Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:30

Shet is 20 jr. en heeft een HB verleden. Is nu niet hoefbevangen maar heeft een hoefkatrolontsteking. Er was wel een verbrede witte lijn te zien en dat zag je ook terug op de röntgenfoto's. DA heeft verkeerde conclusie getrokken. Hij zei er wel bij dat hij het vreemd vond dat de lamellen niet ontstoken waren. Toen ik dat hoorde dacht ik al meteen 'die is dus niet hoefbevangen'! We zijn verder gaan zoeken en kwamen op hoefkatrolontsteking uit. Daar wordt hij nu voor behandeld. Hopelijk krijgen we hem weer op de been. Ben nu 4 dagen aan het behandelen (alternatief) en hij loopt al beter.
Ook heeft Lennart hem goed bekapt vorige week, dat zal ook een stuk verlichting brengen.
[/quote]

Mag ik je vragen hoe er geconstateerd is dat het hoefkatrolontsteking is? En hoe behandel je het?[/quote]

Met de Lecherantenne. Homeopatisch. Ik wil er wel dieper op in gaan maar liever via pb.[/quote]

Fijn dat hij opknapt!Een shet met hoefkatrolontsteking...daar heb ik echt nog nooit van gehoord.Komt dat vaak voor?
Een verbrede witte lijn wil zeggen dat het hoefbeen gekanteld is.Dus heeft wel zeker met HB te maken.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:12

hallo,

ik wil graag van jullie weten wat jullie vinden over onderstaande hoef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor wie meer wil weten, stuur een pb of vraag in dit topic.
Er wordt al aan gewerkt!

Safiera

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:26

Nou, ik ben wel benieuwd wat er met die hoef aan de hand is! De Hoefwand is een stuk weggehaald tot op de witte lijn? Was er sprake van WLD?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:32

waarom moeten we nu allemaal gaan raden wat er gebeurt is met die hoef?Kun je dat er niet gewoon even bijzetten?
Er mist een stukje,groeit wel weer bij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:34

Nog even voor zammie: nog een stuk over hoge hielen, waarbij ook het verband met hoefkatrolontsteking ter sprake komt, net als bij de vorige link... Misschien handig ivm eerdere discussie met singasong.
Zal het ff hierbij laten, maar mocht je meer linken willen betr. onderzoeken e.d. door dierenartsen/profs ed. dan wil ik die nog wel voor je zoeken.
http://www.barefoottrim.com/PATHOLOGIES ... visted.htm

Bietjah, ik ben ook wel benieuwd naar de reden van het weghalen van dat stuk hoefwand?

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:55

Deze scheur is in 1,5 week ontstaan. De scheur is zo'n 1cm diep.
hoe het komt weten we niet. Nu komen er allemaal steentjes ed in, waardoor hij nog verder uitslijt.
vanavond in overleg met de hoefsmid besloten dat de losse stuk hoefwand verwijderd gaat worden, zodat de scheur zich niet uitbreidt. Consequentie is wel dat pony dat op ijzers moet, omdat ze dan een stuk hoefwand mist, en dat loopt niet lekker.

hij heeft hem vanavond wat van de grond afgevijld zodat er minder druk op staat, zaterdag gaat de rest eraf en komen er ijzers onder.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:33

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mij pony haar hoeven. Ze is een 20 jaar en heeft artrose in haar rechterachterbeen. Dit is ook wel een beetje te zien aan haar hoefje. De ene keer is het erger dan de andere keer. Verder staat ze nu 6,5 week op ijzers. Vrijdag komt mijn smid weer, dan zal ik ook foto's posten. Mijn huidige smid heb ik al 6 jaar. Sindsdien struikelt ze veel minder, blijven mijn ijzers er netjes onder zitten, is ze veel minder stijf. Vorige hoefsmeden hebben haar te lang gelaten en die daarna scheef bekapt waardoor ze dus geen stap meer liep..

Ze staat trouwens al dik 10 jaar op ijzers. Een tijd geprobeerd om alleen op voor te zetten, maar omdat ik erg veel buitenrij en zij een zwakke achterhand heeft en artrose slijten haar hoeven te snel. Ook willen we niets aan haar stand veranderen, omdat ze dan meer last zal krijgen van haar artrose.
Achter staat ze ook wat stijler.

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Linksachter

Afbeelding
Rechtsvoor

Afbeelding
Rechtsachter (hier lijkt het dus dat ze ver over haar ijzer heen staat, ze slijt zoveel dat daar amper nog ijzer zit, waardoor ze haar hoefje kan 'slepen' over de grond)

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Linksachter

Ik ben benieuwd! Ze heeft trouwens wel wat zachte hoeven nu, omdat ze erg hengstig is en haar stal een zwembad is. Ik haal 2x per dag al de natte plekken eruit. Maar dat is volgende week ook weer over, haha.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:32

singasong schreef:
Met de Lecherantenne. Homeopatisch. Ik wil er wel dieper op in gaan maar liever via pb.

Uitermate betrouwbare manier van diagnosticeren. :') :\

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:00

Zou iemand mijn foto's op de vorige pagina nog kunnen beoordelen ? :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:11

liljebo schreef:
Nog even voor zammie: nog een stuk over hoge hielen, waarbij ook het verband met hoefkatrolontsteking ter sprake komt, net als bij de vorige link... Misschien handig ivm eerdere discussie met singasong.
Zal het ff hierbij laten, maar mocht je meer linken willen betr. onderzoeken e.d. door dierenartsen/profs ed. dan wil ik die nog wel voor je zoeken.

Bietjah, ik ben ook wel benieuwd naar de reden van het weghalen van dat stuk hoefwand?

Is pas na de acute fase, dat ze kijken naar de stand van het hoefbeen en dan de zool, (dus hielen verlagen) aanpassen. Zie nergens staan dat dat in de acute fase wordt gedaan. Dan heb je wel degelijk te maken met de trekkracht van diepe buiger en zal een goede hoefsmid alleen de teen tot op de witte lijn eraf halen en de hiel eventueel nog verhogen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:25

Zammie schreef:
liljebo schreef:

Is pas na de acute fase, dat ze kijken naar de stand van het hoefbeen en dan de zool, (dus hielen verlagen) aanpassen. Zie nergens staan dat dat in de acute fase wordt gedaan. Dan heb je wel degelijk te maken met de trekkracht van diepe buiger en zal een goede hoefsmid alleen de teen tot op de witte lijn eraf halen en de hiel eventueel nog verhogen.

Heb je de andere twee linken ook gelezen?

Wat bovenstaande link betreft:
'So far, 50 horses with acute laminitis were healed exclusively by lowering the palmar processes (bringing the hoof, and as such the coffin bone, back into its original position through trimming), and optimizing blood flow through the foot with movement, not medication or shoeing, etc.
Gaat overigens over veel meer dan alleen de acute fase van laminitis. Oa ook over hoefkatrol More than 15 years of research and experience with the treatment of navicular disease have revealed that pressure on the navicular region, as a result of excessively long bars and heels, leads to a painful inflammation of the corium adjacent to the navicular bone and, therefore, clinical lameness. . en , what is proven 100% of the time is that "navicular" horses ALL have long, underslung heels and bars which contact the ground (or shoe) even when non-weighbearing. This causes a lever action into the sole and results in bruising and tearing in the area of the bars under the navicular bone. To escape the pain, the horse tries to put less pressure on the heel and therefore more on the toe; the angle between the coffin bone and middle phalanx decreases, causing the navicular bone to close off the Aa. digitales. This results in congestion above this point and enlargement of arteries. Uit de link van prof Bowker: (nav onderzoek)When the back part of the foot and frog do not touch the ground, this impact energy is not dissipated but instead is transmitted to the bones and other tissues of the foot.

These tissues do not dissipate the impact energy well. The long-term result of insufficient energy dissipation is chronic foot problems and lameness. For example, in under-run feet, the ground contact area is usually under the coffin bone rather than under the back part of the foot
.Ik kan natuurlijk nog veel meer uit de links kopiëren en hier neerzetten, maar ik wil eigenlijk alleen aangeven dat het om meer gaat, dan wat je blijkbaar denkt en dat het best interessant leesmateriaal is, als je je daar graag in verdiept. Maar kan nog kijken of ik meer linken vindt... zeg maar in welk verband je graag meer wilt lezen? Hoefkatrolontsteking is zoals gezegd al in de eerder genoemde linken, incl de link die je gelezen hebt, ter sprake gekomen (heb je misschien gemist of niet zo goed gelezen?) Maar ik wil met alle plezier meer linken plaatsen. Begrijp mij goed... ik voel niet de noodzaak om je te overtuigen, maar je noemde je interesse en vroeg ergens voor linken, anders dan die van natuurlijke bekappers. Daar ging ik dus gewoon op in
Laatst bijgewerkt door liljebo op 12-03-14 09:40, in het totaal 3 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:28

TeSs2411 schreef:

Ik heb gekeken maar moet zeggen dat ik het moeilijk vind om er iets over te zeggen. De witte lijn bij de rechter voorvoet lijkt wat verbreed. Kan komen door te veel druk op de teen en ik zie iets een flare maar verder kan ik er niets van maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:30

Isegrim schreef:
singasong schreef:
Met de Lecherantenne. Homeopatisch. Ik wil er wel dieper op in gaan maar liever via pb.

Uitermate betrouwbare manier van diagnosticeren. :') :\

Yep! Doe ik al 7 jr. zo en gaat prima *\o/* en heel veel beter als dat ik een pony laat diagnostiseren door een DA. Dat bleek maar weer ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:35

Bietjah, naar mijn mening wil die hoef op de tweede foto heel graag in een andere stand groeien maar dit laat de manier van bekappen nu niet toe. Zie je die knik tussen de kroonrand en hoef? Daar geeft de hoef duidelijk aan in een andere stand te willen groeien.
Ik vind het niet gek dat de hoef nu zelf zegt, 'ik gooi er een stuk af (te veel druk), wellicht kan ik dan beter groeien in de stand/richting die ik wil'.
Ik begrijp de reden voor ijzers niet. Ik zie wel reden voor een hele ander manier van bekappen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:36

Femke, jeetje heeft jouw paard een ontsteking aan zijn hoefballen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:49

Bietjuh... is het mogelijk dat het paard op de hoefwand loopt (dus de buitenste hoefrand) zonder ondersteuning van de zool en straal? Heb een soortgelijk probleem gehad met een van mijn koudbloeden (stukken die loslieten en hoefscheurtjes) en daar bleek dat dus de oorzaak. Ze wordt nu anders bekapt en de hoeven zien er stukken beter uit. Of is er sprake van een holle wand? Is het niet voldoende om dat stuk hoefwand te ontlasten?

Wat de beslagen voet betreft... daar heb ik helemaal geen verstand van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:53

Yvank_ schreef:
Ik denk dat het een grote verbetering zou zijn als er eens wat meer smeden (of ze nou traditioneel of natuurlijk doen) verder kijken dan de hoeven van het paard.

Ik heb inmiddels een nieuw paard gekocht na het overlijden van mijn haflinger (met die enorm slechte voet stond hier wel in het topic)

En aangezien ik met mijn haflinger naar de smid op kliniek ging ( uur rijden) zocht ik voor mijn nieuwe paard wat anders.

En wat een verademing in vergelijking met smeden die ik eerder gehad heb! (Op de smid uit de kliniek na die was ook top maar voor een paard met gezonde voeten ga ik niet steeds een uur enkele reis rijden)

Paard heeft enorm sterke voeten maar had achter een hele lichte scheefstand. Ipv alleen de voet aan te pakken keek hij naar het hele paard en vroeg hoe hij met rijden was of hij moeilijker was op rechts. Ja klopt daar oefenen we hard op en hij wordt ook zo nu en dan behandeld door osteopaat. Zijn visie was namelijk dat niet de hoef het probleem is maar het feit dat het paard zelf wat scheef is (jong dier), hij heeft het paard zo bekapt dat het makkelijker wordt om zijn binnenachterbeen rechts er beter onder te zetten. Maar het andere deel is toch een stukje training/osteopaat.

Evenals met pony van vriendin die staat wat toontredend en raadde hij aan om ook eens een osteopaat erbij te halen om te kijken of het paard in de schouders etc wel recht is. En daar het bekappen ook op aan te passen.

Ik was er in elk geval erg blij mee! Heb mijn haflinger altijd op ijzers gehad ivm slechte voet. Dit paard heeft enorm sterke voeten en ondanks dat ik overal hoor zet hem op ijzers voor concoursen straks begin ik er absoluut niet aan. Smid ziet er de noodzaak niet van in. En ik start net zo lief op zand en als zn balans beter is kan ik eens gras proberen.

Mooi verhaal van deze goedbedoelde adviezen, maar ik denk dat je als ruiter er meer aan hebt te investeren in goede rijlessen, dat je leert voelen dat je paard scheef of recht beweegt en hoe je dat met rijden goed kunt krijgen.
Als je als ruiter zelf zo scheef bent als een banaan, kan je namelijk voortdurend je paard scheef rijden. En daar varen alle osteopaten en fisiotherapeuten wel bij.

Ik heb hier een PRE met een stijle hoefstand, die nu 19 jaar is maar ik nog steeds rijd.
Ik voel meteen als de hoefsmid iets niet goed gedaan heeft en dan mag hij meteen terug komen dit te herstellen. Zo had hij 1 hoefje voor buitenom gezet, en dit was echt minimaal. Maar toch voor mij waarneembaar. Paard liep zo scheef als een banaan, wat hij voor de smid niet deed. Hoefsmid terug, hersteld en probleem was over!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:58

Dat lijkt me toch logisch?

Maar ik begin liever vanuit een rechte positie en rijdt daarin recht. Het kan erg helpen om het paard even te laten behandelen en dan weer verder te rijden.

Het is echt niet zo dat enkel door goed les met rechtrichten je een paard met hoefafwijking altijd goed kan houden :) . Ik voel ook direct als mijn paarden scheef zijn maar ja ik ben ook scheef (afwijking in mijn nek) dus ik vind het wel noodzakelijk om er een osteopaat bij te hebben om bij te springen waar ik niet genoeg corrigeren kan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:05

recht begint bij jezelf, niet bij het paard. Iedereen is scheef, maar je voelt duidelijk als je je paard recht rijd dat de bewegingsafloop glijdender gaat, en de passen meer afgemaakt.
En ik heb het hier niet over een cursus rechtrichten. Maar puur voelen of je paard recht spoort, achter recht onder zet en in een volte recht de volte neemt (dus de afdruk achtervoet precies in het verlengde van de voorvoet. Dat is recht. Het is een heel eenvoudige aanpak door je bekken /heup te gebruiken om het paard te helpen. Je zal dus wel degelijk bewust moeten zijn van je eigen lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:07

Ja en zoals ik dus zeg ben ik scheef. Dus ik heb er wel degelijk baat bij dat een osteopaat mijn paard af en toe behandeld. Gelukkig weet ik zelf waar en hoe ik scheef ben en kan ik dit vrij goed compeseren en zijn mijn paarden zelden echt scheef. Mijn nieuwe paard was het alleen wel wat en dan laat ik dus liever eerst behandelen juist omdat ik ook scheef ben.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:04

singasong schreef:
Femke, jeetje heeft jouw paard een ontsteking aan zijn hoefballen?

Nee, of in ieder geval niet dat ik weet. Stinkt niet, geen andere rare dingen. Zelfde als al 10 jaar.
Loopt niet kreupel en geeft absoluut geen pijn. Nu moet ik zeggen dat ze er wel erg 'vies' uit zien. Maar dat is altijd na een week of 6/7.

Maar hij komt vrijdag, zal het vragen en opnieuw foto's plaatsen.

Oja vraagje, waaraan kan je die ontsteking herkennen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:24

TeSs2411 schreef:

Enige wat ik vind dat je steunsels wat lang zijn.
Verder best een nette hoef. Zoals ik dat in zoverre kan beoordelen op de foto.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:01

singasong schreef:
SpikyBlue schreef:
Mag ik je vragen hoe er geconstateerd is dat het hoefkatrolontsteking is? En hoe behandel je het?

Toch even in het topic, ik hoop dat je het niet erg vindt. Alleen even ter kennisgeving. Ik herinnerde me ineens dat je het een hele tijd geleden ook over artrose op het griffelbeen had.

Het is prima dat je het laat diagnostiseren dmv de lecherantenne. Zelf zou ik er echter niet voor kiezen, maar dat is wat anders. Ik ken wel andere mensen die er ook voor kiezen om het zo te doen. Alleen zie ik de lecherantenne op die manier meer als een 'aanwijshulp', in de zelfde categorie als bijv. thermografie opnames.

De lecherantenne is dus in mijn optiek de eerste stap voor jou persoonlijk in de zoektocht wat het paard mankeert. Vervolgens, als het een aanwijzing heeft gegeven over de locatie waar het probleem zit, kan je een röntgenfoto laten maken. Dit moet je niet zien als een controle of de homeopaat/persoon het wel goed heeft. Te weten dat er bijv. artrose op het griffelbeen wordt geconstateerd is 1, maar de mate waarin en de locatie van de artrose op het griffelbeen is óók heel belangrijk om te weten.

Net als de hoefkatrolontsteking bij je andere pony: de lecherantenne wijst uit dat het er is, stap 2 is: in welke mate is het er, is het straalbeen misschien aangetast en zo ja waar en hoe, etc. Dat is toch wel belangrijk om te weten, ook kan je dan na een bepaalde tijd nog een foto laten maken om te kijken hoe het gaat, of het verbeterd is van binnen. Ook kan je als je toch bezig bent het hoefbeen mooi op de foto zien.

Laten we er geen discussie van maken, ik wil alleen even benadrukken dat het wel belangrijk is voor de behandeling van bijv. de dierenarts, smid (en wellicht ook homeopaat?) om het probleem op beeld te hebben.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:20

SpikyBlue,
'Ter kennisgeving van wie'??

ik heb het niet over artrose op een griffelbeentje gehad. Mijn paard had iets met de ligamenten van het sesambeentje en ontsteking aanhechting van de pees. En ook dit is idd opgespoord m.b.v. de Lecherantenne. De plek waar het precies zat is aangewezen. Dat ding kan op de mm. precies meten, ieder peesje, botje wat maar een naampje heeft is te controleren namelijk.
Ik heb geen behoefte gehad om daarna nog controle foto's of andere reguliere onderzoeken te laten plaatsvinden. Voor mij is het opsporen van een oorzaak met de Lecher 100% waterdicht. Voor een ander misschien niet maar dat interesseert mij niet.
Overigens diegene die de Lecher hanteert heeft ook geen behoefte aan bewijs d.m.v. een foto o.i.d.

In dit geval gaat het nu om een Shetlander die in eerste instantie hoefbevangen wordt gevonden door een DA en deze het nodig vond om foto's te laten maken op de kliniek van de hoeven. Dan wordt er n.a.v. de foto's bepaald dat hij HB is en ijzers nodig heeft want hij kon niet zonder en er was ook vanalles mis met zijn zool en hoefballen. (Er is via bloedonderzoek ook nog op Cushing getest maar dit was negatief). Die ijzers worden door de smid van kliniek er ondergezet. Helaas ook nog op een verkeerde manier. Shet lijkt het in eerste instantie goed te doen met ijzers maar na een paar weken verslechtert het weer. Toen de ijzers er af werden gehaald liep hij eerder beter dan rotter. Dan ga je toch denken, zeker bij HB dat er misschien iets heel anders aan de hand is.

En nu blijkt idd n.a.v. een onderzoek met de Lecher dat de Shet hoefkatrol heeft en dat wordt nu behandeld.
Overigens heeft een (andere) smid die de ijzers er af heeft gehaald de zool bekeken en vond het een prima zool, hij vond het wel een belabberde bekapping voor een HB voet. Vorige week is mijn eigen bekapper geweest die de voeten van de Shet nogmaals heeft getrimd en ook hij zag niets bijzonders aan de zool en sowiso geen reden voor beslag.
We denken zelf dat het hele gedoe met die voeten is ontstaan door een bekeerde stand van de voeten oftewel een jarenlange verkeerde bekapping.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:36