jackie schreef:@scoxxx: bewijs gelukt. is er eigenlijk nog verschil in de slijtage van de hoef op kunststof versus ijzers, ervan uitgaand dat de bekapping klopt?
Dat is een verdomd moeilijke vraag.
Ik denk... erg paardafhankelijk indien er rim-beslag ondergetikt wordt omdat je soms bij een bepaalde hoef net in een tussenmaatje kan zitten zeg maar.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel uren aan het zweten en zwoegen was (vroegah) om een rim-beslagje er correct onder te krijgen zonder te mager of te vet te nagelen.
Mager nagelen = net buiten de witte lijn nagelen, in de hoefwand
Vet nagelen = net binnen de witte lijn nagelen, in de hoefzool
Rim-beslag vond/vind ik verdomd moeilijk, juist om alles op de halve mm nauwkeurig te krijgen... ook met het oventje-aambeeld-en-hamer.
Een compromis in het bekappen is dan snel gemaakt.
Tuurlijk is theoretisch de opmerking "moet je maar beter leren smeden" snel gemaakt, maar in de praktijk zie ik veel smeden met hetzelfde probleem als ik toen had worstelen... incluis de bekap-compromis om het ijzertje er maar mooi onder te krijgen.
Compromissen in het bekapwerk met kunststof doe ik no-way. Juist omdat kunststof zo heerlijk makkelijk beslag is. De (nagelgaten-) mogelijkheden van kunststof-beslag zijn zodanig, dat er geen compromis gesloten hoeft te worden in het bekapwerk.
Indien ik wil kan ik zelfs met kwartierboogjes werken; kunststofbeslag volgt het boogje gewoon.
Mijn persoonlijke ervaring (
en dus antwoord op je vraag Jackie) is dan denk ik toch dat het een zeer(?) moeilijke opgave is om bekapwerk te leveren a la Pete Ramey-bekapwijze op rim-beslag. Bekapwerk a la Pete Ramey op kunststof-beslag is no problemo.
Maar ik blijf het een verdomd moeilijke vraag vinden hoor