Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:25

jee wat balen voor je. Helaas ook weer erg herkenbaar, hoewel de grote paarden hier nu definitief met pensioen zijn. Maar met de shet had ik graag willen werken, maar ik ben ook alleen maar aan het dokteren. Helaas had ik zeer wrs heel wat minder problemen gehad, als ik meteen een goede hoefsmid of bekapper had gehad. Stom genoeg wist ik toen nog niet veel over hoeven, omdat ik het eerder nooit nodig had mij daarin te verdiepen. Dus ik zag niet dat er dingen behoorlijk mis gingen en nu is er al aardig wat schade aangericht. Mijn pony loopt nu ook opeens weer slecht en ik vermoed een hoefzweer, wat onder deze omstandigheden niet vreemd is. Maar het is een voortdurende bron van zorg.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:47

Hier hetzelfde inderdaad, heb mij er vroeger ook nooit in verdiept omdat het nooit nodig was. Heb wat dat betreft echt een zorgenkindje.. en als je eenmaal bezig bent, dan ga je ook echt op alle kleine dingetjes letten. Soms maak ik mijzelf helemaal gek als ik een kleine verandering zie.

Nu met het rare weer ook inderdaad. Van een grote blubberbende paddock naar een kurkdroog zand stuk gegaan, je ziet het verschil echt in de hoeven terug.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:11

Singasong het was een vraag hoor, geen aanval haha.. ik was benieuwd.. ben zelf een leek haha! maar wat jullie zeggen van dikke benen etc. dit komt omdat haar sokken alweer gegroeid zijn, waardoor ze een pleeborstel effect krijgt.. moet ze binnenkort weer scheren..

En ze staat achter idd wat stijl, maar vanwege dr artrose durven we het niet aan om het te veranderen. Zeker omdat ze nu super loopt! Daarnaast is ze erg kort gekoot.

Morgen komt de smid, zal dan nieuwe foto's plaatsen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:21

Femke, waarom scheer je haar sokken eigenlijk?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:48

Tess, zijn er al eens foto's gemaakt van de hoeven? Ik heb zelf een paard gehad die ook te weing verzenen had en daardoor de toon te lang, maar die hield ik zelf wekelijks bij, door aan de onderkant de toon te vijlen en rondom goed rond te vijlen. Paard kreeg steeds meer verzenen daardoor. Hoefsmid heeft me destijds precies uitgelegd, voorgedaan hoe ik moest bijhouden.
Hoe land je paard op de hoef? Hiellander of toonlander?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:29

singasong schreef:
Femke, waarom scheer je haar sokken eigenlijk?

Mijn paard is allergisch voor bijna alles zijn we na een jaar dokteren uit en 7 artsen verder. Constant open plekken op haar huid, ontstekingen, mok etc. Daarnaast gevoelig voor mijt, waar ze ook allergisch voor is. Ze kan niet tegen zaden, grassoorten, schimmels, mijten, insecten. Dit uit zich in huidklachten en mok. Nu heeft ze af en toe nog een plekje, maar ik hou het liever kort. Ook op advies van de DA.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:10

Zammie schreef:
Tess, zijn er al eens foto's gemaakt van de hoeven? Ik heb zelf een paard gehad die ook te weing verzenen had en daardoor de toon te lang, maar die hield ik zelf wekelijks bij, door aan de onderkant de toon te vijlen en rondom goed rond te vijlen. Paard kreeg steeds meer verzenen daardoor. Hoefsmid heeft me destijds precies uitgelegd, voorgedaan hoe ik moest bijhouden.
Hoe land je paard op de hoef? Hiellander of toonlander?

Ik heb geen foto's laten maken van de hoeven. Ik weet niet 100 % hoe hij op zijn hoef land voor :oo Heb mij de afgelopen maanden zo druk bezig gehouden met de achterhand dat de voorhand er een beetje bij ingeschoten is. Maar afgaande van de afgelopen dagen geloof ik een toonlander.

Nou hoefsmid is geweest vanmiddag, en hij kon echt niets vinden waardoor hij zo kon lopen. Heb het over de teen en de verzenen gehad en alles.. de teen zou inderdaad iets minder puntig mogen, maar als hij dat nu inkortte dan zou mijn paard alleen maar gevoeliger lopen. Hij gaf ook de optie om er ijzers onder te zetten om te kijken of dat verschil zou uitmaken.. en dat is nu ook gebeurd.

Heb daarna even een paar rondjes gestapt op het harde om hem er aan te laten wennen en ik moet zeggen... ik heb hem nog nooit zo ontspannen zien lopen. Hij nam ook al veel ruimere stappen dan voorheen, niet zozeer omdat het onwennig was, want ik ken dat loopje van hem, maar het leek bijna als een verlichting.

Komende dagen hou ik het even in de gaten ieder geval.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:38

ok fijn dat het nu beter gaat. Hopelijk blijft het zo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:13

Tess, zou je nog foto's kunnen maken van hoe ze er nu uitzien?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:17

Zal vanavond even foto's maken Singasong. Had mijn camera gister al meegenomen maar was mijn geheugenkaartje vergeten..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:37

Hier de foto's Singasong.

Rechts voor :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links voor :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:08

Het beslag zit er naar mijn mening goed onder. Tis alleen wel jammer dat hij dit gebruikt als middel voor een onbekende oorzaak. Ik hoop voor je dat je paard op lange termijn ook goed blijft lopen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:20

Ziet er voor die hoeven netjes uit. Kunt wel zien dat er weing hoef over is.. Jammere van ijzers kan wel zijn, dat de verzenen juist blijven slijten en de toon blijft groeien. Misschien als de hoef voldoende gegroeid is, dat dan de ijzers er weer onderweg kunnen, dat je dan zelf de toon kunt gaan bijhouden, in overleg natuurlijk met je hoefsmid.
Voor nu lijkt mij dit ook de enigste oplossing als je paard pijn heeft...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:24

Ik heb zelf gevraagd of er nog opties zijn om te kijken of hij beter gaat lopen. Hij wilde in eerste instantie niets aan de hoeven doen, omdat hij dus geen oorzaak kon vinden. Maar mijn paard liep met de week slechter.. dus dat vond ik ook geen optie. Hij gaf toen aan dat ik voor een ijzertje voor kon kiezen, maar zei daar wel bij dat hij niet wist of dat voor verbetering ging zorgen. Heb toen zelf aangegeven dat ik het wel wilde proberen ;)

Tot nu toe nog geen spijt gehad moet ik toegeven! Heb hem net gelongeerd.. en heb hem nog nooit zo goed zien lopen. Mooie ruime passen, gas zat er weer op en geen spanning meer. Ik hou het voorlopig nog goed in de gaten aan de grond natuurlijk. Maar met het beeld van vandaag was/ ben ik super blij.

Ja, daar gaan we ook voor Zammie. Na een bepaalde periode gaan we kijken of de hoef voldoende gegroeid is zodat de ijzers er weer onderuit kunnen om dan weer een periode aan te kijken zonder ijzers. Als dat dan goed is, dan blijft hij mooi op blote voetjes. Maar voor nu was dat echt te pijnlijk voor hem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:12

Is er een reden voor TeSs2411 dat je paard scheef op de ijzers gezet is? Als je bv de laatste foto bekijkt staat ie binnen hoger dan buiten?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:24

Tess, ik zie helemaal geen te lage verzenen of te korte voeten. Ik denk ook niet dat dat de reden is voor het probleem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:45

singasong schreef:
Tess, ik zie helemaal geen te lage verzenen of te korte voeten. Ik denk ook niet dat dat de reden is voor het probleem.

ik wel
door de verkeerde stand , ondergeschoven verzenen gekregen.
Je kan dit idd proberen te herstellen met een ijzer, door elke keer om de 8 weken de tenen weg te laten halen en hielen te kweken.
Je kan het ook zien aan de kroonrand (hier moet de hoefsmid wel voor waken) die niet meer mooi rond loopt. Een hoef gaat proberen te herstellen bij verkeerde stand. Dan krijg je dit soort kroonranden. Waar enorm veel druk op komt te staan.

Voor iedereen hier...kijk aub uit wat je doet met hielen weghalen.
Ik ben van de week op een stal geweest, waar 1 zelfde hoefsmid al 3 jaar komt.
Alle paarden zijn de hielen weg, hebben peesproblemen en kunnen bijna niet normaal lopen.
Ik kon wel janken toen ik het zag.
Gebroken voetas, paarden konden niet normaal meer de hielen neerzetten en dan krijg je hele rare loopjes en niet meer in balans.
Ik hoop echt...dat er nu vanuit de wet eens een stokje voor gestoken wordt.
Hoefsmid is een vrij beroep in Nederland. ;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:57

Nombrado, dat is bij mijn paard ook eens geprobeerd om hielen/hoef te kweken want het waren volgens de smid van die korte stompjes die mijn paard had. Heb de foto's hier pas nog neer gezet van wat daar van kan komen en doe het nog maar eens, kijk en huiver,

Zo waren ze toen hij er voor het eerst op ging, nog redelijke normale voeten naar mijn idee
Afbeelding
Afbeelding

Maar toen...... gevolg een hoefbevangen paard!! Geen goede doorbloeding, veel te hoge verzenen.
Afbeelding
Afbeelding

En dan ziet het er zo uit als de ijzers er af gaan!
http://www.mijnalbum.nl/Album=3ZDPCHRM

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:00

nombrado schreef:
Is er een reden voor TeSs2411 dat je paard scheef op de ijzers gezet is? Als je bv de laatste foto bekijkt staat ie binnen hoger dan buiten?

Zover ik heb gezien staat hij mooi recht op de ijzers, kan aan mijn slaap ogen liggen :P maar op welk stuk doel je met de foto ?

singasong schreef:

Ik zou ook echt niet meer weten waar het probleem wel vandaan komt en van welk been af. Hij loopt nu in ieder geval als een zonnetje, dus daar ben ik er blij mee. Maar het blijft wel aan mij knagen wat de oorzaak nu was.

Wauw, ik schrik van je foto Singasong!
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 15-03-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:01

Jeetje dat is nog eens deskundig een hoef naar de kloten helpen. Ik schrik er van!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:01

oei, waarom is er gekozen voor een ijzer voor met 2 lippen? die knijpen de hoef naar elkaar toe.
Welke hoefsmid was dit?

Singesong.
die laatste foto in je album
wat zijn dat voor kunstof beslag? heeft dit geholpen?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 15-03-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:03

Tesik doel op singasong hoor. ;)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:04

Gypsy schreef:
Tesik doel op singasong hoor. ;)

Haha ik begreep het Gypsy ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:05

TeSs2411 schreef:
nombrado schreef:

Zover ik heb gezien staat hij mooi recht op de ijzers, kan aan mijn slaap ogen liggen :P maar op welk stuk doel je met de foto ?

deze foto
Afbeelding
je ziet dat ie aan de ene kant langer is dan de andere kant
dit kan een reden hebben hoor....maar je ziet al iets van flair ontstaan (is teveel druk aan 1 zijde)
Kan zijn dat dit al was en niet in 1 keer hersteld kan worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:06

Haha gelukkig anders leek het echt een rotopmerking. :=