[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:44

Ondanks dat het de laatste tijd erg goed gaat met mijn shet komt het volgende probleem eraan:
Ze staat op een paddock op water en hooi en daarnaast staat haar Friese vriendinnetje op een gras achtig stuk. Echter gaat de fries per 1 juni naar de zomerstalling en zou het betekenen dat ze alleen komt te staan, we hebben nagedacht en komen tot de volgende opties:

1. Hier blijven staan maar dan staat ze alleen en we mogen op dat terrein alleen maar zijn als we met ze 2'en zijn. Hier krijgt ze onbeperkt hooi en water op de paddock en s nachts evt op stal.
2. Mijn opa en oma hebben een geiten landje waar ze bij kan of een oude jeu de Boule baan (hoe je dat ook schrijft) waar ze op kan staan. Hier zou ze alleen/met geiten te staan maar daar mogen we ten alle tijden alleen komen. Hier is geen stal, geen soortgenoten, maar wel beter bereikbaar en meer aandacht en zorg.
3. Naar de zomerstalling gaan waar mevr de shet ieder jaar heen hoort te gaan, dit is een kudde Shetlanders maar hier wordt 2x pd een heel klein beetje hooi gegeven (...) en staat ze verder op een schraal landje (--> dat is dan toch weer gras... maar wel weer soortgenoten)
4. Vragen of ze bij de zomerstalling van de fries kan staan op een afgezet landje. Hier is ze de enige shet en haar stukje zou waarschijnlijk ergens zijn waar er geen gras staat en daar staan geen/weinig paarden. Hier zou ik zelf kuil bij kunnen geven in een hooinet en water (dit moet wel nog overlegd worden of dit daar mogelijk is)

Ik zie haar graag met soortgenoten, genoeg aandacht en hooi en natuurlijk dat ze de stijgende lijn vast te kan houden. Al blijken dat nog al veel eisen te zijn die moeilijk samen gaan :')

Ik zit met mijn handen in het haar waar ik haar heen wil en gaan brengen dus vandaar dat ik hier om advies en ideeën vraag, hopelijk kom ik daar iets mee verder.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:27

uhmmmm, vraagje Deni ... omdat het nu juist wat beter gaat onder huidige omstandigheden vraag ik me af of optie 5 een mogelijkheid is : Fries niet naar zomerstalling ?
En anders optie 6 : een (zomer) maatje in de vorm van shet(ten) met zelfde probleem op huidige plek erbij ?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:37

De fries is van iemand anders en die heeft het idee om die net als ieder jaar naar die stal te doen aangezien ze nu op een zorg terrein staan zonder trainingsmogelijkheden, en die overhalen gaat helaas niet lukken.

Optie 6 kan misschien maar dan moet ik mijn ouders zo ver krijgen en iemand vinden die zijn shet op een zorg terrein met cliënten wil plaatsen op een kinderboerderij idee, achter een hek en met beperkt toegang..

Erg bedankt voor het mee denken iig! Het klopt idd wat je zegt, maar dan zou het veel geregel zijn om haar daar te laten staan, plus dat er weinig mogelijkheid voor ons is om spontaan heen te gaan, maar dat ter zijde

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:16

.. ik hoop dat er een passende oplossing voor jullie komt Deni !

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:13

Charaz schreef:
Een bevangen paard wortels geven is gewoon oer stom, dat het in de winter goed is gegaan betekend niet dat je hem nu hij bevangen is ook gewoon (als is het minder) wortels kan geven. Acuut bevangen betekent hier enkel hooi en zolang de klachten het toelaten met mate beweging om de doorbloeding te verbeteren. Geen voer, geen wortels, geen snoepjes, geen gras en al helemaal niet op een korte gemaaide wei.
Lees je alsjeblieft een beetje in wbt bevangenheid.

mijn paard heb ik al jaren en het is de 2 de keer op acht jaar tijd ofzo dat de da hiervoor echt is
moeten langskomen. als het al voorviel dt hij bevangen was heb ik zelf altijd maatregelen getroffen en was hij daarna ook altijd terug ok. Ik denk dus dat ik wel iets weet ..

Ook vorige jaren ook deze periode kreeg hij wortels een stevige haf gaat op 3 wortels echt niet fout gaan toch niet die van mij. Maar deze discussie ga ik echt niet starten Ik weet na acht jaar wel wat kan en nie alleen was het nu anders naar mijn idee. Vanwege zo snel zo ernstig.

Wanderers bedankt ga ik zeker doen! Morgen mag hij al terug wat bij de vriendjes enzo

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:28

Hier vreselijk opgelucht. Geen kantelingen te zien op de foto's.
Wel liep hij zo slecht dat DA dacht dat er een breuk zou zitten, wat een diepe hoefzweer bleek te zijn. Pff. Ben echt heel erg blij!

Maar na de fikse waarschuwing van januari, blijft mijn paard ver uit de buurt van gras en al het gedoe waardoor bevangenheid weer terug kan komen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:51

Een vraagje.... hebben jullie hoefbevangen (gevoelig) ponys ook z'n dikke/harde manenkam?
Mijn pony is hoefbevangen vanaf zaterdag, DA gelijk langs laten komen en nu pijnstillers en bloedverdunners. Daarnaast staat ze op water, geweekt hooi en mineralen liksteen van paardnatuurlijk. Maar nu houdt ze die dikke manenkam. Wat doen jullie daar tegen? Ben nu magnesium van paardnatuurlijk aan het proberen.
Ben erg bang dat ze weer hoefbevangen wordt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:51

Gluco balance bij geven echt een aanrader.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:32

Deni, optie 3 is enkel voor de zomer dan ? En de fries komt die ook gewoon terug naar de huidige plek achteraf ?
En zelf een 2 de shet ? Bij optie 2 eventueel .. ?

Maar ideeen he :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:21

Ja de opties zijn voor de periode juni-oktober
Daarna komt ze gewoon weer terug, zelf ziek ik haar het liefst bij allemaal vriendjes maar dan staat ze dus op gras en weinig hooi.. en anders kan ik altijd proberen of er iets te regelen is!

Een extra shet zou even in duscussie moeten bij mijn ouders.
Bedankt voor het meedenken!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:25

@idifix Opgetrokken buik kan wijzen op te weinig eten, maar ook op pijn.

Ik persoonlijk vind elke wortel er 1 teveel voor een HB paard. Per hoge uitzondering krijgt mijn pony na het werk een klein stukje​ appel/wortel (bv na een buitenrit of wanneer we gesprongen hadden). En dan eigenlijk vooral omdat het andere paard krijgt en hij dat ziet/ruikt. Wanneer hij HB was of herstellende was dat echt verboden. Waarom wil je zo graag wortels geven?

Gras krijgt mijn pony normaalgesproken wanneer hij kan werken, beweging is voor mij de voorwaarde.

Welke vita koeken bedoel je?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:23

@Idefix: hier ook een opgetrokken buik toen hij nog mank liep.
Ondertussen loopt hij nu ook op de harde terug vlot en is zijn buik terug bijgetrokken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:22

@ nele hij loopt terug vlot op het harde maar ik ben bang dat het mss zo goed gaat gewoon door de buut kan dat niet ? Want dan is het niet weg he .

Ik heb vita koeken liggen voor mijn merrie nog van aveve ..

Ik heb men haf intussen bij de anderen gezet weliswaar met graaskorf dan .. dezemiddag krijgt hij dan zijn portie hooi. Ik kan echt niet meer doen voorlopig heb geen paddock of kale weide dus tenzij de stal ..

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:09

Ik heb vandaag het laatste zakje pijnstillers gegeven. Dus ook hier afwachten hoe het verder evolueert. Voorlopig geldt hier het samen uit samen thuis principe. Alle 3 de pony's samen buiten en samen binnen. Dus jammer voor de 2 gezonde die nu ook meer binnen staan. Ik heb er 3 staan waar er 1 best veel gras kan verdragen maar die wil niet alleen buiten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:12

Lange tijd niets gepost hier. Bij mijn pony zijn eindelijk de aller- aller- allerlaatste restjes HB uit haar hoefjes aan het groeien. Nog één bekapbeurt denk ik en dan zie je er niets meer van *klopt af* .

Ik blijf het wel heel erg spannend vinden, vooral in deze periode (vanaf half januari al). Het blijft schipperen vind ik: ivm de HB natuurlijk liefst 24/7 op de paddock met hooi, maar ivm haar mentale welzijn liefst zoveel mogelijk op de grote ruime wei en grazen.

Ik hou de weersomstandigheden/fructaan goed in de gaten en als het gunstig weer is dan mag ze met graaskorf (die ze heel erg stom vindt) overdag op de wei bij haar maatjes (wat ze héél erg fijn vindt). Toch blijf ik het iedere keer eng vinden.
Moet ze op de paddock blijven dan zet ik er geregeld een paard bij zodat ze niet de hele tijd alleen staat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 06:30

Ik blijf het ook heel lastig vinden, de balans tussen gezond en gelukkig.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:05

Sanniej_: dankjewel! Ik heb het gelijk besteld!

Helaas liep Bailey gisteren weer wat slechter. Nu weer verhoging van bute.

Iemand ervaring met Kurkuma?
Ik zag deze link toen ik informatie aan het zoeken was hierover. De kurkuma werkt ontstekingsremmend en de peper versterkt de opname van de kurkuma.
https://horseflex.nl/product/curcuma-pa ... Gwodu40CSQ

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:10

Geen ervaring met kurkuma, baat t niet, schaadt t niet.

Wel positieve ervaring met fenegriek (voor insulinebalans), zeewier en vitamine e (antioxidanten) voeren ter voorkoming. Paard staat nu drie weken zonder problemen op de wei, zonder snel dik worden.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:31

Gelukkig loopt ze alweer iets beter!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:51

.. toch even een reactie op de opmerking "baat het niet dan schaadt 't niet"
Helaas wordt dat maar al te vaak volkomen onterecht gedacht bij, vooral, 'natuurlijke' supplementen/aanvullingen/hulpmiddelen/etc. ... niets is minder waar !

En ja, ik ben een groot voorstander van het gebruik van niet chemische hulp/middelen ... maar bestrijd het idee dat deze zomaar en altijd zonder risico gegeven kunnen worden.
Met als extra waarschuwing dat juist ook met hoefbevangen dieren extra voorzichtig omgegaan dient te worden met voer/supplementen ( wijzigingen).

Overigens heb ik wel ervaring met Kurkuma, bij mens & dier, maar in geen enkel geval een positieve verandering gezien ... maar ongetwijfeld hebben anderen weer andere ervaringen ;)

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:26

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe geven jullie magnesium? Gebruik nu wat brokjes, maar dat mag ze eigenlijk niet hebben.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:52

Ik meld mij hier ook weer even.
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik heb een gelderse merrie van 6 jaar.
Ze is vorig jaar heel licht bevangen geweest, ze heeft toen 6 weken binnen gestaan en toen met graasmasker weer rustig opgebouwd ze heeft uiteindelijk tot 3 november dag en nacht buiten gestaan zonder graasmasker.
Ze heeft de hele winter buiten gestaan in de uitloopstal op enkel alleen hooi en af en toe een handje sportbrok.(5 maanden gedaan met een zak van 15 kilo)
Ze is nu niet overdreven dik wel buikig maar ze heeft 9 maanden stil gestaan ivm zwangerschap ik kan haar ribben voelen met vlakke hand.
Ik heb haar nu over gezet op subli dieetmix.
Nu mogen ze van de staleigenaar al de wei op vele staan er al ruim 3 weken op.
Maar ik durf het nog niet aan, bang dat ze weer ziek word.
Heb 3 jaar terug mijn haflinger moeten laten inslapen aan de gevolgen van hoefbevangenheid.
Dus ik ben nu extra voorzichtig.

Hebben jullie advies om het weer op te bouwen?
Gr marjolein

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:06

Graasmasker aan en heel rustig opbouwen net als je vorige zomer gedaan hebt.
De mijne graast nog regelmatig een half uur aan de hand en gaat binnenkort, de weides worden nu klaargemaakt met ransoendraden, opbouwend de wei op met graasmasker.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:24

Ik ben nu 2 weken aan het gras opbouwen in het weiland.
Daarvoor steeds aan de hand beetje grazen.....nu steeds met een klein stukje langer op de wei.
Gaat gelukkig super goed.
Stal werkt heel goed mee, ze zetten hem als laatste buiten, als eerste weer binnen, alleen op stal was natuurlijk drama terwijl de rest wel ging dus ging hij dan even de paddock in.
En deze week gaat hij steeds als laatste naar buiten en haal ik hem zelf steeds een half uurtje later binnen. Mijn werkgever werkt gelukkig ook goed mee en ik kan steeds iets eerder weg van me werk.

Paardlief wel direct van de brokjes afgehaald, krijgt nu alleen zijn slobber met de glucosamine en devils relief erdoor.
Hij is alleen na de weidegang niet vooruit te schieten hahaha.....hij moet echt even bijkomen op stal en daarna kunnen we wat gaan doen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:57

@TreuLove : ik neem aan dat je om specifieke redenen magnesium geeft en je je van de risico's bewust bent ?
Ik kan natuurlijk niet zeggen wat voor jouw paard goed en mogelijk is, maar Noah gaf en geef ik een slobber mix van : Hartogh Lucerne mix, Seniores Priores van Subli (enige uren laten weken in ruim water !) en Care 4 Live van Pavo ... prima basis om de eventueel benodigde supplementen/aanvullingen door te mengen.

Mocht je al overwegen om van voer te veranderen, dan uiteraard met zeer kleine stapjes laten wennen.

( ja, ik weet het .. heel wat mensen zullen hun wenkbrauwen optrekken bij het door mij genoemde voer, maar bij Noah werkt het meer dan goed, kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen, niet die van anderen ;) )