SpikyBlue schreef:..... Laten we het hierbij houden. Succes met de pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjo89 schreef:TeSs2411 schreef:Nou.. vandaag nog even gekeken naar de gangen van paardlief.. hij loopt tegen het kreupele aan nudus ben heel benieuwd wat de hoefsmid er morgen op te zeggen heeft.. en wat er aan gedaan kan worden..
hmm niet leuk, enige idee waarom ze nu kreupel loopt ??
TeSs2411 schreef:Met hetgeen wat ik zelf denk te zien en wat anderen hier ook aanhaalde.. denk ik dat de hoef en kort is.. en te lang ( te puntig) Hij kan niet goed afwikkelen ( lees = hij zet zijn voet erg plat neer in zijn stappen ) Heb ook het idee dat er teveel druk op de hoefwand staat.
liljebo schreef:TeSs2411 schreef:Met hetgeen wat ik zelf denk te zien en wat anderen hier ook aanhaalde.. denk ik dat de hoef en kort is.. en te lang ( te puntig) Hij kan niet goed afwikkelen ( lees = hij zet zijn voet erg plat neer in zijn stappen ) Heb ook het idee dat er teveel druk op de hoefwand staat.
Te kort en te lang??? Snap ik even niet.
Goed afwikkelen kan idd aan de teen liggen, maar je weet zeker dat er niet nog iets anders aan de hand is ?
(heb je misschien al genoemd, maar dan heb ik dat gemist)
Yvank_ schreef:Maar na 5 weken is er toch wel weer wat te bekappen? Ik laat de smid eigenlijk altijd eerder komen omdat ik er zelf niet aan wil zitten maar het voor de hoef beter is om regelmatiger bijgewerkt te worden.
Yvank_ schreef:Ik zie persoonlijk op de foto geen te kort gekapte hoef wel een lange smalle teen en ik denk dat daar eerder heb probleem in zit
SummerRemedy schreef:Tess ik denk dat jouw paard ook ondergeschoven hielen en een te lange teen heeft. Heb je al op paardenhoeven.info gekeken? Daar staat ook een stuk op over dit probleem, misschien heb je er wat aan. Bij mijn pony worden de hielen en lange teen nu een maand of 5 aangepakt, en ze begint nu ook op het harde veel beter te lopen, bijna geen verschil meer met zachte ondergrond
liljebo schreef:Hier mijn idee (dus geen wet van perzen) Die gevoeligheid kan ook met de stralen te maken hebben. Als het paard in het begin altijd op de hoefwand liep (langere tijd tussen bekapbeurten en misschien niet genoeg vanaf gehaald) is de circulatie minder geworden en kan de straal zacht worden en bevattelijk voor problemen. Hier hetzelfde probleem--- pony landde alleen nog maar op de tenen daardoor, maar mijn voormalige hoefsmid zag dat allemaal niet. Stralen hadden ook gaten en bleken erg gevoelig. Geen stank, zoals je met hoefrot verwacht, maar dat bleek het evengoed te zijn. En hoefrot of schimmelinfectie in stralen=pijn. In die zin zou het dus te verklaren zijn dat het paard bij het korter kappen, waarbij dus wel gewicht op de straal komt, gevoeliger wordt.
En idd... die tenen is natuurlijk dan een bijkomend probleem.
Maar ik weet hoe je je voelt hoor... het is soms idd om wanhopig van te worden... die voeten. Vroeger stond ik nergens bij stil omdat mijn blote voeten paarden nooit problemen hadden. Maar helaas is dat anders geworden (heeft hier dus ook met de smid te maken gehad).
Ik hoop dat de smid eea kan verklaren en het juiste doet. Anders zou ik een second opinion vragen bij een andere. Succes