Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:@ Ash Heeft je Haf wat schilfertjes in zijn staart? Dit kun je vooral goed zien bij de staartwortel. Dit veroorzaakt ook jeuk. Ik dacht altijd dat Flavio last had van zomereczeem, maar hij heeft het nu ook (voor het eerst in zijn manen) en ergens gelezen dat dit ook kan komen door teveel suikers. Ook krijgt hij weer een beetje vetje bij zijn schouder, dus een stap terug met het hooi en meer aan het werk.
Magnesium kan volgens mij altijd, heb ik bij Flavio in het begin ook gegeven, al wist ik de waarde niet. Is handig om van te voren te weten, maar baadt het niet dan schaadt het niet, het kan geen kwaad.
Wat houdt zo'n drainagekuur in?
Jannepauli schreef:geerke schreef:ik denk dat het moeilijk wordt om er styrofoam onder te plakken....ik denk dat je deze fase even door moet,zodra ze iets minder pijn heeft is het misschien wel te doen.
Maar wat ik begrijp heeft ze nog aardig wat pijn![]()
Is haar manekam ook hard of juist niet?
Ik hoop dat de medicijnen gaan werken en dat ze weer iets gaat bewegen
Ja, helaas nog steeds veel pijn. Zojuist bij het poetsen ging ze ook regelmatig met de meest aangedane voet omhoog staan. Voeten zijn allemaal nog erg warm.
Waar Ash over schrijft, die doffe vacht: Pauli ziet er ook zo armoedig uit. Vacht voelt dood, dof aan.Er komt enorm veel haar vanaf.
Ik denk erover om toch bloedonderzoek te laten doen, wil toch wel weten of er nog wat anders gaande is. Snap nog steeds niet dat de verslechtering zo snel gegaan is.. ze was zo goed, smid hartstikke blij met de hoeven.. drie weken geleden nog maar.
Ash: ja, je zou een drainage kuur kunnen overwegen.
Magnesium kan werken maar ik denk wel dat je dan eerst zou moeten weten hoeveel ze al via de voeding binnenkrijgt ( hooi testen) of dat er via bloedonderzoek aantoonbaar tekort is. Je kunt het wel geven maar verwacht er nite te veel van.
janouk schreef:Ik ben nu zelf aan het testen met
http://www.paardendrogist.nl/product/na ... er/102119/
Mijn haflinger krijgt dit omdat ze snel reageert als het voordrooghooi iets natter (zuurder) is. Ze krijgt dan krampen en diarree. Zodra ik begin met haylage, zijn binnen 2 dagen de ontlasting goed en de krampen weg.
Image had van de week een terugval, terwijl ze al maanden fit is en lekker loopt.
De manenkam werd overnacht hard/opgezet, ze kreeg weer pockets bij de schouders en op haar kruis. &^%$# ik voelde lichte pulsatie in haar benen en ze liep voorzichtiger. Een onbekende van haar ziet het niet. Maar ik (Arendsoog) zie en voel meteen verandering.
Net als jullie zijn wij toch gefocust op andere dingen. De haflinger had ook al gereageerd op dezelfde baal voordrooghooi. De balen zijn van dezelfde partij, maar toch is er qua droogheid verschil in de balen, ik vind minimaal, maar de reactie bij de Haflinger is duidelijk. En gras kan het nog niet zijn, want ze staan nog niet op het land, maar in de paddock.
Gisteren begonnen met Image ook haylage te voeren. Ik vond niets vreemd in de ingredietenlijst, wat ik niet zou aandurven.
Het resultaat crosst hier nu voor me langs door de bak. Staart omhoog, super fit, dansen in passage door de bak. Manenkam is losser en de pockets zijn zachter.
Ik houd jullie op de hoogte, want als het zo goed werkt voor de maag/darmen, misschien is het wel het ei van Columbus om de darmen in gareel te houden voor paarden die zo gevoelig zijn voor HB.
@JP het is voor jou nu niet het moment om te experimenteren, maar ik zou bijna zeggen; probeer het erbij te geven. Mocht het niet helpen, dan neem ik de pot gewoon van je over. Want de Haflinger doet het er al maanden goed op. Ik had er alleen niet aan gedacht om het ook aan Image te geven.
flavlip schreef:@ Ash_ Dat klinkt inderdaad meer als kuil... Flavio krijgt ook eigenlijk nog steeds kuil, maar ziet en ruikt als hooi, heel droog en stengelig (hoogwaardig droog kuil, zoals de staleigenaar zegt).
Wel apart dat allebei onze paardjes ineens na de vorst last hebben van schilfers... En wat Janouk zegt, HB eigenaren zijn alert op elke verandering! Iedereen vindt Flavio er heel goed uitzien...ik ook, maar deze week vielen me ineens 2 dingen op : die schilfers en begin vetpockets schouder...Dat terwijl nog steeds zijn ribben redelijk zichtbaar en goed voelbaar zijn... Ik kijk het nog even aan, hou het goed in de gaten. Minder hooi en meer beweging en dat is hopelijk voldoende. Je zei dat je paardje ook wat lusteloos was, hoe gaat dat nu? En verder nog bijzonderheden?
@ Janouk Hoe word dat haylage gevoerd? Door het voer heen? Klinkt namelijk wel heel goed en inderdaad niks vreemds op de ingredientenlijst. Alleen Flavio krijgt maar een handje biks, dus lastig om daar iets doorheen te doen. Wat fijn dat het nu weer goed gaat met Image! Is toch weer schrikken.