[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:42

Anderhalve week is wel heel snel om "genezing" te verwachten. Al is de acute ontsteking uit de hoef, de schade die de HB heeft aangericht is niet over. Om te zien wat de schade is kan je een röntgenfoto laten maken van haar voeten.
Overigens kan het "pointen" (been naar voren zetten) ook komen omdat de artrose opspeelt door een andere manier van staan tijdens de HB. Ook dat is op een foto te zien.

Het eerst wat mijn opvalt aan jouw pony zij haar dikke nek. Dat laat mij mij alle alarmbellen rinkelen: vraag de DA je pony te testen op Cushing (PPID) en Insuline Resistentie. De dikke nek in een heel herkenbaar symptoom van IR wat bij oudere paarden vaak een complicatie van Cushing is.

Bij Cushing/IR heb je een grote kans op herhaling van de HB, dus zolang je daar geen duidelijkheid over hebt je pony maar even van het gras houden en op hooi en vitaminensupplement zetten.

Echt een rot situatie, sterkte ermee!

Cynthia82

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:04

Bedankt voor je reactie :)
Ik bedoel niet te zeggen dat ik had verwacht dat ze nu volledig genezen zou zijn, maar ik vind het wel vreemd dat ze sinds vandaag ineens weer een voorbeen af en toe naar voren zet (en een andere dan 1,5 week geleden). Dat het door de artrose zou kunnen komen, heb ik ook aan gedacht.

Ik vind niet dat ze een dikke nek heeft, maar nu je het zegt, heb ik de foto nog eens bekeken en daar staat ze niet heel voordelig op :) Ik zal vanavond een betere foto van haar maken.
De da denkt niet dat ze Cushing heeft, gezien haar algehele conditie en testen op Cushing had volgens hem nu geen zin gezien de ontstekingswaarden die ze nu sowieso in haar lichaam heeft, dus dat doen we op een later moment. Want ik ga haar zeker wel laten testen :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:17

Ik heb ook een Cushing pony gehad waarvan anderen al een jaar eerder vroegen of hij geen Cushing had. Ik vond hem toen geen typische Cushing pony.
Een jaar later heb ik getest omdat hij zo vaak ziek was en we hem onderkoeld liggend in de wei gevonden hadden.

Het hele verhaal staat in mijn onderschrift.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:21

Ik zou een tijd rust geven en van het gras houden. 1.5 week is wel heel kort, Ookal was je er vroeg bij. Die van mij staat al weer 4 maanden op water&hooi.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:31

Afbeelding

Mijne ziet er nu zo uit..er is nu bijna wk geleden lichte hv vastgesteld.. eigenlijk niks afgevallen na een wk hooi..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:32

Tiwi, zoals ik al zei: Ik ga ook testen alleen heeft dat nu geen zin.
Hoe oud is de jouwe?

Pol, ze ziet er goed uit :)
Hoe doet ze het nu?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:44

Blacky is minimaal 22 jaar geworden.
Wij wisten al dat hij Cushing had voordat hij HB werd en vooraf hadden wij voor hem de grens van doorbehandelen bij HB gelegd.
Door de HB zou hij van zijn vaste kudde afgescheiden moeten worden i.v.m. dieet en niet op gras, dat wilde we hem niet aandoen. Voor wij hem kochten leefde hij nooit langer dan een jaar op een adres, echt zo'n pony die in de handel bleef hangen. Bij ons en in zijn kudde heeft hij zijn thuis gekregen, dat wilde we hem niet meer afpakken.

Mijn huidige paard had vorig jaar lichte HB en is 6 jaar. Dit paard had geen onderliggende oorzaak en is na behandeling met medicatie en door de hoefsmid er weer helemaal bovenop. Al zijn we nog wel voorzichtig met gras, dat bouwen we rustig op met een masker. De oorzaak van haar HB lag in een rijker ruwvoer dat ze kreeg toen ze een paar nachten uit logeren was anders had ze waarschijnlijk wel een paddock leven gekregen. Voor nu zijn we blij dat we haar weer terug het gras op hebben gekregen zonder klachten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:17

Cynthia82 schreef:
Tiwi, zoals ik al zei: Ik ga ook testen alleen heeft dat nu geen zin.
Hoe oud is de jouwe?

Pol, ze ziet er goed uit :)
Hoe doet ze het nu?

Ja voor mijn idee goed..ze loopt weer normaal..ook door de wendingen! Maar goed ik heb nog zeker voor een dag of 3 ascall en nog behoorlijk wat zakjes bute.. ik bouw altijd heel langzaam af met de bute..
Dus tja..kan pas echt wat zeggen als ze paar dgn vd medicatie af is..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:42

Pol, dat zeg ik dus ook iedere keer als iemand vraagt het het gaat: Tja, geen idee.. voor nu goed, maar ja, ze is stoned van de medicijnen, dus ik kan er nu niets van zeggen :)

Ik kom net weer bij haar vandaan. Ik ben een uur op de wei geweest en ze heeft geen enkele keer haar voet naar voren gezet en haar voetjes zijn nu allemaal even koel. Dus misschien had ze weer wat meer last door de warmte? Bij ons zetten aderen ook op door de warmte, dus misschien deed het wat meer pijn, omdat er met die hitte toch iets anders dan anders is in haar aderen/bloedsomloop.
Ik ben in ieder geval weer een beetje gerustgesteld :)

Tiwi, ik ga binnenkort je topic even lezen.
Daisy gaat straks ook met masker de wei op. Liever heel voorzichtig op de wei, dan geen wei meer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:40

Ik wil ook echt weer terug richting wei..ik hoop dat ons dat gaat lukken! Vind het vreselijk paard hele jaar op de paddock!!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:44

Hallo,

Mijn pony (22) is al vaker HB geweest en nu chronisch hoefbevangen.
Sinds vorig jaar is Cushing geconstateerd. Hij had in februari een enorme terugval, zwaar hoefbevangen en hoefbeen is ook iets gezonken. Staat nu op pijnstillers.
Eigenlijk ging het weer bergop en we waren pijnstillers aan het afbouwen.

Loopt hij sinds woensdag kreupel op links en dit werd met de dag erger.... gisteren viel me op dat hij op zijn teen gaat staan en dat doen HB paarden niet snel.... dierenarts is geweest en zij zegt hoefzweer, De zweer zit hoog in de hoef en volgens haar kan smid niks doen (de smid bel ik maandag op). Hij heeft nu een verband met animalintex. Heb hem 1/2 pijnstiller gegeven, want hij kan niet zonder, maar de pijnstiller kan de uitbraak zweer vertragen.....

Hoe is jullie ervaring.... de zweer komt door die HB-aanval....breekt dit uit en kan een smid zo hoog in de hoef iets doen....moet ik naar een kliniek of toch soda/animalitex volhouden.... hij loopt steeds meer kreupel, dus zweer is aan het "rijpen"...lijkt me best heftig als die vanzelf naar buiten komt.

Ben benieuwd of jullie paarden dit hadden en hoe het herstel gegaan is.

Groetjes van Sandra

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:43

Denk alleen dat een hele goeie smid je verder kunt helpen! Sterkte Sandra!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:28

Horfzweren vind ik echt wat voor de hoefsmid om te behandelen, die durft vaak net wat meer te snijden dan een DA.
Bij een ex-HB-er is het wel fijn voor de smid als er een RX van de betreffende voet is zodat de positie van het hoefbeen in beeld is.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:50

Dank jullie wel. Ik ga hem maandag bellen. Pony heeft pijn en door ontlasten links belast ie rechts meer en ben ik weer bang dat HB terugkomt.

Fotos zijn in februari gemaakt, dus dat weet de smid. Daarna is er geen verslechtering gekomen gelukkig.

Zijn hoefzweren soms echt te hoog dat je ze niet kan openen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:42

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:44

Mijn pony had meerdere hoefzweren die bij de kroonrand uitbraken, inderdaad door de HB. Mij werd gezegd dat het gewoon/helaas een kwestie van afwachten was tot ze open zouden breken. Ik heb wel een soort lappen/springschoenen gekocht toen (de vorm van springschoenen, maar dan van stof en met gewatteerde binnenzijde): die maakte ik dan steeds nat en deed die bij haar om, zo kon ik de rand van buitenaf weken en het proces van uitbreken toch mogelijk iets bespoedigen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:24

Afgelopen zaterdag was de hoefsmid bij ons en hij constateerde dat een van onze pony's hoefbevangen is aan 4! benen. Het vreemde is dat we dit niet gemerkt hebben aan haar. Ze is ook niet kreupel of gevoelig, lijkt dus geen pijn te hebben terwijl het een zeer pijnlijke aandoening is. Ze is gewoon fit en vrolijk. Ze is nu niet te dik, staat al laag in het voer (ze wordt van de wind dik) en gaat ook niet vol op de wei.

Het is een New Forest merrie van 13 jaar, nooit eerder bevangen geweest, wel paar x hoefzweren gehad. Ze zit heel mooi kort en glad in haar vacht. Wel heeft ze een hele dikke nek, is wel soepel/zacht.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:08

Als ze aan 4 voeten bevangen zijn dan zie je vaker niet zoveel. Omdat alle voeten zeer doen heeft ontlasten geen zin. Het kan ook zijn dat je er super op tijd bij bent.

Dikke nek kan wijzen op Insuline Resistentie dat zou ik zeker laten testen.
Voor nu veel water en hooi en de DA laten komen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:37

Mijn oude pony was chronisch hoefbevangen maar die liep geen meter als het weer opspeelde. Op het laatst lag zij heel veel en toen heb ik besloten om haar uit haar lijden te verlossen.

Caretina ligt zelden, gaat gewoon in volle galop en bokkend door de baan. Daarom was ik ook zo verbaasd. Ze is vrolijk en wil graag mee naar buiten.

Ze staat nu op water en hooi. En ze krijgt extra magnesium. De afspraak met DA is gemaakt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:49

Mijn Shetlander is van een oude man geweest vroeger.
Daar is ze toen meermalen hoefbevangen geweest, maar dat werd gewoon opgelost door haar een tijdje op te sluiten, en dan weer gewoon de wei op te doen.

Ik heb haar in 2012 gekregen.
Altijd erg voorzichtig geweest met hoe lang ze naar buiten kon, en met heel, heel rustig opbouwen kon ze wel gewoon met de andere twee shets naar buiten.
In 2015 is ze wel opeens weer heel hoefbevangen geworden, vermoeden is dat dat kwam doordat ze enorm hengstig was.
Ook weer rustig opgebouwd, en vorig jaar is het het hele jaar goed gegaan.

Nu liep ze in januari al een keer heel minimaal stijf, dus weer een week op de Paddock gehad, en toen ging het opbouwen weer aardig.
Maar in maart was het weer hetzelfde verhaal, en nu zag ik het vandaag weer. Ik neig nu naar haar gewoon de hele zomer op de Paddock te houden.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?
De Paddock is zo'n 10 bij 20, en grotendeels verhard.
Ze kan nu van 10 tot 6 neuscontact hebben met de andere twee pony's op de wei, en na die tijd staan ze met zijn drieën op de Paddock.
Is dat genoeg contact met andere paarden?
Om ze nou alle drie de hele zomer binnen te houden zie ik ook weer niet zitten.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:28

gerlindie schreef:
Daar is ze toen meermalen hoefbevangen geweest, maar dat werd gewoon opgelost door haar een tijdje op te sluiten, en dan weer gewoon de wei op te doen.

Altijd erg voorzichtig geweest met hoe lang ze naar buiten kon, en met heel, heel rustig opbouwen kon ze wel gewoon met de andere twee shets naar buiten.
In 2015 is ze wel opeens weer heel hoefbevangen geworden, vermoeden is dat dat kwam doordat ze enorm hengstig was.

Nu liep ze in januari al een keer heel minimaal stijf, dus weer een week op de Paddock gehad, en toen ging het opbouwen weer aardig.
Maar in maart was het weer hetzelfde verhaal, en nu zag ik het vandaag weer. Ik neig nu naar haar gewoon de hele zomer op de Paddock te houden.

Ze kan nu van 10 tot 6 neuscontact hebben met de andere twee pony's op de wei, en na die tijd staan ze met zijn drieën op de Paddock.

Lijkt mij zeker genoeg contact hoor! Als ze de andere gewoon kan zien in die uren dat ze alleen staat. Blijft nog 16 uur over om contact te hebben met de andere. Wat mij een nadeel lijkt is dat ze nooit even lekker de benen goed kan strekken want daar is 10x20 toch wel erg klein voor..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:32

Is een graasmasker geen optie?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:14

bcd94 schreef:
gerlindie schreef:

Lijkt mij zeker genoeg contact hoor! Als ze de andere gewoon kan zien in die uren dat ze alleen staat. Blijft nog 16 uur over om contact te hebben met de andere. Wat mij een nadeel lijkt is dat ze nooit even lekker de benen goed kan strekken want daar is 10x20 toch wel erg klein voor..

Daar heb je idd gelijk in.
Misschien toch nog een keer mijn vader lief aankijken en de Paddock vergroten :j

Werkt graasmasker ook als ze op erg kort gras staan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:57

Tja er moet wel wat te grazen zijn..anders wel heel lastig te pakken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:42

gerlindie schreef:
bcd94 schreef:
gerlindie schreef:

Daar heb je idd gelijk in.
Misschien toch nog een keer mijn vader lief aankijken en de Paddock vergroten :j

Werkt graasmasker ook als ze op erg kort gras staan?

is het een optie om een track rond de weide te maken? doordat ze er veel overlopen zal het gras die erop staat vrij nihil zijn/blijven, in een track kunnen ze met relatief beperkte ruimte wel lekker gaan scheuren, en vooral, ze kan lekker haar kudde volgen als die zich gaan verplaatsen.
Op verschillende plaatsen hooinetten hangen, en zo kan ze ook lekker fourageren. In de zomer blijft de grond daar wel prima op, en in de winter sluit je de track gewoon af.