[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:15

Maar ook daar is te zien, dat het bij bloedonderzoek zichtbaar is. Of zijn dit ook dingen die ze specifiek/apart moeten testen? Door de jaren heen is het bloed meerdere keren getest. Ook door verschillende klinieken.
Klopt wel geerke, dat ik er nu achter ben (door dit topic) dat de paarden hier teveel suikers/zetmeel binnen kregen. Ook Zammie had altijd de pulsatie en nu ik dus helemaal anders (geen krachtvoer, S&S voer en het hooi week + weeg) is dat helemaal weg bij hem. Dus ook hij was al in de fase van oppassen geblazen..Ben dan ook erg dankbaar voor jullie, dat jullie er zoveel tijd in stoppen om alles hier neer te zetten..Had dit allemaal veel eerder moeten weten..
Verder heb ik nu een stuk weiland afgezet, waar de paarden altijd op liepen (deed aan bestroking grazen) en dit stuk liepen ze dus altijd op en was erg kort. Is doorgezaaid dit voorjaar en zowel daar als op de rest van het land kan ik tot nu toe nog geen raaigras ontdekken. Wel komt er veel klaver door (ook rode klaver) en dat zit dus alleen op dat voorste stuk. Dit werd altijd kort gehouden door de paarden, dus heb dit de laatste jaren daar ook nooit gezien. Nu ben ik dat dus aan het doodspuiten. Dit zat overigens in mijn 1e grasmengels wat speciaal voor paarden zou zijn. Wordt nu nog steeds met dit mengsel zo verkocht! Wel heb ik dat de 1e jaren ook gespoten, want het overheersde nogal.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:11

Lijkt me wel dat ze dat apart moeten testen, geen standaard meetwaarde, voorzover ik weet. Goed stukkie Geerke, Tyra heeft veel gasvorming, naar mijn idee nog meer wanneer ze gras eet en/of richting hb gaat. Ik heb ook aan endotoxinen gedacht, maar in jouw link staat juist afname van darmgeluiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:54

pablo heeft ook last van endotoxinen....alleen erg snel.
Hij moet minimaal eten,vanalles.Teveel hooi gaat zelfs fout,na een paard dagen voorbenen ontlasten en af en toe een dunne drol ertussen.
Maar de levothyroxine schijnt daar ook tegen te helpen,(waar heb ik dat ooit gelezen?)

Veel darmgeluiden kunnen ook wijzen op wormen....maar dat zal in jouw geval wel niet.
Mijn vriendin heeft een broodmager paard geadopteerd en die maakte een herrie binnenin.
Stikte uiteraard van de wormen.
Ik heb het weleens eerder meegemaakt dat veel herrie wormen betekent.Ook bij en paard wat niet ondervoed was.
Het magere paard is inmiddels,na een week al iets bijgekomen en de geluiden zijn nu anders.
Normaal...hoe leg ik dat uit? :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:29

Tyr lijkt ook mager, ribben zichtbaar en zo, maar heeft een redelijke bilpartij, beetje onevenwichtig verdeeld.

Kan ook niet tegen teveel hooi, alleen heel arm voordroog van m'n vaste leverancier gaat goed. (die had dit jaar niet genoeg, helaas)

Wormen lijkt me vaag, wordt altijd ontwormd volgens schema, ook geen wormenbuik ofzo. Dunne mest nooit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:16

Op zich wat off-topic, maar hoeveel ruimte moet een paard eigenlijk in de trailer hebben boven het hoofd?
Ik ben dus nog steeds op zoek naar vervoer voor straks weer naar Visdonk (duurt nog wel paar weken, maar het geregel is niet zo eenvoudig voor een kleine pony).
Mogelijk kan ik nu van iemand een Henra veewagentje lenen, maar daar heeft Isa eens even in gestaan en ze had weinig ruimte boven het hoofd (ca. 25 cm boven schoft):
http://www.home.versatel.nl/remcodo/ima ... ewagen.jpg
Ik vroeg me of dit mogelijk toch zou kunnen voor een lange reis (van meer dan een uur aaneengesloten).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:20

Het zou mijn voorkeur niet hebben, wordt al claustrofobisch als ik het zie :P Als ze nu een keer uit evenwicht raakt en haar hoofd omhoog beweegt dan zit ze al tegen het dak aan. En ik denk dat het in de zomer erg heet wordt in zo'n kleine wagen? Als je echt niks anders kunt regelen kan het wel, maar ik zou toch liever een grotere wagen regelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:41

lijkt mij geen probleem ,er zitten veel lucht gaten
erg warm zal het niet worden
en deze veewagentjes worden veel gebruikt voor kleine pony`s

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:57

Dank voor jullie medeleven... we stappen onze pony 3x per dag. Hij houdt zijn achterhand heel stijf en buigt linksachter nauwelijks. Het gaat niet van harte, hij heeft pijn. Osteopaat geeft wel wat verlichting maar dat is van korte duur. Eigenlijk vind ik het vreselijk om te zien dat hij in korte tijd is veranderd van een vitale sportpony en racemonster in een oud mannetje. Twijfel heel erg om het gewricht nogmaals in te laten spuiten of een Tildreninfuus te geven (3e!) of dat het afscheid nabij is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:14

Na ruim twee weken medicijnen (wel steeds iets afbouwen) ga ik vandaag stoppen met de laatste medicijnen (2 x 1/2 zakje bute). Ik vind het mega spannend en doodeng....zeker als ik jullie verhalen/ervaringen lees.

Stel dat ze goed blijft, wanneer zou ik haar dan weer even in de wei kunnen zetten en hoe hebben jullie dat opgebouwd? Ik ben ook bang dat ze mega uit haar dak gaat zeker als ze weer echt kan rennen met de anderen. Aan de andere kant ontstaat bevangenheid niet van rennen. Moeilijk allemaal hoor.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:19

Die van mij heeft wel degelijk een terugval gehad van te vroeg loszetten! Nu heeft die van mij een behoorlijke kanteling, maar ik zou toch oppassen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:27

Die van mij heeft altijd op een stuk kale wei gestaan, dus echt uit haar dak gaan deed ze niet. Later ben ik wel met haar gaan wandelen en toen kwam die sneeuw. Toen heb ik ze wel met graasmasker op de volle wei gezet, omdat hun eigen stukje een en al krater was en ze hun energie dus niet kwijt konden. Toen gingen ze wel uit hun plaat maar daar heeft ze geen last van gehad. Met overbelasting kunnen ze wel een terugval krijgen trouwens. Mijn smid waarschuwt me er altijd voor dat ik Grietje haar eigen tempo moet laten bepalen. Als ze aangeeft dat ze een stuk wil draven dan mag dat maar ik mag haar niet opjutten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:31

tjee schreef:
Die van mij heeft wel degelijk een terugval gehad van te vroeg loszetten! Nu heeft die van mij een behoorlijke kanteling, maar ik zou toch oppassen.

Wat is te vroeg? Hoelang na het stoppen met de medicijnen is verantwoord? Ik weet overigens niet in hoeverre het hoefbeen gekanteld is want er zijn geen foto's gemaakt. De smid en de da vonden haar licht bevangen (klinisch beeld).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:33

@Embe: mijn merrie heeft ook spat gehad. Bij haar hielp een speciaal "spatbeslag" goed. De pijn komt van de overelkaar schuivende botdelen, speciaal beslag ontlast (en is het gewricht vergroeit, dan is er meestal ook geen pijn meer. Op welke ondergrond stap je? Zachte bodem is bij spat nl. fijner voor ze dan op de harde weg.

@Wuswa, die van mij is bevangen geraakt in juni 2009, maar hij gaat nog steeds de wei niet op. We grazen nu aan de hand max een kwartier, en niet eens alle dagen. Dat is een feestje voor hem. Hij staat in de paddock, met maatjes om hem heen. Mijn keus is geweest om minimaal een jaar (!) klachtenvrij te moeten zijn vóór hij weer gras mocht proberen (buiten een handje). Mijn paard was te dik, stond 24/7 in de wei en bewoog te weinig omdat hij last had van een knieblessure. Door de disbalans van bacteriegroei in de darm beschadigd de darmwand ook (de basaalmembraan, die overigens ook in de hoef zit!). Die heeft tot 18 maanden nodig voor herstel. Kan je nagaan. De marges zijn zo klein, tegen de tijd dat je paard laat zíen dat het teveel is geweest dan is het proces van binnen al even aan de gang. Advies van mijn smid is duidelijk: NIET meer doen. Zelf denk ik dat er moment komt dat hij voor een uurtje een paar keer per week de wei in kan, maar zover zijn we pas later in het groene seizoen als het gras wat veiliger is. Denk ergens eind juli. Lijkt me fijn voor hem om even in een wei los te kunnen staan zonder dat hij dat mens aan een touwtje vastheeft ;-) . Better safe than sorry.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:44

paars schreef:
@Wuswa, die van mij is bevangen geraakt in juni 2009, maar hij gaat nog steeds de wei niet op. We grazen nu aan de hand max een kwartier, en niet eens alle dagen. Dat is een feestje voor hem. Hij staat in de paddock, met maatjes om hem heen. Mijn keus is geweest om minimaal een jaar (!) klachtenvrij te moeten zijn vóór hij weer gras mocht proberen (buiten een handje). Mijn paard was te dik, stond 24/7 in de wei en bewoog te weinig omdat hij last had van een knieblessure. Door de disbalans van bacteriegroei in de darm beschadigd de darmwand ook (de basaalmembraan, die overigens ook in de hoef zit!). Die heeft tot 18 maanden nodig voor herstel. Kan je nagaan. De marges zijn zo klein, tegen de tijd dat je paard laat zíen dat het teveel is geweest dan is het proces van binnen al even aan de gang. Advies van mijn smid is duidelijk: NIET meer doen. Zelf denk ik dat er moment komt dat hij voor een uurtje een paar keer per week de wei in kan, maar zover zijn we pas later in het groene seizoen als het gras wat veiliger is. Denk ergens eind juli. Lijkt me fijn voor hem om even in een wei los te kunnen staan zonder dat hij dat mens aan een touwtje vastheeft ;-) . Better safe than sorry.

Dit paard is niet zadelmak en nog nooit uit de wei weggeweest.... Ze staat heel haar leven (4jaar) al bij mij in de wei samen met 3 anderen. Ik moet er niet aan denken om haar alleen maar in de paddock te houden terwijl de rest wel de wei in gaat.

Hoe hebben anderen al dan niet opgebouwd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:48

@wuswa
Ik kan ook niet opbouwen.
De mijne kan niet langer dan 2 uur, daarna gaat ze al gevoeliger lopen.

Als de omstandigheden echt super zijn mag ze wat langer (en dan 's avonds).
Nu staan ze helemaal kaal (met alleen een sprietje aan de kanten) en krijgen ze af en toe een randje gras erbij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:56

wuswa schreef:
Dit paard is niet zadelmak en nog nooit uit de wei weggeweest.... Ze staat heel haar leven (4jaar) al bij mij in de wei samen met 3 anderen. Ik moet er niet aan denken om haar alleen maar in de paddock te houden terwijl de rest wel de wei in gaat.

Sorry, maar je reactie begrijp ik niet. Of je paard zadelmak is of niet heeft echt niets met hoefbevangenheid te maken. Net zo min als hoe ze al die jaren is gehouden vóór ze HB kreeg. Helaas maar waar is er nu een nieuwe situatie. Waarom moet je er niet aan denken haar in de paddock te houden? Alsof een paard daar niet happy kan zijn?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:09

paars schreef:
wuswa schreef:

Sorry, maar je reactie begrijp ik niet. Of je paard zadelmak is of niet heeft echt niets met hoefbevangenheid te maken. Net zo min als hoe ze al die jaren is gehouden vóór ze HB kreeg. Helaas maar waar is er nu een nieuwe situatie. Waarom moet je er niet aan denken haar in de paddock te houden? Alsof een paard daar niet happy kan zijn?

Daarmee bedoel ik dat beweging geven onder het zadel cq wat wandelen (= weg van de kudde) er niet 1-2-3 in zit. Terwijl beweging wel belangrijk gaat worden. Haar de rest van haar leven in een paddock houden terwijl de rest wel in de wei loopt, vind ik niet optimaal. Ze loopt maar langs het hek heen en weer en dat terwijl ik steeds 1 van de anderen bij haar zet. Op enig moment zadelmak laten maken en in pension zetten zou een optie kunnen zijn maar ik kan er zelf niet op rijden want ze is voor mij te klein gebleven. Verkopen kan/wil ik in principe niet (mijn paarden zijn bij mij voor hun hele leven).

Een heel dilemma maar laat ik het maar stap voor stap bekijken en denken: komt tijd komt raad. En ja, ik besef me heel erg dat er nu een nieuwe situatie is maar hoop nog steeds op een wonder in die zin dat ze met beleid weer met haar vrienden de wei in kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:13

@wuswa: kun je geen PP maken, dan moeten ze ook meer lopen en krijgen ook minder gras binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:22

Pp zou ideaal zijn, wil ik ook doen, alleen moet het dan eerst even flink regenen. Kom nu niet de grond in met paaltjes, dus laat staan met een houten paal.

Mss kun je het paardje laten verleasen? Dat ze daar blijft staan, maar dat iemand haar voor een x aantal dagen in de week huurt. Of je moet met haar gaan mennen, das ook harstikke leuk.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:24

DubbelDun schreef:
@wuswa: kun je geen PP maken, dan moeten ze ook meer lopen en krijgen ook minder gras binnen.

Jouw gevoelige paard komt toch (met graasmasker) wel weer op het gras? Hoe heb jij dat opgebouwd?

Een PP, daar ben ik in mijn hoofd idd wel mee bezig. Ik moet nog heel erg aan het idee wennen in die zin dat ik zo'n 3 ha weiland heb voor 4 paarden en al die jaren mijn weiland goed heb onderhouden en het voor paarden een super weiland is (heb dit jaar zelfs 'jouw' graszaad gebruikt ipv Barenbrug) . De bevangenheid van dit paard komt (denk ik) omdat het fructaangehalte in het gras vanwege het gebrek aan water, veel te hoog is (geweest). Ik ben nu als een idioot aan het beregenen.
In al die jaren dat ik weiland en paarden heb, heb ik er nog nooit 1 bevangen gehad.

Mijn 'hik' zit er dus in dat ik gras moet gaan 'opofferen' tbv paden en paddocks, in de zomer hooi moet gaan kopen terwijl ik gras genoeg heb, etc. Maar ja, ik wil wel het beste voor mijn paarden dus....het zal allemaal wel tijd en kopzorgen nodig hebben....

Bedankt voor jullie reacties!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:28

Je hoeft niet je hele weiland op te offeren toch. Is het anders geen optie om het weiland dat je dan minder gebruikt zelf te (laten) hooien?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:34

Ik had voor dynamiek ook een stukje afgezet wat haar eigen stukje was, dan het ze nog het idee dat ze bij de paarden stond, gaf haar dan altijd een plak hooi, ik heb nooit het idee bij haar gehad dat ze het niet leuk vond, de shet kroop altijd onder het lint door naar haar en had dus ook paardencontact.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:34

Dat je het daar moeilijk mee hebt is begrijpelijk hoor. Het is een proces waar je inzit. Je paard heeft voor haar gezondheid nu een andere behoeftes gekregen. Niet zozeer dat hij erom vraagt ;-) , maar wel als je haar gezond wil houden. Ik ben van mening dat een paard wat HB heeft gekregen hier voor het leven mee opgezadeld is (en de baas ook...). Ze blijven gevoelig voor veranderingen in voer. Meer dan gezonde paarden. Bij ons op stal staan ook paarden die in de zomer op hetzelfde land stonden. Slakvet te worden. Zonder problemen. Vash zijn mams was zo mogelijk nog dikker. Nooit last gehad en 27 geworden. En Vash wél. Ik weet hoe je je voelt, het is zo frustrerend. En nu zit je met de gebakken peren. Terwijl je een mooie wei hebt moet je voor haar gaan denken aan arm hooi en paddocks....Een paddock paradise kan ook voor je weidepaarden van nut zijn, bewegen is goed voor allemaal. In de winter kan je er dan ook gebruik van maken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:44

wuswa, ik vind van een heel zakje per dag opeens naar niets wel redelijk snel. Kan je niet eerst een half zakje, dan half zakje om twee dagen en dan pas stoppen ? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:45

Bute werkt toch 12 uur? Dan heeft eens in de 2 dagen niet echt zin (in mijn ogen).
Ik moet wel zeggen dat ik langere tijd (ook na de bute) aspirine heb gegeven.