Sizzle schreef:Ik ben een behoorlijke tegenstander van het ver naar achter leggen van een (liploos) ijzer. In bepaalde regio's is dit ook wat mode geweest (het zogenaamde natural balance) en afgezien van paarden met bijv hoefkatrol en peesblessures die er makkelijker van kunnen rollen vind ik het bij gezonde paarden zeer onhandig ogen. Ik heb bij meerdere paarden de beweging drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen. Vooral de stap werd prut.
Als ik heel eerlijk ben vind ik de hoef van jouw dier wel erg weinig gegroeid na 10 weken. Groeide deze zonder ijzer ook zo langzaam, of heb ik daar overheen gelezen. Kwa vorm vind ik ze wel heel mooi, maar het verse beslag met die extreme afronding vind ik er onbehaaglijk uitzien.
Als het voor jou goed werkt is het natuurlijk prima he, het is gewoon mijn persoonlijke mening.
Ho ho ho, dit is absoluut geen natural balance hoor!!! Of iets anders soortgelijks! Absoluut niet! Beetje beledigend voor mij

Want eerdat ik een mening vorm/publiceer, probeer ik het altijd zelf uit in de praktijk.

Hetgeen ik op de foto's laat zien is een hoef in balans die perfect afrolt... niet te vroeg en niet te laat. Aangezien ik dit paard zelf kan "proefrijden" na ieder ijzertje die ik eronder sla, weet ik exact welke mm wel werkt en welke mm er niet werkt bij dit paard.
Zou ik een soortgelijke teen maken bij haar dochter bijvoorbeeld... dat zal haar dochter per direct op haar snufferd vallen en zwaar uit balans lopen en jouw "drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen"-tekenen zeker gaan vertonen.
En als laatste: al mijn paarden hebben een langzame hoefgroei. Mijn ervaring is dat hoeven goed in balans langzaam/langzamer groeien.
Hoeven die proberen te "compenseren"/ "herstellen"/ "goede balans zoeken" zie je vaak wat sneller groeien, met vaak wat slechter/zwakker hoefmateriaal (die dan weer sneller afbreken... bijv. flare's)
Aldus de mening van Pete Ramey, hetgeen ik in de praktijk terug zie bij mijn paarden. Die flare's niet

Ter verduidelijking zal ik ffkes een paar fotootjes plaatsen om mijn mening te verduidelijken:

Dit is een hoef die ik absoluut niet korter zal maken in de teen: dan zal ze duidelijk verslechteren in haar gangen

Idem met deze hoef

Deze hoef ga ik echter wel korter maken in de teen: let op de afstand "uiterste puntje straal-rand van de teen" --> deze afstand is beduidend langer dan die bij de 2 andere hoefjes.
Dit paardje rolt te langzaam af als ik de teengroei niet in bedwang houd.
En dus zie het resultaat op de 3 onderstaande fotootjes:

Kortom Sizzle, bekappen en beslaan is maatwerk en sterk individueel afhankelijk.
Wordt maatwerk standaardwerk zoals bijvoorbeeld natural balance... dan zie je inderdaad "drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen" ontstaan.