Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabouterdans schreef:Mijn pony staat sinds juli op pijnstilling.
Eerst 2 zakjes en nu 1.
Vraag me echt af of we goed bezig zijn
Isapaardje schreef:Het is erg afhankelijk van de ernst van de situatie in hoeverre je van 'snel' herstel kunt spreken. Isabella heeft vele maanden buut gehad, soms hoogste dosering, soms maar een beetje, maar wel iedere dag wat; 8 maanden lang.
Ze was afgelopen winter niet alleen hoefbevangen, maar had ook 2 hoefzweren in beide voorhoeven tegelijk en raakte daardoor spierbevangen.
Ze was er beroerd aan toe zoals op onderstaand filmpje van maart 2009 te zien is:
http://www.youtube.com/watch?v=Bg6ncAp1q2U
Met buut en veel geduld en af en toe een hoefsmid erbij (maar veelal zelf vijl en renet bijna dagelijks hanteren) heb ik heel veel bereikt met haar, zoals filmpje van vorige week laat zien:
http://www.youtube.com/watch?v=E44cfiJtOB8
De hoeven moeten nog uitgroeien en de passen in draf zijn korter als voorheen. Ook de bochten zijn nog gevoelig, evenals het aanstappen na een tijd van rust, maar ik zal zeker niet klagen, gezien de ernst van de situatie hier. Hoe het verder ontwikkelt, weet ik niet, maar ik ben erg blij met hoe het nu gaat.
Ik weet alleen niet of ik het anderen hier wil aanraden ... het is geen fijne periode geweest. Het vraagt veel van je en het is zeker ook afhankelijk van je paard. Isabella is geen dag chagrijnig geweest (kan ik van mezelf niet zeggen) ... ze wilde verder en ik heb haar die kans gegeven.
chb schreef:Ik draaf niet met Noor. Als ze draaft doet ze dat uit zichzelf. En lopen doe ik alleen in de berm en in het bos. Eerlijk gezegd ben ik gewoon heel erg blij dat ze er nog is en dat alles niet is zo als het was vind ik erg vervelend voor haar. Ik kan er wel mee leven. Ooit hoop ik dat ze weer met de staart omhoog en met een paar flinke scheten achter zich aan door de wei heen rent. Maar misschien is dat een utopie.
geerke schreef:maar vaak gaan spierbevangenheid en hoefbevangenheid samen...of eerst het een of eerst het ander.
fijn dat Niek weer goed gaat!
geerke schreef:chb schreef:Ik draaf niet met Noor. Als ze draaft doet ze dat uit zichzelf. En lopen doe ik alleen in de berm en in het bos. Eerlijk gezegd ben ik gewoon heel erg blij dat ze er nog is en dat alles niet is zo als het was vind ik erg vervelend voor haar. Ik kan er wel mee leven. Ooit hoop ik dat ze weer met de staart omhoog en met een paar flinke scheten achter zich aan door de wei heen rent. Maar misschien is dat een utopie.
nee hoor ...is geen utopie....mijn paard is van heel diep gekomen...en is nu gewoon weer 'goed'
heeft IR,heeft ook weleens een slome dag ertussen maar is verder prima en ik zou er zo op kunnen rijden(als hij normaal zou doen).
Hij is wel 10x hoefbevangen geweest en heeft hoefbeenkantelingen aan zeker 3 hoeven(als het er geen 4 zijn)
Dus gewoon hoop houden!