[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:43

Hier gaat het ook weer niet goed.
Ik hoopte nog dat ik de vorige keer spoken had gezien maar nu stond ze niet met warme hoeven maar met een harde manenkam.
Weer precies op het moment dat ik van 2x per dag (3 uur) naar 1x per dag wat langer (5 uur) op de wei heb gezet.

Ze heeft helemaal geen pijn en voelt zich verder prima dus ik verwacht verder geen problemen maar het is wel verschrikkelijk jammer dat ze niet gewoon lekker op de wei kan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:06

Ik ga het gewoon simpel houden nu, zolang ik zie dat het gras groeit of te goed groeit blijft het beperkt. Die index is handig maar naar mijn idee is het ook maar een richtlijn ik ga er persoonlijk niet te veel op verder..

Azmay, misschien nog even wachten met naar de 7 te gaan dan .. loopt ze anders uiteindelijk wel weer volledig op de weide of naar welk max bouw je op ?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:55

Wat vinden jullie? DA geeft aan 2 dagen metacam halveren. Morgen op kaal stuk wei en overmorgen gewoon weer bij de rest erbij. Is dit niet te snel? Graasmasker etc. was allemaal niet nodig.
Nu was de pony maar licht bevangen maar ik twijfel een beetje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:47

Idifix schreef:
Ik ga het gewoon simpel houden nu, zolang ik zie dat het gras groeit of te goed groeit blijft het beperkt. Die index is handig maar naar mijn idee is het ook maar een richtlijn ik ga er persoonlijk niet te veel op verder..

Azmay, misschien nog even wachten met naar de 7 te gaan dan .. loopt ze anders uiteindelijk wel weer volledig op de weide of naar welk max bouw je op ?

Ik ga nu weer terug naar 2x2 uur als ze weer helmaal normaal is. Haar manenkam is alweer veel soepeler en ze heeft duidelijk zelf nergens last van dus ik denk dat ik morgen al heel even laat eten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:12

Selka schreef:
Wat vinden jullie? DA geeft aan 2 dagen metacam halveren. Morgen op kaal stuk wei en overmorgen gewoon weer bij de rest erbij. Is dit niet te snel? Graasmasker etc. was allemaal niet nodig.
Nu was de pony maar licht bevangen maar ik twijfel een beetje.

Mijn dierenarts (en alle andere mensen die ik heb gesproken met kennis over hoefbevangenheid) raadde ten zeerste af om mijn pony het jaar van de hoefbevangenheid weer op het gras te zetten. Het liefste helemaal niet meer, maar als ik het toch wou proberen dan het jaar erna en heel langzaam opbouwen.

Ik zou in jouw geval denk ik een graasmasker kopen en dan proberen of de pony op de wei kan, maar wel langzaam opbouwen, niet direct hele dagen.
Mijn pony loopt nu sinds een dag of 3 met een graasmasker en dat gaat super goed! Hij heeft enkel een klein schuurplekje op zijn kin, maar niets schokkends en hij krijgt echt beduidend minder gras binnen. Z'n manenkam is zachter, hij heeft geen opgeblazen buik meer en hij is minder schrikkerig (dat is voor hem een teken van goed in zn vel zitten :) )

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:35

Kijk dat is een totaal ander verhaal.. Ik denk dat ik sowieso wacht tot de smid is geweest as zaterdag en ga kijken naar een masker. Bedankt voor je input Femke!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:51

Hier gaat het nu goed op de wei, dat is langzaam opgebouwd, eerst aan de hand en daarna steeds meer uren met graasmasker. Toen dat goed ging steeds iets eerder het graasmasker af aan het einde van de dag.
Vanaf vandaag mag ze voor het eerst zonder masker zo'n 10 uur op de wei, waar inmiddels het meeste gras afgegraasd is door haar maatje.

Voor lang en gras wat goed groeit ben ik niet zo bang, dat gebruikt het fructaan voor zijn eigen groei en stapelt het niet. Juist kort gestressed gras bevat veel fructaan.
Maar ieder paard is anders en de oorzaak van de HB lag bij mijn paard niet in het gras. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Tegen de schaafplek op de kin bij een greenguard tape ik de kant waar de kin zit af met ductape aan de binnenkant. Werkt goed maar je moet het regelmatig vervangen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:33

Naar aanleiding van discussie met een collega:
als een paard licht bevangen is, nu met medicatie weer aardig loopt maar wel zou moeten bewegen om af te vallen,
moet je dan het paard zelf maar laten bewegen op een kaal stuk land, of kan je ook een stuk gaan wandelen (met lange rechte lijnen)?
In het eerste geval zal het afvallen niet zo vlot gaan, maar in het tweede geval is het misschien weer slecht voor de hoeven.

Wat is nu het beste?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:53

Op zand houden, daar uitdagen tot bewegen (meerdere plekken hooi en water) en pas gaan wandelen als ze rad lopen zonder pijnstillers.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:29

Dennis schreef:
Op zand houden, daar uitdagen tot bewegen (meerdere plekken hooi en water) en pas gaan wandelen als ze rad lopen zonder pijnstillers.

Ik hoorde pas van iemand dat veel bewegen bij hoefbevangenheid juist heel goed is. Toen haar paard bevangen was is ze juist heel veel gaan wandelen op zachte ondergrond en volgens haar is het dan sneller over ?

Mijn pony is nu hoefbevangen in zeer lichte mate maar dwing ik niet tot beweging. Hij staat in een ruime paddock met hooi aan de ene kant en water aan de andere kant dus ik probeer m wel te stimuleren maar ik twijfel nu of ik hem niet toch een beetje beweging moet geven. Pony is ook wat aan de zware kant en geen beweging merk ik gelijk.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:33

Samantha_01 schreef:
Naar aanleiding van discussie met een collega:
als een paard licht bevangen is, nu met medicatie weer aardig loopt maar wel zou moeten bewegen om af te vallen,
moet je dan het paard zelf maar laten bewegen op een kaal stuk land, of kan je ook een stuk gaan wandelen (met lange rechte lijnen)?
In het eerste geval zal het afvallen niet zo vlot gaan, maar in het tweede geval is het misschien weer slecht voor de hoeven.

Wat is nu het beste?

Ik heb hier het zelfde probleem
Hij staat nu in de paddock met onbeperkt hooi en de waterbak staat helemaal aan de andere kant waardoor die toch wat heen en weer moet lopen. Ik ben blij dat ie wat beweegt maar bij die van mij is dit niet dusdanige beweging dat hij er ook echt van afvalt. Als hij niet flink aan het werk wordt gezet word ie heel snel blubberig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:39

Zo lang een paard op de pijnstillers staat kan je niet goed beoordelen hoe hij loopt. Ze moeten eerst goed lopen voor je weer aan het 'werk' ga.

Nee, ze vallen dan nog niet af helaas. Maar van te veel beweging in het begin kan de voet meer schade oplopen (met een actieve onsteking kan het hoefbeen makkelijk kantelen bij belasting, daarom moeten de hele heftige gevallen ook helemaal stil gezet worden op stal omdat zelfs rond scharrelen dan al te veel kan zijn).
Eerst schade voorkomen, dan pas afvallen.
Je kan eventueel wel in dubbele netten gaan voeren. Of hooi met een graasmasker zodat je daar al wat de goede kant op kan gaan door minder eten.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:43

Ik zit met het volgende probleem ivm op de paddock zetten. De mijne zou ook beter voorlopig in de paddock blijven maar onze paddock ligt naast de weide. Als ik hem in de paddock, zelfs met hooi, blijft hij rondjes lopen. Hij loopt zichzelf gewoon kapot. Het maakt geen verschil of hij alleen staat of met een vriendje. Zet ik hem in de weide dan staat hij rustig. Dus nu staat hij meer op stal en beperkt buiten toch op gras, maar dat voelt niet goed. Ik zou hem liever langer buiten hebben. Een grasmasker is geen optie want dat houdt hij niet aan.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:55

Nele80 schreef:
Ik zit met het volgende probleem ivm op de paddock zetten. De mijne zou ook beter voorlopig in de paddock blijven maar onze paddock ligt naast de weide. Als ik hem in de paddock, zelfs met hooi, blijft hij rondjes lopen. Hij loopt zichzelf gewoon kapot. Het maakt geen verschil of hij alleen staat of met een vriendje. Zet ik hem in de weide dan staat hij rustig. Dus nu staat hij meer op stal en beperkt buiten toch op gras, maar dat voelt niet goed. Ik zou hem liever langer buiten hebben. Een grasmasker is geen optie want dat houdt hij niet aan.

Lastige situatie.
Ik zou toch echt proberen om toch een graas masker om te doen. Hier op bokt worden tig manieren gegeven waarmee de meeste het echt niet meer af zullen krijgen. Bij die van mij helpt het goed om het aan zn manen vast te vlechten hij kan t dan haast niet afgeschuurd krijgen. Met masker op kan het in ieder geval minder kwaad dat ie op het land staat. Als ie bijv 2 uur op het land staat en je zet hem vervolgens in de paddock blijft ie dan misschien niet wat rustiger?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:03

Tiwi: Thanks voor de tip! Dat ga ik vanmiddag even proberen :)

Qua discussie ben ik het eens met Dennis. Zolang het dier nog pijnstilling krijgt niet gedwongen laten lopen. Maar ik merkte bij mijn pony dat hij mentaal wel enorm vooruit ging van een klein rondje wandelen. Dat deed ik dus af en toe wel, dan ging ik 500 meter langs de dijk door het hoge gras met zachte kleigrond.
Mocht je na de acute fase gaan wandelen dan zou ik er zeker rekening mee houden dat de hoeven van je pony flinke klappen hebben gehad en dat het opeens teveel kan zijn. Ik kon een half jaar later prima een rondje van 3 km wandelen, maar soms was het na 1 km opeens teveel en dan moet je nog wel terug naar huis. Ik zou dus altijd hoefschoenen meenemen en relatief dichtbij huis blijven.

Nele80: Zou je het graasmasker niet vast kunnen vlechten in de manen?
Als dat geen optie is, misschien dan de kant van de paddock die naast de wei ligt dicht maken met bijvoorbeeld worteldoek zodat hij de andere ponys in de wei niet ziet? Dan natuurlijk wel samen met een vriendje zetten :) (Dit werkt trouwens alleen bij een shetlander, anders heb je wel heel veel worteldoek nodig :') )

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:14

Grasmasker lukt niet omdat hij blijft proberen om dat ding af te krijgen en hij dus ook blijft lopen tot het af is. Dus hoe beter ik het vast maak hoe langer hij loopt en wrijft en bijt, enz tot het los komt (of kapot is).
Ik ga nu mijn andere pony even verhuizen naar een manege. Hij blijft staat dan alleen nog samen met een shetlander. Ik ga ze dan op de paddock laten en links en rechts enkele meter weide geven. Met de andere pony erbij denk ik niet dat dat zal lukken. Als ze te dicht op elkaar staan komt er ruzie van. Hopelijk komt zo de rust terug. Ik vind het een moeilijk beslissing want eigenlijk 'offer' ik mijn gezonde pony op voor het welzijn van mijn 'zieke' pony. Hij heeft enkele jaar geleden ook een peesblessure gehad en kan nog enkel recreatief werken. Maar soms heb je een paard waar je een zodanige klik meehebt dat je er alles voor zou doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:08

Helaas mag ik me hier ook melden! Na vorig jaar een pittige operatie achter de rug en een lijst aan andere problemen o.a headshaking syndroom ( wat ik nu aardig goed onder controle heb) was het schijnbaar nog niet genoeg en is er 2 dgn geleden een lichte vorm van hb geconstateerd!!
Heb veel gelezen maar niet alle berichten..is vrijwel onmogelijk.
Ik was er 2 wkn geleden heilig van overtuigd dat er rv iets niet goed zat..paard was stijf en een fractie onregelmatig..niks warm of opgelopen. Wel was ze in haar gedrag niet te hanteren en voordat ze rv iets toonde heeft het paard pa0ar dan heel hard gewerkt ( wilde het gedrag ( continu willen rennen) eens een x doorbreken! ( Dit gedrag heeft ze vaker en ik kan in al di e jaren nog geen link vinden wat dit gedrag verklaart.. hormonaal zit ik al te denken..maar is ook al wel es aan de regumate geweest.. de dag na t werk was ze wel wat stijf maar dat vond ik een logisch gevolg op haar geren en harde werken..die dag heb ik nog gelongeerd ze was weliswaar wat stijf maar niet heel verontrustend. Merrie beweegt sowieso niet heel makkelijk! Dus nee er gingen nog geen alarmbellen rinkelen. De dag erop stap ritje in t bos..wat daarbij opviel was dat ze met aansingelen zeer kort wegstapte ( korter dan anders..ook dit doet ze nl vaker maar dit was wel heel erg!) In t bos was dat weer over..dus weer dacht ik gewoon stijf..leek ook wat gevoelig op haar voeten ( Ook iets wat ze vaker heeft).. toen vertrouwde ik t niet meer..vond ook een knobbel in de rug..ging er van uit dat er iets scheef zat..
Paard op rust gezet..fysio gebeld..kon pas 1 wk later!! Fysio zei dit klopt niet laat DA maar ff checken..
Pff DA was er maandag..conclusie lichte hb..als de verdenkingen uit waren gegaan van hb had ik veel eerder DA gebeld..maar omdat de symptomen zo wisselend waren heeft ze me echt op t verkeerde been gezet!! Paard had niet de typische hb stand, geen warme hoeven, geen zwellingen helemaal niks! Merrie heeft kleine overconditie maar wijdde dit aan het gras ( alle paarden zien er nu wat te goed uit)..paard heeft ook geen hb verleden en t komt ook vrijwel niet voor bij zeer in t hoog bloed staande paarden!! Kan me zelf wel voor de kop slaan dat ik dit niet eerder heb bedacht!! Zoveel kopzorgen al om dit paard gehad en nu dit weer!
Conclusie en prognose DA: licht hb, nu 14 dgn op de bute en ascall voor een dag of 6/7.. vd wei af, geen krachtvoer. Op wat hooi of voordroog. Rust houden. Mag wel op de paddock maar niet uit dr dak gaan ( doet ze gelukkig ook niet)..
Hartverscheurend om te zien hoe graag ze naar haar kudde toe wil ( bestaand uit haar dochter van een jaar en haar grote vriend ( mijn opa paard van 26)..
Volgens DA krijgt ie dit wel goed en mag ze ooit ook weer wei op.
Overleg gehad met smid: ijzers moeten eronder blijven. Over wk of 3 foto maken en afspraak met smid ( ze zijn er dan beide)..
De vraag die mij blijft opspelen is: hoe kom je achter de oorzaak?? Is er een test via t bloed dat je weet waar t vandaan komt? ( paard is superlang 2mnd opgebouwd met de wei..elke x 10 min erbij tot t zeikerige aan toe!!) Las ook dat iets hormonaals of overbelasting kan lijden tot hb!
Paard kreeg altijd al 3 handjes brok en halfje slobber..slobber vanwege supplementen..is een zeikerd met eten)..dus ik overvoer qua krachtvoer zeker niet..
Zou wel graag vitaminebrokje geven ( pavo complete, vitalbix, metazoa al geprobeerd)..ging er absoluut niet in..ook niet na maanden! Heeft iemand tips??
Wat kun je geven als snackje ( suikervrije?)
Alvast bedankt aan diegene die de tijd wil nemen mijn verhaal te lezen!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:18

:(:) beterschap voor je paard. Helaas is het gras dit hele voorjaar al heel suikerrijk. Koude nachten, zonnige dagen, dan weer heel droog, gestresst gras. Veel fructaan aanmaak. En mega gevaarlijk voor de gezondheid van paarden.
De tips van de veeartsngoed opvolgen. Geen snacks geven. Niets. Eerst de darmflora zich laten herstellen. iedere afwijking van voer kan het wankele evenwicht in de darmen van slag brengen en weer een aanval veroorzaken.

. Ik zou er zelf voor kiezen om je ander paarden ook als gezelschap bij jouw paard in de paddock te zetten. Voor hun kan het geen kwaad om ook even op rantsoen te gaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:57

@janouk: ze heeft gezelschap hoor..maar erg gesteld op haar eigen vrienden!!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:53

@pol1 : allereerst weet ik niet of je dat al gezien hebt, maar in de openingspost van dit en de vorige 2 topics over HB wordt in grote lijnen heel veel weetjes over HB omschreven.

Vervolgens je vraag over oorzaak vast stellen dmv. bloedonderzoek : de mogelijke veroorzakers IR ( insuline resistentie ) en/of PPID ( cushing) is door JUIST uitgevoerd bloedonderzoek vaak vast te stellen, maar ervaring heeft geleerd dat bloedbeeld niet altijd overeenkomt met andere bevindingen.
Zelfde geldt voor bv. verstoorde orgaanwerking als darmen & nieren ... het kán een bevestiging van vermoedens geven, maar helaas geeft zelfs een bloedonderzoek niet altijd zekerheid of antwoorden op vragen.

Desalniettemin zou ik zéker een uitgebreid bloedonderzoek laten doen want stel dat er wél een oorzaak vastgesteld zou kunnen worden dan is dat een héél belangrijke stap op de weg naar een mogelijk herstel/verbetering !

Sterkte en succes ..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:56

Ik meld mij ook maar weer aangezien ik het even niet meer weet.
Onze shet is sinds januari hb, we zijn nu 4 maanden verder, metacam en andere medicijnen verder en ondertussen staat ze voor op ijzers.

Het gaat (iets) beter dan eerst maar toch;
Als ze hooi staat te eten en ze moet draaiend weg komen dan kost dat zoveel moeite, hartverscheurend.
Als ze eenmaal rechtdoor loopt gaat ze redelijk maar toch.
Ik heb het idee dat het niet meer eerlijk naar haar is..

Per 1 juni wordt haar enige maatje/soortgenoot op deze locatie verplaatst naar een zomerstalling en dat zou betekenen dat ze alleen komt te staan wat ik een no go vind, en anders kan ze in een kudde shetjes 24/7 buiten met 2x per dag hooi en een heel schraal landje maar toch.
Ze is illegaal (om het zo maar te noemen haha, geen paspoort en chip.. altijd in de familie gezeten deze pony) en mijn ouders willen de bijdrage voor een paspoort niet doen, want ze vinden het onnodig (hun ding, zij betalen verder alle dierenarts, hoefsmid, tandarts kosten etc waar ik ze erg dankbaar voor ben! maar daardoor vallen andere stallingen af, al denk ik niet dat zij die bijdrage willen leveren deze stallingen mag ze gratis(!!) staan - pony is meer toevallig op ons pad gekomen en nooit doelbewust aangekocht, ze krijgt alle zorg die ze verdient en stalling zou ik evt zelf kunnen betalen maar dan gaat het hard met mijn centjes) maar toch. De zomerstalling zit ik tegen op aangezien er veel kindjes rondlopen die evt voeren, aan haar zitten en ze krijgt beetje hooi beetje gras, terwijl ik liever geen gras met onbeperkt hooi zie.. Maarja waar moet ze anders heen..?

Ik heb het idee dat ik haar geen waardige stalling en bestaan kan geven nu ze alleen maar aan het herstellen is en langzaam met ups en downs opkrabbelt, en vind het moeilijk en niet eerlijk naar haar toe.
Voor mijn gevoel is het oneerlijk, maar tegelijkertijd wil ik er voor gaan. Nu we al zover zijn gekomen.
Ik weet het even niet, iemand suggesties/tips..?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:30

.. uiteraard kan niemand anders dan jijzelf beslissen over het wel of niet doorgaan met herstel traject, jij kent je dier én omstandigheden beter dan wie dan ook, dus daar kan ook ik geen zinnig woord over zeggen.
Wat ik je wél kan vertellen is dat bij Noah echt pas na 6 maanden de eerste tekenen van herstel zichtbaar werden .. tot die tijd was het echt meer en vaker wanhoop dan hoop en heb ook ik meer dan eens gedacht : kan dit nog wel ?
Moet daar wel bij zeggen dat ik in de gelukkige omstandigheden ben dat ik alles thuis heb staan en dus volledig vrij ben in mijn doen en laten ..

Hoe en wat dan ook : sterkte Deni

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:55

Pol1: Pff dat klinkt echt als een zorgenpaardje. Ik vind het vanuit je verhaal een beetje klinken alsof dit iets is wat al langer sluimert. Lastig dat ze nu toch licht hoefbevangen is ondanks al je voorzorgsmaatregelen.
Ik zou als dit mijn paardje was eens goed gaan kijken naar hoe ze bekapt/beslagen is. Persoonlijk heb ik een hoefbevangen pony het liefste blootsvoets zodat ik direct kan zien als er iets is. Met ijzers lopen ze toch wat langer door heb ik het idee. Verder werk ik de hoeven van mijn pony 2 wekelijks bij ongeveer en ik merk echt dat hij dan makkelijker loopt (In de zin van, hij is geen super beweger, maar dan toch iets meer, niet in de vorm van hoefbevangenheid :) )
Verder zou ik eens kijken naar het ruwvoer, of daar niet stiekem toch heel veel suiker in zit. Dit kan je laten testen volgens mij. Mocht je eigenlijk wel zeker zijn dat er veel suiker in zit dan zou ik het gaan weken.
(Dit zijn allemaal tips, om de mogelijke oorzaken voor de hoefbevangenheid te vinden, ik zeg absoluut niet dat het per definitie op deze vlakken mis is gegaan bij jouw paard!)

Qua vitaminebrok: Kan je het niet door de slobber weken? Mijn pony van 500 kg krijgt maar 300 gr vitalbix op een dag dat is wel te weken door de slobber heen :)
(Ook vitamine tekort kan bijdragen aan het hoefbevangen raken, mijn pony heeft zeker profijt gehad van de brokjes.)

Deni11: Pff, wat lastig. Is het niet een optie om een andere hoefbevangen pony bij je pony te zetten op het plekje waar ze nu staat?
Voor de rest heb ik nu geen tips. Ik wil je alleen heel veel sterkte toewensen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:02

De DA is er weer over 3 wkn..kun je dan ook nog bloedonderzoek laten doen?
Ik heb overleg gehad met mijn smid ( paard is net een jaar vd ijzers af geweest ivm veulen)..nu weer voor de 2e keer voorijzers ( haal ze er in de winter vaak af).. Ik heb gevraagd aan mijn smid ( is ook een medische smid en verbonden aan diverse klinieken) of de ijzers eraf moesten.. hij zij liever niet omdat zij toch al gevoelig is op haar zolen.. over 3 wkn komt hij ook om te kijken wat we dan moeten doen qua smeden of niet..DA en smid overleggen dan ook samen.

De vitalbix ook al geprobeerd door de slobber..mvr liet er zelfs de slobber voor staan!!
Bestaat er ook zoiets als smakelijke vitamine brok??

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:24

Ik ga hier even meelezen. Mijn merrie van bijna 22 jaar (8 juni) is nu voor het eerst bevangen.
Het verhaal:

Daisy wilde 2 weken geleden in het weekend haar muesli niet echt eten. Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam vanwege haar poedertje tegen artrose. Op stal eet ze het altijd wel, maar ja, nu stond ze ook lekker in het gras. Ze at het met lange tanden en de laatste hapjes (vol poeder) liet ze liggen. Toen ze maandag nog niet wilde eten, heb ik tegen mijn verzorgsters gezegd dat ze haar maar even geen eten moesten geven, alleen een appeltje met haar poeder (omdat ik het zo belangrijk vond dat ze dat binnen kreeg). Dinsdag aan mijn verzorgsters gevraagd om een stukje te wandelen en een klein stukje draf en mij te laten weten hoe ze liep. Ze liep in het begin wat stijf, maar na een paar minuten ging het beter en in draf liep ze goed. Ze loopt in het begin altijd wat stijver, vanwege haar artrose. Ik was zo druk met werk en mijn andere merrie en veulen op een andere locatie, dat ik, stom genoeg, op hun beoordeling af ben gegaan.
Woensdag appte mijn andere verzorgster dat ze helemaal niet goed liep, dus toen gelijk de veearts gebeld en van werk weggegaan.

Hij vermoedde inderdaad HB. Ze liep op beide voorbenen niet lekker, maar rechtsvoor was wel wat erger en hij voelde een lichte pulsatie en iets warmere hoeven.
We hebben haar op het voorste stukje van de wei gezet waar helemaal geen gras groeit, op droog hooi van een jaar oud en water. Ze heeft 7 dagen Ascall (bloedverdunners) gekregen (tm afgelopen woensdag) en 10 dagen Metacam (tm gisterenavond). Als ze dan 4 dagen zonder medicatie goed blijft lopen, mag ze vanaf woensdag weer 10 minuutjes gras (met masker) en dan iedere dag strak in de gaten houden en als het goed gaat, langzaam opbouwen.
De dag nadat de veearts was geweest, was ze een stuk slechter. Ze lag veel en at weinig. Maar vrijdag was ze gelukkig vrolijk en sindsdien eet ze haar hooi netjes op :)

Maar vandaag zag ik haar weer af en toe met haar linker voorbeen naar voren staan :( (terwijl het in het begin rechts was)
De afgelopen dagen is het me niet opgevallen dat ze haar been naar voren zette en vandaag dus wel. Haar voet is ook warmer dan de rest (ik voel geen pulsaties).
Woensdag een klein stukje met haar gewandeld en gedraafd en ze liep heel netjes en blij mee.
Vandaag ook even gekeken hoe ze liep, maar ze loopt gewoon goed, ook in draf.
VA gebeld en die wil het even aankijken zonder de metacam, ook omdat ze wel goed loopt. Volgens haar moest de 'ziekte' nu wel uit haar lichaam zijn, aangezien ze al 1,5 week geen gras op heeft en kan het dus ook een voorkeurshouding zijn. Ik vind het gewoon heel stom dat ze dit weer doet en hoop maar dat het niets is :(

Ik heb het vermoeden dat het mijn eigen schuld is :(
Normaal voer ik ze aan het begin van het seizoen nooit bij, maar omdat ik het zo belangrijk vond dat ze haar artrosepoedertje binnen kreeg, ben ik haar nu wel blijven voeren (half schepje) en omdat mijn jaarling niet zo lekker uit de opfok is gekomen, hadden we een kist met fruit en daar kreeg Dais ook van. Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat ze bevangen kon raken. Ik wilde gewoon goed voor haar zorgen, maar achteraf vind ik het stom van mezelf.

Hebben jullie wel eens iets soortgelijks meegemaakt?

Fotootje van vorige week (toen nog het rechter voorbeen naar voren)

Afbeelding