Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:12

Peelie schreef:
Ik vind hem er heel mooi op staan foor 5 weken

Wat mij opvalt is dat er geen scheuren naar boven toe in de hoef zitten...

Hoe zacht zijn zulk soort 'ijzers' eigenlijk?

Ronde van 5 tot 6 weken ijzers = ideaal. Na 5/6 weken weer nieuw beslag.
Scheuren? Mmm, kwestie van correct en zo compact mogelijk bekappen... dan voorkom je scheuren ;-)
Deze ijzers zacht? Nee niet echt, slijten zo om en nabij gelijk/net zo snel of langzaam als rim-beslag.

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:14

Ah, ok. Ik dacht altijd dat die ijzers buigzaam waren zeg maar :P

Tjah... ik zie altijd scheuren bij paarden op ijzers. Helemaal tot in de kroon.

Altij bij de verzenen. Waarom is dan? omdat de verzenen dan te lang worden gehouden? of door het RIM-beslag?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:17

Peelie schreef:
Altij bij de verzenen. Waarom is dan? omdat de verzenen dan te lang worden gehouden? of door het RIM-beslag?

Verkeerd bekapt + te weinig garnituur
Maar niet alleen de scheuren zijn kwalijk,,, hoogstwaarschijnlijk staat de gehele hoef in disbalans.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:19

Peelie schreef:

haha... hoe het woord " zacht" toch anders gedefinieerd kan worden.
Ja, de ijzers zijn buigzaam en flexibel... maar slijten niet snel

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:25

Ok, tja Ik kon het woord even niet vinden...

ik bedoelde idd flexibel over het hele ijzer :P

Mijn paard is zo'n 5 weken geleden bekapt en ik bekeek de verzenen eens... Die waren ook scheef, terwijl ze 5 weken op de wei heeft gestaan vanwegen mijn vakantie en een veulen...

eigenlijk ook heel kwaalijk.

Uiteindelijk heb ik de hoefjes weer een beetje onderhouden en de verzenen weer recht gemaakt... en de hoefwant weer iets ingekort.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:48

scoxxx schreef:
jackie schreef:
ik vrees dat het paard inmiddels definitief verwijderd is. ik had niet voor deze behandelmethode gekozen. en er was geen DA bij.

Zeer kwalijke zaak en paard is dus inmiddels dood....

waarschijnlijk.

moet wel zeggen dat tijdens de procedure geen bloed vloeide. de hoefwand was van de toon naar de kwartieren toe rondom los en de witte lijn naar de filistijnen. er stonden aan iedere kant nog twee stroken hoefwand van misschien 4 cm breed. hooguit. daar liep het paard dan op. later hoorde ik dat het "niks meer geworden is".

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:53

dan zal ij wil ingeslapen zijn ja...

sneu is dat...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:56

FaberSmid schreef:
Needje schreef:
Je kan je beter afvragen wat dus noodzakelijk is. :D
Want als al het noodzakelijke er af is, is het goed. :P
Alleen zal het per persoon kunnen verschillen wat zij noodzakelijk vinden...

Die grens geeft het paard voor mij aan, niet de mens met zijn mode en wensen.

o.k. en kun je nu nog vertellen hoe je erachter komt wat het paard wil?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:10

@scoxxx: mooi hoefje. knap werk!

dat flaky materiaal is normaal. omdat de zool toch meer beschermd word, slijt hij niet natuurlijk. bij een blote hoef, die in de wei vol komt te zitten met aarde/zand enzo, weekt dat los en valt samen met de kluit eruit. en wanneer het paard met blote voeten over losse/kiezelige ondergrond loopt, word de zool als het ware gepolijst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:13

Idd een heel mooi voetje scoxx.
Zo heb ik ze nog maar zelden gezien . Maar ja dat komt ook doordat mensen pas bellen als alles al op half 11 hangt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:21

onderkant LV van mijn "oudje"
na buitenrit van 2 uur
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:22

Zou ik zelf met een renet de losse vlapjes van de straal van mijn paard af kunnen snijden?

of is dat te 'rigoreus' onderhoud? Het is niet dat ik heel de straal uit wil snijden oid, alleen de losse vlapjes

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:23

jackie schreef:
@scoxxx: mooi hoefje. knap werk!

dat flaky materiaal is normaal. omdat de zool toch meer beschermd word, slijt hij niet natuurlijk. bij een blote hoef, die in de wei vol komt te zitten met aarde/zand enzo, weekt dat los en valt samen met de kluit eruit. en wanneer het paard met blote voeten over losse/kiezelige ondergrond loopt, word de zool als het ware gepolijst.

Het zijn hoefjes met beslag wat er 5 a 6 weken geleden ondergetimmerd is.
Ik dacht voor de verandering zet ik eens niet net beslagen hoefjes op Bokt.... immers dat ziet er altijd netter uit dan beslag van 6 weken oud.
My point is... zelfs na 6 (tot 8) weken ehmmm... nee eigenlijk altijd moet beslag en hoefjes er gewoon goed uitzien.

Oh ja, en ik wilde eigenlijk het zo "compact als mogelijk bekappen"-issue min of meer bewijzen met deze fotootjes. :P :o ...omdat ik al meerdere keren heb geschreven dat ik een tegenstander ben van "(te)veel hoorn aan de hoef".
Zelfs al gebruik je dus ijzertjes....

maar op deze fotootjes kan je wel zien dat ik een maat-bruggie groter had moeten gebruiken bij dit paard :o

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:27

Cowgirl schreef:
Idd een heel mooi voetje scoxx.
Zo heb ik ze nog maar zelden gezien . Maar ja dat komt ook doordat mensen pas bellen als alles al op half 11 hangt.

er zijn mensen die dat idd zo doen, maar er zijn er ook die op tijd bellen en dan te horen krijgen dat "er nog niks af kan", wiens schuld is het dan? en er zijn ook gewoon mensen die niet weten, waar ze naar moeten kijken, of het gewoon niet kunnen beoordelen.

@scoxxx: bewijs gelukt. is er eigenlijk nog verschil in de slijtage van de hoef op kunststof versus ijzers, ervan uitgaand dat de bekapping klopt?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:29

Peelie schreef:
Zou ik zelf met een renet de losse vlapjes van de straal van mijn paard af kunnen snijden?

of is dat te 'rigoreus' onderhoud? Het is niet dat ik heel de straal uit wil snijden oid, alleen de losse vlapjes

volgens mij wel. aangezien je toch als de dood bent om er teveel af te halen, haal je vast niet teveel weg :D :D zo ben ik ook ooit begonnen. beetje vijlen, voorzichtig flapjes en velletjes verwijderen en nu draai ik nergens meer mijn hand voor om.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:53

Ja ik ben idd bang het te verprutsen. Ookal ben ik kritiescher dan de smid, naar mijn mening...

waar kan ik een renet het beste kopen? want ik wel iets wat ik niet bij aanraking al weer moet slijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:54

Peelie schreef:

Tjah... ik zie altijd scheuren bij paarden op ijzers. Helemaal tot in de kroon.

ik zie eigenlijk niet zo vaak scheuren bij paarden op ijzers :)

Maar het kunststof is wel wat buigzaam maar je kan zo een beslag niet dubbelvouwen ofzo. Het kunststof is soortgelijk aan dat van skateboardwieltjes. De slijtage valt erg mee net als de stroefheid. Als ze er net nieuw onder zitten zijn ze zelfs wat glad als de toplaag eraf is zijn ze perfect.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:02

jackie schreef:
@scoxxx: bewijs gelukt. is er eigenlijk nog verschil in de slijtage van de hoef op kunststof versus ijzers, ervan uitgaand dat de bekapping klopt?

Dat is een verdomd moeilijke vraag.
Ik denk... erg paardafhankelijk indien er rim-beslag ondergetikt wordt omdat je soms bij een bepaalde hoef net in een tussenmaatje kan zitten zeg maar.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel uren aan het zweten en zwoegen was (vroegah) om een rim-beslagje er correct onder te krijgen zonder te mager of te vet te nagelen.
Mager nagelen = net buiten de witte lijn nagelen, in de hoefwand
Vet nagelen = net binnen de witte lijn nagelen, in de hoefzool

Rim-beslag vond/vind ik verdomd moeilijk, juist om alles op de halve mm nauwkeurig te krijgen... ook met het oventje-aambeeld-en-hamer.
Een compromis in het bekappen is dan snel gemaakt.
Tuurlijk is theoretisch de opmerking "moet je maar beter leren smeden" snel gemaakt, maar in de praktijk zie ik veel smeden met hetzelfde probleem als ik toen had worstelen... incluis de bekap-compromis om het ijzertje er maar mooi onder te krijgen.

Compromissen in het bekapwerk met kunststof doe ik no-way. Juist omdat kunststof zo heerlijk makkelijk beslag is. De (nagelgaten-) mogelijkheden van kunststof-beslag zijn zodanig, dat er geen compromis gesloten hoeft te worden in het bekapwerk.
Indien ik wil kan ik zelfs met kwartierboogjes werken; kunststofbeslag volgt het boogje gewoon.

Mijn persoonlijke ervaring (en dus antwoord op je vraag Jackie) is dan denk ik toch dat het een zeer(?) moeilijke opgave is om bekapwerk te leveren a la Pete Ramey-bekapwijze op rim-beslag. Bekapwerk a la Pete Ramey op kunststof-beslag is no problemo.
Maar ik blijf het een verdomd moeilijke vraag vinden hoor :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:09

jackie schreef:
onderkant LV van mijn "oudje"
na buitenrit van 2 uur
Afbeelding

Mooie hoefjes!
Zelfs na 2 uur buitenrijden, kan er nog makkelijk een vijltje overheen!
Hihi,,, eerst een paar uurtjes over asfalt en dan een vijltje eroverheen ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:15

Peelie schreef:
Ja ik ben idd bang het te verprutsen. Ookal ben ik kritiescher dan de smid, naar mijn mening...

waar kan ik een renet het beste kopen? want ik wel iets wat ik niet bij aanraking al weer moet slijpen.

Mustad-site en zij verkopen ook "diamanten" vijltjes om je renette's scherp te houden (handmatig).
Geen renette's in de paardenwinkel aanschaffen: die zijn te bot. Gewoon echt hoefsmidgereedschap aanschaffen.

Maarrrrr.... als je nog onzeker bent en niet 1-2-3 durft (?).... is wellicht een bekapcursus of een boekie niet handig?
Cursussen zijn er zat en boekie? Ik vind het PaardNatuurlijk-boek en Pete Ramey-boek beiden redelijk duidelijk (genoeg) voor basis-bekapwerk

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:20

Ik wil heeeel graag een cursus doen. Maar daar moet ik eerst tijd en ged voor vrijmaken... Er is nog zo veel wat ik wil.

een boekje kan ik wel even kijken ;)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:39

scoxxx schreef:
jackie schreef:

Dat is een verdomd moeilijke vraag.
Ik denk... erg paardafhankelijk indien er rim-beslag ondergetikt wordt omdat je soms bij een bepaalde hoef net in een tussenmaatje kan zitten zeg maar.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel uren aan het zweten en zwoegen was (vroegah) om een rim-beslagje er correct onder te krijgen zonder te mager of te vet te nagelen.
Mager nagelen = net buiten de witte lijn nagelen, in de hoefwand
Vet nagelen = net binnen de witte lijn nagelen, in de hoefzool

Rim-beslag vond/vind ik verdomd moeilijk, juist om alles op de halve mm nauwkeurig te krijgen... ook met het oventje-aambeeld-en-hamer.
Een compromis in het bekappen is dan snel gemaakt.
Tuurlijk is theoretisch de opmerking "moet je maar beter leren smeden" snel gemaakt, maar in de praktijk zie ik veel smeden met hetzelfde probleem als ik toen had worstelen... incluis de bekap-compromis om het ijzertje er maar mooi onder te krijgen.

Compromissen in het bekapwerk met kunststof doe ik no-way. Juist omdat kunststof zo heerlijk makkelijk beslag is. De (nagelgaten-) mogelijkheden van kunststof-beslag zijn zodanig, dat er geen compromis gesloten hoeft te worden in het bekapwerk.
Indien ik wil kan ik zelfs met kwartierboogjes werken; kunststofbeslag volgt het boogje gewoon.

Mijn persoonlijke ervaring (en dus antwoord op je vraag Jackie) is dan denk ik toch dat het een zeer(?) moeilijke opgave is om bekapwerk te leveren a la Pete Ramey-bekapwijze op rim-beslag. Bekapwerk a la Pete Ramey op kunststof-beslag is no problemo.
Maar ik blijf het een verdomd moeilijke vraag vinden hoor :D

Met deze uitleg zie ik het zo, dat het bekappen en het ijzer smeden voor jou (te) moeilijk was en daarom maar naar het kunststof beslag bent over gegaan....

tja, je kunt natuurlijk de makkelijke weg bewandelen :? maar is het de juiste??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:13

Suzan1 schreef:
[
Met deze uitleg zie ik het zo, dat het bekappen en het ijzer smeden voor jou (te) moeilijk was en daarom maar naar het kunststof beslag bent over gegaan....

tja, je kunt natuurlijk de makkelijke weg bewandelen :? maar is het de juiste??

Nee Suzan, dit is helaas een algemeen hoefsmidprobleem.
Ik schrijf alleen in de ik-vorm om niet teveel met een vinger te hoeven wijzen. Vind ik een vorm van beleefdheid namelijk.

En of dit de juiste weg is...yep: mijn paarden doen het beter op kunststof dan op rim-beslag.
Uiteindelijk zijn het mijn paarden zelf die de doorslag geven.

Want eerlijk gezegd, rim-beslag kan echt heel makkelijk zijn hoor.... ik kan een paardje in 23 tot 25 min rondom op rim-beslag zetten, zonder al te veel te zweten. Maarja... daar lopen mijn paarden geen 90 km op uit.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 21-08-09 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:16

waar woon jij eigenlijk scoxxx?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:23

In het zuiden des lands.