Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:17

nombrado schreef:
deze foto
[ Afbeelding ]
je ziet dat ie aan de ene kant langer is dan de andere kant
dit kan een reden hebben hoor....maar je ziet al iets van flair ontstaan (is teveel druk aan 1 zijde)
Kan zijn dat dit al was en niet in 1 keer hersteld kan worden.

Ik weet dat met het bekappen van de vorige keren, er meer weggehaald werd aan de buitenkant dan aan de binnenkant omdat hij de binnenkant gigantisch slijt. ( hij staat ook meer op de binnenkant = meer druk daar ) Ik heb geen idee of het daar mee te maken heeft, dat dat nu misschien niet gecorrigeerd kon worden.. Ben een echte leek daarin :o Maar dat was het eerste wat in mij op kwam.

Gypsy schreef:
Haha gelukkig anders leek het echt een rotopmerking. :=

Haha, ik kan gelukkig wel tegen een stootje :D Anders moest je jezelf wel verklaren :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:24

TeSs2411 schreef:
nombrado schreef:
deze foto
[ Afbeelding ]
je ziet dat ie aan de ene kant langer is dan de andere kant
dit kan een reden hebben hoor....maar je ziet al iets van flair ontstaan (is teveel druk aan 1 zijde)
Kan zijn dat dit al was en niet in 1 keer hersteld kan worden.

Ik weet dat met het bekappen van de vorige keren, er meer weggehaald werd aan de buitenkant dan aan de binnenkant omdat hij de binnenkant gigantisch slijt. ( hij staat ook meer op de binnenkant = meer druk daar ) Ik heb geen idee of het daar mee te maken heeft, dat dat nu misschien niet gecorrigeerd kon worden.. Ben een echte leek daarin :o Maar dat was het eerste wat in mij op kwam.

om het goed te kunnen beoordelen, moet je eigenlijk een foto van de voorzijde zien, incl de benen en kogels .
Ik weet wel, dat heel veel smeden dit verkeerd doen. (precies verkeerd om) Dit van een erkend hoefsmid die hoefsmeden opleid.
Ik ben het met je eens, dat het echt heel lastig is een goede (erkende) hoefsmid te vinden, die deze kennis heeft

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:27

Phoe singasong, die hoeven zij inderdaad compleet naar de knoppen gegaan zeg...
Vraag me bij zoiets echt af hoe zo'n hoefsmid dit heeft kunnen laten gebeuren, tenzij jijzelf de ijzers er maanden onder hebt laten zitten, zonder tussentijds eensrte laten bekappen...Maar daar lijk jij mij het type niet toe..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:03

nombrado schreef:
oei, waarom is er gekozen voor een ijzer voor met 2 lippen? die knijpen de hoef naar elkaar toe.
Welke hoefsmid was dit?

Singesong.
die laatste foto in je album
wat zijn dat voor kunstof beslag? heeft dit geholpen?

Ik ga in deze geen naam noemen. Heb het er toen met hem over gehad en ik denk dat hij er van heeft geleerd.

Wat ik me nog kon herinneren waren dit Equilibrium ijzers en ik dacht dat die met 2 lippen zijn?

Op die laatste foto zaten er een soort kunststof ijzers onder die met een schroefje via een lipje vastgezet zijn in de hoefwand en ook met een soort gips. Helaas maar 2 wk. blijven zitten. Daarna overgegaan naar blootvoets.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:05

Zammie schreef:
Phoe singasong, die hoeven zij inderdaad compleet naar de knoppen gegaan zeg...
Vraag me bij zoiets echt af hoe zo'n hoefsmid dit heeft kunnen laten gebeuren, tenzij jijzelf de ijzers er maanden onder hebt laten zitten, zonder tussentijds eensrte laten bekappen...Maar daar lijk jij mij het type niet toe..

Om de 6 wk. werden ze vervangen en de voeten bekapt. Overigens zat er tussen de foto's van de 1e keer beslag en de voeten met beslag waar hij HB was nog wel een aantal keren ander beslag. Maar dus steeds een stukje langer gelaten met ieder nieuw beslag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:12

singasong schreef:
nombrado schreef:
oei, waarom is er gekozen voor een ijzer voor met 2 lippen? die knijpen de hoef naar elkaar toe.
Welke hoefsmid was dit?

Singesong.
die laatste foto in je album
wat zijn dat voor kunstof beslag? heeft dit geholpen?

Ik ga in deze geen naam noemen. Heb het er toen met hem over gehad en ik denk dat hij er van heeft geleerd.

Wat ik me nog kon herinneren waren dit Equilibrium ijzers en ik dacht dat die met 2 lippen zijn?

Op die laatste foto zaten er een soort kunststof ijzers onder die met een schroefje via een lipje vastgezet zijn in de hoefwand en ook met een soort gips. Helaas maar 2 wk. blijven zitten. Daarna overgegaan naar blootvoets.

ja, ik ken die equilibrium ijzers. Na 2 keer op 2 van mijn paarden gevraagd weer gewone ijzers te gebruiken. Ik vond ze er niet fijn onder lopen.
Overigens vond ik de stand toen je begon met ijzers niet echt slecht. Je paard had gewoon verzenen zo te zien en de stand van het been tov de hoef was goed.
Zo zie je, je moet tegenwoordig als eigenaar altijd op je hoede zijn.
Zo heb ik een keer met Gemelo de fout gemaakt met natural balance bekapper. Alle verzenen weg. Arm dier kon niet meer lopen...moest ie maar aan wennen ;(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zo staat hij nu achter.
echter wel door die achterlijke stand een peesblessure rechts achter opgelopen.
Hij stond, voor dit , gort droog op de benen. Na deze bekapping niet meer.
Afbeelding
en zo voor
Afbeelding

Arabesk

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:33

Goh die foto's heb je jaren geleden al op bokt gezet, ben je nou nog niet klaar met recyclen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:00

Nombrado, klopt het dat dat paard op de foto's 'onderstandig' staat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:03

Die benen staan onder een bizarre hoek. De foto,s met ijzer.
De foto's zonder ijzers zijn ook niet je van het.
Denk niet dat je alles kunt toeschrijven aan de bekapping.
Maar een combinatie van...

Deze foto's staan wel al tig keer op bokt inmiddels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:35

singasong schreef:
Nombrado, klopt het dat dat paard op de foto's 'onderstandig' staat?

op die zonder ijzer zeker.
Zowel achter als voor.
Nu staat hij gewoon met zijn voeten recht onder zijn bekken en schouder in rust, naast elkaar.
Zo zie ik het graag.
Afbeelding

Het heeft in ieder geval te maken met de beenstanden. Als ik jou eerdere foto's bekijk met ijzers vind ik je paard daar erg steil staan. (en ook dus niet goed)
De hoek is dus belangrijk. Beenstanden, voetas . Niet alleen een onderkant voet. Wat je wel eens ziet.
Ik merk het bij mijn paarden meteen met rijden, als de smid zijn werk niet goed heeft uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 16-03-14 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:38

Zinzi_jewel schreef:
Die benen staan onder een bizarre hoek. De foto,s met ijzer.
De foto's zonder ijzers zijn ook niet je van het.
Denk niet dat je alles kunt toeschrijven aan de bekapping.
Maar een combinatie van...

Deze foto's staan wel al tig keer op bokt inmiddels.

als je bij mij mijn hielen wegkapt kan ik ook niet meer lopen hoor ;)
als een paard goed op zijn voeten staat, kan ie in balans bewegen. Dat is de kunst van het goed hoefsmid zijn. (en helaas zijn er maar weinigen die dit goed kunnen, regulier of natural)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:41

Nee, die laatste foto waar hij met ijzer staat. Zie ik daar ribbels op zijn voet? Ik krijg ook een heel samengeknepen gevoel bij die voet. Heb je foto's van de onderzijde van de voet?

Op welke foto zie je dat dat mijn paard steil staat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:47

singasong schreef:
Nee, die laatste foto waar hij met ijzer staat. Zie ik daar ribbels op zijn voet? Ik krijg ook een heel samengeknepen gevoel bij die voet. Heb je foto's van de onderzijde van de voet?

Op welke foto zie je dat dat mijn paard steil staat?

nee hoor. Hij heeft absoluut geen ribbels op zijn voet.
toen hij net beslagen was, op de voorvoet met ijzers.
overigens vind ik het knijpen, wat het bij jou paard gedaan heeft zeker te maken hebben met de zij opzetten van die equilibrium ijzers. Een voor hoef gaat altijd iets groeien naar de zijkant, dus heeft daar ruimte nodig iets over het ijzer te kunnen groeien , gelijkmatig.
ik snap wel, dat deze ijzers bv tijdelijk gebruikt worden bij paarden die bevangen zijn geweest, om de teen te kunnen ontlasten. Maar zeker niet altijd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:23

Dat is dus bij één van deze foto's die niet verder gaan dan de kogel? Knap om dat dan te zien.
http://www.mijnalbum.nl/Album=6TFXOTHO#SABNNM3O Een samengeknepen (gecontraheerde) voet krijg je door jarenlang verkeerd beslag en dat gaat vaak samen met hoge hielen en een straal die zijn werk niet meer (kan) doen.

Daarom ben ik nog steeds benieuwd hoe de onderkant van de hoef er uit ziet van dat paard met hoge hielen en ijzers. Kun je die plaatsen?!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:55

ja, vanaf de kogel kan je toch ook de hoek zien?
Heb je ook een zijkant en voorkant foto van je hele paard? Ik kan idd aan de kogel al zien dat ie geen juiste hoek heeft.
Het is dus afhankelijk van de bouw van het hele paard. Schouderlijn, heupen.
Ik heb barokke paarden, die hebben een andere bouw dan de gemiddelde nederlands gefokte paarden.
zeer schuine schouderlijn, doorlopende schoft, middelpunt bijna in het midden van het paard.
Dat alles heeft te maken met een hoefstand aan te houden die past bij de bouw van het paard.
De PRE heeft een steilere (natuurlijke) hoefstand dan bv een KPWN met een bv steilere schouder en een middelpunt die eindigt net achter de voorbenen.
Ik ben zeker voorstander bv van bloodsvoets, maar wel afhankelijk van wat je ermee doet.
Ik rijd zowel buiten als dressuurmatig zware training. Daarbij wil ik geen paard hebben dat voorzichtig gaat bewegen omdat ie bang voor pijn in zijn voeten.
Van alle paarden(pre's) heb ik er 2 bloodsvoets, en 2 met ijzers. Alles geprobeerd, maar die 2 met lopen beduidend beter met. (meer gedurfd ,zeg maar)
foto moet ik eens zoeken, maar ik zie daar geen meerwaarde aan/van?
Heb jij ook foto's van het verloop van het ijzerverhaal? (en ik weid het nog steeds aan de equilibrium ijzers en te krap gezet misschien)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:25

Bekap mijn paarden zelf, zo keer of 2 per jaar kijkt de smid mee. Zowel reguliere als Natural Balance smid.
Toch staat mijn grote dame sinds gisteren op beslag. Afgelopen zomer ook aantal weken beslag gehad. Natural Balance beslag. Een ijzer waar de afrolling verder naar achteren ligt.
Had deze ijzers bewaart en gisteren een heel interessant gesprek gehad over de ijzers met de reguliere.
Paard lief heeft nu voor ook een ijzer zonder lip met een mooi afrolpunt. Wel ligt haar hele voet op het ijzer.
Merkte meteen dat ze fijner ging lopen. Ze durft weer te galopperen zowel links als rechtsom.
En ik ben echt voorstander van blootsvoets. Maar zodra ik merk dat een paard daar niet meer comfortabel mee is, en ook niet wordt. Een ijzer eronder...
Paard blij

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:33

Wat is er anders aan de Natural Balance beslag? Heb je er een foto van?
En waarom moet de afrolling verder naar achteren? Heeft dat een functie voor jou paard?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:37

Natural Balance ligt er nu niet onder.
Maar dat ijzer zorgt normaal dat de afrolling daar ligt zoals Natural Balance dat graag ziet.
Nu ligt er een regulier ijzer onder zonder lippen. Maar waarbij paard wel zelf kan bepalen hoe ze graag voeten plaatst. Dus niet in een gedwongen stand gezet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:41

je bedoeld voor en achter zonder lippen?
Waarom zou een voorijzer met 1 lip bv zijn voet gedwongen neerzetten?
Een lip is er toch voor dat een ijzer niet gaat schuiven onder de voet?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:15

Laat nu net mijn hoefsmid steeds paarden moeten opknappen die gedaan zij door zo'n natural balancer bij hem in de buurt...
Nombrado, die ijzer liggen niet onder de hoefwand, maar verder onder de hoef. Zijn wel foto s van te vinden op het i net...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:51

Ze heeft nu geen Natural Balance ijzers. Maar regulier zonder lip.
Omdat ik geen lip wil.
Maar het ging met niet om de lip aan het ijzer wat gedwongen neerzet.
Dat heeft er niets mee te maken.
De stand heeft te maken met of je smid de stand en balans in de gaten heeft en houdt.
En of het reguliere is of een Natural Balance smid. Heeft imo niets mee te maken. Het verstaan van het vak is belangrijk.
En het respecteren van de hoefstand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:58

komt er bij een ijzer zonder lip niet veel meer druk op de nagels te staan die erin geslagen worden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:21

Nee, waarom zou dat? Zonder lip kan de voet beter zijn normale functie behouden. Daar hebben de nagels niets mee van doen..
Bovendien is het mooier en kan hoef dus beter zijn ding doen.
Mijn visie

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:45

Voor Nombrado. Ik heb ook geen Nederlands paard, wel een echt ouderwets Oostenrijks koudbloed van bijna 24 jr.
Kun je het hier beter zien?
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:19

hmm, nee niet echt in het zand ;-)