Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tjee schreef:Die van mij heeft wel degelijk een terugval gehad van te vroeg loszetten! Nu heeft die van mij een behoorlijke kanteling, maar ik zou toch oppassen.
paars schreef:@Wuswa, die van mij is bevangen geraakt in juni 2009, maar hij gaat nog steeds de wei niet op. We grazen nu aan de hand max een kwartier, en niet eens alle dagen. Dat is een feestje voor hem. Hij staat in de paddock, met maatjes om hem heen. Mijn keus is geweest om minimaal een jaar (!) klachtenvrij te moeten zijn vóór hij weer gras mocht proberen (buiten een handje). Mijn paard was te dik, stond 24/7 in de wei en bewoog te weinig omdat hij last had van een knieblessure. Door de disbalans van bacteriegroei in de darm beschadigd de darmwand ook (de basaalmembraan, die overigens ook in de hoef zit!). Die heeft tot 18 maanden nodig voor herstel. Kan je nagaan. De marges zijn zo klein, tegen de tijd dat je paard laat zíen dat het teveel is geweest dan is het proces van binnen al even aan de gang. Advies van mijn smid is duidelijk: NIET meer doen. Zelf denk ik dat er moment komt dat hij voor een uurtje een paar keer per week de wei in kan, maar zover zijn we pas later in het groene seizoen als het gras wat veiliger is. Denk ergens eind juli. Lijkt me fijn voor hem om even in een wei los te kunnen staan zonder dat hij dat mens aan een touwtje vastheeft. Better safe than sorry.
wuswa schreef:Dit paard is niet zadelmak en nog nooit uit de wei weggeweest.... Ze staat heel haar leven (4jaar) al bij mij in de wei samen met 3 anderen. Ik moet er niet aan denken om haar alleen maar in de paddock te houden terwijl de rest wel de wei in gaat.
paars schreef:wuswa schreef:Dit paard is niet zadelmak en nog nooit uit de wei weggeweest.... Ze staat heel haar leven (4jaar) al bij mij in de wei samen met 3 anderen. Ik moet er niet aan denken om haar alleen maar in de paddock te houden terwijl de rest wel de wei in gaat.
Sorry, maar je reactie begrijp ik niet. Of je paard zadelmak is of niet heeft echt niets met hoefbevangenheid te maken. Net zo min als hoe ze al die jaren is gehouden vóór ze HB kreeg. Helaas maar waar is er nu een nieuwe situatie. Waarom moet je er niet aan denken haar in de paddock te houden? Alsof een paard daar niet happy kan zijn?
DubbelDun schreef:@wuswa: kun je geen PP maken, dan moeten ze ook meer lopen en krijgen ook minder gras binnen.