[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:51

Brainless, voor zo ver ik weet werkt het twee dagen! Maar ik ga het even opzoeken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:52

Zou ook wel kunnen hoor.
Maar ik kon mij herinneren dat ik het daarom 2x per dag moest geven.
(wil niet zeggend dat het dan ook klopt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:55

@wuswa: ik heb mijn gehuurde wei van 5000 m2 ook -gelukkig- terug kunnen brengen naar 1000 m2 en nóg ben ik daarvan de helft al aan het maaien omdat ze het niet op krijgen.
Ik ben begonnen met een kwartiertje mét masker een aantal dagen toen een halfuurtje mét. Toen een kwartiertje zónder masker. Daarna wisselde ik het wat af (afhankelijk van weer/temperatuur en hoelang ik tijd had :D ) en nu kan ze 2x een uur mét masker of 3/4 zonder. Als straks het weer beter wordt (minder koude nachten) ga ik het weer iets uitbreiden. De afgelopen dagen hebben ze er bijv. helemaal niet op gestaan.
Dan ga ik weer iets terug in tijd, dat wel.

@PP: Ik snap dat het zonde is om je wei op te offeren en het is natuurlijk een investering wil je het goed doen (dat ze in de winter er ook modderloos kunnen blijven lopen).
Er loopt een heel item over PP's met veel mensen die graag meedenken over de indeling.
Zelf heb ik mijn PP opgedoekt omdat het toch té klein bleek en ik helemaal geen ruimte meer had om te longeren.
Uiteindelijk lopen ze nu net zoveel als ze in de PP deden :)
Voor mij moest ook even 'de knop om' om mijn laatste stukje gras aan huis op te geven.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:59

Citaat:
Phenylbutazone is converted by the liver to oxyphenbutazone (OPBZ), a metabolite with the same action as Bute, but that is removed slower from the body than Bute, so the therapeutic effect of Bute lasts for more than 24 hours," Dowling continues

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=6408

24 uur dus :) Ik weet niet waar ik de twee dagen haalde dan := Maar ik heb zelf al een keer zo afgebouwd, en dat ging erg goed (ik bedoel, 1 keer in twee dagen etc).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:59

Ik denk dat we allemaal hetzelfde 'probleem' hebben. Je wilt ze zo graag op de wei hebben, omdat ze er zo van genieten, maar het is slecht voor hun gezondheid.
Wij hebben 5000 m2; Ik heb een beperkt stuk voor ze afgezet waar Image een half uur per dag mag lopen. Janouk de haflinger moet helaas solidair zijn. Ze weten niet beter, na een half uur gaan ze mee naar de paddock met hooi.
De rest van de wei wordt op dit moment bevolkt door 8 grote schapen en 8 lammetjes, waarvan er 7 aan de fles zijn. De grote schapen houden de wei prachtig bij. En het is gezellig ook.
Door het gebrek aan water, is er weinig gras. De dames schaap hebben er een golf green van gemaakt, zo glad als een biljartlaken :D .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:02

@Liene
Gemiddeld zaten we goed hahaha

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:14

janouk schreef:
Ik denk dat we allemaal hetzelfde 'probleem' hebben. Je wilt ze zo graag op de wei hebben, omdat ze er zo van genieten, maar het is slecht voor hun gezondheid.
Wij hebben 5000 m2; Ik heb een beperkt stuk voor ze afgezet waar Image een half uur per dag mag lopen. Janouk de haflinger moet helaas solidair zijn. Ze weten niet beter, na een half uur gaan ze mee naar de paddock met hooi.
De rest van de wei wordt op dit moment bevolkt door 8 grote schapen en 8 lammetjes, waarvan er 7 aan de fles zijn. De grote schapen houden de wei prachtig bij. En het is gezellig ook.
Door het gebrek aan water, is er weinig gras. De dames schaap hebben er een golf green van gemaakt, zo glad als een biljartlaken :D .

7 fleslammetjes? :o
Willen die schapen geen borstvoeding geven? :D
Wel vreselijk schattig natuurlijk <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:17

hier ook....Chico mag 3 uurtjes op de kale wei, Cody moet ook solidair zijn. Rest vasn de weilanden gaat hooi vanaf gehaald worden.
Weet inmideels zeker dat het linksvoor onregelmatige van de wei kwam, als hij daarna een dag in de bak stond had hij daarna nergens meer last van. Dus hier wordt ook niet verder opgebouwd zolang er zoveel gras staat....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:19

Oh, zo leuk, die lammetjes. Ik heb momenteel ook een veel te grote wei, zou er ook wel schapen op willen hebben, maar wil ze zelf niet aanschaffen, want weet niet of ik de wei kan blijven huren. Daarom ook geen zin om in een voor schapen geschikte omheinig te investeren.

Ben wel erg blij met de graaskorven, ze krijgen zo weinig binnen, dat ik ze met een gerust hart 1 of 2 uurtjes naar de wei breng.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

De grote schapen zijn ooit allemaal flessenlammetje geweest. Dus megamak.
Ze zijn van een boer verderop, die altijd staat te springen om stukken grasland voor de schapen. Ik vang zijn flessenlammetjes op en schapen met problemen, omdat ik er de hele dag naar om kan kijken. Ik werk van huis uit.
En de grote schapen leren de flessenlammetjes schapen manieren. Als ze van de melk af zijn, gaan ze terug in de grote kudde. De boer is blij met enkele makke schapen in de koppel; geeft veel rust en is gemakkelijk vangen.
Als je ze roept; komen ze keihard aan rennen. haha

En het mes snijdt aan 2 kanten, want mijn weiland is wormvrij, goed kort en netjes verzorgd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:53

@capopjekop: hooien heb ik ooit in het verleden eens laten doen maar dat kon financieel niet uit. Ik hou het nu zelf bij met de bloter.
@liene: ik vind het ook doodeng om van 1 zakje direct naar 0 te gaan maar het is in overleg met mijn DA. Als ik haar vanmiddag/morgen wat slechter aantref dan vanmorgen, dan bel ik de DA direct. Het is alleen wel zo dat ik nu super kritisch kijk en ieder ander pasje meteen zie....
@brainless: wat voor een soort asperine heb jij gegeven? Ik moest de eerste 1,5 week 7 zakjes Ascal geven.
@ DD: het PP-topic ken ik (lees al heel lang mee), daar staan idd leuke ideeen en een aantal had ik al toegepast (bv netten)! Je verwoordt het mbt het gras goed: de knop moet om. Snik.

@allemaal: jullie hebben dit denkproces natuurlijk al meegemaakt en zijn min of meer gewend aan de omgang/verzorging van een HB-gevoelig paard. Voor mij is het nieuw en pietje precies als ik ben, wil ik alles zo goed mogelijk voor het paard doen. Het blijft wel lastig, de 1 zegt dit en de ander weer wat anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:06

@wuswa
Ik weet het merk niet meer, maar het was een doos met daarin een plasticzakje waarin acetylsalicylzuur zat.
Deze doos moest ik gewoon opmaken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:21

wuswa schreef:
Na ruim twee weken medicijnen (wel steeds iets afbouwen) ga ik vandaag stoppen met de laatste medicijnen (2 x 1/2 zakje bute). Ik vind het mega spannend en doodeng....zeker als ik jullie verhalen/ervaringen lees.

Stel dat ze goed blijft, wanneer zou ik haar dan weer even in de wei kunnen zetten en hoe hebben jullie dat opgebouwd? Ik ben ook bang dat ze mega uit haar dak gaat zeker als ze weer echt kan rennen met de anderen. Aan de andere kant ontstaat bevangenheid niet van rennen. Moeilijk allemaal hoor.

Ik heb mijn pony geen medicijnen gegeven en met de andere paarden het land op gelaten (wel super stress voor mij...) Het opbouwen was alleen iets te snel, hij kreeg weer vetbulten en oedeembulten. Nu even van het land af en daarna ga ik weer een poging wagen.

Juli verhuist Flavio naar een nieuwe stal, met een schraler land, dit omdat ik ervan overtuigd ben dat dit land te vol voor hem is (heel veel gras, met niet zo veel, wel te dikke, paarden). Hij heeft altijd in de zomer een aantal uur op de wei gestaan en ik heb nog steeds hoop dat dit weer zal kunnen.

Als je je merrie goed in de gaten houdt zou ik het zeker proberen. Hoe ernstig was ze hoefbevangen? Het blijft inderdaad heel moeilijk, eerlijk paard is anders en iedere eigenaar ook..

Verder even update Flavio : DA is geweest, bloed afgenomen voor IR test. Hij vond Flavio er goed uitzien :) Onder zijn buik zijn inderdaad oedeembulten, maar waarschijnlijk van de hoefijzers...DA was het wel met me eens deze er niet onderuit te halen nu het zo goed gaat. Op het moment dat de plekken nog zeerder gaan doen, of open gaan zal hij er waarschijnlijk niet meer op gaan liggen. De andere bulten (aandrijfplek en achter zijn ribben) kon hij niet verklaren. Ik dacht van binnenuit, hij dacht van niet...maar die bulten zijn nu weg....Dus tja, niet heel veel wijzer eigenlijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:26

wuswa schreef:
@allemaal: jullie hebben dit denkproces natuurlijk al meegemaakt en zijn min of meer gewend aan de omgang/verzorging van een HB-gevoelig paard. Voor mij is het nieuw en pietje precies als ik ben, wil ik alles zo goed mogelijk voor het paard doen. Het blijft wel lastig, de 1 zegt dit en de ander weer wat anders.

Er is toch een knalrode draad zichtbaar hoor. Gras is risicofactor. Je hebt geduld nodig: de hoef doet er lang over om te herstellen. Een terugslag is als het omvallen van een zorgvuldig gebouwde houten toren, kan je weer opnieuw beginnen. Dat is de grootste omschakeling die je moet maken in je denken, maar daar begint het wel. Dus hoe sneller je daar een oplossing voor vindt, hoe beter. Want als je er te lang mee wacht, dan kan er onherstelbare schade in de hoef optreden. Waar loopt ze nu? Je hebt al 'mazzel' dat je zelf met je wei iets kan gaan doen. Veel eigenaren staan in pension, dan is het vaak lastiger om management om het roer om te gooien. Veel paarden zijn echter echt te dik. Misschien hebben je andere paarden er op de lange duur ook profijt van.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:42

EstherHegt schreef:
Mijn paard was een van de weinigen die idd begon met alleen achter bevangen. In een week tijd was ze aan vier benen bevangen en in twee weken was het bij haar einde verhaal.
Bij haar was er wel veel meer aan de hand dan alleen voeding. Ik heb niet goed gezien en goed na kunnen lezen wat de klachten zijn van jouw paard, is er bloedonderzoek geweest? Bij mijn paard was het een opeenstapeling vanaf operatie en steeds koliek zonder aantoonbare oorzaak en iets heel raars met haar bloed. Van de ene op de andere dag zat ze onder het oedeem en kreeg vlekken en was alleen achter bevangen.

Wat eng!
Mijn paard was niet te dik, heb de weidegang opgebouwd enzo maar toch bevangen geworden.
Ws een combinatie van het hete weer en een wisseling in training. Ze heeft 3 dagen op land gestaan door dat ik zelf niet op stal kon komen en vrees dat dat te veel is geworden. Ik was er wel ontzettend snel bij en heb goed gehandeld zei de va. Ze was na 2 dagen op een afgezet stukje met nat zand en alleen hooi zo goed als rad. Nog wat stijfjes maar meer niet. Ze is eergisteren (heeft dus 6 dagen op een afgezet stukje gestaan) alleen dwars door het draad gegaan waarmee we het stukje hadden afgezet. Wonden op dr benen wat gelukkig mee viel omdat het paaltje waar ze boven op is gesprongen is geknapt.
Ze staat nu weer bij de rest (op voornamelijk zand, met voldoende hooi) en het gaat eigenlijk erg goed.

Ik heb geen bloedonderzoek laten doen, zou dit als nog moeten? Ook heb ik een röntgenfoto's laten maken, de VA heeft over beide dingen ook niets gezegd. Ze lijkt nu echt enorm opgeknapt, ik doe verder nog niets met haar. Wil eerst de va even spreken over hoe nu verder :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:54

Brainless schreef:
@wuswa
Ik weet het merk niet meer, maar het was een doos met daarin een plasticzakje waarin acetylsalicylzuur zat.
Deze doos moest ik gewoon opmaken.

ik heb deze ook 9 weken gegeven aan mijn paard ,is een bloedverdunner.
ik heb nog een pot staan omdat ik in overleg gestopt ben vanwege de angst voor maagklachten
ik heb grote potten gehad van de kliniek,grove suiker maar dan zurig

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:54

paars schreef:
wuswa schreef:

Er is toch een knalrode draad zichtbaar hoor. Gras is risicofactor. Je hebt geduld nodig: de hoef doet er lang over om te herstellen. Een terugslag is als het omvallen van een zorgvuldig gebouwde houten toren, kan je weer opnieuw beginnen. Dat is de grootste omschakeling die je moet maken in je denken, maar daar begint het wel. Dus hoe sneller je daar een oplossing voor vindt, hoe beter. Want als je er te lang mee wacht, dan kan er onherstelbare schade in de hoef optreden. Waar loopt ze nu? Je hebt al 'mazzel' dat je zelf met je wei iets kan gaan doen. Veel eigenaren staan in pension, dan is het vaak lastiger om management om het roer om te gooien. Veel paarden zijn echter echt te dik. Misschien hebben je andere paarden er op de lange duur ook profijt van.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik heb inderdaad mazzel dat ik alles zo kan doen als ik zelf wil. Ze staat nu in een zandpaddock die grenst aan de stal. Overdag met 1 maatje en vanaf 17.00 staan ze er alle 4 op. Aan deze paddock grenst nog een bospaddock dwz een stuk omheind bos maar zonder mooie zandbodem. Er groeit wat bosgras, jonge berkenboompjes, etc. Die paddock heb ik jaren geleden voor het laatst gebruikt. De bodem is nogal oneffen. Ik ben van plan om 'm na te lopen en als het met haar goed blijft gaan kan ze daar eerst eens een uurtje in.

Afbeelding
Op deze foto (begin dit jaar vanuit de wei genomen) zie je links de zandpaddock, daarachter de stallen en rechts de bospaddock (waar de bal ligt die ze gisteren uit nijd kapotgebeten hebben |( ).

Hebben jullie trouwens geweekt hooi gegeven? En hoe lang? Ik heb nu speciaal voordroog met onbemest gras. Wat grover zeg maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:57

Je kunt het beste (goed) voordroog en hooi hebben van bemest land.
Daar zit minder fructaan in dan onbemest gras.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:46

@paars, hoe ben jij erachter gekomen, dat je paard dat heeft (basaalmembraan)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:22

Optelsommetje gemaakt en conclusies getrokken. Echt weten doe ik het niet.
Dit komt van het werk van bijv. Chris Pollit, die heeft "mij" geattendeerd op de Streptococcus Bovis, een darmbacterie die bij een groot aanbod van suikers in de darm zich snel kan vermeerderen. http://www.clinicalequine.com/article/P ... 0/abstract

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:27

Bedankt voor de link..Zal ook deze doorspitten. Blijft allemaal erg interessant om te lezen..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:18

W_W schreef:
Ik heb geen bloedonderzoek laten doen, zou dit als nog moeten? Ook heb ik een röntgenfoto's laten maken, de VA heeft over beide dingen ook niets gezegd. Ze lijkt nu echt enorm opgeknapt, ik doe verder nog niets met haar. Wil eerst de va even spreken over hoe nu verder :)

Mijn paard was ook niet dik, ze was gewoon een jong paard, maar ze had wel steeds kolieken waar nooit een oorzaak voor is gevonden. ( ongeveer een week voor ze HB werd is er wel wat gevoeld bij haar laatste koliek wat er niet hoort te zijn en niet gevoeld mag worden, we maakten ons er wel wat zorgen om, maar niet al te veel) Een week later was ze HB enkel aan de achterbenen, uit bloedonderzoek bleek dat ze ook een vreemde vorm had van bloedarmoede. De bloedcellen werden afgebroken voor ze groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren. Dat gaf orgaanschade, we weten alleen niet waarom dit gebeurde, het ging allemaal te snel om nog een ruggenmerg en leverpunctie te doen.
Als ik jou was zou ik zeker in eerste instantie een algemeen bloedonderzoek laten doen en ook op IR. Bij mijn paard is IR uitgesloten.
Wel enorm fijn dat je paard nu opknapt!!!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:21

Ik heb in het verleden wel bloedonderzoeken bij haar laten doen, niet specifiek op IR. Ik zal dit zeker gaan overleggen met mijn veearts. Die moet ws weer komen omdat ze links achter nu een dikke kogel heeft op de plekken van de wonden van het draad/paaltje. Ben nu even extra voorzichtig, beest heeft altijd wat :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 23:27

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:47