[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:24

Jannepauli schreef:
Het lijkt mij interessant om eens te onderzoeken hoe de verhoudingen van energie-iname t.o.v. energieverbruik verhoudingsgewijs liggen bij ziektes als HB, IR, EMS etc. Ik vraag me af of daar cijfers voorhanden zijn.

Zou er wel een verschil zijn tussen HB, IR/EMS paarden versus gezonde paarden wat deze verhouding betreft ?

Het gaat er volgens mij meer om hoe een lichaam met een hoge GI maaltijd om weet te gaan,
dwz in hoeverre de glucosespiegel hierdoor stijgt en de alvleesklier vervolgens reageert met insuline aanmaak om de bloedsuikerspiegel weer in orde te krijgen.

Overigens ben ik ook van mening dat een paard wat geen of nauwelijks werkzaamheden verricht geen krachtvoer nodig heeft.
het woord zegt het al.. krachtvoer is voor krachtinspanningen.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:44

Die verschillen zijn er vast wel.
Ik heb de indruk dat paarden die weinig bewegen een veel groter risico lopen om bevangen te raken of in de pre-fases van IR etc. terecht te komen, dan de paarden die door training energie verbruiken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:50

Jannepauli schreef:
Ik heb de indruk dat paarden die weinig bewegen een veel groter risico lopen om bevangen te raken of in de pre-fases van IR etc. terecht te komen, dan de paarden die door training energie verbruiken.

Ja dat is wel aangetoond, beweging zorgt ook voor het omlaag gaan van insuline.
Een van de theorieën is dat het juist een hoog insuline is die HB veroorzaakt.

Edit = aanvulling

IR wordt vaak vergeleken met diabetes type 2
Ik begrijp dat het verwarrend is omdat bij diabetes type 2 ook insulineresistentie bestaat, echter bij diabetes type 2 is het insuline gehalte juist erg laag.
Bij paarden met IR is het insulinegehalte hoog plus dat zij geen diabeet zijn, in het allerergste geval kan het wel tot diabetes leiden maar dat komt bij paarden zelden voor. Er is een duidelijk verschil tussen paarden en mensen en paarden en mensen zijn ook niet met elkaar te vergelijken, kijk alleen maar naar het verschil in dieet.
Het is dus een groot misverstand dat IR diabetes type 2 is., wel is insulineresistentie een symptoom bij diabetes type 2.
Het blijft dus heel erg opletten welke actie een middel beïnvloed, bij diabetes is meer insuline welkom, bij IR echt niet, dus alles wat meer insuline geeft hoort al af te vallen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:22

Jannepauli schreef:

EstherHegt schreef:
Ja dat is wel aangetoond, beweging zorgt ook voor het omlaag gaan van insuline.
Een van de theorieën is dat het juist een hoog insuline is die HB veroorzaakt.

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat, Toch blijft het zaak om een HB, IR en EMS paard alleen voeder te verstrekken met een laag glycemische index.
En dat is juist het punt waar we tegenaan lopen want buiten de enkele voedermiddelen die we al kennen voor HB/IR is er bijna niets te verkrijgen.
Een gezond hardwerkend paard kan de glucosepiek die volgt op de inname van oa graan prima handelen, een IR/EMS paard lukt dat veel minder goed.

Over het verlagen van het insulinepijl en verminderen van IR door beweging heb ik wat gevonden op internet :

III. Exercise
There are many benefits of exercise, all of which will decrease Insulin levels and help to stop Insulin Resistance. The weight loss needed in overweight horses is a therapy and not just a way to take weight off the Laminae of the hoof. How does this work and what do I need to do with my horse?

1.Nervous system during exercise will lower Insulin output from Pancreas. If exercise one hour, can drop it over 30%.

2.Increase muscle – muscle has the largest number of receptors for Insulin, and by providing more receptors (locks), you allow Insulin to have more sites to bind to, which lowers blood levels of Insulin.

3.Increase blood flow – exercise can increase flow by 700%. Better circulation allows Insulin to the target cell faster, so Glucose is delivered faster. Due to the nervous system, we already have a smaller amount of Insulin in the bloodstream and this smaller amount, with more circulation, is able to work more efficiently than with too much Insulin (keys breaking keys). When a smaller amount of Insulin can do the work, this is called “increasing Insulin sensitivity”. By increasing Insulin sensitivity, this leads to lower and lower levels of Insulin until you get back to normal levels.
Exercise, even just walking, will lower Insulin.

4.A second way of increasing blood flow – just the lowering of Insulin via exercise. Insulin, itself, at high levels irritates blood vessels leading to poor circulation and Laminitis. By removing the irritant, exercise helps flow another way.

5.Exercise has the ability to keep blood Glucose levels slightly low for 6-12 hours after exercise — a Hypoglycemic effect. Since blood Glucose is low, Insulin levels go low. The effect of exercise lasts much longer than the time exercised.

6.As one source puts it, “The fatter you are, the more Insulin Resistant you are to your own Insulin”. Even a small weight loss helps a lot.

7.Exercise can reduce appetite to further help in weight control. If eat less, is less Glucose, so less Insulin. If less Insulin, less fat being made and more fat being burned off.

8.Food moves through the digestive tract faster if there is exercise which means less will be absorbed.

Walking burns 4 times the calories of standing. Walking also helps with circulation to the feet to help prevent Laminitis.
Slow trot burns 3 times the calories of a slow walk (per hour). A slow trot is about 7.5 miles covered in 1 hour or about an 8:00 minute/mile pace.
A slow trot/slow canter for 1 hour burns 5 times the calories of a slow walk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:35

lolclub schreef:
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat, Toch blijft het zaak om een HB, IR en EMS paard alleen voeder te verstrekken met een laag glycemische index.
En dat is juist het punt waar we tegenaan lopen want buiten de enkele voedermiddelen die we al kennen voor HB/IR is er bijna niets te verkrijgen.
Een gezond hardwerkend paard kan de glucosepiek die volgt op de inname van oa graan prima handelen, een IR/EMS paard lukt dat veel minder goed.

Yep zeker weten dat voeding een van de peilers is, plus beweging. Een gezond paard dat werkt kan het suiker wel handelen, die verbrandt het, een IR/EMS paard heeft daar problemen mee, ook met het vet.
Maar het is natuurlijk wel altijd belangrijk om de oorzaak van HB te kennen.
Ik ben een jong paard aan HB verloren waar de oorzaak niets met IR of EMS had te maken. Paard kreeg trouwens ook geen granen en enkel gras en hooi, bij haar lag de oorzaak in een andere factor.
Het stukje wat je vond ip Inet refereert idd naar onderzoek waar ik ook op doelde.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:08

EstherHegt schreef:
Yep zeker weten dat voeding een van de peilers is, plus beweging. Een gezond paard dat werkt kan het suiker wel handelen, die verbrandt het, een IR/EMS paard heeft daar problemen mee, ook met het vet.
Maar het is natuurlijk wel altijd belangrijk om de oorzaak van HB te kennen.
Ik ben een jong paard aan HB verloren waar de oorzaak niets met IR of EMS had te maken. Paard kreeg trouwens ook geen granen en enkel gras en hooi, bij haar lag de oorzaak in een andere factor.
Het stukje wat je vond ip Inet refereert idd naar onderzoek waar ik ook op doelde.

Tuurlijk moet je erachter zien te komen waar een HB door is ontstaan,
maar op die enkele uitzonderingen (zoals bijv. die van jou) na, zijn de meeste HB, IR/EMS gevallen toch voedingsgerelateerd.

Het ging ons er in eerste instantie om dat de Nederlandse voerfabricanten daadwerkelijk ook een voeder gaan ontwikkelen voor paarden die nauwelijks arbeid verrichten, op rust staan vanwege een blessure, HB gevoelig zijn of IR/EMS hebben.
Een voer met langzaam vrijkomende koolhydraten, die de glucosespiegel niet over de top jaagt, maar toch een volledig pakket bevat aan vitamines en mineralen.
De meeste mensen willen nu eenmaal (kracht) voer verstrekken, het zit blijkbaar in onze zorgzame aard om dat te doen.

Dat beweging uiterst belangrijk is staat als een huis, ook een paard met HB wat weer redelijk uit de voeten kan (stabiel is) moet aangepaste beweging krijgen.
Een paard alleen in een paddock houden beweegt nauwelijks tot niet.
Alles moet eraan gedaan worden om zo'n paard zo comfortabel mogelijk te krijgen waardoor er meer beweging genomen kan worden.

Neem Grietje van Capopjekop als voorbeeld, met de schoentjes kan ze weer lopen en ze doet het ook uit haarzelf,
lopen bevordert de bloeddoorstroming naar de voetjes en hierdoor komt Grietje in een opwaartse spiraal terecht.
alleen maar positief dus ;)

Ik kreeg ook als advies van mijn DA toen ze stabiel was : lopen met dat paard,
weliswaar aangepast aan haar vermogen van dat moment, maar lopen was uiterst belangrijk voor de genezing.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:19

Even over dat lopen lolclub.. In de kliniek zeiden ze mij absolute stalrust.. De hoefsmid zei, als hij wil lopen, dan lópen! Wil hij het niet, merk je dat wel aan hem.
Alleen in het topic werd mij een aantal keer gezegd dat ik misschien al te snel teveel wandelde met hem. Dus ik vind het nu een beetje eng wat ik nou moet :o Hij staat nog steeds op het kleine zandstukje en scharrelt wel wat rond, maar natuurlijk niet zoveel als hij daar alleen staat, want tja, wat moet ie dan? Als ik er ben loopt ie wel achter me aan te scharrelen. En ik heb nou een paar keer 2 rondjes door zijn weiland gelopen met hem en dan had ie pittig de gang er in (en proberen te bokken wat ik iets minder grappig vind als ik ernaast loop := )
Loslaten in de bak om daar te lopen durf ik niet, omdat ik denk dat hij compleet uit z'n stekker zal gaan :o Maar kan ik gewoon alweer wat meer gaan wandelen nu? Gewoon met 5/10 minuutjes per week opbouwen oid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:21

Ik vind dat ook lastig, wanneer kun je nou weer gaan lopen. Je bent snel te bang dat het teveel is.

Jouw paardje loopt uit zichzelf wel goed toch Wendy? Ik denk dat het dan niet zoveel kwaad kan, mits je veel rechte lijnen loopt en hij niet gaat flippen. Met Amber ben ik ook al vrij snel gaan lopen, of iig toen ze regelmatig liep. Ze liep nog wel voorzichtig, maar niet kreupel ofzo.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:34

Wendy15 schreef:
Even over dat lopen lolclub.. In de kliniek zeiden ze mij absolute stalrust.. De hoefsmid zei, als hij wil lopen, dan lópen! Wil hij het niet, merk je dat wel aan hem.
Alleen in het topic werd mij een aantal keer gezegd dat ik misschien al te snel teveel wandelde met hem. Dus ik vind het nu een beetje eng wat ik nou moet :o Hij staat nog steeds op het kleine zandstukje en scharrelt wel wat rond, maar natuurlijk niet zoveel als hij daar alleen staat, want tja, wat moet ie dan? Als ik er ben loopt ie wel achter me aan te scharrelen. En ik heb nou een paar keer 2 rondjes door zijn weiland gelopen met hem en dan had ie pittig de gang er in (en proberen te bokken wat ik iets minder grappig vind als ik ernaast loop := )
Loslaten in de bak om daar te lopen durf ik niet, omdat ik denk dat hij compleet uit z'n stekker zal gaan :o Maar kan ik gewoon alweer wat meer gaan wandelen nu? Gewoon met 5/10 minuutjes per week opbouwen oid?

De beste maatstaf is de regel die de laminitis org aanbeveelt:

Loop zodra je paard stabiel (medicijn vrij !) lijkt een 30 meter in stap, wordt je paard beter... loop dan door tot 5 minuten ongeveer,
wordt hij vrijwel direct minder of stijver, dan terug naar stal.
Wordt je paard beter van beweging, bouw het dan op tot uiteindelijk dagelijks een 30 minuten vlotte stap aan de hand.

Absolute stalrust wordt voorgeschreven in de ontstekingsfase, dit is de fase waarin het hoefbeen aan het roteren is of dreigt te gaan roteren.
In deze fase is het belangrijk dat de zool en straal goed ondersteund wordt en dat de buigpees zo min mogelijk aan het hoefbeen kan trekken.
Op het moment dat de HB stabiel is en het paard wat meer uit zichzelf begint te bewegen is bewegings therapie voorgeschreven.
Juist door de extra doorbloeding kan er gezond bloed richting de hoeven vloeien.
Uiterst belangrijk is het natuurlijk dat je je paard nauwlettend in de gaten houd

Veel mensen maken de keus om hun paard in een zandpaddock te zetten en hem zelf zijn beweging te laten kiezen,
ook prima natuurlijk, ieder zijn keus ;)
Mijn mening echter is dat er ergens een moment komt dat je paard toch wat meer beweging moet krijgen dan alleen hetgene wat hij zelf zou nemen in de paddock.
(er vanuit gaande dat de HB dus wel stabiel is !)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 28-08-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:36

Op het rechte loopt ie heel vlot en niet onregelmatig. Draaien gaat ook vlot, maar nog net niet wat het moet zijn zeg maar (gewone bochten gaat wel goed, maar echt als ie op de tegeltjes om zijn achterhand wil keren zeg maar). Maarja, hij staat ook al zo'n 4/5 maanden stil, dus hij is ook gewoon stijf en slap nu omdat hij veel minder beweging krijgt dan hij gewend is.. Hij wil wel heel graag lopen en heeft ook veel energie wat ie nu niet kwijt kan. Daarom wil ie nu ook nog wel wat 'huppelen' als ik ga wandelen. Maar als hij weer wat meer mag lopen is dat met een paar dagen ook wel over. Hij bokt nu gelukkig niet meer zo. Ik loop nu met hem in het weiland, maak geen krappe bochten. Maar zou fijn zijn als we straks weer wat door de bermen langs de weg kunnen wandelen, want dan is ie veel relaxter en vind ie ook veel leuker. Met diezelfde rondjes door het weiland of door de bak gaat ie zich vervelen en dan wil ie nog wel eens wat gaan proberen of bokken en ondanks dat het een kleine pony is heb ik dan toch wel m'n handen vol eraan := Het is ook niet dat ie vervelend wil doen ofzo, maar hij kan gewoon die energie niet kwijt nu.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:41

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:

De beste maatstaf is de regel die de laminitis org aanbeveelt:

Loop zodra je paard stabiel (medicijn vrij !) lijkt een 30 meter in stap, wordt je paard beter... loop dan door tot 5 minuten ongeveer,
wordt hij vrijwel direct minder of stijver, dan terug naar stal.
Wordt je paard beter van beweging, bouw het dan op tot uiteindelijk dagelijks een 30 minuten vlotte stap aan de hand.

Absolute stalrust wordt voorgeschreven in de ontstekingsfase, dit is de fase waarin het hoefbeen aan het roteren is of dreigt te gaan roteren.
In deze fase is het belangrijk dat de zool en straal goed ondersteund wordt en dat de buigpees zo min mogelijk aan het hoefbeen kan trekken.
Op het moment dat de HB stabiel is en het paard wat meer uit zichzelf begint te bewegen is bewegings therapie voorgeschreven.
Juist door de extra doorbloeding kan er gezond bloed richting de hoeven vloeien.
Uiterst belangrijk is het natuurlijk dat je je paard nauwlettend in de gaten houd

Hij krijgt geen medicatie :)
Heb vandaag 2 rondjes door het weiland gedaan en hij liep heel vlot :j Maar hij is ook heel enthousiast dan dat ie een rondje mag lopen, dus dan wil ie heel snel lopen :)) Heb niet het idee dat ie daarna anders is eigenlijk :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:56

Wendy15 schreef:
Hij krijgt geen medicatie :)
Heb vandaag 2 rondjes door het weiland gedaan en hij liep heel vlot :j Maar hij is ook heel enthousiast dan dat ie een rondje mag lopen, dus dan wil ie heel snel lopen :)) Heb niet het idee dat ie daarna anders is eigenlijk :)

Direct na het wandelen zul je ook geen verslechtering zien, dan is de doorbloeding goed en eventuele pijn weggedrukt door de endorfine die het lichaam daarvoor vrijmaakt.

De dag erna is het belangrijkst, als het lichaam weer in rust is.
Loopt hij dan nog even vlot, zijn de hoeven niet warmer, geen pulsatie, is hij alert enz.
Dit zijn de kenmerken waar je op moet letten of je er goed aan hebt gedaan om al te wandelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:58

Rechtuit lopen is het minst pijnlijk. In de bochten, vooral krappe, komt er veel druk op de wand te staan en omdat de lamina ontstoken zijn en loslaten kan je dat vergelijken met extra druk op je nagel (de pijn die je voelt als je nagel omklapt bijvoorbeeld). In de bochten wordt die druk nog gróter en dus pijnlijker.
Ik heb het zelf opgebouwd met 3 minuten per 2 dagen. Ging het slechter? Dan stopten we met wandelen en gaf ik de dag erna rust. Dan weer verder op het schema -3 minuten. Zo zit je (als het goed gaat) in no-time op een half uur. Blijf voorlopig op het zand wandelen. Zit je eenmaal een half uur op zand, dan ga je in die 30 minuten met 10-20 meter uitbreiden per dag stukjes op de weg lopen. Dus 27 minuten op zand en dan een klein stukje verharde weg. Geen haast maken in die opbouw is erg belangrijk. Niet doorgaan met wandelen als je ziet dat je paard pijn heeft ook! Ieder paard is verschillend. Die van mij herinnert zich nog heel goed dat de harde straat pijn deed. Hij moest eroverheen om van de stal naar de paddock te komen van de winter. Hij heeft bij vlagen nog steeds een paar pijnlijke stappen op de straat. Daarna is het over. Ik heb de indruk dat dat in zijn geheugen staat.
De prijs voor teveel doen betaal je altijd achteraf. Soms de volgende dag. Dus wees streng en hou je aan je schema!
Als dat allemaal goed gaat kun je het proberen met een paar rondjes aan de longe (in stap). Kijken wat er gebeurd met meer druk op de wand. Dan ben je wel wat verder in het proces, de lamina moet dan een flink stuk zijn hersteld vanuit de kroonrand.
Laatst bijgewerkt door paars op 28-08-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:05

Ik heb al een paar dagen gewandeld. Hij is vrolijk en alert en blijft uit zichzelf gewoon veel rondscharrelen. Hoeven blijven heel iets warm, maar ik weet ook niet hoelang het duurt voor dat echt helemaal over is? Voorkant is niet warm, alleen achter aan de bovenkant voelen ze nog iets warmer.

Dat rechtuit lopen minder pijnlijk is weet ik :j Stomme is dat hij zelf zodra ik aankom heel hard rondjes op een heel klein stukje gaat draaien (ongeduld) :\ Maarja, daar kan ik niks aan doen en hij doet dat toch echt zelf..
Op zand wandelen is niet echt mogelijk.. In de bak liggen ook houtsnippers en heb toch het idee dat dat minder prettig voor hem is. We wandelen nu dus in het weiland op het gras (en oooh wat is het verleidelijk voor hem! Na het wandelen mag ie dan 1 hapje gras nemen := )
Op het erf over het beton loopt ie naar mijn idee trouwens niet anders. Toen de hoefsmid kwam moest ie ook het erf over naar de stal en met de osteopaat ook en hebben we ook op het harde gelopen om te zien hoe hij liep voor en na de behandeling.
Zal ik het gewoon opbouwen met 1 rondje door het weiland om de dag erbij? Even kijken hoe dat gaat.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:14

Vash stond ook wel eens als een idioot te racen. Nou, dan wandelde ik die dag maar 1 rondje bak voor de vorm.
Klinkt wel goed zoals het gaat met 'm toch?! Houtsnippers lijken me idd niet lekker lopen. De kracht van opbouwen zit 'm in mijn idee in het langzaam doen ervan. Dan kan je ook makkelijker een klein stapje terugnemen als het nog even te veel blijkt. Of 1 rondje wei goed is hangt af van de grootte van je wei :+ . Ik wandelde gewoon op tijd/horloge.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:56

Heb wel het idee dat het de goede kant op gaat ja :j Gelukkig! Ik denk dat een rondje door de wei ongeveer 2 minuten is ofzo? Zal morgen de tijd eens bijhouden :j Hangt er ook net vanaf hoe hard hij loopt natuurlijk :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:44

@Wendy15

Het schema wat Paars opgeeft voor de opbouw is perfect voor jou om ook te hanteren,
Het weiland is nu redelijk zacht dus het hoeft geen belemmering te zijn dat je geen zandgrond voor handen hebt.

Mocht je wel in de bermen gaat stappen moet je even goed uitkijken dat er geen gravel van de wegen in ligt,
dit zal nog pijn doen aan zijn voeten en op een zoolzweer zit je vast ook niet te wachten.

Verder je pony goed in de gaten houden, en je telefoon of horloge erbij voor de tijd ;) ,
vooral niet overdrijven, ook al lijkt Tryggur een topdag te hebben, je krijgt het altijd weer terug op je bordje

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:59

capopjekop schreef:
Ik vind dat ook lastig, wanneer kun je nou weer gaan lopen. Je bent snel te bang dat het teveel is.
Met Amber ben ik ook al vrij snel gaan lopen, of iig toen ze regelmatig liep. Ze liep nog wel voorzichtig, maar niet kreupel ofzo.

Ik vind het voor Grietje heel moeilijk te bepalen omdat ze echt chronisch bevangen is.
Ondanks dat vind ik Grietje ontzettend verbeterd met die schoentjes aan ;) ,

Hoe loopt Amber nu ?

Had je mijn vraag van de vorige pagina trouwens nog gelezen ?

lolclub schreef:
Ik ben even aan het googlen geweest op de soft-ride schoenen, ziet er wel goed uit ;)
heb jij ook de speciale gel inlages voor paarden met laminitis ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:20

Ik dacht dat ik hem al beantwoord had :P Maar wellicht niet gedaan. Maar ik heb idd de inlages voor laminitis. Het voorste gedeelte bestaat uit een zachtere gel dan de achterkant. Morgen even luchten en dan kan ik meteen het verschil goed zien of het invloed heeft met of zonder schoenen. Ze had er iig met schoenen aan geen last van dat ik de theelepel buut vanochtend vlak had gemaakt ipv een hele volle theelepel. Ze kwam iig heel hard achter me aan gestapt toen ik de voerbak niet snel genoeg neerzette :D Ze zit hans ook weer flink achter zijn vodden. Als hij net op tijd weg gaat van haar hooi dan gaat ze achter hem aan.

Amber loopt op het harde nog wat rustig, wel regelmatig. In de wei wandel ik veel rechte stukken, dan stapt ze wel goed door. Ik moet haar dan echt inhouden.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:32

Ik ga dat schema ook eens proberen dan! :j
Het is ook zo moeilijk, want hij is heel hard voor zichzelf en wil niet snel iets laten merken. Zeker niet als ie iets heel leuk vind (zoals een rondje wandelen en éindelijk even van z'n zandstukje af, dan issie helemaal enthousiast)
Voor de terugval liep ie zelfs door grind/kleine steentjes niet anders := Maar ik hou hem nu voorlopig op het gras met wandelen (tenzij we even naar stal moeten, dan moet ie een stukje over steen).
Als ik langs de weg gelopen heb met hem controleer ik wel altijd zijn hoeven hoor, of er geen grind oid in zit. Tijdje terug zat er ook een keer een klein steentje in de witte lijn, meteen eruit gepeutert. Soms kan je dat denk ik toch niet voorkomen, want in het hoge gras zie je niet altijd of er steentjes liggen.
Maar ben idd weer heel voorzichtig helemaal vanaf 0 aan het opbouwen :j

Schelen die schoenen echt zoveel? :) Is toch wel iets om in gedachten te houden dan mocht het toch ooit nog eens nodig zijn :j (hopelijk niet natuurlijk *afkloppen* := )

Pfff, ik was gister moé en hoofdpijn en bluh, zag helemaal een beetje wazig van de hoofdpijn :7 Was kwart voor 11 terug van Tryggur en lekker m'n bedje in gegaan, maar was niet zo helder, dus had m'n wekker wel ingesteld maar niet aangezet. En ik ga altijd vóór half 9 naar hem toe, schrik ik nou om kwart voor 9 wakker :oo Tis mss stom, want het scheelt eigenlijk niks, maar ben er echt heen gevlogen om hem eten te geven := Voel me dan meteen zo rottig :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:41

Op de telefoon zit vaak een wekfunctie. Dan gaat vanzelf de wekker als het tijd is; hoef je niet steeds op je klokkie te kijken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:50

Ik heb afgelopen winter ook hoefschoenen gebruikt bij Isabella en ja het scheelt erg veel.
Sowieso laat ik haar buiten op hoefschoenen lopen.
Laatst 1x niet gedaan omdat het zo goed ging, trapt ze een klein steentje in de voet, precies net voor de straal; het gevoeligste punt bij een ex bevangen hoef. Gelijk stokkreupel.

Dus nee, niet meer zonder schoenen naar buiten. Dit soort acties is vragen om kneuzingen of erger. En met schoenen is de hele hoef goed beschermd, nog beter als met een (normaal) ijzer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:17

Wat ik wel hoor als bezwaar voor schoenen is dat de zool zo stroef is, veel stroever dan een blote hoef. En dan dat een nadeel is voor de gewrichten. Met blote voeten is er "speling" tussen de vloer en de hoef. Bij bochten bijvoorbeeld zie je dat goed, ze kunnen schuiven. Met schoenen aan kan dat niet. Wat is jullie ervaring hiermee / idee erover?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:42

@Wendy15

hoe is het met je hooi afgelopen, alles goed gebleven ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:00

Jaaaa gelukkig wel!!
Het natste hebben we meteen opgevoerd en de rest uitgeschud in de garage, die niet helemaal dicht, dat het kon luchten. En ik heb het nog omgeschud, dat is helemaal opgedroogd!
Dat wat nog in de trailer lag voelde verder niet nat aan, maar evengoed met de klep open in de hooischuur gezet en het deurtje op een kier dat dat ook kon luchten. Dus het is gelukkig allemaal goed opgedroogd!

En nu zit ik heel hard te hopen dat het morgen droog ik zodat ik graszaadhooi kan gaan kopen :=