[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieveranders

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:22

Ja er staan geen komma's of punten in de tekst dus het is een beetje lastig te lezen.. := ik dacht dat ze dat bedoelde idd..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:56

@Dynamiek, heel veel sterkte, wat een vreselijk nieuws.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:45

romeorowan schreef:
Oh Dynamiek, jouw paardje nu ook al.
Wat vreselijk, heel erg veel sterkte!

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes.

Ja Romeorowan ik kan me nog heugen 5 jaar geleden dat jij ook net als mij op het hoefbevangenheidtopic kwam onze paardjes waren zeg maar ongeveer tegelijk bevangen en ook bijna op een paar maanden na elkaar zijn overleden.

Ik had net moeite om naar het weiland te lopen, ik moest de shet die nu helemaal alleen staat op halen en op stal zetten, shet is overstuur. Hoe moeilijk het ook is moet ik kijken naar een andere shet. Mijn hoofd staat er niet na, maar ik ben het verplicht voor de kleine shet, het arme dier.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:47

:(:) Ja dat zijn van die dingen waar je op dit moment helemaal niet aan wil denken he.. Maar je moet wel inderdaad. Sneu dat de shet zo van slag is..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:58

Lieveranders schreef:
:(:) Ja dat zijn van die dingen waar je op dit moment helemaal niet aan wil denken he.. Maar je moet wel inderdaad. Sneu dat de shet zo van slag is..

Mijn hoofd staat er niet na, ga nu maar lekker vroeg naar bed toe.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:27

heel erg veel sterkte met het verlies van dynamiek

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:27

doe dat inderdaad.. sterkte nog..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:09

Beli schreef:
@dynamiek: Heel veer sterkte.

Ik meld mij hier ook maar... helaas,
Bij een pony van een vriendin is gisteravond (voor het eerst) HB geconstateerd...
om 5 uur liep hij nog te rennen en om 8 uur wilde hij echt niet meer lopen. Hij stond juist op een heel klaal landje...
Nu hebben we hier niet veel ervaring mee. Dit is wat de dieren arts heeft geadviseerd misschien hebben jullie nog tips en aanvullingen:

Hij krijgt:
1 x pd 300ml Metacam
1 x pd een worteltje met een soort asperine (om de vaten te verwijden)
2x pd een streepje trangigel (werkt ook vaat verwijdend)

Hij gaat snachts weer op stal en overdag in de paddock beide met hooi.
Paddock maken we het zand nat.
DA zei dat we de voeten koud mochten afspoelen dat dat verlichting zou geven maar dat wordt hier weer afgeraden?

verder mag hij als er op stal gevoerd wordt een worteltje en geen kracht voer.

Ow en de DA zei laat de hoefsmid maar komen dan kan er een stuk van de teen af, mag best fors dan kan de druk er af??
En de hoefsmid zegt ik kan nu nog niets doen??

Wat is wijsheid? hebben jullie tips en adviesen??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 00:43

@ Beli ... ik neem aan dat je er wel begrip voor kunt hebben dat jouw post door het akelige bericht over Dynamiek's paard even aan de aandacht is ontsnapt. Maar natuurlijk heb jij ook zorgen en recht op antwoorden.
Als ik lees wat jouw DA en jij tot nu toe gedaan hebben dat lijkt het me dat daar weinig op aan te vullen is, je krijgt de juiste medicatie voor het paard en je laat hem niet meer in de wei. Eigenlijk zou ik liever een alternatief zoeken voor dat worteltje, maar och .. één wortel zal de zaak niet vergergeren en als het paard daar makkelijk de medicijnen mee inneemt, dan moet dat maar. Blijf wel voldoende hooi geven, verdeel het in kleinere portes over de dag.

Wat betreft het afspoelen: ik zou je aanraden niet met koud water af te spuiten. Kou doet de bloedvaten 'krimpen' - dat geeft wel heel even verlichting. Maar als de benen weer op temperatuur komen, zetten ze weer even haard uit en dat veroorzaakt extra pijn. Als je wil spuiten doe het dan met lauw water, circa 20 graden, water waar dus de kou vanaf is.

Dat je hoefsmid zegt dat hij nog niks kan doen vind ik vreemd - het klinkt alsof de hoeven misschien te lang zijn als jouw DA zegt dat er een fors stuk af moet. Hoe langer de toon van de hoef, des te pijnlijker en moeilijker het lopen is voor het paard. Zoek anders contact met een andere hoefsmid die (meer?) ervaring heeft met het bekappen van bevangen paarden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 05:57

@beli
:(:)
Eens met het bericht van Jannepauli en je dierenarts.
Wat betreft het koud afspoelen: Image vindt dat in normale doen erg fijn, maar tijdens de acute fase van de hoefbevangenheid vond ze koud water verschrikkelijk.
Blijf vooral goed naar je paard kijken: hij/zij zal aangeven wat wel opluchting biedt en wat niet.
Sterkte.

@dynamiek
Is het niet mogelijk tijdelijk van vrienden/kennissen een shetlander te lenen? Dan kan je straks, als je hoofd wat tot rust is gekomen, rustig op zoek gaan naar permanent vriendje.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:37

Oke heel erg bedankt!!!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:54

Dynamiek, wat verdrietig, ik vind je erg dapper, heel veel sterkte er mee :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:25

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het verhaal van Nado's bezoek aan Roosendaal plaats.

Donderdagochtend om kwart voor acht reed ik thuis weg met de trailer. Nado was drie dagen daarvoor licht onregelmatig geweest op links, maar daar was niets meer van te zien, gelukkig. Zijn hoeven zagen er zo uit (was precies 10 weken daarvoor in Roosendaal geweest):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We kwamen na wat files mooi op tijd rond half 10 aan, afspraak was om 10 uur. Dus ben ik nog een rondje gaan lopen achter de kliniek met Nado en de hond, Nado af en toe wat gras etend. Het viel me op dat Nado nu echt goed rad was, en dat hij minder hyper was dan de vorige keer. Toen de afspraak. Rob haalde de ijzers eraf en heeft toen meteen een heel stuk van de verzenen eraf gehaald, en het nageltje in de witte lijn geslagen voor de foto.

Toen op de foto. Ik zal de foto van 10 maart eerst plaatsen en dan die van 12 mei zodat jullie het verschil kunnen zien.

10 maart LV:
Afbeelding

12 mei LV:
Afbeelding

10 maart RV:
Afbeelding

12 mei RV:
Afbeelding

Op basis van de foto's is Rob gaan vijlen en toen beslaan. Hij had een wat kort lontje geloof ik en heeft een flink heftige discussie met Nado gevoerd, wat bij Nado eigenlijk averechts werkt, maar goed. Hier eerst het vijlen. Hij heeft de losse wand eraf geveild en met een mes verder open gewerkt. Ik moet nu met honing gaan smeren om de schimmel te bestrijden. De losse wand blijkt door die schimmel veroorzaakt te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

(beetje veel schuine horizon)
Afbeelding

Afbeelding

Toen het beslaan. Hij heeft het ijzer zo gesmeed dat de takken helemaal naar elkaar gebogen staan en onder de hiel nog een stuk doorlopen. Ik zal binnenkort even een foto van de onderkant maken, Nado was er even klaar mee om op 1 voorbeen te staan. Zo dus met ijzer:

Afbeelding

Toen we wegliepen van de plek waar Nado beslagen was richting de trailer zag ik dat Nado op linksvoor echt kreupel liep. Ik heb daar nog over gevraagd, maar er werd gezegd dat het normaal was, dus toch maar een stukje wandelen nog op het gras achter (doe ik zowiezo om de spieren even los te maken voordat hij weer een poos moet stilstaan op de trailer) en toen leek het wat beter te gaan. Weer de hele rit naar huis gemaakt en thuis afgevoerd. Kom ik de volgende ochtend op de wei en hij loopt nu echt katskreupel op linksvoor. Ik kon echt wel huilen. Ik weet niet hoe het komt, is het vanwege de gevoeligheid die hij al had op linksvoor en nu ineens uitvergroot ? Of omdat er een heftig stuk van de verzenen en teen afgegaan is ? Of vanwege het gedraai tijdens de discussie ? Op de plaat hinkt hij bijna, in het paddockzand loopt hij bijzonder genoeg vrijwel normaal. Op de normale zandgrond van de wei is hij wel duidelijk kreupel, maar niet zo erg als op de plaat. Janouk in paniek opgebeld en die heeft me wat kunnen geruststellen, hij moet ws wennen aan de nieuwe stand, ik kijk het nog tot maandag aan, anders ga ik Rob even bellen om te vragen wat het kan zijn, hoe lang het mag duren en wat ik er aan kan doen. Ik heb hem nog nooit zo kreupel gezien, het doet echt pijn, en ik hoop dat hij daardoor niet zijn slechtere rechtervoet teveel belast en daar bewegingsHB in gaat krijgen..

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:33

Op de foto's zie je een mooi verschil. Het lijkt goed bijgetrokken.
Het zou erg goed kunnen dat hij nog moet wennen aan de nieuwe stand. Verder kan ik je ook niet helpen, sorry ik weet er te weinig vanaf! Ik hoop dat hij snel beter gaat lopen. Misschien idd een goed idee om maandag af te wachten (tenzij het natuurlijk erger wordt) en dan Rob te bellen. Hij kan je vast meer vertellen :) Sterkte!

edit;
Zou ik je mogen vragen hoe "erg" de hoefbevangenheid was bij jou paard was? Welke fase, kon je paard nog lopen? Was je er snel bij?

Ik had eerder ook wat (warrige) vragen gesteld, ik ben eigenlijk heel benieuwd of iemand bekend is met hoefebevangenheid in de achterbenen. Die van mij heeft dat dus op dit moment en ik kan daar zo weinig informatie over vinden omdat (zoals ik las) het bijna niet voor komt. :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:43

W_W, dit is van een chronische bevangenheid, Nado is al ruim anderhalf jaar niet acuut geweest.

Over de achterbenen, Nado is de eerste keer (15 jaar geleden) dat hij bevangen is geweest ook in de achterbenen bevangen geweest, RA had hij toen ook een gekanteld hoefbeentje. Nu heeft hij nooit meer problemen achter. Ik ben bang dat als hij het achter heeft, hij het misschien ook voor krijgt vanwege de compensatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:50

nado's voeten zien er weer goed uit!
Het is net of ik naar Pablo's hoeven kijk...ook na bij Pablo groeien ze na een week of 8 zo uit.
Pablo heeft ook een schimmel,die erger is geweest.Maar die brede witte lijn blijft een probleem.
Een prima plekje voor schimmels.
Hopelijk is bij Nado de witte lijn weer goed te krijgen....bij Paap gaat dat niet meer.
Dat kreupel lopen zou ik ook niet weten,Pablo doet dat soms ook,met links voor.
Een paar passen echt niet zuiver en dan weer goed,niet te begrijpen.
Vooral ook met draaien.Als hij nadenkt gaat het beter.
Ook een helling naar beneden gaat hij niet rad.
Het klinkt raar maar je kunt er maar beter niet te gefixeerd op zijn,tenminste dat ben ik bij Paap niet.
Maar die loopt niet altijd kreupel(voor ;) ) soms een paar passen,dat scheelt natuurlijk.
Wel vreemd is dat als hij teveel hooi krijgt of zoals vorige week iedere dag een klein appeltje het opspeelt.
Minder of schrap ik daar in gaat het veel beter,zo nauw luistert het bij mijn paard. :o

Dynamiek...hoe is het met je?En met je shet?
Staat hij nog te zoeken? :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:59

@W_W
Het is moeilijk om de graad van bevangenheid te beoordelen door naar de mate van pijn/beweging kijken.
Hete ene paard heeft geen/kleine kanteling en kan misschien veel moeilijker lopen dan een paard met een ernstige kanteling.

Mijn paard heeft veel meer en langer pijn gehad bij de laatste HB aanval, maar haar kanteling is toen niet verergert.
Ook is ze achter (achteraf) ook (iets?) bevangen geweest, dat kwam met bekappen later naar boven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:13

dynamiek schreef:
De hemel heeft er een nieuwe ster bij gekregen.
och nee....veel sterkte, vind dat je een moedig besluit hebt genomen, nu heeft ze geen pijn meer. Ontzettend veel sterkte! :(:) .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:01

Dyna: Kun je Diesel niet lenen van Emu ??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:38

Nado: bedankt voor de uitgebreide fotoreportage. Ik blijf het curieus vinden dat de hoeven eerst zo lang moesten worden, en er vervolgens zo'n enorm eind afgehaald is. Over de kreupelheid kan ik geen zinnig woord zeggen, alleen toen Tyra vier jaar geleden zo lang bevangen is geweest en het eindelijk iets beter leek te gaan, was ze opeens vlak na bekappen stokkreupel op links. Hoefsmid weer gekomen, na een paar dagen, zaten er opeens allemaal maden in de hoef, maar geen rotstraal oid. Enfin, uitgesneden, ze zaten heel erg diep. Na drie dagen liep ze opeens weer volledig rad, geen spoor meer van bevangenheid, en ook niet van die kreupelheid op links. Maar dit zal wel een uitzonderingsverhaal zijn.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:02

@ Dynamiek: heel veel sterkte de komende tijd :(:), het blijft een moeilijke beslissing merk ik zelf. Ben bang dat ik binnenkort ook deze beslissing moet nemen ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:06

Embe schreef:
@ Dynamiek: heel veel sterkte de komende tijd :(:), het blijft een moeilijke beslissing merk ik zelf. Ben bang dat ik binnenkort ook deze beslissing moet nemen ;(

he,bah! :(:) Gaat je paard niet goed Embe?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:16

geerke schreef:
Embe schreef:

he,bah! :(:) Gaat je paard niet goed Embe?

Nee, hij wil niet meer draven, dat komt van linksachter (spat en daar is ie al 2x voor behandeld). In combinatie met HBgevoeligheid en insulineresitentie is dit geen fijn vooruitzicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:19

wat vervelend!
Insuline resistentie en niet kunnen bewegen is inderdaad geen goede combi...ik heb hier een beetje hetzelfde probleem.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:50

Nado schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Jee Nado ... wat een verhaal en wat jammer dat hij nu zo kreupel is.
Ook raar dat ze je hebben laten gaan toen hij al niet lekker liep. Isa wilde ook niet op rechtsvoor gaan staan en ik moest van Rob blijven staan. Toen ze na een tijdje nog stond te emmeren met dat voetje, heeft hij het ijzer eraf gehaald en daarna nog paar keer nagels verlegd (of hoe noem je dat).
Ik vond dat juist een groot pluspunt en daarom schrik ik wat van jouw bericht.

maar goed ... linksvoor ...
Ik heb de foto's van voor en na even langs elkaar gelegd.
Het is ook wel een enorm verschil in stand ... dat is niet alleen wennen, maar ook de pezen krijgen nu veel te verduren. Door ervaring in het verleden ben ik ook altijd tegen het zo rigoureus neerhalen van de hielen en het is ook mijn vrees hier trouwens (ik vind de hoeven van Isa nu al te lang, maar kan niet vijlen natuurlijk met die ijzers onder).
Ook valt me op dat Nado's linkerhoef (voor de bekapping) langer lijkt dan zijn rechter. Na de bekapping niet (bijna gelijk).
Ook die verandering zal hij aan moeten wennen.

De röntgenfoto's is op de scheur na, inwendig niet echt veel veranderd naar mijn idee, of ik kijk helemaal verkeerd. Zolen zijn nog even dik. Alleen de scheur heeft een andere hoek, is breder geworden ook.

Dat van die honing moest ik wel even om lachen. Toen ik hoorde dat Isa een schimmel had en Rob die vrij legde, vroeg ik of ik er honing op kon smeren. Hij keek mij even verbaasd aan en zei dat ik dat maar moest doen als ik dacht dat zou werken, maar nodig vond hij het niet. Heb het 1x gedaan thuis, werd een enorme plaktroep en Isa stond maar te snuffen over de grond richting haar hoeven ... geen succes toen ik al dat zand eraan gekleefd zag zitten :o

Krijgt Nado nog pijnstillers op dit moment?