Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Femek2902 schreef:Maar nu de grote vraag aan de andere ervaringsdeskundigen hier:
Heeft dit uberhaupt zin om te proberen of is dit een garantie voor nieuwe hoefbevangenheid? Wat zouden jullie doen? Je paard zeer ongelukkig en boos alleen in de paddock laten of in de kudde op de wei met graasmasker en strookbegrazing met kans op hoefbevangenheid?
Femek2902 schreef:GDG: Absoluut heb je gelijk! Enkel is het inderdaad héél lastig! Ik zou hier in de buurt geen enkele betaalbare stalling weten waar ze zomers in kuddeverband op een paddock buiten komen. (Ik ben student & heb alleen een fiets of ov en dat maakt het allemaal weer een stuk lastiger.)
Daarnaast de stalling waar ik nu sta is echt goed en denkt heel erg mee! Dus dat is ontzettend fijn! Daarnaast komen ze hier elke dag rond de 15-16 uur buiten ook 's winters. Als hij op de paddock blijft dan kan hij wel neuscontact hebben en de kudde staat rondom en ik zie ze ook echt samen slapen dus dat is wel fijn. Maar uiteraard is het veel beter als hij er gewoon tussen kan lopen. Stomme hoefbevangenheid... Voorals nog neig ik naar proberen op de wei te krijgen.
Maar hoe zit het dan met jouw pony die de helft van het jaar 24/7 op de wei kan? En op basis van welke klinische symptomen gaat je pony minder/niet op het gras? Is dat bij gevoeliger lopen of bij een opgezette manenkam of ergens daartussen in of nog weer iets heel anders?
Nele80 schreef:Bij mijn pony is er nu toch een hoefzweer doorgekomen. Hij was gisteren opeens helemaal kreupel op 1 been en er was bloed aan zijn hoef.
Bestaat er een test om zeker te zijn dat je paard/pony wel of niet bevangen is?
bcd94 schreef:Mijn pony haalde ik gisteren erg stijf uit het land en vandaag loopt ie ook nog stijf. Ik heb hem voor alle zekerheid in de paddock gezet met hooi en zn hoeven afgespoten. Maar hoe bepaal je nu of ie stijf is omdat ie bevangen is of dat ie ergens anders stijf door is? Op harde ondergrond loopt hij wel slechter dan op zachte bodem.
Verder heeft ie geen andere symtomen van hoefbevangenheid maar ik hou hem toch liever voor de zekerheid even van het land. Kan dit misschien het begin van bevangenheid zijn? En moet ik de dierenarts nu gelijk laten komen, ik twijfel omdat ie zich (hopelijk) gewoon verstapt heeft ofzo
Selka schreef:bcd94, die van ons was licht kreupel achter dit samen met een temperatuur van 38.0 was voor mij genoeg om aan te nemen dat hij bevangen is. Zondag metacam gegeven en maandag de DA langs gehad. Inderdaad bevangen maar er gelukkig wel op tijd bij. Zou het zeker niet te lang aankijken!
Femek2902 schreef:bcd94 schreef:Mijn pony haalde ik gisteren erg stijf uit het land en vandaag loopt ie ook nog stijf. Ik heb hem voor alle zekerheid in de paddock gezet met hooi en zn hoeven afgespoten. Maar hoe bepaal je nu of ie stijf is omdat ie bevangen is of dat ie ergens anders stijf door is? Op harde ondergrond loopt hij wel slechter dan op zachte bodem.
Verder heeft ie geen andere symtomen van hoefbevangenheid maar ik hou hem toch liever voor de zekerheid even van het land. Kan dit misschien het begin van bevangenheid zijn? En moet ik de dierenarts nu gelijk laten komen, ik twijfel omdat ie zich (hopelijk) gewoon verstapt heeft ofzo
Het dikgedrukte is al een goede indicatie van hoefbevangenheid. Verder kan je voelen of er bepaalde hoeven warmer zijn dan andere en of je de hartslag van je paard voelt kloppen in de koot. Zo ja, op 1 van beide vragen? Dan is het zeer waarschijnlijk hoefbevangenheid!
Deni11 schreef:Selka schreef:bcd94, die van ons was licht kreupel achter dit samen met een temperatuur van 38.0 was voor mij genoeg om aan te nemen dat hij bevangen is. Zondag metacam gegeven en maandag de DA langs gehad. Inderdaad bevangen maar er gelukkig wel op tijd bij. Zou het zeker niet te lang aankijken!
Idd snel een da laten komen! Wij hebben er te lang mee gewacht, omdat we dachten dat het iets anders was maar de da kwam(9 dagen na de verschijnselen), zag hem lopen deed een testje en was al zeer zeker van zijn zaak: hoefbevangen.
tiwi1969 schreef:Wat ik niet snap is dat een DA bij verdenking van HB de volgende dag pas komt.
HB of de verdenking daarvan is altijd spoed, alleen tijdig beginnen met behandelen kan ernstige schade voorkomen.
Mijn DA komt er meteen voor, ook 's avonds of in het weekend.
Femek2902 schreef:Sterkte!!
En heel veel succes met de behandeling en het aanpassen van het voerbeleid