wel over drie of twee weken kijken.
En mijn ouders en de hoefsmid zeiden ook ja, als die over twee of drie weken niet goed loopt, dan houd het op ( dan moet hij dus na de slacht)
, ik vind het echt verschrikkelijk.
Heeft iemand verder nog een paard/pony gehad waarbij het wel goed is afgelopen?
Ik vind het zo erg als mijn pony misschien dan naar de slacht moet Verdrietig Huilen !
De hoefsmid heeft al zo'n gevoel dat het niet zo goed zal gaan. Verdrietig !

Nouja,
Hoefsmid zegt dat je er niks anders aan kunt doen, we hebben ook al veel geld uitgegeven aan de speciale beslagen enzo.

Alvast Bedankt,
Groetjes Rochell

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:47

Als je het topic iets verder doorleest, kom je genoeg gevallen tegen die (voorlopig) wel goed aflopen. Er zijn ook genoeg tips te vinden die je eventueel nog kan proberen, maar eerlijk is eerlijk, als je paard echt pijn heeft en niet beter wordt dan hij nu is, is dit misschien wel de beste oplossing voor je paard.

Succes ermee!!!

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:57

Goof schreef:
Als je het topic iets verder doorleest, kom je genoeg gevallen tegen die (voorlopig) wel goed aflopen. Er zijn ook genoeg tips te vinden die je eventueel nog kan proberen, maar eerlijk is eerlijk, als je paard echt pijn heeft en niet beter wordt dan hij nu is, is dit misschien wel de beste oplossing voor je paard.

Succes ermee!!!

Dankjewel Knipoog

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:31

Arabesk schreef:

Dan mag jij mij gaan uitleggen (alhoewel..) waarom mijn paard sinds het rechtrichten alles weer met plezier doet? En nee, me paard zegt het niet, maar ik merk het in haar doen en laten, met rijden hoor ik ook vaak hoe enthousiast ze is met het rijden. Mijn paard was echt ontzettend scheef, en nu met rechtrichten krijgt ze de juiste bespiering, en loopt ze echt goed. Verkeerde bekapping? Mwah, nee hoor, als er 1 een goede smid is dan is het de mijne wel. Langdurig stilstaan? Mijn komt echt wel buiten, ze staat alleen 's nachts op stal.
Ik vind dat je ook naar andere theoriën moet kijken arabesk, alhoewel, iedereen zal wel zijn eigen theorie blijven geloven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:55

Vraagje. Hoe kan je gaan rijden (rechtrichten) met een paard wat kreupel loopt?
Ik bedoel, zolang een paard kreupel loopt ga ik er niet mee trainen. Dat is toch dierenmishandeling? Of zie ik dat helemaal verkeerd?