Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Phenylbutazone is converted by the liver to oxyphenbutazone (OPBZ), a metabolite with the same action as Bute, but that is removed slower from the body than Bute, so the therapeutic effect of Bute lasts for more than 24 hours," Dowling continues
janouk schreef:Ik denk dat we allemaal hetzelfde 'probleem' hebben. Je wilt ze zo graag op de wei hebben, omdat ze er zo van genieten, maar het is slecht voor hun gezondheid.
Wij hebben 5000 m2; Ik heb een beperkt stuk voor ze afgezet waar Image een half uur per dag mag lopen. Janouk de haflinger moet helaas solidair zijn. Ze weten niet beter, na een half uur gaan ze mee naar de paddock met hooi.
De rest van de wei wordt op dit moment bevolkt door 8 grote schapen en 8 lammetjes, waarvan er 7 aan de fles zijn. De grote schapen houden de wei prachtig bij. En het is gezellig ook.
Door het gebrek aan water, is er weinig gras. De dames schaap hebben er een golf green van gemaakt, zo glad als een biljartlaken.
wuswa schreef:Na ruim twee weken medicijnen (wel steeds iets afbouwen) ga ik vandaag stoppen met de laatste medicijnen (2 x 1/2 zakje bute). Ik vind het mega spannend en doodeng....zeker als ik jullie verhalen/ervaringen lees.
Stel dat ze goed blijft, wanneer zou ik haar dan weer even in de wei kunnen zetten en hoe hebben jullie dat opgebouwd? Ik ben ook bang dat ze mega uit haar dak gaat zeker als ze weer echt kan rennen met de anderen. Aan de andere kant ontstaat bevangenheid niet van rennen. Moeilijk allemaal hoor.
wuswa schreef:@allemaal: jullie hebben dit denkproces natuurlijk al meegemaakt en zijn min of meer gewend aan de omgang/verzorging van een HB-gevoelig paard. Voor mij is het nieuw en pietje precies als ik ben, wil ik alles zo goed mogelijk voor het paard doen. Het blijft wel lastig, de 1 zegt dit en de ander weer wat anders.
EstherHegt schreef:Mijn paard was een van de weinigen die idd begon met alleen achter bevangen. In een week tijd was ze aan vier benen bevangen en in twee weken was het bij haar einde verhaal.
Bij haar was er wel veel meer aan de hand dan alleen voeding. Ik heb niet goed gezien en goed na kunnen lezen wat de klachten zijn van jouw paard, is er bloedonderzoek geweest? Bij mijn paard was het een opeenstapeling vanaf operatie en steeds koliek zonder aantoonbare oorzaak en iets heel raars met haar bloed. Van de ene op de andere dag zat ze onder het oedeem en kreeg vlekken en was alleen achter bevangen.
Brainless schreef:@wuswa
Ik weet het merk niet meer, maar het was een doos met daarin een plasticzakje waarin acetylsalicylzuur zat.
Deze doos moest ik gewoon opmaken.
paars schreef:wuswa schreef:@allemaal: jullie hebben dit denkproces natuurlijk al meegemaakt en zijn min of meer gewend aan de omgang/verzorging van een HB-gevoelig paard. Voor mij is het nieuw en pietje precies als ik ben, wil ik alles zo goed mogelijk voor het paard doen. Het blijft wel lastig, de 1 zegt dit en de ander weer wat anders.
Er is toch een knalrode draad zichtbaar hoor. Gras is risicofactor. Je hebt geduld nodig: de hoef doet er lang over om te herstellen. Een terugslag is als het omvallen van een zorgvuldig gebouwde houten toren, kan je weer opnieuw beginnen. Dat is de grootste omschakeling die je moet maken in je denken, maar daar begint het wel. Dus hoe sneller je daar een oplossing voor vindt, hoe beter. Want als je er te lang mee wacht, dan kan er onherstelbare schade in de hoef optreden. Waar loopt ze nu? Je hebt al 'mazzel' dat je zelf met je wei iets kan gaan doen. Veel eigenaren staan in pension, dan is het vaak lastiger om management om het roer om te gooien. Veel paarden zijn echter echt te dik. Misschien hebben je andere paarden er op de lange duur ook profijt van.
W_W schreef:Ik heb geen bloedonderzoek laten doen, zou dit als nog moeten? Ook heb ik een röntgenfoto's laten maken, de VA heeft over beide dingen ook niets gezegd. Ze lijkt nu echt enorm opgeknapt, ik doe verder nog niets met haar. Wil eerst de va even spreken over hoe nu verder
Jannepauli schreef:Bij al die zorgen.. even ontspannen. Van een paardenvriendin uit de US:
http://www.youtube.com/watch?v=nGeKSiCQ ... ture=share