[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:50

Romeorowan: ben je al begonnen met de Glucobalance? Ik heb me er 's in verdiept en wil het misschien toch ook gaan proberen. Ik wacht jouw ervaringen af! :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:42

Jannepauli: Ja ik ben gisteravond begonnen. Ze heeft het nu dus 3 keer gehad.
En ik weet het, het kan niet, maar haar nek was vanavond aardig soepel.
Ik hou het strak in de gaten, ik heb gisteravond ook foto's gemaakt en haar maten genomen op de singelplek en en ca. handbreedte voor de navel.
Ik ben heel erg benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:58

Dank je, hou ons op de hoogte van je vorderingen! Ik blijf 't volgen :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:03

aisie schreef:
Ik zit wel aan een graasmasker te denken ja. Wanneer zou dat stappen e.d. weer moeten kunnen? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ze moet wel een stukje over het erf lopen voordat ze bij het weiland is. Ik dacht zelf om na het weekend even de DA weer te laten komen en als die het een goed idee vind om dan wat in het weiland te gaan lopen als ze daar goed genoeg voor is? Of zou het al eerder moeten?

Je schreef eerder dat ze al weer rondjes in de stal aan het lopen is.
Juist rondjes lopen is slechter dan rechtuit lopen. Dit heeft met druk belasting op oa het hoefbeen te maken.
Probeer daarom buiten de box zo recht mogelijke stukken te lopen.
En geen grote afstanden. Beginnen met 2x per dag 5 tot 10 minuten is al mooi.
Je merkt vanzelf wanneer je paard meer wil en kan, en daar ga je dan mee mee.

Als je buiten de stal direct op pijnlijke (harde/stenige) bodem komt, en ze willen daar niet overheen, kun je zand of een laag stro strooien. Als dat niet kan zijn hoefschoenen een idee en als je geen hoefschoenen hebt of wilt kopen, kun je eventueel met vilt en handdoeken een soort van slof maken en dat aan de voet binden gedurende dat kleine stukje.

Want ook hierin zul je merken dat het langzaam beter gaat; het lopen over het harde bedoel ik dan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:45

Bedankt voor de tips!
Ik had al gekeken voor hoefschoenen maar ze heeft enorm brede hoeven van 17 cm en ik nergens haar maat vinden. Maar die tip met vilt en handoeken zal ik zeker onthouden.
We gaan wel proberen of ze de stal uit wil en dan even een paar rechtje stukjes lopen. Ze lijkt aardig op te knappen gelukkig. Helaas heeft ze al een kogelblessure aan haar ene been dat maakt het wat gecompliceerder allemaal. Maar zoals ze er nu bij staat ben ik toch wel redelijk positief, vergeleken met een paar dagen geleden is het een heel stuk beter. Als ze nu ook weer wat kan lopen dan zijn we al een heel eind verder.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:46

Hallo iedereen, ik heb niet het hele topic doorgelezen (vond ik ietsje teveel ;) ), maar ik wil graag even wat vragen.

Mijn pony van 28 is sinds 3 dagen ook heel erg stijf, nou is ze al een ouwetje dus ze loopt wel meer stijf, maar nu is het écht stijf, ze loopt nog wel mee, maar liever niet. Ook is ze erg suf.
Ze neemt geen rare houdingen aan verder en ik kan gewoon d'r hoeven optillen voor uit te krabben.
D'r hals is wel erg dik en hard, maar d'r benen zijn niet warm.
Naar ik weet is ze nooit hoefbevangen geweest, in ieder geval niet sinds ik haar heb en dat is zo'n 15 jaar.

Kan dit hoefbevangenheid zijn? Ik heb d'r meteen op het stukje kale weiland gezet en vanacht gaat ze gewoon naar binnen.

Als het van de week niet beter wordt op het kale stukje komt er uiteraard een da langs.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:47

Denz, ik zou een DA raadplegen, het is zo vanaf de pc erg moeilijk te zeggen of je paardje bevangen is of wat anders heeft.

Mijn paardje gaat gelukkig erg vooruit. Ze is vanmiddag al even uit de stal geweest en ik vond haar redelijk goed lopen.
Wil haar eigenlijk overdag weer een paar uurtjes buiten zetten vanaf morgen maar heb alleen grasland, dus moet ff kijken hoe ik dat ga doen. Desnoods een muilkorf om. Ze heeft het niet van het gras gekregen maar van cortisonen injectie, maar ik neem liever geen risico.
We hadden het gangpad met beton vol met snippers en stro gedaan zodat ze daar gewoon op kon lopen. Hoop maar dat deze stijgende lijn zo voortzet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:38

denz....even toch een dierenarts er bij laten komen...je weet maar nooit!

Aisie..mijn paard is ooit bevangen geworden door corticosteroiden injecties,na 10 x bevangen te zijn geweest met vier hoefbeenkantelingen...dit in 12 jaar tijd...kwam ik er vier jaar geleden achter dat hij insuline resistent was...of hij nu na de injecties steeds bevangen is geworden door de insuline resistentie of dat hij insuline resistent is geworden door zoveel keer bevangen te zijn geweest weet ik niet,ik denk eerlijk gezegt het laatste..

Maar wat ik wilde zeggen is,dat ondanks dat ze (in ons geval)niet door gras of teveel voer hoefbevangen zijn geworden ,je toch heel erg moet uitkijken met weidegang en voer.

Ik denk dat dat geldt voor ieder paard die hoefbevangen is geweest...ongeacht de oorzaak.
Het lichaam weet op een of andere manier geen weg meer met 'gifstofen'.

Mijn paard werd zelfs bevangen van onbeperkt overjarig hooi...zelfs de dierenarts begreep dat niet.

Veel sterkte met je paard!
ik ben blij dat het beter gaat....rotziekte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:58

Geerke, heb jij je paard meerdere keren injecties met cortisonen laten geven? Mijn paard krijgt dit nooit weer. Ze was geblesseerd aan haar kogel maar als ik dit had geweten dan had ik die injectie nooit laten doen. Die blessure was vanzelf ook wel weer over gegaan, alleen duurt het dan wat langer. Baal er zo van dat ze nu dit erbij heeft!
Ik doe haar ook niet op het gras voorlopig, alleen met een dichte muilkorf om zodat ze niet kan grazen maar wel wat kan lopen. Ze krijgt momenteel alleen hooi te eten en ik koel haar hoefjes meerdere keren per dag en dat helpt heel goed. Vanmiddag gaat ze even naar buiten. Het lijkt dat ze het meeste last heeft met haar geblesseerde been, die andere gaat alweer erg goed. Hoe lang duurt het voordat zoiets weer helemaal over is?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:30

Bij Noor is er 1 ijzer af :( en de smid kan morgenmiddag (pas) komen. Had wel andere gebeld maar die konden pas na een week. Bah, het ging net zo goed en nu loopt ze weer met haar hoofd naar beneden om een balans te vinden tussen pijn en bewegenen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:36

Ik heb mijn paardje net even buiten gehad en wat in de tuin laten stappen. Ze liep wel goed, wilde eigenlijk meteen al draven maar dat mocht niet van mij natuurlijk. Ze loopt overigens ook op 1 ijzer want dat andere was er af en deze kreeg de smid er afgelopen week niet af omdat ze niet op 3 benen kon staan.
Volgende week gaat die er ook af.
Ik heb het gangpad vol met stro en nippers en over het harde gedeelte van het erf heb ik rubber matten gelegd, die hadden we toevallig nog over. Gaat prima zo! Vanmiddag en vanavond laat ik haar weer even wat lopen. Gaat de goede kant op zo gelukkig!

jazeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:10

Denz, Ik zou als ik jou was de DA laten komen en een bloedje laten trekken. Stijfheid en suffig kan ook spierbevangenheid zijn. Dit is eenvoudig via het bloed aan te tonen. Dat je haar op een stukje kale wei hebt staan is sowieso al prima. Zeker met harde en dikke hals. Bij spierbevangenheid moet je echter ook de beweging beperken. Vandaar dus nogmaals advies. DA erbij.
Succes

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:23

Hey, de da is geweest net. Ze wist het niet te zeggen, ze dacht ook aan spierbevangen, maar dat komt meestal ineens opzetten en niet in een paar dagen. Verder wordt er ook niet op gereden en is ze ook niet wild geweest in de wei.
Ze heeft nu pijnstillers en staat op stal. Morgen krijgen we de uitslag van het bloed. Ben erg benieuwd of ze wat kunnen vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:49

spierbevangenheid en hoefbevangenheid gaan vaak samen...
door het krampachtig staan door de hoefbevangenheid verzuren de spieren.

Mijn paard heeft corticostroiden ingespoten gekregen omdat de dierenarts niet wist wat hij had...een bult onder zijn kin(geen droes)ik geloof dat hij 1 injectie heeft gehad...twee dagen erna was hij hoefbevangen.
De dierenarts weer gebelt die dacht toen dat het tekenziekte was....en maar gissen...
Behanded voor tekenziekte(wat hij dus niet had,bleek toen de boedresultaten binnenkwamen)werd hij nog veel zieker.
Toen heb ik er een andere dierenarts bijgehaald.
Al met al heeft het in pablo's geval allemaal heel lang geduurt,maar dat komt door een beun de haas met verkeerde diagnoses en behandelingen....als ik toen wist wat ik nu weet...

Jij heb er gelukkig kundige mensen bij dat scheelt...

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:15

Hoi Geerke,

Bedankt voor je reactie.
Ze staat niet echt krampachtig met d'r benen, ze staat in ieder geval niet in die bekende hoefbevangen stand, ze staat gewoon normaal.
Maar ja je weet het nooit. Ze vond het in ieder geval niet lijken op hoefbevangen want ze stond mooi recht, d'r hoeven en benen waren ook niet warm en d'r hoeven waren ook niet gevoelig.

Wel balen zeg dat gedoe met jouw paardje, zo gaat het vaak hoor, dat een arts maar dingen probeert omdat hij het niet weet... jammer is dat, want zo krijg je nog veel meer ellende.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:37

edit

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

Mijn pony begint op te knappen.
In de manier van uit de box stappen is duidelijk verandering gekomen :wow:
Ik hoop dat we deze stijgende lijn vast kunnen houden.
Ze krijgt nu Pijn Compositum van de Groene Os ipv bute wat ik heb afgebouwd
van 2 naar 1 naar een half zakje tot nul.
Verder Ledum en Arnica druppeltjes.
Ze krijgt alleen hooi, en vraag me af of ze iets van vitaminen erbij moet omdat ze
geen krachtvoer krijgt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:55

Kabouterdans: wat fijn dat ze de goede kant uitgaat.
Persoonlijk zou ik wel iets van vitaminen/mineralen bijgeven en ik kan je Formula4Feet adviseren.
Dit wordt in Engeland gemaakt en aangeraden door de Laminitis Clinic, een onafhankelijke kliniek die onderzoek doet naar hoefbevangenheid.
Paardnatuurlijk heeft het in de webwinkel en je kunt het ook bestellen bij Werkman Hoefijzerfabriek in Groningen. Ik doe dat telefonisch en dan heb ik het de volgende dag in huis, de rekening komt een paar dagen later.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:00

Dank je romeorowan.
Ik ga even met google.nl aan de gang.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:25

Wat fijn kabouterdans!! :D
Zou je niet gewoon heel voorzichtig weer beginnen met de vito?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:52

Mn paardje is van en vanmiddag alweer even mee naar buiten geweest te stappen, ging weer goed. Vanavond nog een keertje.
Hoe kun je zien of het hoefbeen gekanteld is? Of kan dat alleen op de foto?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:56

In acute fase alleen op foto.
Maar je kunt het later ook zien doordat er een knik in de hoefwand ontstaat. De nieuwe hoef lijkt dan langs een 'andere hoek' uit te groeien. Er zit ook altijd een ring of ribbel in de hoefwand als teken van verstoorde bloedtoevoer. Maar knik alleen bij hoefbeenkanteling. Maar dit duurt dus een aantal weken, tot soms wel 2 maanden voordat je dat ziet.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:37

Isapaardje schreef:
In acute fase alleen op foto.
Maar je kunt het later ook zien doordat er een knik in de hoefwand ontstaat. De nieuwe hoef lijkt dan langs een 'andere hoek' uit te groeien. Er zit ook altijd een ring of ribbel in de hoefwand als teken van verstoorde bloedtoevoer. Maar knik alleen bij hoefbeenkanteling. Maar dit duurt dus een aantal weken, tot soms wel 2 maanden voordat je dat ziet.

En daarna? Noor heeft dat nu overduidelijk. Ze loopt heel goed (hoefijzer zit er weer onder). De hoefsmid vroeg of ik al op haar reed. Ik neem aan dat dat weer langzaam opgebouwd moet worden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:55

Die ring/knik groeit langzaam uit.
Het duurt een jaar voordat de hoef zich helemaal heeft hersteld, soms langer afhankelijk van de ernst van de situatie (dan moet onderliggend weefsel ook nog worden vernieuwd).
Over het algemeen kun je het paard wel weer gaan belasten als er voldoende nieuwe, gezonde hoef is aangegroeid.

Regelmatig de hoeven bijwerken is belangrijk om de nieuwe hoef zo goed mogelijk te laten uitgroeien. Vaak wordt daarvoor oa de toon vrij van dracht gelegd (dus hoefwand weghalen tot witte lijn en die in een boogje van de grond) zodat er geen overbodige druk op komt te staan.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:53

wanneer is bij jullie de maat vol wbt hoefbevangenheid? Wanneer houden jullie op met dokteren en laten jullie ze gaan?
Ik zit nl zelf met het dilemma. Ons paardje werkt alle goedbedoelde behandelingen echt flink tegen, hij wil alleen maar vreten. Gaat overal doorheen, klimt gerust uit een box als hij de deur er niet uit kan trappen. Een ander plekje zoeken zie ik daarom ook niet zitten. Hoe denken jullie erover?