Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:51

Sizzle schreef:
Ik ben een behoorlijke tegenstander van het ver naar achter leggen van een (liploos) ijzer. In bepaalde regio's is dit ook wat mode geweest (het zogenaamde natural balance) en afgezien van paarden met bijv hoefkatrol en peesblessures die er makkelijker van kunnen rollen vind ik het bij gezonde paarden zeer onhandig ogen. Ik heb bij meerdere paarden de beweging drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen. Vooral de stap werd prut.
Als ik heel eerlijk ben vind ik de hoef van jouw dier wel erg weinig gegroeid na 10 weken. Groeide deze zonder ijzer ook zo langzaam, of heb ik daar overheen gelezen. Kwa vorm vind ik ze wel heel mooi, maar het verse beslag met die extreme afronding vind ik er onbehaaglijk uitzien.
Als het voor jou goed werkt is het natuurlijk prima he, het is gewoon mijn persoonlijke mening.

Ho ho ho, dit is absoluut geen natural balance hoor!!! Of iets anders soortgelijks! Absoluut niet! Beetje beledigend voor mij Knipoog Heb een hekel namelijk aan deze soorten manieren van beslaan (gekregen), na er zelf ook mee ge-experimenteerd te hebben.
Want eerdat ik een mening vorm/publiceer, probeer ik het altijd zelf uit in de praktijk. Clown

Hetgeen ik op de foto's laat zien is een hoef in balans die perfect afrolt... niet te vroeg en niet te laat. Aangezien ik dit paard zelf kan "proefrijden" na ieder ijzertje die ik eronder sla, weet ik exact welke mm wel werkt en welke mm er niet werkt bij dit paard.
Zou ik een soortgelijke teen maken bij haar dochter bijvoorbeeld... dat zal haar dochter per direct op haar snufferd vallen en zwaar uit balans lopen en jouw "drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen"-tekenen zeker gaan vertonen.

En als laatste: al mijn paarden hebben een langzame hoefgroei. Mijn ervaring is dat hoeven goed in balans langzaam/langzamer groeien.
Hoeven die proberen te "compenseren"/ "herstellen"/ "goede balans zoeken" zie je vaak wat sneller groeien, met vaak wat slechter/zwakker hoefmateriaal (die dan weer sneller afbreken... bijv. flare's)
Aldus de mening van Pete Ramey, hetgeen ik in de praktijk terug zie bij mijn paarden. Die flare's niet Knipoog , maar wel die langzame(re) groei.

Ter verduidelijking zal ik ffkes een paar fotootjes plaatsen om mijn mening te verduidelijken:

Afbeelding
Dit is een hoef die ik absoluut niet korter zal maken in de teen: dan zal ze duidelijk verslechteren in haar gangen

Afbeelding
Idem met deze hoef

Afbeelding
Deze hoef ga ik echter wel korter maken in de teen: let op de afstand "uiterste puntje straal-rand van de teen" --> deze afstand is beduidend langer dan die bij de 2 andere hoefjes.
Dit paardje rolt te langzaam af als ik de teengroei niet in bedwang houd.
En dus zie het resultaat op de 3 onderstaande fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kortom Sizzle, bekappen en beslaan is maatwerk en sterk individueel afhankelijk.
Wordt maatwerk standaardwerk zoals bijvoorbeeld natural balance... dan zie je inderdaad "drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen" ontstaan.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 04-12-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:57

scoxxx schreef:
Goed garnituut begint overigens bij de 3de nagelgat en heeft lange takken (lang genoeg). Dat is de definitie van goed garnituur.

Dat vanaf het derde nagelgat weet ik maar wanneer zijn de takken lang genoeg? Bij haar normale beslag is er na de afdruk van het hoefmechanisme nog zo een centimeter tak over, of zegt dat niets?

Hoe herstelt het zich trouwens weer als ik haar hielen laag houdt? En kan het geen kwaad ze gelijk te maken als ze zelf scheef staat?

Haar straal, voor, is eigenlijk altijd al vrij smal geweest. Tenminste zolang ik haar heb, zo een 5 jaar, een de bij de vorige eigenaar en de eerste 3 jaar bij mij is ze niet beslagen geweest. Kan het ook niet zijn dat het een beetje bij het paard hoort? Lachen

Sorry voor de berg vragen Lachen

Nog een vraag over iets anders: Heb jij dat speciale hulpstuk om die nagels dieper in de Hippoflex te slaan of sla je ze er gewoon zover mogelijk in?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:22

fransje23 schreef:
Dat vanaf het derde nagelgat weet ik maar wanneer zijn de takken lang genoeg? Bij haar normale beslag is er na de afdruk van het hoefmechanisme nog zo een centimeter tak over, of zegt dat niets?

Zal maatwerk worden: wat werkt wel en wat werkt niet. Eens een keertje proberen hoe de hoef zich ontwikkeld met wat langere takken eronder.
Werkt bij mij iets niet, haal ik de ijzers er per direct onderuit en gaat diezelfde dag er een ander ijzertje onder.

fransje23 schreef:
Hoe herstelt het zich trouwens weer als ik haar hielen laag houdt? En kan het geen kwaad ze gelijk te maken als ze zelf scheef staat?

Ik persoonlijk zal een hoef altijd recht maken, hoe scheef ze ook in de benen staan.
Dit omdat gedurende langere periode de hoef (hoefmateriaal wijkt voor druk) in scheve toestand een scheef beenwerk nog schever zal maken.
En aldus ben je met negatieve standverandering bezig, zeg maar.

Maar houd ook de flaky material aanwijzing goed in de gaten, tesamen met de hoefas/beenas. Flaky material is het beste te localiseren door er een staalborstel overheen te halen.
Snij nooit in "gezond" hoefmateriaal, en zorg altijd voor een correcte hoefas/beenas.
En soms is gewoon een compromis nodig: niet het ideale hoefje volgens de boeken, maar wel een hoef in balans, juiste afrolmoment, goede hielen en een paard wat uitstekend presteert op zijn hoeven.

fransje23 schreef:
Haar straal, voor, is eigenlijk altijd al vrij smal geweest. Tenminste zolang ik haar heb, zo een 5 jaar, een de bij de vorige eigenaar en de eerste 3 jaar bij mij is ze niet beslagen geweest. Kan het ook niet zijn dat het een beetje bij het paard hoort? Lachen

Tuurlijk. Cenny heeft ook hoefjes met een te lange teen. Hoort bij haar. Presteert ze goed op. Desondanks probeer ik wel de boel enigzins in bedwang te houden. Ze blijft er natuurlijk haar leven lang "last" van houden. Derhalve maatwerk en kijken wat wel werkt en wat niet.
Jouw paardje zal nooit een echt mooie brede straal krijgen. Maar een verbetering van de ondergeschoven verzenen-situatie moet in principe wel lukken Knipoog

fransje23 schreef:
Nog een vraag over iets anders: Heb jij dat speciale hulpstuk om die nagels dieper in de Hippoflex te slaan of sla je ze er gewoon zover mogelijk in?

Met speciaal hulpstuk, anders komen de nagels na een paar dagen wat los te liggen in de hoefwand. De nagels dienen in kunststof extra diep te liggen, zeg maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:20

Bedankt voor je heldere uitleg scoxx.

Nog een vraag. Wat is voor jou specifiek de functie van die wig op de onderkant van het ijzer op de foto? Ik heb helemaal geen ervaring met kunststof en krijg van de foto's het gevoel dat ze hele scherpe randen hebben (beetje eng op de wei). Klopt dat of is dat gewoon niet goed te zien op de foto's?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:37

Die "wig" is het bruggetje die de straal kan ondersteunen. Dit hebben de meeste kunststof ijzers.

Bij de hippoflex kun dmv dit bruggetje de maat van het ijzer wat aanpassen (takken breder of smaller). Bij andere typen kunststof ijzers staat deze maat vaak vast, omdat deze brug ook vast zit. Ik vind dit een groot voordeel van de hyppoflex.

Verder wordt alles wat uitsteekt dus afgeknipt en afgevijld. De randen zijn echter niet zo scherp dat je verwondingen kunt krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:00

scoxxx schreef:
Zal maatwerk worden: wat werkt wel en wat werkt niet. Eens een keertje proberen hoe de hoef zich ontwikkeld met wat langere takken eronder.
Werkt bij mij iets niet, haal ik de ijzers er per direct onderuit en gaat diezelfde dag er een ander ijzertje onder.

Dat laatste is bij mij wat moeilijker. Ik kan er echt geen ijzer onderslaan. Een beetje rondvijlen etc. durf ik wel aan maar echte grote dingen niet.

Recht maken doet mijn smid overigens wel bij iedere bekapbeurt. Achter ook want daar slijt ze ook scheef af omdat ze koehakkig staat.

Overigens denk ik dat ik haar van het voorjaar eerst op de Hippoflex ga zetten. Kijken hoe ze het daar nu op doet.

scoxxx schreef:
Met speciaal hulpstuk, anders komen de nagels na een paar dagen wat los te liggen in de hoefwand. De nagels dienen in kunststof extra diep te liggen, zeg maar.

Wij hebben de vorige keer een soort drevel (uit de werkplaats van stal) gebruikt om de nagel er wat dieper in de krijgen maar dat hulpstukje werkt denk ik beter.

Kunststofbeslag is zeker niet scherp. Als je het wat vijlt/ afknipt lijkt het wat scherp omdat het recht wordt maar dat is het niet. Het bruggetjes is om het verband te houden in het toch wat soepelere materiaal.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:01

Wiggen doen we niet aan hoor... alleen maar ellende plus een vroegtijdig en onnodig einde aan de (sport)carriere van elk denkbaar paard.

Afbeelding

En neehoor, zijn geen scherpe randen op het kunststof. Met name HippoFlex is erg flexibel materiaal.... het lijkt net siliconen-achtig materiaal.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:53

Ik lees hier al eventjes mee, en ik vind het hier echt leerrijk! Ik heb hier al dingen gehoord die ik niet kende! Super dat jullie zoveel hiervan weten en meedelen aan anderen.
Hier in onze streek vertellen de hoefsmeden daar echt niets over, en als je eens vraagt waarom ze iets zo doen, dan geven ze daar een superkorte uitleg over, zonder wat verder erover te vertellen.. Bv snap ik nog altijd niet (ook na meerdere keren te vragen) waarom er achterhoefijzers vooraan liggen bij mn paard. Ik wil gerust eens ook zo'n foto's plaatsen , want de achterhoeven van mn pony hebben ook niet een ronde vorm zoals deze die hier geplaatst staan...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:52

hellgirlie schreef:
Ik lees hier al eventjes mee, en ik vind het hier echt leerrijk! Ik heb hier al dingen gehoord die ik niet kende! Super dat jullie zoveel hiervan weten en meedelen aan anderen.
Hier in onze streek vertellen de hoefsmeden daar echt niets over, en als je eens vraagt waarom ze iets zo doen, dan geven ze daar een superkorte uitleg over, zonder wat verder erover te vertellen.. Bv snap ik nog altijd niet (ook na meerdere keren te vragen) waarom er achterhoefijzers vooraan liggen bij mn paard. Ik wil gerust eens ook zo'n foto's plaatsen , want de achterhoeven van mn pony hebben ook niet een ronde vorm zoals deze die hier geplaatst staan...

Fotootjes... nou graag!
Al houd ik mijn hart vast als ik lees dat er achterijzers onder de voorhoeven liggen...
En achterhoeven zijn niet rond van vorm overigens, maar ovaal Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:15

zwitsers leggen bijna standaard een dubbel lip ijzer onder de voorvoeten, erg triest.... Vooral omdat er veel Selle francais staat en die hebben over het algemeen al erg nauwe voeten.
Ik begrijp er helemaal niets van.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:28

Vandaag Vies zijn achterhoeven ook een beetje bijgewerkt en nieuwe betere foto's gemaakt van zijn hoeven.
Hier vind je alle foto's, ook die van september: http://www.mijnalbum.nl/Album=HLLQE7GS

Paard zijn beenstand: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMTBZXQG.jpg

Rechtsvoor (let op scheur)
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Achteraanzicht om het verschil in de hielen en hoefballen te laten zien --> http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEOCLLKK.jpg

Rechtsachter --> http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMTYCMJE.jpg
Linksachter --> http://www.mijnalbum.nl/Foto-B746ZWQS.jpg

Alle onderkanten op een rijtje (let op de scheur in rechtvoor, iemand die dit kan verklaren?):
Afbeelding
Als je vergelijkt met de onderkantfoto van september kun je goed zien wat mijn smid normaal weg zou halen wat ik zelf niet doe. De smid was in september 'net' geweest, nu al 2/3 maanden niet denk ik. Dit is terug te zien in de rommelige stralen en de steunsels, ik snijd namelijk niets weg. Ik vijl de hoeven alleen maar minimaal bij.
Linksvoor lijken de flares trouwens groter, de straal juist weer kleiner. Rechtvoor heb ik het idee dat de hoefwand dikker is dan op de vorige foto's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:34

het is bijzonder moeilijk te zien of de zool aan de achterkant zo hoog oploopt dat de hielhoogte de hoogte is die natuurlijk zou zijn voor deze voet

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:40

Tja ik denk dat dat altijd moeilijk te zien is vanaf foto's.
Mijn smid (en ik een beetje) corrigeert de rechtervoet beetje bij beetje, maar omdat paardje nu al een tijdje niet bij de smid is geweest en ik door het snelle slijten van de toon er niet meer aan durfde te zitten, zijn we eigenlijk weer zo'n beetje terug bij af Bloos Vanaf nu ga ik het weer netjes elke week bijhouden en dan zal ik over een maand of 3 weer foto's maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:42

als je een foto schuin van achter neemt (terwijl je de hoef optilt) is wel te zien of de hoefwand aan de achterkant te lang is t.o.v. de zool

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:48

Zoiets?

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:28

@ sizzle: mijn paard is selle francais.. maar natuurlijk zijn we hier niet in zwitserland Knipoog Maar ik zal morgen foto's maken en hier plaatsen en zal er dan ondertussen ook van mijn haflinger z'n hoefjes maken. Op deze zijn keuring was de bemerking dat zijn hoefjes gecorrigeerd moesten worden omdat hij te kort en te plat stond. Maar ik plaats morgen de fotootjes voor jullie!!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 01:59

Annetje schreef:
Alle onderkanten op een rijtje (let op de scheur in rechtvoor, iemand die dit kan verklaren?):
Afbeelding

LV en RV ondergeschoven verzenen
Scheur RV begint daar waar de hiel beduidend meer naar binnen buigt dan de andere hielen. Daar waar deze hiel (RV buitenkantje) begint met afbuigen... dààr begint de scheur.
Door deze extra vreemde vorm van de hiel, draagt deze op een verkeerde manier waardoor het zaakje scheurt door foute frictie/wrictie.
BTW, alle hielen van dit paardje zijn wat "vreemd" van vorm Knipoog

De hoek wand-steunsels is van slechte kwaliteit RV, LV, RA en LA, evenals de stralen. Heeft niks te maken met het wel of niet bijwerken van de straal. Ik werk de stralen ook niet bij van mijn paarden (m.u.v. eventuele zijflapjes).

Ondergeschoven verzenen/hielen die dreigen om te klappen.
Kortom ffkes goede hoefsmid erbij Knipoog die de hielen geleidelijk zal verlagen om van de ondergeschoven verzenen-situatie af te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:11

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:14

Sizzle, daar ben ik het mee eens Ja De smid kwam daar ook wat vaker en ik hield het elke week netjes bij. Nu is de smid al een hele tijd geweest en had ik er dus al 3 weken niets aan gedaan omdat ze te kort werden. Nu moet ik wel zeggen dat het verschil in hielen tussen rechts en links wel al minder is voor mijn gevoel, maar op de foto's is dit niet duidelijk terug te zien.

Soxx de smid heeft er een week geleden naar gekeken, maar wilde er niets aan doen omdat ik veel over puinpaden en asfalt rijd en hij bang was dat mijn paard daar dan gevoelig op zou gaan lopen.
Ondergeschoven hielen komen toch doordat ze te lang zijn of niet? Heeft hij die ook op de foto's van september?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:39

ondergeschoven hielen kan ook worden veroorzaakt doordat je paard per etmaal teveel uren met zijn hoofd omhoog staat. Wat je veel ziet op pensionstallen waarbij de paarden hun hoofd over de boxdeur hangen. De gewichtsverdeling op de hoeven is pas optimaal als het paard z'n hoofd laag houdt, zo is een paard ook ontworpen zeg maar.

Geef hem z'n eten vanaf de grond en niet uit een hoog opgehangen ruif en voerbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:41

Nou dat vind ik wel een rare conclusie hoor. Net alsof die deuren zo hoog zijn en ze urenlang over die deur hangen. Overigens denk ik niet dat ondergeschoven verzenen zo kunnen ontstaan, maar gewoon door verkeerde bekapping en beslaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:47

paarden die klaar zijn met eten, hangen urenlang over de boxdeur of staan met hun hoofd hoog, om hun soortgenoten te kunnen zien. Aangezien de meeste boxwanden uit dichte planken bestaan bij het onderste gedeelte.

In het wild staan paarden 16 uur per dag met hun hoofd laag, écht laag dus, bij de grond. In een box staan ze hooguit een uurtje alles bijelkaar, met hun hoofd laag, als er op borsthoogte gevoerd wordt.

Dit heeft wel degelijk invloed op de hoeven. Bij het hoofd hoog, komt het meeste gewicht op de achterkant van de hoeven. Bij het hoofd laag, komt het meeste gewicht op de voorkant.

En natuurlijk heeft verkeerd bekappen óók invloed Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:48

Die paarden staan toch niet op hun tenen achterover??

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:15

Even nog over Vies' hoeven. Hij krijgt zijn hooi van de grond, en er ligt stro in de stal dus eet hij daar ook van. Verder staat hij overdag veel buiten.
Toen ik hem kocht zag hij nooit een stal en toen zagen zijn hoeven er ook zo uit geloof ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:19

Arabesk schreef:
paarden die klaar zijn met eten, hangen urenlang over de boxdeur of staan met hun hoofd hoog, om hun soortgenoten te kunnen zien. Aangezien de meeste boxwanden uit dichte planken bestaan bij het onderste gedeelte.

In het wild staan paarden 16 uur per dag met hun hoofd laag, écht laag dus, bij de grond. In een box staan ze hooguit een uurtje alles bijelkaar, met hun hoofd laag, als er op borsthoogte gevoerd wordt.

Dit heeft wel degelijk invloed op de hoeven. Bij het hoofd hoog, komt het meeste gewicht op de achterkant van de hoeven. Bij het hoofd laag, komt het meeste gewicht op de voorkant.

En natuurlijk heeft verkeerd bekappen óók invloed Knipoog

pure aanname, geen feiten. Tenzij jij een stal hebt met drukgevoelige plaat.
Het zou een stuk minder alweterig overkomen als je dit vragend zou stellen als hypothese zodat we er met z'n allen over kunnen nadenken ipv: 'ja juf, u zal het wel weten uit visioenen' zeggen. Als het feitenkennis is: graag de link.
(al zal Ara mijn post misschien niet lezen, heb zo'n vermoeden dat ik een foei ben)