[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:39

Oh man, wat is dat moeilijk, die periode doorkomen met een paard dat zoveel pijn laat zien. Ik weet van mezelf dat je dan alles, maar dan ook echt alles uit de kast wilt trekken om te zorgen dat het overgaat.
Jannepauli, nogmaals veel sterkte.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:51

@ Ash Heeft je Haf wat schilfertjes in zijn staart? Dit kun je vooral goed zien bij de staartwortel. Dit veroorzaakt ook jeuk. Ik dacht altijd dat Flavio last had van zomereczeem, maar hij heeft het nu ook (voor het eerst in zijn manen) en ergens gelezen dat dit ook kan komen door teveel suikers. Ook krijgt hij weer een beetje vetje bij zijn schouder, dus een stap terug met het hooi en meer aan het werk.

Magnesium kan volgens mij altijd, heb ik bij Flavio in het begin ook gegeven, al wist ik de waarde niet. Is handig om van te voren te weten, maar baadt het niet dan schaadt het niet, het kan geen kwaad.

Wat houdt zo'n drainagekuur in?

@ JP Het is verschrikkelijk je paard met zoveel pijn te zien, je doet alles wat je kan en het heeft echt tijd nodig. Heel veel sterkte en hopelijk gaat Paulie snel met sprongen vooruit :(:) Nu blij zijn met elk klein dingetje : dat ze wat beter uit haar ogen kijkt, af en toe naar buiten gaat en zelfs al heeft gerold, elk stapje is er 1 :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:28

flavlip schreef:
@ Ash Heeft je Haf wat schilfertjes in zijn staart? Dit kun je vooral goed zien bij de staartwortel. Dit veroorzaakt ook jeuk. Ik dacht altijd dat Flavio last had van zomereczeem, maar hij heeft het nu ook (voor het eerst in zijn manen) en ergens gelezen dat dit ook kan komen door teveel suikers. Ook krijgt hij weer een beetje vetje bij zijn schouder, dus een stap terug met het hooi en meer aan het werk.

Magnesium kan volgens mij altijd, heb ik bij Flavio in het begin ook gegeven, al wist ik de waarde niet. Is handig om van te voren te weten, maar baadt het niet dan schaadt het niet, het kan geen kwaad.

Wat houdt zo'n drainagekuur in?

Ja zijn indd ook veel schilvers. Smeer het nu veel in met olie (bio oil)
Hij heeft het nadat het zo erg is gaan vriezen eigelijk. :(
Ik heb hem juist nu van kuilgras afgehaald en hij staat nu op graszaad met weidehooi. Maar dat kreeg hij ervoor ook al een tijdje.

Drainage kuur is om alle afvalstoffen uit het lichaam te halen. Heeft vorige keer goed gewerkt toen hij niet meer wilde afvallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:38

Jannepauli schreef:
geerke schreef:
ik denk dat het moeilijk wordt om er styrofoam onder te plakken....ik denk dat je deze fase even door moet,zodra ze iets minder pijn heeft is het misschien wel te doen.
Maar wat ik begrijp heeft ze nog aardig wat pijn |(

Is haar manekam ook hard of juist niet?
Ik hoop dat de medicijnen gaan werken en dat ze weer iets gaat bewegen :(:)

Ja, helaas nog steeds veel pijn. Zojuist bij het poetsen ging ze ook regelmatig met de meest aangedane voet omhoog staan. Voeten zijn allemaal nog erg warm.
Waar Ash over schrijft, die doffe vacht: Pauli ziet er ook zo armoedig uit. Vacht voelt dood, dof aan.Er komt enorm veel haar vanaf.
Ik denk erover om toch bloedonderzoek te laten doen, wil toch wel weten of er nog wat anders gaande is. Snap nog steeds niet dat de verslechtering zo snel gegaan is.. ze was zo goed, smid hartstikke blij met de hoeven.. drie weken geleden nog maar.

Ash: ja, je zou een drainage kuur kunnen overwegen.
Magnesium kan werken maar ik denk wel dat je dan eerst zou moeten weten hoeveel ze al via de voeding binnenkrijgt ( hooi testen) of dat er via bloedonderzoek aantoonbaar tekort is. Je kunt het wel geven maar verwacht er nite te veel van.

bloedonderzoek kan nooit kwaad....neem de schildklierwerking ook even mee ;)
Die hoort de stofwisseling te regelen en te zorgen dat afvalstoffen zich niet ophopen(even heel kort door de bocht)
Mijn Pablo stond er ook zo bij,en waar een emmer medicijnen niets of weinig deed ,deed de levothyroxine daarintegen wel iets.
Bij Pablo toen het verschil tussen leven en dood.
(Maar krijg je dierenarts maar eens zo gek)
Desnoods een maand of vier op levothyroxine,die even helpt met de schoonmaak in het lichaam.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:44

Ik ben nu zelf aan het testen met
http://www.paardendrogist.nl/product/na ... er/102119/
Mijn haflinger krijgt dit omdat ze snel reageert als het voordrooghooi iets natter (zuurder) is. Ze krijgt dan krampen en diarree. Zodra ik begin met haylage, zijn binnen 2 dagen de ontlasting goed en de krampen weg.

Image had van de week een terugval, terwijl ze al maanden fit is en lekker loopt.
De manenkam werd overnacht hard/opgezet, ze kreeg weer pockets bij de schouders en op haar kruis. &^%$# ik voelde lichte pulsatie in haar benen en ze liep voorzichtiger. Een onbekende van haar ziet het niet. Maar ik (Arendsoog) zie en voel meteen verandering.
Net als jullie zijn wij toch gefocust op andere dingen. De haflinger had ook al gereageerd op dezelfde baal voordrooghooi. De balen zijn van dezelfde partij, maar toch is er qua droogheid verschil in de balen, ik vind minimaal, maar de reactie bij de Haflinger is duidelijk. En gras kan het nog niet zijn, want ze staan nog niet op het land, maar in de paddock.

Gisteren begonnen met Image ook haylage te voeren. Ik vond niets vreemd in de ingredietenlijst, wat ik niet zou aandurven.
Het resultaat crosst hier nu voor me langs door de bak. Staart omhoog, super fit, dansen in passage door de bak. Manenkam is losser en de pockets zijn zachter.
Ik houd jullie op de hoogte, want als het zo goed werkt voor de maag/darmen, misschien is het wel het ei van Columbus om de darmen in gareel te houden voor paarden die zo gevoelig zijn voor HB.

@JP het is voor jou nu niet het moment om te experimenteren, maar ik zou bijna zeggen; probeer het erbij te geven. Mocht het niet helpen, dan neem ik de pot gewoon van je over. Want de Haflinger doet het er al maanden goed op. Ik had er alleen niet aan gedacht om het ook aan Image te geven.
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-02-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:45

bloedonderzoek kan nooit kwaad....neem de schildklierwerking ook even mee ;)
Die hoort de stofwisseling te regelen en te zorgen dat afvalstoffen zich niet ophopen(even heel kort door de bocht)
Mijn Pablo stond er ook zo bij,en waar een emmer medicijnen niets of weinig deed ,deed de levothyroxine daarintegen wel iets.
Bij Pablo toen het verschil tussen leven en dood.
(Maar krijg je dierenarts maar eens zo gek)
Desnoods een maand of vier op levothyroxine,die even helpt met de schoonmaak in het lichaam.[/quote]

Wat is verstandig naar welke functie's bloedonderzoek te laten doen? Wat is levothyroxine? Ik zat te denken aan die puur drainage kuur is deze ook goed? Heb met zijn zomerexceem ook veel goede ervaringen met Puur namelijk.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:48

janouk schreef:
Ik ben nu zelf aan het testen met
http://www.paardendrogist.nl/product/na ... er/102119/
Mijn haflinger krijgt dit omdat ze snel reageert als het voordrooghooi iets natter (zuurder) is. Ze krijgt dan krampen en diarree. Zodra ik begin met haylage, zijn binnen 2 dagen de ontlasting goed en de krampen weg.

Image had van de week een terugval, terwijl ze al maanden fit is en lekker loopt.
De manenkam werd overnacht hard/opgezet, ze kreeg weer pockets bij de schouders en op haar kruis. &^%$# ik voelde lichte pulsatie in haar benen en ze liep voorzichtiger. Een onbekende van haar ziet het niet. Maar ik (Arendsoog) zie en voel meteen verandering.
Net als jullie zijn wij toch gefocust op andere dingen. De haflinger had ook al gereageerd op dezelfde baal voordrooghooi. De balen zijn van dezelfde partij, maar toch is er qua droogheid verschil in de balen, ik vind minimaal, maar de reactie bij de Haflinger is duidelijk. En gras kan het nog niet zijn, want ze staan nog niet op het land, maar in de paddock.

Gisteren begonnen met Image ook haylage te voeren. Ik vond niets vreemd in de ingredietenlijst, wat ik niet zou aandurven.
Het resultaat crosst hier nu voor me langs door de bak. Staart omhoog, super fit, dansen in passage door de bak. Manenkam is losser en de pockets zijn zachter.
Ik houd jullie op de hoogte, want als het zo goed werkt voor de maag/darmen, misschien is het wel het ei van Columbus om de darmen in gareel te houden voor paarden die zo gevoelig zijn voor HB.

@JP het is voor jou nu niet het moment om te experimenteren, maar ik zou bijna zeggen; probeer het erbij te geven. Mocht het niet helpen, dan neem ik de pot gewoon van je over. Want de Haflinger doet het er al maanden goed op. Ik had er alleen niet aan gedacht om het ook aan Image te geven.

Eet jou paard gewoon voordroog? Wij hebben ook voordroog op stal maar ben ik mee gestopt omdat ik dacht dat het neit goed is voor HB paarden. Of heb ik dat verkeerd gedacht?
Of haal ik kuil en voordroog nu door elkaar? Wat is eigelijk het grote verschil?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:51

Volledig off topic, maar Penny heeft gisteren haar droom Sissi koets gekocht.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7500_n.jpg
Ik zie ons al gaan over de lanen in de Kroondomeinen met de haflinger ervoor.

@ash
Ja, ik heb ronde balen voordrooghooi; heel droog hooi, bijna 'gewoon hooi'. Mijn haflinger was gevoelig voor droog hooi, al heeft ze dat al jaren niet meer.
Het is allemaal hetzelfde gras, alleen de manier van binnenhalen en opslaan verschilt en daardoor o.a. het suikergehalte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:52

levothyroxine is schildklierhormoon....veel paarden met IR of cushing hebben een te trage schildklierwerking.
En kunnen daar last van hebben,in de zin van stijfheid in spieren en gewrichten...en nog veel meer klachten.
Er wordt alleen wat 'lacherig' over gedaan door dierenartsen want het 'bestaat' niet en komt nooit voor.
Er wordt ook nooit op getest,dus dan vraag ik mij af hoe ze dat dan weten.
Mijn paard heeft het iedergeval zijn leven gered.

*\o/* Janouk@Prachtig!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:53

Want wij hebben op stal die wat nattere zoetig ruikende balen. Komen van het land van de boer zelf.
Hij noemt het voordroog maar is dat het dan wel?

Dat is niet goed toch?

flavlip

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:15

@ Ash_ Dat klinkt inderdaad meer als kuil... Flavio krijgt ook eigenlijk nog steeds kuil, maar ziet en ruikt als hooi, heel droog en stengelig (hoogwaardig droog kuil, zoals de staleigenaar zegt).

Wel apart dat allebei onze paardjes ineens na de vorst last hebben van schilfers... En wat Janouk zegt, HB eigenaren zijn alert op elke verandering! Iedereen vindt Flavio er heel goed uitzien...ik ook, maar deze week vielen me ineens 2 dingen op : die schilfers en begin vetpockets schouder...Dat terwijl nog steeds zijn ribben redelijk zichtbaar en goed voelbaar zijn... Ik kijk het nog even aan, hou het goed in de gaten. Minder hooi en meer beweging en dat is hopelijk voldoende. Je zei dat je paardje ook wat lusteloos was, hoe gaat dat nu? En verder nog bijzonderheden?

@ Janouk Hoe word dat haylage gevoerd? Door het voer heen? Klinkt namelijk wel heel goed en inderdaad niks vreemds op de ingredientenlijst. Alleen Flavio krijgt maar een handje biks, dus lastig om daar iets doorheen te doen. Wat fijn dat het nu weer goed gaat met Image! Is toch weer schrikken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:25

Hoefschoenen geven hier erg veel verlichting. In UK doen ze ook hoefschoenen in acute fase, maar dan met hele of halve pads er in. Gaat sneller als intapen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:30

Wat zou ik toch zonder jullie moeten meiden! (Kunnen jullie ook langskomen om de vannacht gesprongen waterleiding in de rijbak te repareren?) ..

Janouk: wat een supermooie koets - nu nog een prachtige avondjurk erbij, met glitters en een puntmuts met een sluier eraan. Dan is het echt een sprookje!! Paul moet dan ook in een fluwelen prinsenpak met goud galons erop, een baret met een veer.. zie het helemaal voor me!
Maar zonder dollen - het is een prachtige kar - moet er veel aan gedaan worden of is-ie puntgaaf?
Dank voor je aanbod en tip van de hay-balancer - ik ga straks even lezen over het hoe of wat. Onze voordroog is echt wel superdroog - de eerste snee van vorig jaar, gemaaid toen het zo hartstikke warm en droog was. Het is eigenlijk gewoon hooi op een groe baal, maar wel met plastic erom.
Ik kom er wel op terug.

Geerke: hey... dat zou toch best eens kunnen! Heb meteen een artikel over schildklierhormonen opgezocht en ja.. ik weet ook dat bij IR paarden dit kan spelen. Om het cirkeltje rond te maken: de schilklier krijgt van het lijf een seintje als het erg koud is.. om warm te blijven.. nou dat past wel in het beeld van de afgelopen weken hier. Sloomheid klopt ook - voordat dit toesloeg was Pauli traag en sloom... viel me toen wel op. En dat enorme verharen? Zou dat eventueel ook er mee te maken kunnen hebben? Ik zag dat een symptoom ook kaal worden kan zijn. Nu heeft ze nog geen kale plekken maar het Friesje bv verhaart totaal niet .
Heb meteen naar de kliniek gebeld om te overleggen, JW is terug van vakantie, ik wacht op z'n telefoontje.
Ik plaats het artikel straks even .

Die schoentjes.. misschien is dat de oplossing - ik ga ze 's even bellen om te horen hoe de binnenzijde van de zool is. Misschien is het wel een idee om daar dan een laagje foam in te doen. Snel een schoen aantrekken zou me toch moeten lukken.
Dynamiek: Ik heb Wim Busser hier een keer op stal gehad maar dat was vooral op kracht van de hulp van Rob van Nassau!
Maar als gipsen het enige alternatief is wat ze me kunnen bieden, dan doe ik dat toch liever niet. Ik overleg straks met JW. Wat een superlief aanbod van je om te helpen - je bent een engel!

Magnesium: ik bedoelde niet te zeggen dat het niet helpt hoor, er worden wel zeker resultaten mee geboekt. Proberen kan altijd, het 'teveel' wordt uitgeplast.
Bij de amerikaanse groep wordt bij Hb afkomstig van 'doorgeslagen'insuline resistentie het in ieder geval aanbevolen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:31

De schildklier

De schildklier van het paard is een klein maar onmisbaar orgaan. Zonder schildklier heeft je paard moeite om warm te blijven, en heeft hij geen energie om een dressuurproef of springparcours af te leggen. De schildklier regelt namelijk de stofwisseling van het paard. De stofwisseling is de snelheid van de verbranding van zuurstof in de lichaamscellen. Bij deze verbranding komt warmte vrij. Je kunt de schildklier dus vergelijken met een soort thermostaat die het lichaam op temperatuur houdt. Bij jonge dieren speelt de schildklier een belangrijke rol bij de groei.

De schildklier ligt bij het paard in het halsgebied, net achter de keel aan weerszijden van de luchtpijp. Het orgaan bestaat uit twee delen, de lobben. De twee delen zijn bij jonge paarden met elkaar verbonden door middel van klierweefsel. Bij volwassen paarden is dit gereduceerd tot een dun bindweefselstrookje. De schildklier is donkerrood van kleur en is qua omvang te vergelijken met een platte pruim. De grootte kan echter flink variëren, van mandarijn- tot sinaasappelformaat. De omvang is afhankelijk van ras, geslacht en leeftijd. Zo is de schildklier bij volbloeden, merries en veulens het grootst. Je kunt de schildklier in de hals van je paard met enige moeite voelen naast de eerste twee of drie kraakbeenringen van de luchtpijp.

Hormonen
De schildklier produceert bepaalde belangrijke hormonen (thyroïdhormonen) die processen in het lichaam van het paard regelen. Dit zijn met name verbrandingsprocessen, waarbij warmte vrijkomt. De thyroïdhormonen stimuleren de opname van glucose (energie) uit het maagdarmkanaal en versnellen het gebruik ervan in spieren en vetweefsel. Ze stimuleren het omzetten van glycogeen naar glucose, zodat het lichaam dit kan benutten als energie. Verder vergroten thyroïdhormonen het effect van adrenaline en fungeert het als bouw- en brandstof bij allerlei omzettingsprocessen.

Jodium
Voor het aanmaken van thyroïdhormonen heeft de schildklier onder andere jodium nodig. Dit haalt de schildklier uit het jodium dat vrijkomt uit de afbraak van oude schildklierhormonen en uit nieuwe jodium uit de bloedbanen van het maagdarmkanaal. De behoefte aan hormonen varieert. Heeft het paardenlichaam in korte tijd meer hormonen nodig, bijvoorbeeld bij kou en stress, dan gaat er een signaal naar de hypofyse, een klein orgaantje bij de grote hersenen. De hypofyse geeft het hormoon Thyroïd Stimulerend Hormoon (TSH) af, dat ervoor zorgt dat de schildklier meer hormoon gaat produceren.

Afwijkingen schildklier
Problemen met de schildklier worden niet vaak gezien bij paarden. Een paard kan voldoende jodium uit zijn rantsoen kan halen om de schildklier goed te laten functioneren. Jodiumtekorten komen dan ook nauwelijks voor. Bij een jodiumtekort kan de schildklier geen hormonen maken. Er gaat echter wel een signaal naar de hypofyse, die vervolgens meer TSH gaat produceren. Deze prikkel is echter zinloos omdat de schildklier geen hormonen kàn maken door het jodiumgebrek. Er ontstaat een vicieuze cirkel waarbij de schildklier steeds groter wordt. Van buitenaf kun je deze ‘krop’ goed voelen.
Een jodiumoverschot ontstaat door bijvoorbeeld het veelvuldig toedienen van jodiumdrank bij hoestende paarden of het gebruik van jodiumhoudende shampoo´s. Hierdoor wordt het vrijkomen van schildklierhormonen uit de schildklier onderdrukt (hypothyroïdisme). Bij deze paarden wordt vooral opgemerkt dat de dieren kaal worden, niet erg actief zijn en vet worden.
Bij veulens komt een aangeboren onvoldoende functioneren van de schildklier soms voor, meestal is dit een gevolg van het feit dat de merrie tijdens de dracht onvoldoende of overmatig veel jodium opgenomen heeft.
Bij oudere paarden komen wel eens schildkliertumoren voor, waardoor de schildklier groter kan worden. Dit hoeft echter geen noemenswaardige problemen op te leveren.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:47

flavlip schreef:
@ Ash_ Dat klinkt inderdaad meer als kuil... Flavio krijgt ook eigenlijk nog steeds kuil, maar ziet en ruikt als hooi, heel droog en stengelig (hoogwaardig droog kuil, zoals de staleigenaar zegt).

Wel apart dat allebei onze paardjes ineens na de vorst last hebben van schilfers... En wat Janouk zegt, HB eigenaren zijn alert op elke verandering! Iedereen vindt Flavio er heel goed uitzien...ik ook, maar deze week vielen me ineens 2 dingen op : die schilfers en begin vetpockets schouder...Dat terwijl nog steeds zijn ribben redelijk zichtbaar en goed voelbaar zijn... Ik kijk het nog even aan, hou het goed in de gaten. Minder hooi en meer beweging en dat is hopelijk voldoende. Je zei dat je paardje ook wat lusteloos was, hoe gaat dat nu? En verder nog bijzonderheden?

@ Janouk Hoe word dat haylage gevoerd? Door het voer heen? Klinkt namelijk wel heel goed en inderdaad niks vreemds op de ingredientenlijst. Alleen Flavio krijgt maar een handje biks, dus lastig om daar iets doorheen te doen. Wat fijn dat het nu weer goed gaat met Image! Is toch weer schrikken.

Ja heel typische dat ze het beide hebben die schilfers. Ga heb dadelijk ook even wassen met tea tree shampoo. Miss helpt dat wat.

Ja ik denk dat hij miss ook een beetje lusteloos is omdat hij nu alleen staat. Denk dat het meer van alleen zijn is (staan wel paarden naast hem in de paddock) zodra ik er ben is hij dan ook helemaal blij en enthousiast.

Het hooi wat ik beschreef geef ik al een tijdje niet meer gelukkig. Merk wel met het andere hooi dat hij nu wel makkelijker af valt al is het in kleine beetjes. Kan nu ook helemaal niet rijden. hebben een nieuwe bak en die is zo zwaar. Wandel wel veel met hem. Maar hij heeft heel erg verlatingsangst dus echt naar buiten lukt nog niet. Al kan hij steeds verder weg van huis hoor. Zijn we aan het opbouwen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:48

Waar zouden jullie bloed op laten testen: (heb nu genoteerd)
Schildklier
Vitamine, mineralen en magnesium gehalte

Wie vult mij aan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:52

Leverwaarde, nierwaarde
T4 en T3 ( = beiden is schildklier)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:54

Ja ik weet uit ervaring dat hoefschoenen ideaal zijn in dit soort gevallen.
Kijk bij voorkeur naar de RX schoenen van Easyboot. Zelf bij Visdonk vonden ze dat een acceptabele schoen toen ze hem zagen toen ik er de eerste keer met Isabella aan kwam hahaha.
Zonder gekheid, het is een makkelijk aan te trekken schoen, heeft geen moeilijke sluitingen die ergens drukken of in de weg zitten, ze zijn geschikt voor 24 uur gebruik, makkelijk zelf een zooltje in te maken van het een of het ander (en ook net zo makkelijk te verwisselen als dat niet lukt; ik heb wat zolen zitten fabriceren want ene moment liep ze goed met dit, dan weer met dat).
Enige nadeel is dat ze niet overal te koop zijn en besteld zullen moeten worden, dus je zit met levertijd waar je nu mogelijk niet op zit te wachten op dit moment, want je wil zo snel mogelijk verlichting.
Cavallo hoefschoenen zijn ook makkelijk aan te doen en geven ook voldoende ruimte voor een binnenzool fabriceren. Alle andere hoefschoenen hebben altijd wel ergens iets, waardoor ze minder geschikt zijn voor 24 uur gebruik.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:55

Jannepauli schreef:
Leverwaarde, nierwaarde
T4 en T3 ( = beiden is schildklier)

Sorry ben een leek in dit soort dingen. Wat is T4 en T3 precies?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:10

T4 en TS zijn de schildklierhormonen in het bloed. T4 is het belangrijkste

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:41

Ik lees hier altijd trouw mee en leef ook mee, maar post nagenoeg niet. Het is voor mij zo leerzaam! Ik heb ook een ex-HB paard. Het ligt altijd op de loer en is zo ongrijpbaar.

Door dit topic ben ik op de schildklier terechtgekomen. Ik ben Geerke dan ook heel erg dankbaar, want dankzij haar heb ik het geschikte medicijn voor mijn paard gevonden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:10

Zo weer een paar stapjes verder: de schoentjes die hier eerder genoemd werden zijn alleen bandages om de hoef te beschermen. Er zit geen zool onder.
Net een fijn gesprek gehad met JW - hij is het eens met testen op T4/T3 - hij gaat eerst even uitzoeken of daar een bepaalde procedure voor is. Dus, dat is in gang gezet. Wie weet levert dat wat op. Als hij bloedjes komt trekken doen we ook meteen nier- en leverwaarde. Ik wil gewoon zoveel mogelijk in beeld hebben.

Nog even over de schoenen: JW gaat nog 's naar de R.foto's kijken maar zijn idee was dat ( dank aan jullie!!) het op zand laten staan in de stal heel goed was. Hij raadde zelfs aan wat blubber te creëren in de bak. Nou dat hoeft niet meer, dat is er al door de gesprongen waterleiding. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:13

paarden met een te trage schildklier hebben ook een redelijk lage temperatuur..pablo had toen 36 graden,
en ik weet hoe ik moet meten ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:15

Geerke: Is dat altijd het geval? haf heeft namelijk altijd rond de 37.8

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:23

Ash_ schreef:
Geerke: Is dat altijd het geval? haf heeft namelijk altijd rond de 37.8

meestal wel....de verbranding staat op een laag pitje,hartslag,bloeddruk en temp. ook.