[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:48

Wanderers schreef:
@TreuLove : ik neem aan dat je om specifieke redenen magnesium geeft en je je van de risico's bewust bent ?
Ik kan natuurlijk niet zeggen wat voor jouw paard goed en mogelijk is, maar Noah gaf en geef ik een slobber mix van : Hartogh Lucerne mix, Seniores Priores van Subli (enige uren laten weken in ruim water !) en Care 4 Live van Pavo ... prima basis om de eventueel benodigde supplementen/aanvullingen door te mengen.

Mocht je al overwegen om van voer te veranderen, dan uiteraard met zeer kleine stapjes laten wennen.

( ja, ik weet het .. heel wat mensen zullen hun wenkbrauwen optrekken bij het door mij genoemde voer, maar bij Noah werkt het meer dan goed, kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen, niet die van anderen ;) )

Ze krijgt 3 weken magnesium en dan gaan we kijken of er verschil is. In overleg met dierenarts gedaan. Wat ik las is dat ze geen problemen met de nieren moeten hebben. Ik ga eens kijken wat jij voert :).
Edit: gekeken wat jij voert :). Hartog vind ik wel interessant. Subli en pavo durf ik niet omdat ze vrij gulzig is. Ik gaf haar Pavo Nature Best, omdat ze dan wel moet kauwen. Maar ze mocht niks meer hebben. Ze is los en onder het zadel goed, maar de volgende dag is ze vaak een beetje stijf (niet onregelmatig). Na een paar minuten is dit ook weer weg. Op internet las ik dat het voeren van magnesium dit "probleem" kon verminderen/oplossen

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:08

Snap het helemaal, is gewoon voor iedereen constant zoeken wat voor haar/zijn dier en situatie goed is en werkt .. ging en gaat mij erom dat 'men' zich bewust is wat en waarom er iets wel, of juist niet gegeven wordt of kan worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:26

Truelove2011 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe geven jullie magnesium? Gebruik nu wat brokjes, maar dat mag ze eigenlijk niet hebben.

Ik geef geen magnesium, maar mijn pony die gevoelig is voor HB krijgt voor de leuk/lekker af en toe een paar brokjes hooicobs (geperst hooi zonder toevoegingen). Dat zou je denk ik ook wel kunnen gebruiken om magnesium mee te voeren?

Deze heb ik: http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer/muehldorfer/ruwvoer/464479

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:29

Truelove2011 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe geven jullie magnesium? Gebruik nu wat brokjes, maar dat mag ze eigenlijk niet hebben.

Hier gaat het door de bietenpulp of over de vitaminebrok.
Momenteel kan ik het zelfs gewoon in een emmer in de stal zetten en ze likt het zelf op als ze het nodig heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:11

Mijn vorige paard had een magnesium liksteen van Paard Natuurlijk, voordeel is dat ze naar behoefte kunnen nemen. Nadeel is dat de steen slecht tegen vocht kan, ook als hij binnen hangt valt hij door vocht in de lucht snel uit elkaar.
Dat is wel jammer voor een dure steen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:40

Wat zouden jullie voor een hb'er dan doen?
Ik dacht zelf aan glucobalance, met evt magnesium. Maar ik zou niet weten of ze uberhaupt te kort heeft en of dit in combinatie kan.
Wat doen/zouden jullie doen? Allebei of toch maar 1 van de 2?

(De pony in kwestie is nu herstellende van hb)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:15

Ook nu weer, uiteraard kan niemand van ons met zekerheid zeggen wat voor een dier van een ander goed is ... kunnen alleen onze eigen ervaringen delen.

Wij hebben zo'n beetje álles geprobeerd bij Noah, oa. ook de Gluco Balance en magnesium.
Na tussenkomst van een holistisch werkende behandelaar werd mij geadviseerd om in Noah's geval op te houden met bovengenoemde supps en over te stappen op Equiline Immunno en Equiline Balancer.

Overigens was Noah er toen zeer slecht aan toe en om hem uit neerwaartse spiraal te helpen heeft hij ( wederom op advies van bovengenoemd persoon) ter ondersteuning een tijd Rain Soul gekregen ... de Soul heeft hem absoluut zeer snel en merkbaar geholpen om zich beter te voelen en omdat andere producten zoals Equilin ( uiteraard ..) enige tijd nodig hebben om werk in lichaam te kunnen doen was dat meer dan welkom!

Zodra de Equilin aansloeg ( na zo'n 3 weken merkbaar) ben ik de Soul gaan afbouwen naar nu 0,0
Ik geef nu continue de Balancer en daarbij telkens 6 weken ( zo'n 2 zakken .. uiteraard afhankelijk van gift/gewicht dier) de Immuno en na die 6 weekse kuur een periode Equiline Basic naast de Balancer en als die zak op is weer opnieuw de Immuno, etc.
Noah krijgt zo alle benodigde vitamine & mineralen binnen en tevens wordt zijn lijf geholpen om afvalstoffen te verwerken/af te voeren.

En ja, bij Noah werkt het : hij draaft, galoppeert, bokt en staat gewoon met de rest zo'n 10 per dag op het ( lange !) gras als de omstandigheden dat toelaten.
Kortom : ik heb weer een happy paard, oké .. hij heeft nog ( misschien wel zijn leven lang) ondersteuning nodig ( wo. Break over beslag)) en op het harde is de schade nog wel te zien .. maar als híj daarmee goed kan leven kan ik dat zeker ook ;)

Nb., hij werd en wordt niet voor welke sport dan ook gebruikt, is 'gewoon' paard :)

Zal even foto's van gisteren plaatsen :) .. en ter vergelijk foto's uit januari, vóórdat ik de bij hem passende behandelwijze gevonden had :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:56

Ongelooflijk zo'n verschil!, petje af, hij zier er nu prima uit! :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:21

Wat een enorm verschil Wanderers! Fijn dat jullie de juiste weg gevonden hebben.

Na weken van grazen aan de hand was het vandaag de grote dag dat de paarden voor het eerst even de wei op mochten.
Voor mijn paard betekent dit dat het graasmasker op ging en ik denk dat ze meteen begreep dat dit betekende dat ze het gras op mocht. Net als vorig jaar dook ze erin.

Nu wordt de tijd dat ze de wei op mogen langzaam opgebouwd nadat ze eerst s morgens hun buik met hooi gevuld hebben zodat de gulzigheid eraf is. Wij hebben er vertrouwen in dat het op deze manier goed gaat, de oorzaak van de HB lag bij haar niet in het gras gelukkig en de weiden zijn met speciaal paardengras ingezaaid.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:50

Wauw die zit er nu goed uit wanderes! Knap gedaan!

Ik ben gisteren begonnen met gluco balance, naast de magnesium die ze krijgt.
Vandaag weer half uur in de stapmolen en nog even in de bak nadien.
Daar heeft ze lopen draven, galopperen en bokken.
En toen ik haar uit de bak haalde liep ze weer kreupel, waar zou dat aan liggen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:11

LadyDaily schreef:
Wauw die zit er nu goed uit wanderes! Knap gedaan!

Ik ben gisteren begonnen met gluco balance, naast de magnesium die ze krijgt.
Vandaag weer half uur in de stapmolen en nog even in de bak nadien.
Daar heeft ze lopen draven, galopperen en bokken.
En toen ik haar uit de bak haalde liep ze weer kreupel, waar zou dat aan liggen?

Ik heb alles wel gelezen maar niet zo paraat in welk stadium jouw paard zit. Als ze nog pijn heeft en/of op pijnstillers staat dan zou ik haar pertinent níet in een stapmolen zetten (continu wendingen én gedwongen beweging). Nu ze dus last blijkt te hebben zou ik die stapmolen dus sowieso schrappen voorlopig.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:08

Ze staat nog wel op pijnstillers 1x daags. Het is nu 2 weken geleden dat het geconstateerd is dat ze hoefbevangen is.
Hoefsmid is geweest en gaf aan dat ze goed liep en nog wel reageerde op een pijn prikkel.
Verder staat ze zeker al een dikke week, elke dag in de stapmolen voor 30 min. Dat gaat steeds erg goed maar ze heeft 1 keer eerder een slechte dag gehad. Toen heeft ze vooraf ook zitten bokken en gek doen.
Zou het hier mee te maken kunnen hebben?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:24

LadyDaily schreef:
Ze staat nog wel op pijnstillers 1x daags. Het is nu 2 weken geleden dat het geconstateerd is dat ze hoefbevangen is.
Hoefsmid is geweest en gaf aan dat ze goed liep en nog wel reageerde op een pijn prikkel.
Verder staat ze zeker al een dikke week, elke dag in de stapmolen voor 30 min. Dat gaat steeds erg goed maar ze heeft 1 keer eerder een slechte dag gehad. Toen heeft ze vooraf ook zitten bokken en gek doen.

Denk dat ze door de pijnstillers haar grenzen niet zo goed herkent :(:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:22

LadyDaily schreef:

Dat kan zeker. Maar mijn mening blijft dat je een hoefbevangen paard (dat ook nog eens op pijnstilling staat!) gewoon echt niet in een stapmolen zet. Ik vind het eerlijk gezegd bizar om dat te doen en begrijp er dan ook niets van :? . Wat is je motivatie om haar in de molen te zetten? Als dat beweging is: zelf rustig met haar stappen op een ondergrond die ze prettig vind en met zo min mogelijk bochten.
Staat ze verder wel de hele dag op de paddock of op stal? Als ze de hele dag op stal staat zal ze eerder gek gaan doen als ze een keer los mag lopen. Heb je haar de hele dag op de paddock dan kan ze wat meer zelf bepalen hoeveel en wanneer ze beweegt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:35

Een hb paard in de stapmolen? waarom in de vredesnaam? Al die stomme rondjes zijn hartstikke belastend.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:39

Wat is het probleem om haar in de stapmolen te zetten?
Het is een zachte ondergrond en ze loopt eigenlijk heel goed hierin.
Ook hebben zowel de dierenarts en hoefsmid dit voorgesteld.
Ze loopt eigenlijk alleen slecht/ kreupel als ik haar in de bak heb gehad en ze samen met haar vriendin gaat rennen/bokken.
Ze staat nu in een ruime (6x6 )stal maar gaat vanaf morgen of disndag in de paddock.
Maar het bokken kan ik alleen voorkomen als ze alleen staat.

Verder loop ik elke dag met haar aan de hand.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:47

Die van mij staat sinds januari stil (acute fase was al voorbij, te laat erbij helaas) en loop sinds een paar dagen af en toe een stukje ala 20 m, om ergens te beginnen.
Voordat ik echt weer ga oppakken wil ik zeker weten dat het helemaal (zover dat mogelijk is) voorbij is en het voor haar ook fijn weer is. Vandaar dat ze nu op water en hooi staat met likstenen en we pas vanaf september weer verder gaan kijken mbt training en hoe ze op dat moment (in hoevere ze) pijnloos rondloopt...
Hoe doen jullie dat verder met herstel en oppakken na hb?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:58

Het probleem is dat rondjes lopen extra belasting geeft op het binnenbeen. Een hoefbevangen paard dwing je niet tot beweging, die laat je gewoon zelf bepalen of ze willen rondscharrelen of niet. En een hb paard op pijnstillers zal zeker meer bewegen dan verstandig is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:29

Het niet dwingen tot beweging vind ik lastig. Ik hoor juist positieve verhalen wanneer een pony/paard toch hier toe gedwongen wordt.
Een paard hoort niet van nature stil te staan, want ik dus ook erg lastig vind om te doen. Stimuleren om te gaan stappen op (nat) zand vind ik juist wel goed, dit ook om de bloedsomloop te bevorderen.
Beginnen bij bijvoorbeeld 2 rondjes in een grote bak 2x per dag en dit uitbreiden.

Dat van de stapmolen zit wat in, maar de afgelopen week doet ze het hier juist goed op. En gaat het juist mis wanneer ik haar in bijvoorbeeld de bak met vriendjes zet. Omdat ze toch wel goed beweegt en geen pij lijkt te hebben, is dat de reden dat ik haar in de stapmolen zet.
Nog een vraagje; wanneer je stopt met pijnstillers, hoe lang duurt het voordat dit uitgewerkt is?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:41

Ja stimuleren is goed. Beweging is juist goed voor hb (gevoelige) paarden maar niet direct na een acute fase en in mijn ogen ook zeker niet in rondjes...

Geef het de tijd..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:44

LadyDaily schreef:
Wat is het probleem om haar in de stapmolen te zetten?
Het is een zachte ondergrond en ze loopt eigenlijk heel goed hierin.
Ook hebben zowel de dierenarts en hoefsmid dit voorgesteld.
Ze loopt eigenlijk alleen slecht/ kreupel als ik haar in de bak heb gehad en ze samen met haar vriendin gaat rennen/bokken.
Ze staat nu in een ruime (6x6 )stal maar gaat vanaf morgen of disndag in de paddock.
Maar het bokken kan ik alleen voorkomen als ze alleen staat.

Verder loop ik elke dag met haar aan de hand.

Sorry, maar ik val van de ene verbazing in de andere -O- . Dagelijks een half uur(!) in de stapmolen en dan ook nog eens met een maatje in de bak waar ze mee gaat rennen :? . Ben je je wel bewust van wat er allemaal aan de hand is binnen die hoef?

Waarom staat ze niet alleen op de paddock de hele dag?

LadyDaily schreef:
Het niet dwingen tot beweging vind ik lastig. Ik hoor juist positieve verhalen wanneer een pony/paard toch hier toe gedwongen wordt.
Een paard hoort niet van nature stil te staan, want ik dus ook erg lastig vind om te doen. Stimuleren om te gaan stappen op (nat) zand vind ik juist wel goed, dit ook om de bloedsomloop te bevorderen.
Beginnen bij bijvoorbeeld 2 rondjes in een grote bak 2x per dag en dit uitbreiden.

Als ze goed loopt dan kun je haar stimuleren tot lopen, rustig ja. Maar waar jij het nu hebt over 2 rondjes in een grote bak staat dat niet in verhouding tot waar je haar toe dwingt door haar elke dag 30min te dwingen kleine rondjes in de molen te lopen.

Voor mij komt dit over als gemakzucht. Als je wil dat ze vaker loopt dan ga je vaker naar haar toe om even rustig met haar te lopen. Een stapmolen is gewoon niet geschikt voor een HB-paard. Die continue draaiing is zo slecht :\ .

Maar goed, ik hou erover op. Mijn standpunt is nu wel duidelijk en jij ziet het schijnbaar anders of hebt andere prioriteiten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:57

Dit is mij geadviseerd en heb het natuurlijk rustig opgebouwd. Daarnaast loop ik minimaal 4 keer rondom een hectare weiland.
Het in de bak zetten is inderdaad erg stom geweest. ( het was hooguit 5 a 10 minuten om even gauw haar stal verder klaar te maken)
Ze staat nog niet in de paddock omdat ik dit niet aan durfde omdat ik bang ben dat ze ook dan weer gaat rennen/bokken. Ik wilde hiermee wachten tot de pijnstillers eraf zijn.

Ze stond in de bak trouwens omdat de paddock ook nog goed gras vrij gemaakt moet worden inclusief te wortels.
En nu ze trouwens minder loopt zet ik haar natuurlijk niet in de stapmolen. Het is per dag en paard bekijken wat kan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:46

Hoe groot is de stapmolen? Rechtuit is inderdaad beter, maar of je nu aan de hand in de paddock/bak stapt of de stapmolen, ik zie daar niet zoveel verschil in.

Voor mijn pony is los in de paddock fijn, hij is liever lui dan moe, scharrelt wat rond en meer niet. Verder stapte ik aan de hand buiten. Goed te lezen dat jij dat ook doet. Volgens mij ben je goed bezig hoor. Ik denk dat het slechter lopen door het rennen/bokken komt, of 'gewoon' even een terugval, HB gaat op en neer.

Het klinkt of jouw paard flink gek kan doen, dus dan snap ik de achterliggende gedachte best. Ieder paard is anders en het klinkt of je echt wel alert bent. Beter rustig kilometers maken dan gek doen in de bak.

Ik hoop wel dat je snel de pijnstillers kunt afbouwen (in overleg natuurlijk), want dan heb je een eerlijker/duidelijker beeld. Heel veel sterkte en beterschap.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:34

Dankjewel flavlip! Ik probeer echt alert te zijn en per dag te kijken wat kan.
Hoe is het met jouw pony?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:28

Ik breek hier even in. :wave:

Helaas is onze shet hoefbevangen (acuut) en was ik er gelukkig erg snel bij. Binnen 24 uur na de eerste onregelmatigheid heb ik hem al op de metacam gezet. Vandaag de bevestiging gehad van de DA dat hij bevangen is. Helaas was ik er vanochtend niet zelf bij en wil ik dus nog even bevestiging uit ervaring wat wij nu (naast de metacam) allemaal moeten doen.

Ga zo de hooileverancier bellen met de vraag of hij nog hooi uit 2016 heeft staan. Mijn moeder heeft hem al op het zand gezet en geweekt hooi gevoerd. Heel sneu dat ons menneke nou in zijn uppie of het zand staat. Overigens had hij bijna geen symptomen. Alleen achter onregelmatig en wat slomer dan normaal. Temperatuur etc. waren allemaal in orde. Wat een lastige ziekte!

Ik ga later even bijlezen. :)

Edit: alweer geleerd dat hooi uit 2016 geen zin heeft. Maakt het weer wat makkelijker. Maar ik maak mij nu ook zorgen over de andere 3 die nog wel vol op het gras staan. Pfft.. rotziekte.